Zijn er echt zoveel mooi weer ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:53

LenaBaars schreef:
Merk dit zelf ook op stal. Hoewel wij nog beschikking hebben tot 2 binnenbakken, warm water enz.. komen de meeste paarden hun stal niet dagelijks uit... erg apart,

wat een verwende krengen :P
Als ik een binnenbak zou hebben, zou ik niet eens meer van mijn paard afstappen denk ik :P

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:57

Rij of longeer loop buiten aan de hand altijd met goed of slecht weer!
tenzij de bak bevroren is maar dan sta ik buiten in de kou te poetsen als een malle! :D

dan ist wel zo dat als ik dat niet doe ik de discussie krijg met mn ouders,
jij wou paarden je hebt er 2 dan zul je er ook voor zorgen,
met goed of slecht weer
en dan zeggen ze, tot zo!

Mayflower_

Re: Zijn er echt zoveel mooi weer ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:00

In weer en wind rij of longeer ik ook hoor! Alleen als het vriest of de bak bevroren is dan rij ik niet.
Durf ik zelf niet aan. :)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:03

Als het regent dan rij ik meestal niet, simpel omdat ik een bril heb, dan zie ik binnen de koste keren niks. En als ik hem af doe, kan ik beter een blindebegeleidehond hebben. Maar gaat het regenen tijdens het rijden dan tuffen we wel ff door.
En met de afgelopen ijs en sneeuw periode hebben we heel veel gelopen.
Paard moet er zowiezo een aantal uur uit, weer of geen weer

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:05

Ik heb de afgelopen weken niet kunnen rijden i.v.m de weersomstandigheden, maar ik ga wel elke dag (hooguit 1x per week niet) naar de paarden toe.
Zoals vele stalgenootjes ben ik afhankelijk van de avonden i.v.m. met werk.
In de zomer is het altijd druk in de avonden, maar nu zijn wij avond na avond de enige op stal.
En dat roept bij mij ook wel twijfels op.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:08

Ik ben geen mooi weer ruiter. Ik rijd altijd weer of geen weer. Nou hebben wij wel een binnenbak dus dat scheelt wel hoor maar ga ook wel een buitenritje doen als het regent (niet als het onweerd of stormt) Daar moet me paard maar aan wennen om ook te werken in de regen.

Ik heb geen problemen met mooi weer ruiters als je maar wel gewoon zorgt dat je paard beweging, eten en aandacht krijgt is dat imo prima.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:10

Ik ben totaal geen mooi weer ruiter, ik rijd het liefst gewoon onder alle omstandigheden door.
Mijn paard vind dit ook totaal niet erg. Maar ik moet wel toegeven dat ik liever rijd met een zonnetje hoor!
Als het keihard regent rijd ik meestal ook niet, maar dat is meer omdat ik het zonde vind van mijn tuig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:13

Ik heb de afgelopen weken ook niet kunnen rijden omdat de bak bevroren was, sneeuw, en na de dooi was het opgevroren, dus een ijsbaan.
Ik ben wel elke dag heen gegaan, moet sowieso z'n stal doen, maar heb hem ook steeds buiten gezet en hem met hem gelopen. De bak is nu weer ontdooit, maar enorm nat en het regent steeds. Dan heb ik er eerlijk gezegd niet zoveel zin in om te gaan rijden. Voor m'n gevoel gaat het dan toch niet goed, en laat ik het liever. Als de bak redelijk is, en ik krijg tijdens het rijden een bui over me heen blijf ik wel gewoon rijden. Maar zoals nu, het regent, de bak is nat, dan ga ik liever longeren of zet ik hem gewoon buiten.

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:34

Gisteren nog lekker twee uur naar buiten geweest.
Ik en mijn paarden worden wel nat, maar een plezier dat we hebben.
Vooral na die vorst en sneeuw periode.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:14

Oke, als het er echt met bakken uitkomt kan ik het nog wel een keertje overslaan.
Maar normaal rijdt ik altijd als de bak, of de weg naar de binnen bak veilig is om te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:24

Esmeralda schreef:
Als het regent dan rij ik meestal niet, simpel omdat ik een bril heb, dan zie ik binnen de koste keren niks. En als ik hem af doe, kan ik beter een blindebegeleidehond hebben. Maar gaat het regenen tijdens het rijden dan tuffen we wel ff door.

:j zit met hetzelfde probleem! Dan zit je meer je bril te poetsen/schoon te vegen dan wat anders. Krijg je het warm en ga je zweten als het koud is, dan krijg je ook nog een keer damp op je glazen en zie je ook geen sikkepit meer.
Was woensdag aan het longeren gegaan in wat miezerregen. Zelfs daarvan heb je al last met een bril, en de verlichting op onze buitenbak is 1 grote sterke spot. Nou, die spot in je gezicht + regen op je bril = stekeblind. Paard ging dan ook nog even klieren in galop, dus maar overgezet naar draf, gekalmeerd en laten uitdraven/uitstappen en terug op stal. Op zo'n moment zie je gewoon totaal niet wat je paard doet, dus ook niet als ze op je afkomen of uithalen om te meppen. En de mijne heeft het heel snel door als je iets niet in de gaten hebt. Gelukkig komt ze overdag nog genoeg buiten, maar ik zou in principe wel moeten trainen voor een proef in juni en ze staat helemaal uit conditie...

En jammer genoeg verdragen mijn ogen het niet om alle dagen lenzen in te doen :(

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:18

ik rijd ook gewoon met weer en wind :+
heb er niemand over gehoord, maar ik doe wat ik doe!

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:22

Mij maakt het weer niet zoveel uit, maar ik heb een 'mooi-weer paard'! Die is vies van regen en met harde wind weigert ie ook normaal te doen.. Hij komt wel gewoon op de wei overigens, maar met hem rijden in de regen of harde wind is echt niks gedaan

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:27

Ik rij ook altijd, bij regen --> regenjas aan. Ben ik helemaal doorweekt dan ga ik droge kleren aantrekken voordat ik de volgende ga rijden. (paarden staan aan huis dus dat is wel makkelijk) En ik heb een supergoede buitenbak die nooit vol met water staat.
De paarden hebben nu sneeuwijzers dus bij sneeuw ook geen probleem.
Deze winter is het wel erg bar en boos dus heb ik een kwartaal kaart gekocht om in de binnenbak van de manege te mogen rijden. Dus bij echt slecht weer laadt ik ze op in de trailer en gaan we daar rijden.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:36

Sinds ik niet meer beroepsmatig hoef te rijden in de regen of met slecht weer, rijd ik alleen nog als het lekker weer is .
Nu staat mijn paard ook al een hele poos in de wei[ overdag] en heb er al een hele tijd niet meer op gezeten. Ach het bevalt me prima.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:53

Varekaj schreef:
Esmeralda schreef:

:j zit met hetzelfde probleem! Dan zit je meer je bril te poetsen/schoon te vegen dan wat anders. Krijg je het warm en ga je zweten als het koud is, dan krijg je ook nog een keer damp op je glazen en zie je ook geen sikkepit meer.
Was woensdag aan het longeren gegaan in wat miezerregen. Zelfs daarvan heb je al last met een bril, en de verlichting op onze buitenbak is 1 grote sterke spot. Nou, die spot in je gezicht + regen op je bril = stekeblind. Paard ging dan ook nog even klieren in galop, dus maar overgezet naar draf, gekalmeerd en laten uitdraven/uitstappen en terug op stal. Op zo'n moment zie je gewoon totaal niet wat je paard doet, dus ook niet als ze op je afkomen of uithalen om te meppen. En de mijne heeft het heel snel door als je iets niet in de gaten hebt. Gelukkig komt ze overdag nog genoeg buiten, maar ik zou in principe wel moeten trainen voor een proef in juni en ze staat helemaal uit conditie...

En jammer genoeg verdragen mijn ogen het niet om alle dagen lenzen in te doen :(

ja als je het warm heb, moet je blijven draven, want ga je stappen dan beslaat je bril, enorm lastig :D

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:03

Ik ben zeker geen mooi weer ruiter, het maakt mij echt totaal niet uit om in de regen/kou te rijden. Dan doe ik me maar wat dikker aan. Ben allang blij dat ik kan rijden (:
Alleen een paar weken terug met al die sneeuw, ja toen heb ik niet gereden. Maar dat was ook alleen maar omdat de bak toen bevroren en te glad was. En buiten was het ook te glad en dat risico wilde ik niet nemen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:25

Als het echt regent, dan ga ik niet rijden.
Das gewoon niet lekker, bovendien rij ik recreatief, en hoef nergens specifiek voor te trainen.
Kou scheelt me een stuk minder, das gewoon warm aankleden, en paardje eventueel z'n zweetdeken op bij wijze van uitrijdeken.

Ik kan alleen buiten op straat rijden, ik heb geen bak waar ik kan rijden. Als het dus ijzelt, of anderszins spekglad is op de weg, dan ga ik niet.
O ja, een bril is inderdaad onhandig buiten als het regent.

Paardje staat wel altijd de hele dag buiten, met 4 anderen. Er is een inloopstal, maart als ze de hele dag binnenhangen wordt die dichtgedaan, in ieder geval een paar uur. Hup naar buiten, zonlicht en frisse lucht opsnuiven...
Paard heeft wel een waterdichte outdoordeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:35

Ik heb minder last met een bak waar water in staat en modderspatten, dan in de regen te moeten rijden. Heb wel zo'n regenspul dat je met gespjes over je broek kan doen, maar gebruik het enkel op wandeling.

Als er veel water in de bak staat doe ik gewoon mijn rubber laarzen aan als ik ga longeren met dik paar sokken voor warme voeten. Bodem blijft toch lekker veerkrachtig :) Bij rijden in regen krijg ik heel erg snel kou en verkramp ik makkelijk = paard krampt mee = nekpijn, rugpijn en spierkramp tegen de avond. In de zomer heb ik er minder last van, omdat het dan ook warmer is. Als het ook nog koud is krijg ik ook last van mijn oude blessure en loop ik even mank als een stokoude pinguïn :)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:08

ik rij altijd als het niet gevaarlijk is. met ijs ga ik niet in rijden in de bak. maar met regen rij ik sowiso. of de bak moet helemaal blank staan dan kan het niet.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:11

Ik heb dit jaar echt geen zin om te verkleumen of door en door nat te worden tijdens het rijden...Dan maar vakantie voor mijn paard, vind ie helemaal niet erg ;)

revenge112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:35

Ik en mijn vriendin rijden bijna altijd.
Als het regent zijn we maar verkleumd als we terug zijn.
Wij en de paarden genieten er sowieso van.
De paarden vinden het helemaal niet erg om in de regen te rijden, zij genieten er ook van.
We vonden het super vervelend dat we niet hebben kunnen rijden in de winter omdat ze hoefijzers hebben.
Maar dat doet je dan wel weer denken dat het hebben van paarden niet alleen over rijden gaat, maar ook
over het verzorgen en de liefde geven die de paarden nodig hebben.
Veel mensen vergeten dat.
maar dat is nou net niet de bedoeling.
paarden zijn een verantwoordelijkheid!!! ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:35

Wij hebben geen binnenbak, ik moet dus altijd buiten rijden. Met koude wind en regen kan ik niet zeggen dat ik dat leuk vind. Sla ik gerust eens een dagje over.
Als ik ga rijden en het is droog en het begint later te regenen vind ik het minder erg.

Als het buiten koud is met regen en wind, en ik zit lekker warm thuis moet ik echt wel moed verzamelen om naar stal te gaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:40

Met regen reed ik nooit hoor. 't Was een hobby, dus dan moet 't ook wel leuk blijven ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:12

Ik rijd niet met regen, extreme wind, bevroren/gladde grond. Waarom? Omdat ik daar mezelf én mijn paard geen plezier mee doe. Paarden staan 24/7 buiten dus hun beweging krijgen ze echt wel. 'lekker poetsen' vind ik in de winter not done, die vacht hebben ze niet voor niets.
Als het erg koud was reed ik voorheen nog wel, maar sinds deze winter staat mijn merrie onder een deken. Nou kan ik gaan lopen vogelen met uitrijdekens en dergelijke, maar echt gezond lijkt het me niet om de opgebouwde warmtelaag onder de deken steeds weg te halen.
Overigens heb ik geen beschikking over een bak (binnen of buiten) en ben dus afhankelijk toestand van de wegen/paden vanaf stal.

Dus ja, ik rijd over het algemeen alleen als het weer een beetje meewerkt. Ik verzorg (voer, water, even checken) ze wel ongeacht het weer, maar dat moge duidelijk zijn.