Wat heeft bij jou echt geholpen tegen zomerexceem ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat heeft jou echt geholpen tegen zomerexceem?

vliegenbestrijding/weren in omgeving
7 (3%)
paard verhuizen naar exceemvrije plek (bv aan zee)
9 (4%)
boviclips/oorclips voor in manen en staart
1 (0%)
halsband voor paarden
Geen stemmen
speciale deken
69 (34%)
opstallen iig tussen schemer en zonsopgang
21 (10%)
speciale sprays met insecticide (bv permithrin)
5 (2%)
pour on met insecticide
2 (1%)
natuurlijk sprays / lotions
17 (8%)
inenting Insol® Dermatophyton
Geen stemmen
immunotherapie
1 (0%)
homeopatisch (natuurgeneeskunde)
15 (7%)
inwendig supplement
11 (5%)
voeding aanpassen (bv alleen op hooi, speciaal weidebeheer)
28 (14%)
speciaal krachtvoer bv Marstall exzem
12 (6%)

Totaal aantal stemmen: 198

sourih

Re: Wat heeft bij jou echt geholpen tegen zomerexceem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:14

ik heb een keer geleezen dat olie teegen vliegen help maar daar werd de vacht van mijn merrie ook heel zacht door

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:53

wel interessant om te lezen dat veel mensen t toch ook bij het graszoeken.
het kan...
maar die van mij staat 24/7 op een gewone wei.
en daar is met alleen voer en met windstille dagen een deken het probleem eigenlijk al bijna helemaal opgelost.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 18:27

sourih schreef:
ik heb een keer geleezen dat olie teegen vliegen help maar daar werd de vacht van mijn merrie ook heel zacht door

klopt, maar olie brandt ook in met zon erop!

Chelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:52

Ik lees hier allemaal andere dingen dan wat ik doe. Ik heb de dierenarts laten komen en zij heeft hem een injectie gegeven met iets jeuk stillend, daarna heb ik Vetaderm mee gekregen om 2 weken lang, 2 keer per dag te smeren. Vetaderm was op, dierenarts gebeld, en kon ik bij de dierenarts Hydrocortiderm halen. Ik ben helemaal niet bekend met eczeem dus probeer nu veel informatie binnen te halen. Maar toch raar dat de dierenarts mij iets mee geeft wat jullie allemaal niet gebruiken? Werkt het dan niet?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 13:07

Chelle, dat werkt wel maar heeft ook bijwerkingen (google maar eens). Jouw paard krijgt corticosterioden, dat is niet fijn spul voor langere duur (bijwerkingen), maar werkt wel snel. Ook is het een echte symptoombestrijder. Het onderdrukt de jeuk.
Betere meer natuurlijk middelen werken lang niet altijd en daarom is het erg moeilijk om iets te vinden wat goed bij je paard werkt.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:09

Zo'n injectie bestaat waarschijnlijk uit hormonen, en die zalf klinkt ook hormonaal. Het helpt tegen de symptomen (tijdelijk), maar is behoorlijke rotzooi.. Ik zou het echt niet op of in m'n paard willen..

Chelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:14

Intel_1x, Hij heeft maar 1 keer zo'n prik gehad, dus niet voor lange duur. Je hebt het over een symptoombestrijder, wat zou er dan vallen onder genezing? Is zomereczeem wel te genezen?

Solis, ik ga er van uit dat de DA doet wat goed is, dus ik ga er dan niet meteen van uit dat het flinke rotzooi is.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 13:39

Ach voor keertje zal het wel meevallen hoor, maar het is wel goed om je te verdiepen in zomerexceem zodat je weet wat de alternatieven zijn. Helaas is zomerexceem nog niet te genezen, wel kunnen symptomen sterk onderdrukt worden of geheel wegblijven. Misschien zou je beter Cavalesse kunnen proberen. Een inwendig supplement. Ik zie dat je al aangsloten bent bij het exceemtopic, daar kun je ook veel tips krijgen en je inlezen.

Chelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:47

Ja, om mij meer te verdiepen heb ik hier wat gevraagd. Moet ik bv. Cavalesse het hele jaar gebruiken, of alleen in de periodes dat hij last krijgt? Gebruik je dit zelf ook?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 13:54

Ik ga even over naar andere topic zomerexceem, omdat dit topic alleen bedoeld is voor succesverhalen. Er is een apart exceemtopic voor dit soort vragen ;-)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:13

Spelt dit is een oergraan..Moet je maar even googlelen dan kan je alles vinden wat voor werking dat heeft op een paard..

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:17

Afbeelding

Dit is echt super spul!! Toen ik met shetlander kocht zat hij tot bloedenstoe onder het exceem bij zijn staart en manen.. dit heb ik in combinatie gebruikt met anti-jeuk shampoo van hetzelfde merk.. toen de haren een beetje terug groeide heb ik alleen dit spul gebruikt.. een jaar later heeft hij nergens last van gehad.. die zomer erna heb ik dit spul gebruikt met combinatie van een vliegendeken.. afgelopen zomer hoefde ik maar een paar keer te smeren met dit spul als hij weer een beetje jeuk begon te krijgen, super spul!!! Hij heeft zn hele staart en manen weer prachtig terug en nergens meer last van, echt een AANRADER!!!

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:21

Combi van aangepast voer/weidegang, deken, opstallen als het erg heftig is met de mugjes en smeren met Derfen of Sweet itch. Heb in het verleden een hoop middeltjes gebruikt maar hou het nu hierbij. Manen zijn 75 cm lang op het moment!!

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:42

Chelle__ schreef:
Solis, ik ga er van uit dat de DA doet wat goed is, dus ik ga er dan niet meteen van uit dat het flinke rotzooi is.

Het is ook geen kritiek, maar als toevoeging op je opmerking waarom je mogelijk deze 'oplossing' nog niet langs had zien komen. Mijn da heeft er namelijk wel voor gewaarschuwd.

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:10

Medie schreef:
Afbeelding

Dit is echt super spul!! Toen ik met shetlander kocht zat hij tot bloedenstoe onder het exceem bij zijn staart en manen.. dit heb ik in combinatie gebruikt met anti-jeuk shampoo van hetzelfde merk.. toen de haren een beetje terug groeide heb ik alleen dit spul gebruikt.. een jaar later heeft hij nergens last van gehad.. die zomer erna heb ik dit spul gebruikt met combinatie van een vliegendeken.. afgelopen zomer hoefde ik maar een paar keer te smeren met dit spul als hij weer een beetje jeuk begon te krijgen, super spul!!! Hij heeft zn hele staart en manen weer prachtig terug en nergens meer last van, echt een AANRADER!!!

Ben ik het helemaal mee eens!!!! Bij mijn shetjes werkt het ook super goed!!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:21

Ik heb hét middel gevonden nu! Echt fantastisch!!!!!!!

Via via via via heb ik een fles gekregen met een zelfgemaakt goedje erin. Sinds ik het op zijn staart heeft gedaan heeft hij gewoon niet meer geschuurd! Helemaal niet meer! De jeuk is weg.. En ik was eerder nog zo ontzettend hopeloos. Ben super blij!! Ik ga nog wel even beter achterhalen wat er nou precies in zit. Hopelijk gaat het dan volgend jaar het hele jaar gewoon goed en zijn we van die lelijke staart af!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:32

mijn pony heeft een exceemdeken ik spuit haar onder de deken in met vliegenspray die ook tegen muggen is en ik spuit ook met muggen spray voor mensen,ook was ik haar staart regelmatig.ze loopt 24/7 buiten,een shet die ik gehad heb,had exceem en deze hoefde alleen een deken op en dan was het goed.

faroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:40

Ik ben dit jaar begonnen met Derfen, regelmatig smeren het werkte goed.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:51

Ik ben ook heel nieuwsgierig waar de meeste eczeempaarden 'wonen' . Dus omgeving (bosrand, kust, polder, ...) en de provincie. Tuurlijk weten we de risico-gebieden maar of er ook echt cijfers van zijn? Of weet iemand uitslag van een dergelijk onderzoek? In de poll mis ik de optie 'niets heeft écht geholpen' want ik vrees dat dat er ook veel zullen zijn, ook helpt vaak behandeling met cortisonen (prednison en aanverwanten, paardenmiddel maar vaak een effectieve symptoombestrijder), ook die optie zou niet misstaan en ben ik nieuwsgierig naar.

Die van mij heeft 10 jaar niet geschuurd (N-Holland) tot verhuizing naar het zuiden vh land. Nu al meer dan 10 jaar een ZE-paard en niets heeft écht geholpen. Van alles helpt tijdelijk of een beetje

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:04

Die van mij woont aan de utrechtse heuvelrug. Aan de bosrand en dicht bij veel slootjes en paddepoelen.. Drama dus!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 13:30

Ja dat dacht ik later ook, ik kan beter topic aanmaken wat heeft NIET geholpen.
Dan weten we tenminste wat we niet hoeven te proberen, alhoewel dat ook wel weer verschil maakt per paard :-)
Die van mij woont ook bij bos, stilstaande wateren, klei-zandgrond :-(