Tot hoe ver gaan jullie met aantal grams

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:10

mijn paard staat dag en nacht buiten met een schuilstal.
Hij staat nu onder 200 gram, als het structureel onder de 8 tot 10 graden blijft overdag dan gaat de 370 erop.
Verder ga ik eigenlijk niet....
Nu twijfel ik wel een beetje, een hele strenge winter zou er toe kunnen leiden dat er nog een onderdeken onder gaat.
Maar ik vind 1 deken al oncomfortabel genoeg voor hem. 2 lijkt me helemaal narigheid.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:37

@tita: Dan is het niet heel gek dat je liever geen dikke vacht hebt. Ik heb inderdaad ook het liefst mijn paardjes zo kort mogelijk in de dekens, zodra het kan gaan ze er direct weer af.
Haha, je paard wist waarschijnlijk niet wat d'r overkwam :')

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:01

Bij Senna kan ik tot 300gr gaan. Ze heeft vorige winter het grootste deel met 200gr gestaan en als het nodig was een 100gr onderdeken er onder. Misschien dat ik voor deze winter nog een dikker onderdeken ga kopen.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:24

Zijn 2 dekens over elkaar wel fijn voor een paard? Dat vraag ik me altijd af of dat lekker zit. Denk ook nog wel dat er verschil in zit of er een onderdeken (die speciaal gemaakt zijn om onder een deken te doen), fleedeken of regendeken onderzit. Denk dat een onderdeken of fleece wel redelijk zit misschien. Ook omdat fleece zacht en dunner is dan een regendeken.

Ik doe in de winter meestal een winterdeken en fleece eronder. Mijn pony wordt nog geschoren waarschijnlijk. Dan doe ik er een 400 grams deken op en als het koud is een HH teddy fleece met halve hals eronder.

Moet je bij een geschoren paard altijd een halsdeken op doen? Als de hals geschoren is, is dat dan niet koud als je geen deken met hals neemt?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:34

Paard 1 (wat verder niet zoveel zwaar werk doet en een beetje vacht mag kweken) krijgt binnenkort zijn 100 grams op
Paard 2 (super dun vachtje) heeft nu ongeveer 100 grams op en binnenkort zijn 200 grams.. (anders is de overgang zo groot om van niets naar 200 te gaan)
Paard 3 (in augustus al teddy) binnenkort geschoren, begin dan met 200 grams en heb nog een 300 grams met halve hals voor als het kouder wordt (en als het echt koud wordt fleece of wollen deken met hals eronder)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:55

_tarja_ schreef:
Zijn 2 dekens over elkaar wel fijn voor een paard? Dat vraag ik me altijd af of dat lekker zit. Denk ook nog wel dat er verschil in zit of er een onderdeken (die speciaal gemaakt zijn om onder een deken te doen), fleedeken of regendeken onderzit. Denk dat een onderdeken of fleece wel redelijk zit misschien. Ook omdat fleece zacht en dunner is dan een regendeken.

Ik doe in de winter meestal een winterdeken en fleece eronder. Mijn pony wordt nog geschoren waarschijnlijk. Dan doe ik er een 400 grams deken op en als het koud is een HH teddy fleece met halve hals eronder.

Moet je bij een geschoren paard altijd een halsdeken op doen? Als de hals geschoren is, is dat dan niet koud als je geen deken met hals neemt?

ik doe juist geen fleece deken onder een andere deken. fleecedekens zijn hier niet voor gemaakt en schuiven bijna altijd naar achter, waardoor je schuurplekken krijgt op borst of schoft
ik gebruik het liefst een onderdeken of anders een staldeken. 2 waterdichte dekens is ook niet ideaal, daarmee sluit je de vacht nog meer af van lucht.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:58

@loulou: dat heb ik inderdaad vaker gehoord dat die naar achter schuiven. Mijn pony had daar niet zoveel last van vorig jaar en ook geen schuurplekken. Hoor veel mensen dat ze er een fleece onder doen, maar hoor idd bij sommige ook weer over schuurplekken. Is dit bij een onderdeken minder?

Jozaa

Re: Tot hoe ver gaan jullie met aantal grams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:14

Ik heb ook al vaker gehoord dat het super slecht en onprettig is om een fleecedeken onder je deken te doen. Het is verstikkend etc.. Ze zijn er idd niet voor gemaakt! Meer mensen die hier iets over weten?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:51

Jozaa schreef:
Ik heb ook al vaker gehoord dat het super slecht en onprettig is om een fleecedeken onder je deken te doen. Het is verstikkend etc.. Ze zijn er idd niet voor gemaakt! Meer mensen die hier iets over weten?

Een zweetdeken is toch juist ademend en sluit toch niet af juist?

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:59

tita schreef:
Peanutbutter schreef:
Ik ga altijd lekker stapelen !!.

Heb een 300 anky en een 450 HH en een HH 100 ..
Afgelopen winter had hij na het scheren anky en HH 450 op ( staat niet buiten )

750 grams dus :Y)

Hier ook zoiets inderdaad. Bij de ergste kou staat mijn geschoren pony onder een 550 + 150.
Dus 700 gram <<)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:00

_tarja_ schreef:
Een zweetdeken is toch juist ademend en sluit toch niet af juist?

Je kunt veel beter een wollen deken er onder doen dan een fleece deken.
Wol ademt, fleece veeeeel minder. Is ook de reden dat bij kleine kindjes een wollen deken aangeraden wordt en fleece zeer sterk afgeraden. Want als ze daar onder kruipen kunnen ze bijna geen lucht aan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:02

Mijn paard heeft nu 150grams op, geschoren, benen ongeschoren. Krijgt binnenkort 400grams met nek op.

de mini's zijn geschoren en hebben 200grams op.
Mn tinker heeft niks op, die word niet gereden dus heeft al een heerlijke teddyvacht.

Staan allen snachts wel op stal.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:04

Half geschoren en staat nu onder 200gr. Als het gaat vriezen gaat de 340gr erop met hals eventueel kan er nog een 100gr onder maar die heb ik nog nooit eronder gehad :o Hij staat snachts binnen in een vrij open stal maar heeft het 'bijna' nooit koud.

Ik kan dus tot de 450 maar denk ook dat het dit jaar weer niet nodig zal zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:08

Citaat:
Ik kan dus tot de 450 maar denk ook dat het dit jaar weer niet nodig zal zijn.

Schijnt zeer koude winter te worden gehoord en gezien via doco van discovery temp van -15t/m -25 schijnen we te verwachten

Overigens op marktplaats staan 2 super mooie heavy's te koop 165 geloof ik outdoor van 259 voor 125...niet van mij maar misschien maak ik er iemand anders blij mee

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:10

Ook mijn paard staat nu onder de 200 grams (ongeschoren, lichte wintervacht na vorige week). Zodra het wat kouder wordt (<10 graden overdag, rond vries in de nacht) ga ik naar 370 grams met halve hals. Hoop dat dat genoeg is voor de voorspelde kou!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:11

Ik vind het een heel verschil hoe de paarden erbij staan, staan ze in een buitenstal, binnenstal, met deuren open of dicht, veel of weinig paarden, overdag buiten, helemaal buiten, niet buiten?

Die van mij staat nu onder een 200 grams deken. Ze staat in een binnenstal met 7 paarden, en de deuren staan nu gewoon nog open, maar bij echte kou gaan die halfdicht of dicht. Waarschijnlijk ga ik haar dit jaar gewoon weer scheren. Dan komt er een 100 grams onderdeken bij onder de 200 grams. Als het onder 0 blijft overdag, of ze het koud blijkt te hebben, kan ik een 200 grams onderdeken gebruiken in plaats van de 100. Qua lagen heb ik dus 200 - 300 of 400 gram. In geval van nood kan ik ook altijd nog een fleece of wollen deken eronder gooien, maar zolang het weer niet extreem wordt, denk ik niet dat dat nodig is.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:21

Citaat:
Schijnt zeer koude winter te worden gehoord en gezien via doco van discovery temp van -15t/m -25 schijnen we te verwachten

Eerst euh voelen dan geloven :j

Heb een koudbloed die het altijd warm heeft :') Heb 2 jaar geleden een 400gr aangeschaft maar met passen was hij na 5 sec. al kleddernat.
Als hij nog 24/7 buiten zou staan zou het een ander verhaal zijn ivb wind maar binnen op stal is 400+ voor mijn maf al gauw veels te warm ;)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:23

Die van mij staat nu al met 500grams op(twee dekens)... Staat in een buitenstal.
Wil een dikke wintervacht een beetje voorkomen. Overdag valt de temperatuur nog wel mee, maar het wordt 's nachts echt koud. Dus echt hartje winter ga ik wel richting de 700gr :=

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:57

Vorig jaar heeft mijn haflinger - 23 jaar, 24/7 buiten met schuilstal, dekenmodel geschoren - max onder 200 grams onderdeken onder een nulgrams regendeken gestaan. Ook tijdens de dagen/nachten met -10.
Eigenlijk was ik niet van plan dit jaar veel verandering aan te brengen, zeker als het niet regent maar gewoon droge vrieskou is, moet het eigenlijk wel genoeg zijn.
Hij staat nu overigens onder de 100 grams liner (met de nulgrams regendeken er uiteraard overheen, aangezien hij altijd buiten staat).

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:56

Die van mij begint al een klein beetje een vachtje te krijgen en staat nu nog onder een 100gr Horseware regendek. Ik heb nog een 200gr en een 350gr Horseware regendeken liggen. Maar ik zit er sterk aan te denken om een 400gr duo liner te kopen. Want als er echt flinke kou komt, wil ik liever voorbereid zijn. Die 400gr onderdeken is dan voor onder m'n 100gr regendek. Dan kan ik m als het echt nodig is van 350gr naar 500gr doen.

Mijn paard word echter niet geschoren. Hij staat overdag van 12 tot 5 in de grote paddock met 8 andere paarden. En voor de rest in een buitenbox waarvan het bovenluik altijd open is. Ook staat die van mij in de polder. Daar is het altijd even een paar graden kouder.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:21

Hier liggen de 300 grams nu op. Maar gezien de strenge winter in het vooruitzicht zal daar nog wel wat bijkomen!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:34

Die van mij gaat echt ingepakt de winter door :')
Nu heeft hij 300 grams, en 330 grams snachts (dit kwam toevallig zo uit).
Als het onder de 5 graden word, komt er een dekentje onder van 100-150 grams :))
Word het -5 dan komt de 550 grams op, en dan even kijken wat we erover doen (ik denk een regendekentje)
Word het -12/-15 dan komt de 300 grams over de 550
en als het dan tóch -25 word, gaat de 100-150 grams er ook nog bij.
Die van mij is wel geschoren ;)
Ja het is veel, maarja, we kijken wel, als hij het warm krijgt gaat er een dekentje onderuit :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:44

bij weer als vorig jaar met al die sneeuw en ijzel, met -10 staat mijn pony (AV, 12 jaar, ongeschoren, overdag 2 a 3x 2-3 uur naar buiten, heel het jaar door gewoon in training) onder ±200 grams deken, hij heeft dan een 150 grams op met een fleecedeken er onder. €Paard staat in een binnenstal met ongeveer 20 paarden, hij staat naast de deur die overdag open staat. ze krijgen veel stro en hooi om zich warm te kunnen houden.
hij heeft nu een regendeken met fleece binnenkant om, als het overdag rond de 5 graden en 's nachts onder 0 is krijgt hij de 100 grams op. Word het dan nog kouder dan krijgt hij de 150 grams om, evt met fleece deken er onder, en hiermee heeft hij het alle winters prima gered :)
Ik zit er nog aan te denken een 100 grams onderdeken te kopen, omdat mijn oude 200 grams ( nu dus ongeveer 150) inmiddels wel een stuk dunner geworden is door het wassen..

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:59

Mijn minishetten staan op stal,en zijn ongeschoren,dus hoop het zonder dekens af te kunnen :D
Ze staan op vlas en ben net begonnen met oppotten,dus ook dat gaat hopelijk wat warmte afgeven.
Tot nu toe staat mn ruintje af en toe zelfs wat klam van zweten,dus koud heeft hij het niet met zn warme eigen jas aan.
Bij echt grote vorst,bekijk ik weer hoe het gaat...en mocht de nood aan de man komen,dan heb ik wel een dekentje liggen.
Maar hoop ze niet nodig te hebben ;)
Wel gooi ik een regendeken op als ze naar buiten gaan en het regent,want regen en wind kunnen ze minder verdragen als kou en sneeuw is me opgevallen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:04

Mijn Fries wordt niet geschoren omdat hij superglad in zijn haar blijft. Hij heeft nu een staldeken van 300 gram op.
Als het echt koud wordt, komt daar een onderdeken van 200 gram onder. Daar moet hij het mee doen ;) Vorige winter ook geen problemen gehad.

Haf krijgt alleen een 350 grams Anky staldeken op. Ook niet geschoren. Die kon het daar vorig jaar prima mee doen.

Paarden hebben het minder gauw koud dan je denkt, helemaal als ze niet geschoren zijn.