Hoe verliep de jaarwisseling voor je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:02

Sjoert schreef:
stunning schreef:
Bij ons op stal ging het heel stressvol :=. Was er zelf niet geweest, maar hoorde van de staleigenaar dat ze allemaal door het lint gingen en heeft ze daarom ook kalmeringsdingen toegediend :=

Allemaal en zonder dat de eigenaren dat wisten?

Ja allemaal, maar staan er niet veel op stal hoor :). Staan maar 4 pension paarden en nog 4 van hemzelf.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:08

Hier staan de paarden gewoon op stal, deuren dicht en radio aan.
Helaas was het voor mijn eigen paard een niet zo'n heel leuk begin van 2011, hij ging volledig over de rooie om 00.00 uur. Ik heb zoiets bij hem nog nooit meegemaakt.
Binnen no time poogde hij om over de boxdeur heen te klauteren (lees: voorbeen hing er al overheen) en werd volledig apatisch, en was niet meer te bereiken. Niets anders dan slaan, rennen in zn box etc. complete paniek dus! Zweet brak hem dus aan alle kanten uit en had het binnen 10 minuten als schuim op zn hals staan. Helaas kon ik op dat moment de stal niet in om de deken te verwisselen, dat zou mijn dood als gevolg hebben gehad. We hebben de dierenarts moeten bellen om hem te laten spuiten, natuurlijk werkte dit niet met een normale dosis want de adrenaline was torenhoog uiteraard.
Gelukkig werd het daarna beter, rond 04.00!!! (vuurwerk was bij ons in de buurt al vanaf 01.00 niet meer te horen) was hij enigzins voor reden vatbaar en kalm. Snel de dekens eraf gehaald en schone droge opgedaan. Hij heeft zich als een godswonder nergens bezeerd.
Dus, vuurwerk en mijn paard is geen goede combi vanaf 2011!

Daarbij wil ik me ook nog even uitspreken en richten tot de bungalowparken (bij ons tegenover) die heden ten dage de nieuwe regeling hebben getroffen "LANDAL VUURWERK VRIJ " (in dit geval dus een Landal Greenpark). Erg leuke regeling overigens.. ze verzoeken de mensen maar naar het dorp te lopen (5 km verderop!!!) en daar het vuurwerk af te gaan steken. Aangezien geen hond dit doet, blijven ze dus bij de eerste lantaarnpaal buiten het park hangen (in dit geval bij ons voor de oprit/stal/huis) en steken daar zonder pardon kilo's met vuurwerk af! Zo gaan ze zelf naar een vuurwerkvrij park om hun huisdieren te beschermen, maar bij een ander "het vee" overstuur maken is geen probleem, zolang we er zelf maar geen last van hebben! Er iets ter plekke van zeggen is geen optie,ik ben niet levensmoe en heb geen zin om 2011 te beginnen met een slangetje in mn neus op de intensive care, kortom, commentaar wordt niet gewaardeerd, dit geldt zowel voor de bezoekers van dit park, als ook de mensen van Landal zelf.
Ronduit asociaal vind ik dit!

Volgend jaar dus optijd vette watten in de oren met oornetje.. wie weet..

Hilbrand

Re: Hoe verliep de jaarwisseling voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:41

wij hebben 30 december nog snel even een radio in de schuilstal gemonteerd.Oudjaarsdag begon het knallen met de carbidbussen al om 8 uur.Nu zijn onze 3 shetten wel wat gewend en die gaven ook geen problemen .Van onze tinker die we pas sinds april hebben wisten we niet wat we daar van konden verwachten.'s Ochtends was ze wel wat onrustig , liep wat gek te doen in de wei , maar noemenswaardig bang was ze gelukkig niet .'s Middags ging het stukken beter en ging ze gewoon haar gangetje .Het echte vuurwerk moest natuurlijk nog komen om middernacht .Het zal misschien wel van het ras komen dat ze zo koel bleef , want om 12 uur 's nachts toen het echte vuurwerk een aanvang nam stond ze rustig samen met haar weidegenootjes even buiten de schuilstal naar het spektakel te kijken en zo nu en dan even een hapje hooi te eten .

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:04

Ik was zelf niet bij de paarden toen, maar volgens staleigenaresse waren die van mij als enige 'vrij rustig' om 00.00 uur. Mijn shet keek amper op, m'n nrps wilde niet eten, maar ging niet door het lint. Ze stonden overigens lekker buiten.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:07

Bij onze pensionstal is alles rustig verlopen.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:23

Bij mij thuis is het prima gegaan.
Bij mijn ruin had ik zijn bovendeur dicht gedaan maar dat vond hij maar niets dus toch maar weer open en toen heeft hij gewoon naar buiten staan kijken.
Een van de veulens vond het wel wat spannend en ze hebben dan ook meer bovenop elkaar gehangen dan dat ze naast elkaar gestaan hebben maar normaal zijn het ook echte boefjes dus dat had ik ook wel verwacht :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:28

Die van mij geven er niet om. Staan met oortjes naar voren te kijken wat je komt doen als je even na middernacht komt kijken omdat de vuurpijlen boven de stal uiteen spatten... *mega harde knallen*

Licht is wel aangelaten en ik heb ze nog een pluk hooi gegeven en daar gingen ze tevreden en kalm van eten.

Ieder jaar gaan mijn ouders - of ik, als ik bij hen O&N vier, zoals dit jaar - even kijken. En ieder jaar treffen we twee rustige paarden op stal. Alsof ze niets horen... Ben ik erg blij mee. Scheelt weer zorgen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:08

De shetten hier kwamen vrolijk aanlopen toen ik even na 12en nog wat hooi wilde geven, ze keken nog niet op of om.
En mijn paard die stond 's ochtends nog gewoon opstal iets onrustiger geweest als normaal maar voor de rest z'n gangtje wij doen nooit iets speciaals bij de paarden.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:11

Geen problemen bij ons. Stal is erg afgelegen en in een straat van 5km is er denkik niemand die 't in z'n hoofd haalt om een massa vuurwerk af te steken. Geen paard heeft er bij ons iets van gemerkt {:)

40something

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:25

Mijn merrie heeft oudjaarsdag in de wei gelopen. Voorgaande jaren nooit en dan was ze altijd erg onrustig, je werd er gek van als je haar zag box in box uit. Het kon nog omdat het land bevroren was dus gewoon maar gedaan. Haar veulen + shet stonden ernaast en zij stond ook met een shet. Buurman kon ze door het raam in de gaten houden en ondanks de oorlog om hen heen (carbid) waren ze rustig. Veulen zette in het begin wel grote ogen op, maar verder geen probleem.
Toen ik haar op stal zette is ze een uurtje wat onrustig geweest, daarna niet meer. Toen het los ging om 12 uur bleef ze gewoon in haar box staan, in plaats van heen en weer te vliegen. Geknal was erger dan andere jaren want nieuwe mensen op de hoek met vuurwerk en zoon van manegeeigenaar stak ook vuurwerk af op de brug (achter mij). Maar ze was rustig.
Veulen was ook rustig (bij buurman op stal), al hoorden die het geknal op de brug harder, maar die verblikte of verbloosde niet, ondanks dat de vuurpijlen bij buurman op de oprit lagen en het geknal dus best dichtbij was. Hoop van harte dat het volgend jaar met oud en nieuw ook dik vriest, want dit is mij en paard wel bevallen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:58

Mijne stonden, net als voorgaande jaren, gewoon op het land. Nog even wezen kijken iets na 12 uur, stonden rustig te kijken, niks aan de hand, heerlijk :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:33

Geen idee, hij leeft nog en heeft geen verwondingen.
Zal wel goed gegaan zijn dus. Ze is gewoon op stal gebleven zoals
elke nacht.

Ik zag in de kroeg _O-

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:49

Z'n hoofd zit heel mooi onder de wondjes van het stoten van zijn hoofd en op zijn benen zitten ook allemaal wondjes... Ik kon helaas niet gaan kijken omdat hij op een pensionstal staat maar ik geloof dat het niet helemaal vlekkeloos is verlopen, die arme schat.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:23

Goed volgens mij. Overdag hadden ze al de hele dag buiten gestaan en waren ze vrij rustig, ben 's avonds rond een uur of 10 nog wezen kijken en wat hooi bijgegeven maar was niks aan de hand. Vond het niet nodig om om 12uur nog eens te gaan kijken. Als ze onrustig waren geweest had ik dat wle gedaan. :)

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:10

Bij ons is het goed verlopen, ik heb ze aan huis staan, dus ging regelmatig kijken.
Ze hebben oudjaarsdag de hele dag buiten gelopen allemaal en gingen om 16:00 op stal.
Ze hebben om 11 uur hun laatste voerbeurt gehad (expres laat zodat ze om 00:00 nog lekker genoeg hooi hadden)
Ik heb tot 2 uur s nachts het licht en de radio aangelaten, zodat ze er weinig van hoorden en zagen. Ging echt prima, allemaal relaxed.
Onze 2 grote paarden die in een uitloop staan vonden het wel spannend, maar het bleef bij wat ijsberen ;)

Maar ik blijf het altijd spannend vinden, het zijn toch vluchtdieren. Ik ben ook altijd thuis dan.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:35

Bij mij op stal viel gelukkig alles mee.Eén van mijn paarden is als de dood voor vuurwerk dus hield ik mijn hart vast rond 23.55.De staldeuren waren dicht , de lichten aan en de radio bijna op zijn hardst.Hier in het dorp hadden weinig mensen vuurwerk dus was het rond 0.30 uur al weer stil.Mijn paarden zijn redelijk ontspannen het nieuwe jaar ingegaan.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:46

zenzation, wat een verhaal zeg! gelukkig heeft je paard er niks aan overgehouden!

hier hebben we alle deuren dicht gedaan lampen aan, radio aan. om 00,00 zijn we erbij gaan zitten, paarden waren vrij kalm. dus dat hebben we gelukkig weer gehad! iedereen nog de beste wensen nog!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:51

Oudejaarsdag gewoon in de wei met ruim hooi zoals iedere dag.
Naast hun wei werd er met carbid geschoten :=
Ze gaven geen krimp, 's nachts ook niet.

Ik heb sinds afgelopen zomer een nieuw paard dus het was even afwachten hoe hij zou reageren (ik heb de eerste knallen natuurlijk even staan kijken wat hij deed) Mijn vorige paard gaf er ook niks om.
Die van mij zijn dus echt bomproof :D

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:54

Mijn (nu verkochte) pony gaf er zelf niet zoveel om, maar werd gestressed van de paardjes om hem heen. Hij kon zijn buurmannen niet zien, maar hoorde wel een hoop lawaai van ze. En daar werd hij dan weer bang van. :Y)

Zijn nieuwe baasjes hebben me laten weten dat hij de nacht goed is doorgekomen, gelukkig maar. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:57

Onze stal staat net buiten de dorpskern. Helaas is mijn paard en nog een ander paard erg bang geweest.
De andere 6 paarden bleven wel rustig.

vebalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:02

hier hebben ze er niet naar omgekeken, maar hier zijn ze dan ook gewend aan alle mogelijke herrie van het verbouwen. ik zou bij de paarden die echt verschrikkelijk angst hebben eens proberen om ze in een binnenbak te zetten. als ze dan het gevoel hebben dat ze weg kunnen rennen voor het lawaai scheelt misschien en idd radio luid aanzetten en watten in de oren

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:09

Hier een shetruintje en Welsh A merrie; de merrie heb ik afgelopen september aangekocht, dus had van haar nog niet meegemaakt hoe ze is met oud en nieuw. Oudjaarsdag eind v/d middag opgesloten in de schuilstal (die ook dicht kan) hooiruiven flink volgestauwd met hooi voor wel 3 dagen, 80 liter water, achterin een beetje stro en de hele stal hermetisch dichtgetimmerd. Lichten aan, radio vrij hard aan en ben aantal keer wezen kijken. Het ruintje kent het wel, en was heel rustig. m'n Welsh A merrie is zowiezo altijd heel nieuwsgierig, maar kon nu dus niet naar buiten kijken. De verre knallen e.d. deed ze niet zo veel, maar als het echt harde knallen waren van heel dicht bij, of idd zo'n verschrikkelijke mat, dan was ze toch wel even heel gespannen, maar ze deed verder niets. 't is me wel tegen gevallen hoe weinig ze hebben gegeten; veel minder dan dat ik dacht.

Op nieuwjaarsdag in de middag heb ik ze weer naar buiten gegooid en dat vonden ze heerlijk. Er was nog héel veel hooi over, daar hebben ze nog 2 volle dagen van kunnen eten, en de hele stal was één grote vieze prutzooi. Maar m'n pony's zijn er weer goed vanaf gekomen :) Denk dat ik volgend jaar wel weer met een gerust hart durf weg te gaan met Oud en Nieuw, mocht dat dan het plan zijn.

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:04

bij ons ook redelijk rustig. de manege ligt ook enigzins afgelegen.
de stal eigenaresse blijft altijd op oudjaarsnacht en geeft om 23.45 alles nog hooi of kuil
in de binnen stallen staat de radio aan. zij blijft tot een uur of 3 en houd alles in de gaten.
de meeste paarden staan gewoon te eten en sommige staan naar het vuurwerk te kijken.
als ze te onrustig worden gaat het bovenluikje dicht.

ik was 1 januari heel enthousiast de eerste die ging rijden en was dus als eerste in de bak en hij was super relaxed. vorig jaar was ik ook al de eerste, toen had ik m voor zn verjaardag een ontspanningsmassage gegeven, en toen was hij veel drukker met rijden...

utahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:49

Bij ons is gelukkig alles goed gegaan!
Ze hebben om 23.45 uur hooi gehad, radio aan en dat ging prima!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:51

Zensation schreef:
Hier staan de paarden gewoon op stal, deuren dicht en radio aan.
Helaas was het voor mijn eigen paard een niet zo'n heel leuk begin van 2011, hij ging volledig over de rooie om 00.00 uur. Ik heb zoiets bij hem nog nooit meegemaakt.
Binnen no time poogde hij om over de boxdeur heen te klauteren (lees: voorbeen hing er al overheen) en werd volledig apatisch, en was niet meer te bereiken. Niets anders dan slaan, rennen in zn box etc. complete paniek dus! Zweet brak hem dus aan alle kanten uit en had het binnen 10 minuten als schuim op zn hals staan. Helaas kon ik op dat moment de stal niet in om de deken te verwisselen, dat zou mijn dood als gevolg hebben gehad. We hebben de dierenarts moeten bellen om hem te laten spuiten, natuurlijk werkte dit niet met een normale dosis want de adrenaline was torenhoog uiteraard.
Gelukkig werd het daarna beter, rond 04.00!!! (vuurwerk was bij ons in de buurt al vanaf 01.00 niet meer te horen) was hij enigzins voor reden vatbaar en kalm. Snel de dekens eraf gehaald en schone droge opgedaan. Hij heeft zich als een godswonder nergens bezeerd.
Dus, vuurwerk en mijn paard is geen goede combi vanaf 2011!

Daarbij wil ik me ook nog even uitspreken en richten tot de bungalowparken (bij ons tegenover) die heden ten dage de nieuwe regeling hebben getroffen "LANDAL VUURWERK VRIJ " (in dit geval dus een Landal Greenpark). Erg leuke regeling overigens.. ze verzoeken de mensen maar naar het dorp te lopen (5 km verderop!!!) en daar het vuurwerk af te gaan steken. Aangezien geen hond dit doet, blijven ze dus bij de eerste lantaarnpaal buiten het park hangen (in dit geval bij ons voor de oprit/stal/huis) en steken daar zonder pardon kilo's met vuurwerk af! Zo gaan ze zelf naar een vuurwerkvrij park om hun huisdieren te beschermen, maar bij een ander "het vee" overstuur maken is geen probleem, zolang we er zelf maar geen last van hebben! Er iets ter plekke van zeggen is geen optie,ik ben niet levensmoe en heb geen zin om 2011 te beginnen met een slangetje in mn neus op de intensive care, kortom, commentaar wordt niet gewaardeerd, dit geldt zowel voor de bezoekers van dit park, als ook de mensen van Landal zelf.
Ronduit asociaal vind ik dit!

Volgend jaar dus optijd vette watten in de oren met oornetje.. wie weet..

Poeh, dat is niet mis!

Hoe gaat het nu met hem?