Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 17:29

JoviBan schreef:
Waarom heb je eigenlijk zo'n jong paard, terwijl je a.) niet eens weet dat geen deken veel beter is voor je jonge paard, b.) zo'n jong paard niet behoort te longeren en c.) niet eens een plek voor hem hebt waar hij "wanneer de weilanden niet meer goed zijn" opgesloten wordt in een stal? En hoe lang gaat die stalperiode eigenlijk duren? Oktober t/m april ongeveer? Da's langer dan een half jaar.

Jouw reactie schiet me echt in het verkeerde keel gat !
Je kent mij niet eens, waar bemoei je je mee!
Ik was in eerste instantie al van plan hem geen deken op te doen, maar door alle regen vond ik het zielig waardoor ik ging twijfelen!
Ik sta op een stal waar hele goede paarden worden gefokt etc, ik krijg er hele goede hulp!!
Ik heb dit topic geopend om advies te vragen over een deken. Niet om afgezeikt te worden over mijn paard. Ga je ook tegen alle anderen mensen zeggen dat ze geen deken op moeten doen?
Die een 2 jarige hebben...

Ariebren

Re: Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:47

Hierboven staat weer een quote van een echte paarden expert, en ik bedoel de JoviBan.

Er zijn meer dan 400.000 paarden in Nederland.
Er is maar 1 % eigenaren die er verstand van hebben.
Dus er lopen hier op Bokt 396.000 experts rond, die nog geeneens weten wat een paard is.

Voorbeeldje;
Een paard staat buiten of in een koude stal, niks aan de hand. weinig temperatuur verschil.
Een hond ligt lekker achter de kachel op 22 graden en wordt drie keer per dag de kou ingeschopt, afgelopen winter zelfs langdurig onder de - 10 graden.

Het enige waar ik de nadruk op leg is dat een paard wat buiten loopt in weer en wind niet te veel geborsteld moet worden.
Zorg dat zijn vacht vet en heel blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:51

Zowww, gevoelige snaar geraakt dus.
Wat je laatste vraag betreft: ja, ook bij anderen zou ik afraden om een 2-jarig paard een deken op te doen. Je ruïneert er zijn weerstand mee en je maakt er een watje van. Tenzij het dier ziek is oid, maar dat is bij jouw 2-jarige toch niet het geval?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:55

JoviBan schreef:
Zowww, gevoelige snaar geraakt dus.
Wat je laatste vraag betreft: ja, ook bij anderen zou ik afraden om een 2-jarig paard een deken op te doen. Je ruïneert er zijn weerstand mee en je maakt er een watje van. Tenzij het dier ziek is oid, maar dat is bij jouw 2-jarige toch niet het geval?

of je er nou nu een watje van maakt of als hij 3 daar is.. :z
Aangezien geen enkel paard een deken opmag, TENZIJ het in de sport gaat lopen?
Dat is de domste beargumentering die ik ooit gehoord heb.
Mijn paard heeft altijd in de sport gelopen, heeft altijd met dekens opgestaan en is idd best wel een watje vergeleken met sommige andere paarden. Maar omdat hij nu niet meer intensief in de sport loopt, mag ik hem dan geen regendekentje meer op doen als hij de godsganse dag in de keiharde regen staat ? Hij heeft geen schuilstal, alleen ik heb de mogelijkheid hem in zijn stal te zetten.
Weet dat mijn paard 1000 x gelukkiger is met een regendeken op de wei, dan zonder deken met heel slecht weer in stal te staan.
Overigens heb ik het niet over een deken dragen tegen de kou, dat doe ik niet.
Maar regen kan hij slecht tegen en ja dan bescherm ik hem er tegen :)

Lisselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:01

Trek je niks aan van al die opmerkingen, sta er gewoon boven.
Deken of niet, zelf zou ik het niet doen.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:40

gewoon deken aflaten hoor :P Nergens voor nodig.
Je kan voelen achter de oren of ze het warm of koud hebben,
als het daar warm is hebben ze het ook gewoon lekker en koud
hebben ze het koud.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:45

Onze Haflinger stond als jaarling al onder dek. En ik 'longeer' haar ook al 2 of 3 keer per week 10 minuten.
Om te leren luisteren, maar ook om haar in beweging te hebben ivm haar gewicht.
Dat 'longeren' gebeurt in een halve bak, zonder halster of hoofdstel, maar met longeersingel.

Ik vind een deken voor een tweejarige helemaal niet raar. Iedereen moet eigenlijk doen zoals hij/zij zelf wil.
Een deken, mits goed passend en met goede sluitingen, kan helemala geen kwaad. :n

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:45

ik zou de deken aflaten.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:53

Ik doe het wel bij slecht weer maar mijn 2jarige heeft dan ook geen sikkepitje weerstand meer over nadat hij afgelopen winter in de opfok zijn knie gebroken heeft. (Leuk, doe je jonkie naar de opfok. Worden ze groot en sterk van...). Hij kwam vel over been thuis en is eind maart geopereerd waarna hij natuurlijk op boxrust moest gedurende een flink deel van de zomer. Nu heeft hij een revalidatiepaddock van 6x10 meter en mag hij lekker buiten staan maar als het regent staat hij al snel te rillen, trekt zijn billen helemaal samen en de staart ertussen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:55

Als een paard het koud heeft, gaat hij rillen om zichzelf warm te houden (zelfde als bij mensen). Dus dan heeft hij het al koud.
Als jij rilt, voel je je ook niet fijn (ook al ben je dan bezig met jezelf warm te maken, dat is namelijk de functie van rillen). Dus doe je beestje alsjeblieft een deken op!
Zo blijft hij ook beter in de vacht en raakt hij niet al zijn energie kwijt aan het zichzelf warm houden.
En denk je nou echt dat een paard het fijn vind om de hele dag nat en koud te zijn?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:05

Wij doen onze twee jarigen ook een deken op. Als we dan volgend voorjaar met ze aan de gang gaan, zitten ze niet in het lange haar. Verder is het een hele goeie voorbereiding op de toekomst als sport/rij paard. Ze worden er braaf en handelbaar van. Verder zijn ze ook in het land rustiger, als het slecht weer is. Wij beginnen vaak al met het jaar waarin ze twee worden, een vliegendeken op te doen. Dit bevalt prima en scheelt veel anti-daas spray.
Hoe meer je met je paard doet, des te makkelijker je het straks hebt.
Wij "longeren" onze twee jarigen nu ook al af en toe. Dan gebeurt niet alles in één keer volgend voorjaar.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 14:26

Bedankt voor de laatste reacties :)
Ik merk wel dat er een aantal mensen hetzelfde doen of zouden doen als mij maar er zijn er ook veel die het niet zouden doen!
Lastig!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:50

Niks lastigs aan, laat je paard toch een beetje weerstand opbouwen.
Ze hebben niet voor niks een mechanisme dat ze alles zelf kunnen regelen.
De mensen denken dat allemaal zomaar in de war te kunnen gooien zonder dat dat gevolgen gaat hebben.

Ik heb 1 winter mijn paard verplicht onder een deken moeten zetten i.v.m. ziekte.
Heb daar 1,5 jaar de gevolgen van ondervonden en gezien wat voor moeite mijn paard weer had om terug in zijn oude ritme te komen.
Dat zegt mij meer dan genoeg over de onzin van dekens.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:33

Een 2 jarige met een deken, ik zeg NEE en een twee jarige aan de longeerlijn is ook NEE.
Waarom nu al longeren, naar je stem luisteren leert die nu ook wel en de rest komt allemaal wel.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:37

Silence schreef:
De mensen denken dat allemaal zomaar in de war te kunnen gooien zonder dat dat gevolgen gaat hebben.

Ik heb 1 winter mijn paard verplicht onder een deken moeten zetten i.v.m. ziekte.
Heb daar 1,5 jaar de gevolgen van ondervonden en gezien wat voor moeite mijn paard weer had om terug in zijn oude ritme te komen.

Dat is pas onzin. Als je een paard een deken opdoet, dat dan weerstand in de war wordt gegooid.
Ik gebruik een deken om mijn paarden een beetje glad in het haar te houden, zodat ze niet geschoren hoeven worden. Paarden in de sport hebben 's winters veel nadeel van een dikke vacht.
Onze Haf had veel moeite om door haar dikke wintervacht te komen. Daarom hebben wij haar als jaarling al onder dek gezet. Dit voorjaar geen enkel probleem met verharen.

Een tweejarige onder deken, die straks onder het zadel gaat, is helemaal niet vreemd.
TS gewoon lekker doen. Kan helemaal geen kwaad. Een paard wordt er heus niet minder van als hij/zij al vanaf jongs af aan onder dek wordt gehouden. Mits met beleid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:41

Sharon89 schreef:
JoviBan schreef:
Waarom heb je eigenlijk zo'n jong paard, terwijl je a.) niet eens weet dat geen deken veel beter is voor je jonge paard, b.) zo'n jong paard niet behoort te longeren en c.) niet eens een plek voor hem hebt waar hij "wanneer de weilanden niet meer goed zijn" opgesloten wordt in een stal? En hoe lang gaat die stalperiode eigenlijk duren? Oktober t/m april ongeveer? Da's langer dan een half jaar.

Jouw reactie schiet me echt in het verkeerde keel gat !
Je kent mij niet eens, waar bemoei je je mee!

Jíj komt hier op bokt een vraag stellen, maar als iemand niet het antwoord geeft dat jíj wil horen, is het mis :?

Citaat:
Ik was in eerste instantie al van plan hem geen deken op te doen, maar door alle regen vond ik het zielig waardoor ik ging twijfelen!
Ik sta op een stal waar hele goede paarden worden gefokt etc, ik krijg er hele goede hulp!!
Ik heb dit topic geopend om advies te vragen over een deken. Niet om afgezeikt te worden over mijn paard. Ga je ook tegen alle anderen mensen zeggen dat ze geen deken op moeten doen?
Die een 2 jarige hebben...

Dat ergens goede paarden worden gefokt is nog geen garantie dat die mensen verstand hebben van paarden hoor. Het is verstandig je ZELF ook te verdiepen in paarden.

Hier staat een heel uitgebreid stuk over dekens:

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm#dekens

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:43

nadita schreef:
Silence schreef:

Dat is pas onzin. Als je een paard een deken opdoet, dat dan weerstand in de war wordt gegooid.
Ik gebruik een deken om mijn paarden een beetje glad in het haar te houden, zodat ze niet geschoren hoeven worden. Paarden in de sport hebben 's winters veel nadeel van een dikke vacht.
Onze Haf had veel moeite om door haar dikke wintervacht te komen. Daarom hebben wij haar als jaarling al onder dek gezet. Dit voorjaar geen enkel probleem met verharen.

Een tweejarige onder deken, die straks onder het zadel gaat, is helemaal niet vreemd.
TS gewoon lekker doen. Kan helemaal geen kwaad. Een paard wordt er heus niet minder van als hij/zij al vanaf jongs af aan onder dek wordt gehouden. Mits met beleid.

Ik vind dat een tweejarige nog lekker onbezonnen paard moet kunnen zijn.
Lekker zonder dekens en allerlei toestanden, nu die nog niet gereden wordt maakt het toch niet uit hoe die in de vacht zit.
Ook longeren is nergens voor nodig.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:45

Wat ik nog niet heb gelezen in dit topic is dat het ook best lastig kan zijn een deken.
Scheef zakken (met wellicht een paniekerig paard tot gevolg), vies worden, doorlekken, kale plekken in de vacht.

Om bovenstaande redenen zou ik zo lang mogelijk wachten met een deken. Een 2 en een half jarige longeren kan (mits de cirkel niet te klein) voor een paar minuten echt geen kwaad. Stoppen voordat ze beginnen te zweten. Gewoon losjes laten stappen en een klein drafje, dan leren ze idd luisteren naar je stem. En op die manier heb je geen deken nodig. Wanneer het dier in juiste conditie is moet ze niet rillen bij een dag regen.
Zo wel; even de dierenarts bellen want dan heeft het paard echt wat onder de leden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:50

TS ik zal even vertellen wat ik ervan vind en wat ik zou doen B-) :list:

Als ik merk dat mijn paard het koud heeft of weinig wintervacht heeft zou ik idd voor een dekentje gaan
liefst een 200 gram waterdichte ivm regen en buiten staan :)

Het is jouw paard dus jij moet zelf beslissen en aankijken .
Wij zien jou paard niet elke dag dus kunnen wij niet goed over oordelen of hij het koud heeft of niet .

Als je hem wel in de winter zonder deken wilt
goed bijvoeren en hem in de gaten houden....

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:52

Ik heb mijn paard als 2 jarige wel een deken opgehad. Dit omdat zij als 1 jarige ontzettend regen schurft heeft gehad en daar behoorlijk ziek van is geweest. Later heeft ze et nog een keer gehad en nu heeft ze altijd als het regent een deken op(Natuurlijk ontkomt me het een keer). Ze is er gewoon gevoelig voor. Nu heeft ze het weer. Mijn andere beide 2 jarigen heb ik geen deken op gehad. Het kan wat mij betreft zeker geen kwaad. Maar als ik jou zo hoor 's nachts opstal zou ik het niet doen.

Oja, het voordeel vind ik ervan de ze er erg veel van leren wat voordelen kan hebben bij het inrijden, zoals het klapperen van de deken in de wind etc.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:00

Regen schurft wordt mede veroorzaakt door het gebruik van een deken.
Het broeit er lekker onder, de ideale temperaturen voor bacterie kweek.
Om regenschurft tegen te gaan, wassen met betadine.
Weerstand paard verhogen, een keertje ontwormen met Pyrantel, equiwormP.
En een vitamine boost geven.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:04

Als ie regenschurft heeft is een deken niet goed nee, maar ter voorkoming van wel. En geloof me, wassen met betadine werkt echt niet in de mate waarin ze het gehad heeft. Door het gebruik van een deken kan ik het behoorlijk onderdrukken. Ze is nu ook sportpaard dus zonder deken is zoiezo geen optie. De plekjes die ze nu heeft zijn alweer bijna weg.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 16:07

Arabesk; het is leuk om alleen mijn eerste 2 zinnen te quoten.
Ik stel inderdaad een vraag op bokt over wel of geen deken, en niet over wat ik wel en niet moet doen met me paard. En ook niet over of ik wel goed voor hem ben. En daarom schoot die reactie in me verkeerde keelgat! En waarom? Omdat zij en jij niet vanaf een scherm kunnen zien hoe ik met hem om ga en wat ik allemaal met hem doe. En dan moet je niet tegen mij zeggen waarom ik een jong paard heb als ik even twijfel over een deken

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:21

shilady schreef:
Het is jouw paard dus jij moet zelf beslissen en aankijken .
Wij zien jou paard niet elke dag dus kunnen wij niet goed over oordelen of hij het koud heeft of niet .

Als je hem wel in de winter zonder deken wilt
goed bijvoeren en hem in de gaten houden....

Beetje een dooddoener vindt je niet? Natuurlijk is het haar paard en zal zij de beslissing moeten nemen.

Maar als ik zeg dat ik iedere dag mijn paard een schop onder z'n kont geef om hem te laten groeien krijg ik ook heel bokt over me heen.

En ik moet zeggen dat ik de deken nog tot daar an toe vind. Je hoeft gewoon nu niet een paard te longeren. Als het voor de keuring is (merries) dan is in maart beginnen echt vroeg genoeg.

Ze moet het komende half jaar haar paard gewoon nog in de opfok laten staan. Lichamelijk en geestelijk gewoonweg beter voor een paard. (en veel goedkoper dan in pension :)* :)* )
Een paard leert ook luisteren als hij pas op z'n 6de aan de longe gaat. De moeder van mijn paard heb ik pas zadelmak gemaakttoen ze 6 was. Geen enkel probleem. Ging prima. Anderhalf jaar later was ik M + punten....

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 16:23

Nou mijn paard maak je met opfok niet blij!
Om verschillende redenen gaat ie daar niet meer in!

Maar daarover heb ik dit topic niet geopend dus zou het fijn vinden als daar ook niet mee bemoeid word.