Paard net uit de wei, meteen rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:46

Ruud_O schreef:
Gewoon direct rijden.
Overigens is het grappig die volle maag.
In de hogere klasses endurance krijgen paarden tijdens de wedstrijd krachtvoer aangeboden, en daarna gaat hop het zadel erop en weer verder.

Las iets over geen water in de wei.. Dat is misdadig, zeker met het weer van afgelopen weken.
Een paard MOET de hele dag de beschikking hebben over vers water. Regel maar iets met een pomp en slangen, maar de DB kan je hiervoor een boete geven.

Het zit hem bij mijn paard ook niet in het eten op zich, want na een biks of hooi zou ik geen last bij mijn merrie hebben van dat opgeblazen gevoel onder je, maar wel als ze in het land heeft gestaan. Waar het precies aan ligt weet ik niet...
Verder rijd ik nooit direct na het voeren van biks (wat zoals ik hiervoor zei best zou kunnen), maar heb er zelf gewoon een slecht gevoel bij.
Tenslotte stap ik ook niet op mijn paard direct na een warme maaltijd!

KletsKoekje

Re: Paard net uit de wei, meteen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:51

Als ik voor half 7 kom (dan staan ze pas op stal vanaf de wei), zet ik haar altijd1 of 2 minuten op stal, ze plast vrijwel altijd, en dan wacht ik tot ze klaar is, dan neem ik haar mee naar de poetsplaats en dan duurt het nog wel een half uurtje voor we naar de bak gaan en dan stap ik sowieso een minuut of 5-10 aan een lange teugel, en dan pak ik haar op in de stap en dan gaan we loswerken. (veel figuren rijden, spelen met hals lengte etc) Al met al duurt het sowieso een tijd voor ze echt aan het werk gaat als ze van de wei af komt :)

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:09

Ik zet mijn paard voor het rijden altijd even op stal. 9 van de 10 keer gaat hij plassen. In de tussentijd ga ik mijn spullen klaarzetten, en dan zet ik hem op de poetsplaats.
Gras is licht verteerbaar, dus van een volle buik is geen sprake hoor. Krachtvoer is een ander verhaal.
Vind het geen fijn idee dat je je paard de hele middag alleen op stal zet zonder voer oid, zie het nut er niet van in...

Fiefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:40

Kukkie schreef:
Mijn paard plast (als ze enigszins moet) op fluitcommando. EN het liefst in de stal, want ze houdt niet van gespetter. Maar ik laat haar het liefst voor het rijden een kwartier in de stal staan, soms ook om even af te koelen, en ga daarna poetsen ed. Ik zou niet snel op de wei het zadel erop gooien en meteen prestaties van haar verwachten. Zeker niet als ze het al superwarm heeft van het buiten staan.
Als het echt snikheet is, rij ik niet overdag, En als dat wel moet, spoel ik haar eerst af.

Even OT: Plassen op fluitcommando?! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? _/-\o_

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:44

ik haal hem op uit de wei, zet hem op stal (waar er geplast en gepoept wordt meestal), ondertussen pak ik mijn spulletjes en dan haal ik hem weer uit de stal voor poetsen en rijden. Gaat prima zo.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:45

Toen de mijne nog op pension stond, stond hij ook dag en nacht buiten maar had ik wel een binnenbox ter beschikking.
Dan ging ik hem uit de weide halen, zette hem even binnen op stal zodat hij ook zijn plasje kon maken (hij plast wel buiten op de weide en nu hij enkel een inloop heeft moet hij ook wel maar toen was dat gewoon fijn) en terwijl ging ik mijn spullen allemaal halen, dan nog lekker poetsen en rijden.. Tussen de weide en het rijden zat toch altijd op zijn minst een half uur.
Nu (moest rijden nog aan de orde zijn) is het gewoon poetsen in het land en opzadelen :)
Natuurlijk als ze net krachtvoer hebben gehad wachtte ik ook altijd minstens een half uurtje.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:49

Ik rijd ook gelijk als paard van de wei komt.
Paarden plassen op commando, zowel op straat, als op zand als in de wei.
Brok krijgen ze na het rijden pas.

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:50

Ik zet die van mij dan aan de paal en ga even poetsen en zadelen. als die echt heel de dag heeft gestaan stap ik 10 min langer in.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:52

gras is ruwvoer dus ligt niet "zwaar" op de maag. Dus ik haal mijn paard ook nooit op voorhand binnen om te rijden. wel krijgt ze steeds 5-10 minuutjes tijd in der stal vooraleer ik opzadel, dit omdat ze op de weide weigert te plassen en anders een heel uur "gespannen" blijft.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:12

En mijn merrie moet juist eerst even goed gas kwijt op stal en dan kan ze er weer tegenaan...
Net alsof ze de hele dag haar scheten binnen houdt.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:36

nou ik moet er toch niet aan denken om te gaan rijden zonder dat mijn paarden in de box geweest zijn om te plassen. dit heb ik hun allen geleerd. ik verbaas me ook over dat sommige paarden dan gek worden als ze eventjes 5 minuten in de box komen :? ook bijzonder dat mensen zeggen dat paard wel op wei plast. natuurlijk doen ze dat. maar weten ze ook wanneer ze gereden worden dan? je kan dus nooit weten of het dier een volle blaas heeft, en daarom leer ik mijn paarden te plassen in de box voordat ze gaan werken. bespaart voor beide een hoop ellende.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:40

Haal paard uit de wei, poets en ga rijden.
Maar de paarden zijn hier gewend 24/7 op de wei te staan, dus die plassen gewoon in de wei.
Bovendien plassen die van mij ook als ze moeten plassen en ik halt houdt.
(handig als je hele dag weggaat, of lange bosritten maakt etc. Anders zo sneu als je er 1 hebt
die niet onder het zadel durft te plassen.)

Als ze aan het begin van het seizon nog niet hele dag op de wei staan, zet ik hem even in zijn box,
terwijl ik de spullen pak. Als er dan geplast moet worden, hebben ze het al wel gedaan, als ik ze meeneem.

Overigens als je paard niet hoeft te plassen op het moment dat je hem uit de wei plukt,
bedenkt hij echt niet dat hij dat het komende uur niet kan doen, omdat je aan het rijden bent.
Dus of hij moet dan toevallig net, of hij moet niet.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:41

Hier gaan ze altijd 2 uur voor het rijden binnen.
M'n merrie heeft erg veel last als ik ze niet eerst binnen zet..
Ze heeft dan een opgeblazen buik en dan loopt ze helemaal niet lekker (net of er iets in de weg zit.. Je weet-wel-wat..).
Heb eens aan m'n lesgever gevraagd hoe ik dit kon oplossen en hij vertelde me dat merries hier wel meer last van hebben, gewoon 2 uur vantevore binnenzetten. Dan kan alles goed verteren en kan ze rustig wat drinken en ontlasten..
Dit werkt prima voor mij.
Voor m'n ruin is dit niet nodig, maar bij hem doe ik ook maar. Allebei gelijk voor de wet.

Als de éne binnenmoet moet de andere hier trouwens ook binnen. Samen uit, samen thuis :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:49

lienbono schreef:
Ze heeft dan een opgeblazen buik en dan loopt ze helemaal niet lekker (net of er iets in de weg zit.. Je weet-wel-wat..).
Heb eens aan m'n lesgever gevraagd hoe ik dit kon oplossen en hij vertelde me dat merries hier wel meer last van hebben, gewoon 2 uur vantevore binnenzetten. Dan kan alles goed verteren en kan ze rustig wat drinken en ontlasten..
Voor m'n ruin is dit niet nodig, maar bij hem doe ik ook maar. Allebei gelijk voor de wet.

Als de éne binnenmoet moet de andere hier trouwens ook binnen. Samen uit, samen thuis :D

Bij mij is het exact hetzelfde ook merrie en ruin met hetzelfde beeld!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:50

Tendance schreef:
lienbono schreef:

Bij mij is het exact hetzelfde ook merrie en ruin met hetzelfde beeld!

Hé wat grappig! Ik ken nl. niemand die dit zo ook doet (buiten mijn lesgever dan) Maar ik denk dat m'n merrie me echt dankbaar is dat ik dit doe..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:57

Ja bij mij dus ook...
Ik kan er wel op gaan zitten maar dan moet ik als het ware eerst de lucht eruit drijven, voordat ik haar fatsoenlijk voor het been heb! Ze voelt zich dan gewoon echt niet lekker!!!
Mijn ruintje kan echt direct aan de slag. Heeft nergens last van, maar moet wel zeggen, dat ik hem ook kalm aan opzadel hoor.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 00:42

Ja, dat opgeblazen gevoel is dus waar het ook om gaat bij mijn pony. Ze loopt echt voor geen meter dan. Daarom heb ik ook dit topic geopend, omdat het me opvalt dat heel veel mensen er geen rekening mee houden. Kan me voorstellen dat mijn pony niet de enige is die hier last van heeft.

Vandaag heb ik trouwens wel gereden meteen toen ze van het land kwam, kon echt niet anders ivm de tijd. Maar ik merkte het meteen hoor. Heel traag voor m'n been en tsja.. Idd alsof er iets in de weg zit. Ze moet echt even uitbuiken op stal, anders valt er bijna niet mee te werken. Ik voel het zelf ook met been gegeven, lijkt alsof haar buik veel harder is en dikker. Het is echt een tonnetje.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 00:49

Ik zet de mijne ook even een minuut of 15 op stal zodat hij even kan plassen. Hij doet dit niet in het land tot nu toe. Drinken doet die wel in het land.
Bij ons gaan ze in de ochtend naar buiten en meestal rond half 6-6uur weer naar binnen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 01:20

Nee, ik ga gewoon rijden.
Plassen doet hij toch als hij moet, ook onder het rijden of poetsen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 01:48

just_kiki schreef:
Ga jij dan elke dag een emmer brengen doordeweeeks? zou fijn zijn :j Er is daar nu eenmaal geen water aangelegt bij de weides. Als ik haar in het weekend buiten zet zet ik ook een emmer neer, maar ze gaat het toch als eerst leeg drinken en dan pas grazen ;)

Dan haal je een nieuwe emmer.
Hoezo geen water aangelegd? Wie heeft er wel stromend water bij zijn weide dan?
Volgens mij doet iedereen dat met de tuinslang, emmers, jerrycans of wat ook.

Ik weet niet hoe lang je paard op de weide staat maar als dat langer is dan een uur kun je 't echt niet maken om er geen water bij te zetten, met het weer van de afgelopen weken drink jij toch ook veel?
Hoeveel moeite is het om een speciekuip bij de bouwmarkt te halen en 2 keer op en neer te lopen met een jerrycan?
Kom op zeg.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 02:08

Wat vreemd om te lezen dat er zoveel paarden niet op de wei kunnen/willen plassen.

Is zoiets niet ontzettend onnatuurlijk en ongezond (je zal maar eens niet naar binnen kunnen snachts door omstandigheden, sta je daar)?

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 05:10

Ik heb het de mijne niet zien doen tot nu toe op mijn huidige stal (sta er nu ruim 2 jaar)
Echter weet ik wel, dat hij op de vorige stal (waar ze regelmatig in de zomer ook 's nachts buiten bleven het dus wel deed. Dus eigenlijk grote kans dat hij het wel doet, want als ik hem op stal zet en hij dus eigenlijk ook altijd plast zijn de plasjes niet heel erg "groot". Ik sta ook in een "doe het zelf box" dus hij heeft dan ook altijd een schone/nieuwe berg stro bovenop. (gezien ik altijd eerst mest en dan wat ga doen met hem).

zomerbries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 05:50

Ik haal hem uit de wei en ga dan poetsen en rijden. Plassen doet ie wel op de wei en anders wel tijdens het rijden als hij erg moet.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:35

Mijn paard staat 24/7 op de weide dus ja, ik pluk haar uit de wei, poets haar en dan ga ik rijden. Meestal doet ze d'r behoefte nog even snel in de wei als ik haar roep en dan kunnen we :D

Last van een volle maag tijdens het rijden heeft ze nooit gehad, ze staat niet 24/7 volle bak te eten.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:39

Ik haal de mijne gewoon lekker uit het land, doe rustig aan met poetsen en opzadelen. :)
Mesten, plassen en drinken kan die in de wei doen.