Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

FahyaFemke schreef:een paard in de natuur moet ook vluchten voor een poema en raakt dan bezweet" vind ik echt ZO ver gezocht. Alsof een paard een uur lang achter elkaar vlucht?
FahyaFemke schreef:Enkel 1 iemand schrijft hier over droge spieren als extra,wat een hele goede is (eindelijk!!), maar zij is ook de enige, de rest gaat geloof ik mee in het zweet verhaal.
En over het feit dat een paard zijn warmte niet kwijt kan met een dikke wintervacht tijdens een indoorwedstrijd/training etc.FahyaFemke schreef:Weet dan niemand, dan het op (hoog) niveau trainen van een paard, zeer, en zeer slecht is voor de dieper liggende cellen? Dat het paard het onnatuurlijk warm krijgt en daardoor dus zijn eigen lichaam vanbinnen aan het verzieken is? Dat we daarom de vacht er afhalen, of een deken opleggen om die vacht tegen te houden?
ook bij menselijke sporters trouwens... Maar dat weten maar weinig ruiters omdat het gros zelf niet gericht aan sport doet)FahyaFemke schreef:ze vatten kou van die lange natte vacht (WAT EEN FABEL IS, want zelfs (let op:gezonde)ménsen vatten geen kou als ze bezweet op de wind staan aangezien griep/verkoudheid een bacterie is, dus niet te vatten is door wind maar veroorzaakt wordt door een al bestaande beschadiging aan b.v. de slijmvliezen waardoor dan een bacterie/virus binnendringt).
FahyaFemke schreef:Kom op ruiters die zo hard trainen met hun paard. Laat zien en horen dat je het echt voor je PAARD doet die dekens, het scheren en alles wat er bij komt kijken in de winter.
Omdat ze om de haverklap stuk gaan, gereinigd moeten worden etc. Maar dat hoort er nu eenmaal bij als je goed voor je paard wilt zorgen, zodat hij zijn werk voor mij optimaal kan doen. De stal uit mesten is ook zo'n never ending K-klus, hoort er gewoon bij.liedje89 schreef:Overgens denk ik dathet stijf worden van de spieren inderdaad meer te maken zal hebben met kwaaltjes of slechte training dan wel of geen deken.

rapido schreef:maf dat er nog steeds mensen zijn die wilde paarden met onze gedomesticeerde paarden vergelijken
rapido schreef:Klopt helemaal, mijn toen nog in teddy merrie was 5 uur na een intensieve training nog niet helemaal droog!!
En dit midden in de winter met koude oostenwind e.d.
Dit nooit meer!
maar ik heb afgelopen winter gemerkt dat zij vrij snel en goed droogt.
nee zonder gekheid had even de naam niet opgezocht vandaar. Maar bedankt voor de correctie, al had dan niet nodig geweest als ik gewoon even mn zinnetje GOED getikt had. ik bedoelde dus zware training MET een lange vacht is zeer zeer slecht...
)

e_horse schreef:rapido schreef:maf dat er nog steeds mensen zijn die wilde paarden met onze gedomesticeerde paarden vergelijken
Ja tenslotte is het paard in 50 jaar tijd enorm veranderd ten opzichte van die duizenden jaren evolutie...
JoviBan schreef:De vacht hoeft ook niet droog te zijn. Als de huid maar droog is en dat gaat verrassend snel.
Cowgirl schreef:Mijne zien er anders nog steeds hetzelfde uit als wilde paarden. NL een kop, 4 poten en een staart.
Het enige verschil is dat mijne tussen hekken lopen en er soms iemand op of achter zit maar verder gedragen ze zich als 'wilde' paarden en spreken ze niet ineens chinees ofzo.
FahyaFemke schreef:Dat is waar, maar dan nog kun je dat niet vergelijken. een vlucht is een heel andere 'training' dan een uur lang dressuren b.v., dit heeft een andere impact op de spieren denk je niet?
Cowgirl schreef:Wat het gedomesticeerde paard niet ten goede is gekomen , ze blijken nergens meer tegen te kunnen.
jasmijn78 schreef:...... en je overtuigt mij er nog steeds niet van dat het wegzetten met een natte vacht zonder dek oid goed is voor een wedstrijdpaard. Die paarden moeten geen energie verspillen aan het zichzelf warm houden.
jasmijn78 schreef:FahyaFemke schreef:Dat is waar, maar dan nog kun je dat niet vergelijken. een vlucht is een heel andere 'training' dan een uur lang dressuren b.v., dit heeft een andere impact op de spieren denk je niet?
Ik denk dat misverstanden daar ontstaan waar mensen niet begrijpen wat een intensieve training met een (paarden) lichaam doet. Wie denkt dat je voor het paard geen extra maatregelen hoef te treffen als je hem intensief traint in de winter heeft gewoon niets begrepen van paardenSPORT.
Het zou dan alleen wel netjes zijn dat dan te laten voor wat het is en niet voor anderen en hun paarden te bepalen dat dekens wel of niet nodig zijn en het al helemaal niet te veroordelen onder het mom van dat je je paard dan een 'watje' maakt.
dat mag toch wel duidelijk zijn. Ik vind sportpaarden met dekens geen watjes..ik vind recreatiepaarden die nooit rijden, die een dek om hebben omdat de eigenaar zegt brr koud he paardje! wél watjes
DE EIGENAREN dan meer natuurlijk
want zoals jij ook alweer zegt:jasmijn78 schreef:..........Doe je geen dek op in het najaar? Binnen no-time hebben ze een lange vacht. Je moet alleen niet halverwege januari besluiten je pas geschoren en zwaar in training staande paard toch maar 'natural en zonder dek' te willen houden. Dat is vragen om problemen.
FahyaFemke schreef:joviban: inderdaad daar zeg je wat! Dat is waar, maar dan nog kun je dat niet vergelijken. een vlucht is een heel andere 'training' dan een uur lang dressuren b.v., dit heeft een andere impact op de spieren denk je niet? Het soort zweten is dan wellicht ook anders?
Het klopt dat het paard dus niet ziek word als hij gezweten heeft met een lange vacht. maar is er dan ook over de spieren nagedacht?
rapido schreef:Doe lekker wat je niet laten kunt zou ik zeggen maar val mensen die anders doen er niet mee lastig!
Beli schreef:Ik denk zelfs dat een paard dat kunstmatig warm word gehouden eerder spier probleemen krijgt doordat hij met poetsen en zadellen extra afkoeld

JoviBan schreef:Wie zegt dat ik wat WIL op steken van een stel naturel liefhebbers hier op Bokt!?rapido schreef:Doe lekker wat je niet laten kunt zou ik zeggen maar val mensen die anders doen er niet mee lastig!
Als jij niet "lastig gevallen" wilt worden, en het toch als zodanig ervaart wanneer mensen hun mening geven en hun kennis & ervaringen delen in topics zoals deze, wat doe je dan op Bokt? Je kunt mensen niet de mond gaan snoeren natuurlijk. En wie weet, steek je er nog 'es iets van op.

FahyaFemke schreef:ik vind het altijd heel frapant al die deken discussies..
**1:Dat iedereen die vóór dekens is vanwege hun sportpaarden of hun zware trainingen, het áltijd steekt op het zweten: en het niet snel genoeg opdrogen daarna.
Enkel 1 iemand schrijft hier over droge spieren als extra,wat een hele goede is (eindelijk!!), maar zij is ook de enige, de rest gaat geloof ik mee in het zweet verhaal.
Weet dan niemand, dan het op (hoog) niveau trainen van een paard, zeer, en zeer slecht is voor de dieper liggende cellen? Dat het paard het onnatuurlijk warm krijgt en daardoor dus zijn eigen lichaam vanbinnen aan het verzieken is? Dat we daarom de vacht er afhalen, of een deken opleggen om die vacht tegen te houden?
Doet dan iedereen elkaar maar na, en luistert iedereen dan maar naar die ene zin: ze vatten kou van die lange natte vacht (WAT EEN FABEL IS, want zelfs (let op:[b]gezonde)ménsen vatten geen kou als ze bezweet op de wind staan aangezien griep/verkoudheid een bacterie is, dus niet te vatten is door wind maar veroorzaakt wordt door een al bestaande beschadiging aan b.v. de slijmvliezen waardoor dan een bacterie/virus binnendringt). zeker paarden, met een vacht kunnen geen kou vatten op de huid door wind (stel dat het zou bestaan he) omdat de vacht de gehele huid beschermt tegen de wind (mits je je paard niet elke dag wast natuurlijk).
Kom op ruiters die zo hard trainen met hun paard. Laat zien en horen dat je het echt voor je PAARD doet die dekens, het scheren en alles wat er bij komt kijken in de winter.
En NIET omdat de MENS het zo vervelend vind dat hij zo lang nat blijft in een lange wintervacht, of omdat het niet MOOI is die lange wintervacht, of omdat het paard traag is met die lange winterv..... HE ! daar was een aanwijzing voor al heel veel mensen: er gaat iets mis in het lichaam van mijn paard [/b] (I)
**en het 2e: dat degene die tégen dekens zijn altijd de natuur erbij halen. Hebben jullie ooit een bewijs gevonden van een paard dat een uur lang in een kleine ruime van 20x60 stond te huppelen, alle moeilijkste pasjes,ja de pasjes die hij vanuit de natuur al kent, achter elkaar deed(dus niet zoals in de natuur want daar zijn al die pasjes verdeeld over de dag), alle 3 de gangen afwisselend van elkaar(nog steeds in zon kleine ruimte van 20x60 he ipv een natuurlijke grote open heide vlakte), daarna zo bezweet was en stond te hijgen en te puffen/pompen dat hij gewoon weer doodleuk ging staan grazen? hapje-stapje-verder eten?
Nee he;) En dan was dit een dressuurvoorbeeld, moet je je eens een springvoorbeeld voorstellen!
En het antwoord: een paard in de natuur moet ook vluchten voor een poema en raakt dan bezweet" vind ik echt ZO ver gezocht. Alsof een paard een uur lang achter elkaar vlucht? dan istie allang opgevreten hoor. en mochtie t overleven, nou dan gaatie misschien wel dood omdat hij zichzelf in een hele korte tijd OVERwerkt heeft: fijn dat wij mensen weten dat je een lichaam moet trainen
Klinkt misschien rot, zo via internet is dat toch al erg moeilijk. Zo bedoel ik het allemaal niet, maar dit is even wat er als eerste in me opkwam...wat me altijd opvalt dan in ieder geval!

nee zonder gekheid: