scheren in februari

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Caroline_Tor

Re: scheren in februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:57

Ben ook aan het twijfelen: wel of niet scheren. Maar blijkbaar liggen de meningen nogal uit elkaar. Als het werkelijk de zomervacht zou schaden zou ik het niet doen. Ik ken nochtans veel mensen die dat wel doen rond deze periode en de paarden staan in de zomer toch gewoon in een mooie vacht. :)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:49

ik probeer het donderdag alsnog,..

zie wel hoe ie deze zomer door de vacht komt (hij haart overigens nog helemaal niet),.. als het echt schaadt dan doe ik het niet meer volgend jaar,.. maar hoop dat het meevalt,..

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:57

Zolang het paard zelf nog goed kan verharen zie je idd niks aan de zomervacht. Risico is alleen dat als je elk jaar scheert en zeker meerdere keren per winter, je paard als hij wat ouder is zelf niet goed meer kan verharen.
Ik heb meerdere oudere paarden gezien die moest ik minimaal 4 keer per winter schern omdat ze alleen nog mar haar konden aanmaken maar niet meer loslaten..

Nu zul je er dus niet direct wat van merken, maar op langere termijn kan het wel ndelig zijn..

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 08:54

Dat oudere paarden steeds meer haar aanmaken en niet meer goed door de rui komen,is echt een ouderdomsprobleem en niet door te vaak scheren.Vanaf een jaar of 12 gebeurt dit al en moet je dus ook opletten om je paard goed in te pakken met de winter.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:58

Zolang je oude paard nog topfit is zal hij zelf blijven verharen. In principe heeft een paard zn hele leven lang geen deken nodig, die vacht is gemaakt om ze zelf warm te houden ;)

Ja, op latere leeftijd wordt het lastiger voor ze, dus zijn wij zo aardig om ze dekens op te doen en te helpen. Maar vanaf een jaar of 20/25. Als je ze vanaf 12 al een deken moet opleggen omdat ze zich zelf niet meer warm kunnen houden kan dat dus door te veel scheren komen, of gewoon te veel dekens in de winter ;)

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:22

Ligt er een beetje aan.. Die van mij heb ik vorig jaar nog wel in februari gedaan ( 2e keer die winter) Maar die verhaarde op dat moment ook niet. Kreeg wel hele mooie zomervacht.. Maar denk echt dat dat per paard verschillend is

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:55

mijne verhaart ook niet, dus vandaar dat ik het ga proberen, anders had ik het ook niet meer gedaan.. maar blijft lastig,.. ben wel erg benieuwd hoe het scheren morgen gaat en hoe ie eruit komt te zien,.. hij is nu zo mooi zwart ;-) en morgen waarschijnlijk muisgrijs,.. OF (hopelijk) bruinig

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:07

Afgelopen vrijdag is mijn haflje geschoren. Heerlijk zo'n kaal paard, staat hem nog mooi ook.
Nadeel is wel dat ze dan nog even onder de deken moeten (Die helaas net beide aan gort gescheurd zijn)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:09

Haha zoooooo herkenbaar. Heb precies t zelfde... 2 Dekens totaal kapot gescheurd maar ze moeten nog even mee. Maar ben erg blij met mn kale paardje en hijzelf volgens mij ook ;-)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:57

Voor ons was dit de eerste keer. Normaal vallen we een beetje in de catogorie "Naturals" , maar scheren rond deze periode is mij erg goed bevallen. Stoffel kan goed zijn warmte kwijt tijdens de training en ik heb er niet meer zo'n bak onderhoud aan om hem uit de klitten te houden.
+ hij is nu echt airodynamisch <LOL>

Ingrid@ Dank je wel!

Afbeelding

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:10

Ik heb mijn shet afgelopen dinsdag (9 maart) nog laten scheren. Na 15 minuten voor de kar droop het zweet van zijn ogen af en wilde hij niet meer lopen, hij was ook helemaal model loos zoveel haar had hij deze winter en dat met een deken op...

Hij liet nog geen enkele haar los...terwijl zijn familieleden alweer bijna in hun zomervacht zitten...ben blij dat ik het heb gedaan..helemaal nu het 10 graden overdag is *D

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:01

Mijn paard is normaal zwart, maar nu ie geschoren is grijs/bruin.
Maar nu lijkt het heel gek als die haartjes weer gaan groeien, want ze groeien echt op bepaalde plekjes.
Ziet er wel apart uit,.. zal vorige jaren ook wel zo geweest zijn, weet t niet eens meer haha.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:03

ik heb vandaag mijn shet geschoren,
ze had enorme jeuk en bleek last van luis te hebben
ze was me enorm dankbaar,wat een pak haar kwam er af zeg ;)