Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
? En die redt het zo te horen ook prima!!
. Annemoortje schreef:Wat mij opvalt is dat iedereen bang is dat zijn paard het te koud heeft. Vraagt nou niemand zich af of zijn paard het misschien TE WARM heeft?
Sees schreef:Amalarab, maar de jouwe is toch al wel 'ouder'? En die redt het zo te horen ook prima!!
Ik vind de opmerking: paarden van nu kun je niet vergelijken met die van vroeger toch echt niet op gaan, of iig, niet voor die van mij. Er leven nu nog zat paarden in het wild en die hebben ook niet altijd beschutting (steppe e.d.), een deken of constant ruwvoer. Ik geloof dat als je je paard er op een verantwoorde manier aan laat wennen, het voerpatroon en evt de arbeid aanpast, je paard prima in staat moet kunnen zijn zichzelf warm te houden.
Als paarden rillen heeft dat een andere functie als bij ons. Daarmee wil ik niet zeggen dat paarden het niet koud kunnen hebben hoor. Bij énorm slecht weer wat langer aanhoudt, zou je altijd een dekentje op kunnen leggen, ik probeer dat zelf altijd zo lang mogelijk uit te stellen.
Ninia schreef:"Als paarden rillen heeft dat een andere functie als bij ons."
Kun je mij dan uitleggen wat het verschil is met mensen?
jesito schreef:Sees, Als mijn paard rilt heeft die het blijkbaar koud.
Van heel even gaat geen paard dood, blijft je paard echter rillen en de omstandigheden veranderen niet dan ben ik de laatste die zo'n paard zonder hulpmiddelen laat staan.
Zo'n paard heeft het echt gewoon koud en natuurlijk gaat die trillen om zijn spieren op te warmen.
Als een paard dat trilt het volgens sommige niet koud heeft, wanneer dan wel??? Als ze als ijsklompen in de wei liggen???
Maar zover laat ik het niet eens komen, mijne krijgt gewoon een deken op.
stef schreef:Sees, paarden die nu in het wild leven kan je ook niet vergelijken met de hedendaagse doorgefokte sportpaarden
. Ik heb gewoon geen frêle paarden. Ik blijf erbij dat sommige mensen hun paard té voorzichtig 'behandelen' maar dat is uiteraard aan hen en ook geen probleem, het is alleen niet hoe IK het zou doen (maar ik heb de waarheid ook niet in pacht
. jesito schreef:Ninia schreef:"Als paarden rillen heeft dat een andere functie als bij ons."
Kun je mij dan uitleggen wat het verschil is met mensen?
Er is geen verschil naar mijn mening.
Dat rillen doen spieren die op deze manier proberen extra warmte te creeeren.
Dat is bij mensen zo en bij paarden ook, je hebt het dan dus al koud als je trilt bij een paard is dat ook.
En even trillen is helemaal niet erg en wij mensen gaan dan naar binnen of trekken wat warms aan.
Een paard wordt door ons op de wei gezet en kan dit niet zelf bepalen.
Een paard dat trilt en toch nog de hele dag in de regen en wind moet blijven staan, die kan goed ziek worden.
. Als een paard begint te rillen, te weinig voer heeft om zichzelf warm te houden én nog gedurende een (lange) tijd in de stromende koude regen staat, zal het misschien wel ziek worden idd. Eea is natuurlijk ook paardafhankelijk. Sees schreef:jesito schreef:Sees, Als mijn paard rilt heeft die het blijkbaar koud.
Van heel even gaat geen paard dood, blijft je paard echter rillen en de omstandigheden veranderen niet dan ben ik de laatste die zo'n paard zonder hulpmiddelen laat staan.
Zo'n paard heeft het echt gewoon koud en natuurlijk gaat die trillen om zijn spieren op te warmen.
Als een paard dat trilt het volgens sommige niet koud heeft, wanneer dan wel??? Als ze als ijsklompen in de wei liggen???
Maar zover laat ik het niet eens komen, mijne krijgt gewoon een deken op.
Jesito, je quote mij maar volgens mij spreek ik hier helemaal niet tegen wat jij zegt?