Paarden die het 'koud' hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:35

mijn paard heeft het wel degelijk koud als ie in de kou zonder deken buiten staat,
hij heeft een poosje zonder deken gelopen en hij kwam met een bolle rug uit het land, haren recht omhoog en niet
makkelijk kunnen lopen,
ik heb hem onder deken gezet en het verdween, hij had het echt koud!!!
nu staat ie onder deken ter voorkoming van een dikke vacht!

xLoki

Re: Paarden die het 'koud' hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 15:46

Erg interessant, al die reacties!

Ik vroeg het me vooral af, omdat wij op stal zo'n 15 paarden hebben staan, die allemaal dag en nacht buiten staan.
Geen van hun staat ooit te rillen, met de haren overeind of wat dan ook.
De sportpaarden hebben nu een deken op, maar dat is om de vacht tegen te houden, dat ze niet zometeen als beren eruit zien.
Zij worden deze week ook geschoren en krijgen dan een staldeken van 100 of 200 gram op en daar overheen een regendeken.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:50

mijn staat in principe ook altijd 's nachts binnen, alleen dat ene jaar heb ik hem vanaf 1 mei naar buiten gedaan, ivm financien, had hm de eerste dagen wel een deken om, maar daarna dacht ik dat het makkelijk kon, het was heerlijk! maar helaas had ie t toch echt heel koud! ikben t eigenlijk altijd voor, en omdat ik een dun vachtje wil staat ie lekker onder dekens

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:53

xLoki schreef:
Maar dan vraag ik me toch af hoe de paarden vroeger in het wild het overleefden, die liepen immers ook zonder dekens buiten. :)

die werden niet zo oud denk ik?
mijn merrie van 23 komt met dekens (zonder stal) prima de winter door, anders wordt ze mager(der).

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:54

Mijn paard heeft het duidelijk sneller koud dan de andere. Hij staat 24/7 buiten, heeft een dikke vacht maar hij heeft nu toch een regendek op en voelt nu een stuk warmer aan en voelt zich ook duidelijk beter. Van mij mag ie het liefst zo lang mogelijk zonder, maar ik ken hem goed genoeg om te weten wanneer hij het koud heeft en zich niet prettig voelt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:17

Bassenqua schreef:
Aukelizzy schreef:
Wij liepen "vroeger" ook alleen met een berenvelletje en een knuppel in de rondte.... :D . Vraag me af hoeveel Nederlanders dat nu nog doen O:) ...

Achter gesloten deuren, vééééééél :+

Maar wel met de verwarming aan :D

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:40

''in het wild'' is anders dan een stukje gras met een hekje er om heen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:41

Amalarab, maar de jouwe is toch al wel 'ouder' :D? En die redt het zo te horen ook prima!!

Ik vind de opmerking: paarden van nu kun je niet vergelijken met die van vroeger toch echt niet op gaan, of iig, niet voor die van mij. Er leven nu nog zat paarden in het wild en die hebben ook niet altijd beschutting (steppe e.d.), een deken of constant ruwvoer. Ik geloof dat als je je paard er op een verantwoorde manier aan laat wennen, het voerpatroon en evt de arbeid aanpast, je paard prima in staat moet kunnen zijn zichzelf warm te houden.

Als paarden rillen heeft dat een andere functie als bij ons. Daarmee wil ik niet zeggen dat paarden het niet koud kunnen hebben hoor. Bij énorm slecht weer wat langer aanhoudt, zou je altijd een dekentje op kunnen leggen, ik probeer dat zelf altijd zo lang mogelijk uit te stellen.

Paarden gedijen het best bij een temperatuur die toch zeker 15 - 20°C lager ligt dan wat wij mensen over het algemeen lekker vinden :D.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:12

Sees, Als mijn paard rilt heeft die het blijkbaar koud.
Van heel even gaat geen paard dood, blijft je paard echter rillen en de omstandigheden veranderen niet dan ben ik de laatste die zo'n paard zonder hulpmiddelen laat staan.
Zo'n paard heeft het echt gewoon koud en natuurlijk gaat die trillen om zijn spieren op te warmen.
Als een paard dat trilt het volgens sommige niet koud heeft, wanneer dan wel??? Als ze als ijsklompen in de wei liggen???
Maar zover laat ik het niet eens komen, mijne krijgt gewoon een deken op.

Annemoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:29

Wat mij opvalt is dat iedereen bang is dat zijn paard het te koud heeft. Vraagt nou niemand zich af of zijn paard het misschien TE WARM heeft?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:30

Annemoortje schreef:
Wat mij opvalt is dat iedereen bang is dat zijn paard het te koud heeft. Vraagt nou niemand zich af of zijn paard het misschien TE WARM heeft?

Ik denk dat weinig mensen er maar gewoon wat opgooien.
Tenminste dat hoop ik.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:47

Annemoortje schreef:

Te warm is, als het paard gaat zweten onder de deken.
Soms is dat net in de overgang winter/lente.
Dan tref ik mijn paard wel eens zwetend aan onder de deken.
Dan is het dus tijd voor een dunnere deken of de dekens er helemaal af.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:53

De stelling is wel heel zwart wit. Er zijn wel degeijk uitzonderingen. Paarden zonder deken, dus met eigen vacht, kunnen het wel koud hebben. Vooral met (langdurige) regen en wind. Mijn paard is zo'n mutsje, die staat te stomen in de regen, sneeuw blijft niet op haar vachtje liggen, ze gaat niet meer eten maar kruipt ineen, gaat bibberen, met stijve spieren tot gevolg en een super shaggo gefrustreerd paard. Zij heeft het wel degelijk koud. Ik heb haar ook wel eens met ondertemp. binnen gehaald. Toen ging voor mij de knop op; en ben ik van 'anti deken' naar een paard inpakken met dekens gegaan. Ik heb nu een paard dat blij is, warm blijft, soepele spiertjes houdt, en gewoon gaat eten en scharrelen in langdurige en heftige regen, en blijft netjes op temperatuur :)

Te warm hou ik ook in de gaten. Te warm is ook niets :n

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:37

het ligt er natuurlijk aan.
Als je zelf al vroeg begint met dekens op doen, komen ze echt niet goed in hun wintervacht.
Dan moet je wel 2 dekens op doen omdat ze het anders koud hebben.
+ dat het ook wel een beetje aan het ras ligt.
Mijn anglo arabier krijgt echt niet een vacht die dik genoeg is in de winter om het warm te krijgen.
Maar die heeft maximaal 400gram opliggen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:45

Mag ik mij aansluiten bij Iljaaa? Mijn merrie (dik 50% volbloed) heeft als tweejarige in de opfok een dramatisch gewichtsverlies gehad omdat ze zichzelf moest warmstoken. Het dier heeft een superdun huidje en kweekt weinig vacht. Haar veulen heeft ook zo'n dun huidje, maar voorlopig blijft die dekenloos. Mams staat nu onder 0 grams en als ik zie dat ze er beroerd bijstaat en de ooraanzet koud is, is het tijd voor nog een dekentje erbij. Mijn dikste deken is 350 gram. Dat is genoeg.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:13

Sees schreef:
Amalarab, maar de jouwe is toch al wel 'ouder' :D? En die redt het zo te horen ook prima!!

Ik vind de opmerking: paarden van nu kun je niet vergelijken met die van vroeger toch echt niet op gaan, of iig, niet voor die van mij. Er leven nu nog zat paarden in het wild en die hebben ook niet altijd beschutting (steppe e.d.), een deken of constant ruwvoer. Ik geloof dat als je je paard er op een verantwoorde manier aan laat wennen, het voerpatroon en evt de arbeid aanpast, je paard prima in staat moet kunnen zijn zichzelf warm te houden.

Als paarden rillen heeft dat een andere functie als bij ons. Daarmee wil ik niet zeggen dat paarden het niet koud kunnen hebben hoor. Bij énorm slecht weer wat langer aanhoudt, zou je altijd een dekentje op kunnen leggen, ik probeer dat zelf altijd zo lang mogelijk uit te stellen.

Maar die paarden die echt in het wild leven hebben wel al een jarenlange selectie achter de rug dat de sterken overleven (survival of the fittest). Die paarden zijn er op gebouwd om in het wild te overleven. Paarden in het wild die het snel koud hebben zullen waarschijnlijk niet zo lang mee gaan.

En waarom is de functie van rillen bij paarden anders dan bij ons? Rillen houdt in dat de spieren vlak onder het huidoppervlak gaan trillen om zo extra warmte te generen om er voor te zorgen dat de lichaamstemperatuur niet gaat dalen.

Je hebt gewoon paarden die een deken nodig hebben om zich warm te houden. Om het te vergelijken met mensen, de één loopt in de winter in zijn t-shirt rond zonder het koud te hebben en de ander heeft 10 lagen over elkaar aan en heeft het nog steeds koud. Hetzelfde geldt bij paarden, de één zal het sneller koud hebben dan de ander en dan is een deken opdoen een goede oplossing.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:13

Sees, paarden die nu in het wild leven kan je ook niet vergelijken met de hedendaagse doorgefokte sportpaarden

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:33

Paarden in het wild hebben een andere selectie criteria dan dat wij mensen hebben, nee paarden in het wild zijn absoluut niet te vergelijken met de sportpaarden van tegenwoordig. :n

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:24

"Als paarden rillen heeft dat een andere functie als bij ons."

Kun je mij dan uitleggen wat het verschil is met mensen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:33

Ninia schreef:

Er is geen verschil naar mijn mening.
Dat rillen doen spieren die op deze manier proberen extra warmte te creeeren.
Dat is bij mensen zo en bij paarden ook, je hebt het dan dus al koud als je trilt bij een paard is dat ook.
En even trillen is helemaal niet erg en wij mensen gaan dan naar binnen of trekken wat warms aan.
Een paard wordt door ons op de wei gezet en kan dit niet zelf bepalen.
Een paard dat trilt en toch nog de hele dag in de regen en wind moet blijven staan, die kan goed ziek worden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:46

jesito schreef:
Van heel even gaat geen paard dood, blijft je paard echter rillen en de omstandigheden veranderen niet dan ben ik de laatste die zo'n paard zonder hulpmiddelen laat staan.
Zo'n paard heeft het echt gewoon koud en natuurlijk gaat die trillen om zijn spieren op te warmen.
Als een paard dat trilt het volgens sommige niet koud heeft, wanneer dan wel??? Als ze als ijsklompen in de wei liggen???

Jesito, je quote mij maar volgens mij spreek ik hier helemaal niet tegen wat jij zegt?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:50

stef schreef:
Sees, paarden die nu in het wild leven kan je ook niet vergelijken met de hedendaagse doorgefokte sportpaarden

Wellicht niet met doorgefokte sportpaarden nee, daarom zeg ik ook dat het voor die van MIJ niet geldt maar daar lijkt iedereen overheen te lezen ;). Ik heb gewoon geen frêle paarden. Ik blijf erbij dat sommige mensen hun paard té voorzichtig 'behandelen' maar dat is uiteraard aan hen en ook geen probleem, het is alleen niet hoe IK het zou doen (maar ik heb de waarheid ook niet in pacht ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:57

jesito schreef:
Ninia schreef:

Er is geen verschil naar mijn mening.
Dat rillen doen spieren die op deze manier proberen extra warmte te creeeren.
Dat is bij mensen zo en bij paarden ook, je hebt het dan dus al koud als je trilt bij een paard is dat ook.
En even trillen is helemaal niet erg en wij mensen gaan dan naar binnen of trekken wat warms aan.
Een paard wordt door ons op de wei gezet en kan dit niet zelf bepalen.
Een paard dat trilt en toch nog de hele dag in de regen en wind moet blijven staan, die kan goed ziek worden.

Het verschil is alleen dat het bij een paard wèl effect heeft en bij mensen niet ;). Als een paard begint te rillen, te weinig voer heeft om zichzelf warm te houden én nog gedurende een (lange) tijd in de stromende koude regen staat, zal het misschien wel ziek worden idd. Eea is natuurlijk ook paardafhankelijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:06

@sees: punt is dat paarden een stuk beter gedijen bij een klimaat wat toch een stuk droger is dan het Nederlandse. De kou is niet het probleem, maar de combinatie met het vele vocht wel. En sommige paarden zullen daar helaas nooit aan wennen.
Anderen dan weer wel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:09

Sees schreef:
jesito schreef:

Jesito, je quote mij maar volgens mij spreek ik hier helemaal niet tegen wat jij zegt?

Oke, dan heb ik je verkeerd begrepen waarschijnlijk, sorry.