Discussie: wel of geen vliegendeken, zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:16

Rhine_ schreef:
Een shet is niets anders als een andere paard of pony.

Weet ik heel goed. Ben ook nog eens enorme shettenfan. :o

Maar toch, blijft het ergens 'verschillend' aanvoelen. Al zou ik, als ik een eigen shet had, ook net zo makkelijk een vliegendeken gebruiken hoor. Ik ben gewoon een beetje raar, houd het daar maar op :+

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:04

Mijn eerste pony kon prima zonder staan, ze stond in de zomer 's avonds vanaf een uur of 9 op de weide tot de volgende ochtend, en overdag op stal. Ze had een hele lichte vorm van maanexceem die ik behandelde met 'tea three'(?) shampoo van de welkoop, werkte super! Manen werden er ook een stuk voller van.

Tweede pony heb ik geprobeerd om ook zonder deken op de weide te houden. Toen ze wat last kreeg had ik een cheap vliegendekentje op d'r liggen, totdat op eind van een ochtend de stalhouder belde. Ze zat al een uur rondjes te draven in de wei, waardoor ze natuurlijk nog meer ging zweten en er nog meer dazen op afkwamen :(:) Heb toen een deken aangeschaft, met hals, die ook aan de onderkant vrijwel dicht zat. Zag er vreselijk uit, maar het hielp wel. Denk dat áls je paard er veel last van heeft, dat je die nog meer plezier doet met een deken dan zonder. De wat duurdere dekens zijn dun zat en hebben miniscule gaatjes, mijne had ook een soort 'cooler systeem' volgens de winkel. Nooit geen gezweet onder de deken gehad :)

Verder goed insprayen met anti daas, had eerder een goed 'recept' om het zelf te maken.. zal het nog eens opzoeken, werkte super! Meen dat het met o.a azijn en citroensap was.

Safiera

Re: Discussie: wel of geen vliegendeken, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 15:15

Ik gebruik zelf altijd een verdunning van (goedkoop) azijn met citroensap en een beetje dettol. Soms nog wat druppels tea tree er door.

(al moet je oppassen met tea tree, dat beïnvloed de hormoonbalans, iig bij mensen. Het is een aantal jaren terug daar erg mee in het nieuws geweest. Maar nog wel overal te koop. De shampoo met tea tree gebruikte ik zelf ook bij onze eczemer, nu ZT shampoo. Al is dat misschien nog wel gevaarlijker spul. ZT (zwavel-teer) is verboden voor gebruik bij mensen. Eigenlijk moet je bij gebruik handschoenen dragen!)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:18

Ik denk dat het afhankelijk is van waar je paard staat (deel van het land). Ik sta redelijk dicht bij de kust, bij ons waait het eigenlijk altijd en hier zijn geen dazen of andere grote steekbeesten. Hooguit soms wat vliegen (maar ook niet bijzonder veel).

Mijn paard staat zonder deken in de wei (24/7) en ook zonder kap. Hij wil de kap niet om: hij werd er onzeker van als de gaatjes dicht zitten met modder (en dat gebeurd als je liggend slaapt zoals die van mij :') ) En als ik met kap aan kwam rende hij weg. Ik vind het prima, hij heeft niet voor niets een voorpluk :D

Deken gaat schuren, en zoals al eerder opgemerkt: wij hebben geen last van enorme steekbeesten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 15:20

Ik ben er nu wel uit dat die van mij geen kap krijgt iig. Deken moet ik nog bekijken hoe erg het is straks.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:31

Die van mij staat met vliegendeken en kap. Anders wordt ie helemaal gek en wil die na een uur alweer uit de wei. Heb liever dat ie een halve dag buiten staat ingepakt dan dat ie de hele dag op het hok staat te koekeloeren.

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:41

PercyLeen schreef:
Die van mij staat met vliegendeken en kap. Anders wordt ie helemaal gek en wil die na een uur alweer uit de wei. Heb liever dat ie een halve dag buiten staat ingepakt dan dat ie de hele dag op het hok staat te koekeloeren.

Helemaal mee eens +:)+ !

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:51

Ik ga kijken of mijn paard last heeft van vliegen of niet, heb haar in de winter gekocht dus ik weet niet of ze er last van heeft/zal hebben. Heeft ze er last van dan ga ik kijken naar een vliegendeken, anders gaat ze zonder de wei in.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:56

Wie weet of die vliegen 's nachts ook actief zijn? Bij ons op stal doen ze de paarden bij hoge temperaturen overdags op stal en 's nachts de wei in.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:55

Mij lijkt zo'n touwtjeshalster aan het halster veel irritanter dan een vliegenkap! Die draadjes in je ogen, brr, moet er niet aan denken. Ik heb een pony eens 3 weken achtereen, tijdens mn vakantie (wel dagelijks toezicht) met een vliegenkap op laten staan, en de pony was heerlijk rustig, in vergelijking met het paard wat erbij stond, die compleet GEK werd van de vliegen rond de ogen. Ik heb nu voor mijn shet dezelfde kap weer aangeschaft (cashel crusader) en zodra ik weer die irritante vliegen heb, gaat zonder pardon die kap erop!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 16:37

's Nachts is het een stuk rustiger qua vliegen en dazen. Maar houd er rekening mee dat juist bij zonsop- en ondergang een hele hoop muggen actief zijn!