nu nog scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rhine_

Re: nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:10

Ik heb in April een wedstrijd, dus ik ga ze toch scheren, het welzijn v/d pony gaat toch voor op de mooiheid ervan! Ik ga morgen op deken jacht!

zender

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:19

Volgens mijn dierenarts niet scheren na 1 januarie ivm met besch zomervacht

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:20

IN april heeft een gezond paard zijn zomervacht al, hier zijn ze al keihard bezig.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:23

Zie je nu twijfel ik weer!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:32

Een hele zomer vacht is stukken mooier dan een geschoren paard! En dan zit je in april mei nog in de dekens.
Geef een vitamine spuit, een flesje donkerbruin bier (krijgen ze hier 1x per 2 weken) en lekker rossen!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:42

Ga morgen maar eens een vitaminespuit kopen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 07:05

Nooit geen problemen met de zomervacht en een shet zit pas in juni in zijn complete zomervacht. Mijn pony's zijn gisteren ter voorbereiding van het wedstrijdseizoen welke deze maand begint, geschoren. Hals, schouders buik.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:23

Als ik napie hoor denk ik ik scheer ze maar als ik andere hoor / leew weet ik het niet. Gaat het welzijn v/d pony niet voor? Ik train 2a3 x 2uur intensief + nog longeren en 'rijden'.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:34

Mijn haflinger is een week geleden ook geschoren. Voor de eerste keer en heb er absoluut geen spijt van gehad... Volgend jaar gaat hij zo weer rond deze tijd.

In winter mag hij met vakantie en heeft hij zijn eigen dekentje (vacht). In februari zijn we weer begonnen met trainen (zowel voor de lessen als endurance). Hij kan makkelijk zijn warmte kwijt en heeft niet zo'n plakkerige klittenvacht.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:42

Ik heb mijn pony twee weken geleden nog geschoren. Hij heeft tot in januari dag en nacht buiten gestaan en had echt een giga vacht := t is nog nooit zó dik geweest. Sinds dat ie weer op stal staat (komt gelukkig nog steeds meerdere uren per dag buiten met vriendjes) is hij al in de rui. Tot op een gegeven moment dat ook al had ik m met de furminator gepoetst dan lag er na 5 min weer een deken van losse haren op zijn vacht. Hij kreeg er ook jeuk van en was na een kwartiertje rijden al doorweekt :=

we gaan nu ook wekelijks naar het bos, zijn we toch meer dan een uur weg. Na een halfuur stappen zat ook zowel ik als saff als het zadel en dekje onder de losse haren :=

dit was echt geen doen meer dus heb ik hem laten scheren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:16

Pas in juni in de zomervacht? Das niet best, zou ik toch is kijken waarom dat dan pas is!!
welzijn van de pony gaat voor, maar hier zit dr al deel zomervacht op. ALs je nu scheerd zit je echt al aan de zomervacht, zeker als ze heel erg haren, wat denk je dat daar onder zit?

Koop zo'n ijzeren zweetmes, lekker Een week a 2 goed borstelen en ze behouden hun eigen waterbestendige vacht.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:56

Smurffie, ik had zo'n furminator maar ook al poetste ik m er dagelijks mee dat maakte niet uit. Ook lag er redelijk snel na het poetsen met dat ding alweer gigantisch veel los haar op zijn hele lichaam. Je kon doorgaan wat je wilde, maar het hield niet op. En toen hij geschoren was had hij nog steeds een giga vacht ondanks t verharen :=

als hij door die losse haren leuk krijgt en zelfs met buitenstaan met een zonnetje al gaat zweten... dat is geen doen :n

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:30

smurffie schreef:
Pas in juni in de zomervacht? Das niet best, zou ik toch is kijken waarom dat dan pas is!!
welzijn van de pony gaat voor, maar hier zit dr al deel zomervacht op. ALs je nu scheerd zit je echt al aan de zomervacht, zeker als ze heel erg haren, wat denk je dat daar onder zit?

Koop zo'n ijzeren zweetmes, lekker Een week a 2 goed borstelen en ze behouden hun eigen waterbestendige vacht.

Shetlanders hebben veel vacht. Gaan straks weer dag en nacht buiten en ze zijn al wat ouder. Ook een zomervacht van een shet is te dik voor de mendurance: vorig jaar dacht ik dat ze behoorlijk kaal waren tot ik op een warme klasse 2 met een overhitte pony stond. Week later geschoren en toen kwam er nog een enorme laag af. De week daarna prima wedstrijd gereden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:45

Maar dan ga je toch niet pas in maart scheren?
Ze hebben in november toch ook al zo'n vacht, waarom scheer je dan niet?

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:15

Misschien rijdt Napie dan geen wedstrijden? Dat is tenslotte de rede waarom ze scheert. En dat shets laat uit de vacht komen klopt ook! Mijn ruin is nu in de rui en is tegen de tijd dat het juni/juli is pas klaar. Als het net zo'n voorjaar word als afgelopen jaar (heet) ga ik hem ook helpen door te scheren. Mijn merrieveulen van 4 maanden mag het zelf doen en die van 10 maanden ook tenzij ze (net als haar overleden broer Balou) als jaarling nog met een enorme vacht staat. Tot nu toe heb ik meegemaakt dat Balou als jaarling met een giga vacht stond in juni (2007 was een enorm warm voorjaar). Hij is toen 1x geschoren en de jaren daarop had hij een hele mooie winter en zomervacht en kwam hij ook sneller door zijn vacht heen. Zelfde ervaring met de shetmerrie van een stalgenootje van mij.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:04

Citaat:
lijkt bijna of je anti-scheren bent..
soms is het echt verstandiger om te scheren, voor een pony is het echt niet fijn als het zometeen warmer word en het dier nog voledig in wintervacht is.

Ik ben niet anti-scheren hoor :P
Juist, het is zelfs handiger, maar het is inmiddels maart,
had je pony dan gelijk in het begin van de winter gescheerd ;)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:37

die van mij is in oktober geschoren, in januari en gaat volgende week nog een keer.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:29

Misschien is lijnzaadolie een idee?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:28

MrMambo schreef:
Misschien rijdt Napie dan geen wedstrijden?

Maar ze traint wel, ze zei op de vorige pagina nog dat ze 1,5 uur rijd en de shetters het zweet van de buik loopt.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:03

Klopt, maar op de eerste pagina staat ook dat ze ze nu in tuig model heeft geschoren. Ik neem aan dat ze dat 's winters doet en 's zomers helemaal?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:07

ik zit ook een beetje te twijfelen... ik wil volgend jaar gaan beginnen met mijn shetje, longeren, lange lijnen, en mennen.. het liefst wil ik hem heel het jaar rond geschoren houden ( heel het lijf) zijn er meer mensen die dat doen? ik weet dat er bijv. voor shows het heel het jaar geschoren houden.. ik ben toch wel benieuwd ook naar ervaringen van mensen die het hele jaar hun dieren geschoren houden...
zelf ben ik niet echt voor scheren, maar als ik nu de jeuk zie bij mijn shet, hij laat zijn haren nog helemaal niet los, terwijl ik bij mijn paard stik in de haren..

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:23

Ik ben niet zo van het hele jaar door (denk ik :o ). Maar idd voor dezelfde doelen als jij Keshia, wil ik hem 's winters misschien ook kort houden zodat hij beter zijn warmte ed kwijt kan. Eerst eens zien of we 's winters fanatiek genoeg aan het werk gaan daarvoor en dan zie ik wel verder.

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:32

Ik zit zelf ook te twijfelen, wel / niet. Heb een schimmeltje, die op het moment maar niet uit d'r haren komt. Een keer borstel er over heen en je mag hem uitpluizen, deken is net een vacht geworden en zelfs met het rijden vliegen de plukken er af. Ik kom wit thuis, en voor pony lijkt het me ook niet fijn, al die losse haartjes. Heb al verschillende keren zoveel mogelijk geborsteld etc, een witte deken van de grond geplukt, maar kom gewoon echt niet verder.. Scheren of niet?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:25

Maar het is normaal dat ze nu verharen, niet dat ze er nu al door zijn, je moet wel even geduld hebben natuurlijk (lees een week of 3/4). En met een paardje van een soberder ras wat zonder dekens heel veel buiten staat is de vacht natuurlijk dikker dus duurt langer en komt meer af.

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:46

Pony staat overdag met een regendeken in het land, wanneer het kouder word met een fleecedeken er onder. 's Avonds op stal met een deken. Ze verhaart al dik 6 weken zo, echt niet normaal. En ze is er echt nog lang niet doorheen, terwijl de pony die er bij staat al een mooi vachtje heeft (wil natuurlijk niks zeggen). Dus wat is handig?