Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:10

Ik maak me niet druk, ja tis koud, overleef ik wel, dikke trui aan en gaan.
Paard staat gewoon elke dag paar uur lekker in de sneeuw buiten, dan wordt ie maar niet gereden, zijn benen strekken doet hij toch wel in de wei. Dus neuh ik maak me er niet zo druk om.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:11

DDW1190 schreef:
Kaitlyn:nou in mijn ogen zie ik het andersom..
even niet over dat naar buiten doen hoor, maar de mensen die normaal altijd het beste voor het paard over hebben, zie bitloos, boomloos enz. en nu eigenlijk met dit koude weer kijken van: ik kijk wel wat er gebeurd als ik mijn paard buiten houd..

wat ik dus wil zeggen: er word gewoon te makkelijk over dingen nagedacht!

en nogmaals ik weet ook niet wat ik zou doen als ik alleen een buitenbak tot mijn beschikking heb..

Aah op die manier :j Sorry, dan heb ik dat verkeerd gelezen . :o Dan ben ik het wel met je eens :j

Gelukkig hebben wij ook een wei waar de paarden in kunnen waar het niet glad onder de sneeuw is (door een ijsbaan) en daar gaan ze meestal in :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:11

Mjay schreef:
dat hooi probleem had duidelijk niet voorkomen kunnen worden... de eerste snede is nu toch ook gewoon op? anders had iedereen voor een kortere tijd allemaal hooi gehad... dan had jij minder kunnen kopen en had jij nu ook een probleem.... mensen tjee veroordeel elkaar niet zo....

We hadden vrij vroeg in dit jaar al met droogte te vechten. De eerste snede kwam er met moeite en de tweede is zo goed als uitgevallen. Als jij dan een paar paardenmondjes te vullen hebt moeten imo toch echt alle alarmbellen gaan rinkelen....

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:12

Op zich vind ik dat je wel een punt hebt TS, maar over jou opmerking over de ijzers wil ik wel wat zeggen... Er zijn ook paarden die gewoonweg niet zonder kunnen zoals de mijne. Ik baal ook als een stekker dat ik niet met mijn paard naar buiten kan, maar hij kan wegens medische redenen eigenlijk echt niet zonder ijzers. En als ik dan ook maar 1 stap buiten zet ligt meneer bijna op zijn snufferd door de gladheid. Dat ga ik ook niet riskeren. Er wordt trouwens wel dagelijks met hem gewandeld door het gangpad van de stal

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:12

Ik verbaas me er ook een beetje over. Niet alleen de chaos in de paardenwereld, maar heel Nl eigenlijk.
Hier in Zweden gaat alles gewoon door. Hier en daar wat kleine probleempjes, maar geen gezeur, gemekker of geklaag. De treinen rijden gewoon, het leven gaat gewoon door.....
Ook voor de paarden, ze gaan gewoon naar buiten de hele dag. Inderdaad, als ik ze binnen zou gaan zetten met dezelfde hoeveelheid voer maar maar 1 uurtje per dag buiten, dan worden ze gek en gaan uit hun plaatje. Nu is er niets anders dan anders, behalve het temperatuurtje van -18 en de laag sneeuw van een cm of 85 maar verder blijft alles zoals het is. Ze redden zich best in de sneeuw. En nee, ik hark niet, ze lopen het zelf wel plat, daar hebben ze immers ook de hele dag voor. Ik heb er 1 op ijzers (kunststof), die heeft nu een zooltje erbij. Verder niets bijzonders extra's ofzo. Alleen wat extra ruwvoer in de vorm van stro.
Rijden luktte vorig jaar niet, de weg was te glad en in het bos lag de sneeuw te hoog. Ik was die winter ook niet geheel voorbereid in de vorm van zooltjes en gaten voor proppen/kalkoenen of iets dergelijks. Normaal hebben we ook niet deze hoeveelheid sneeuw. Dit jaar is mijn buurman het bos ingeweest met de trekker om de reeen en de elanden bij te voeren en hebben we een mooi pad. Stiften in het beslag, de ander krijgt hoefschoenen met proppen erin en de arreslee kan van stal! Het bellentuig ligt al klaar!

Het scheelt wel dat we een andere kou hier hebben, droger. Het voelt minder koud aan en doordat het niet vochtig is, misschien ook minder glad?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:13

Mijn paarden staan ook de hele dag lekker in de paddock. De paddock is behoorlijk vlak, genoeg voor erbij en ze vermaken zich! Ze staan van 8 uur / half tot een uur of 4 half 5 buiten. Ze vermaken zich prima en houden zich heel erg rustig met dit weer. Dat merk ik alleen al aan de manier van hoe ze naar de paddock lopen. Mijn pony's vinden het niks om een hele dag op stal te staan, en ik vind het ook niks als ze hun benen niet kunnen strekken.

Ik heb het idee, dat paarden die iedere dag een poos buiten staan en zich helemaal aanpassen naar de ondergrond e.d, minder snel ongelukken zullen hebben dan paarden die iedere dag een uurtje naar buiten zullen gaan of een paar dagen niet en dan weer wel. Dan is de kans veel groter dat ze gaan ravotten e.d. Maar goed dat is mijn idee.

Als de weg het toelaat, ga ik een rondje buiten doen, maar anders rijd ik niet zo simpel is het.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:14

Mijn hooi is ook besteld voor het hele jaar én betaald. Dat wordt in 3x geleverd, aangezien ik maar beperkt kan stockeren, maar ik ben tenminste zeker dat het er komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:15

supertinkie schreef:
Op zich vind ik dat je wel een punt hebt TS, maar over jou opmerking over de ijzers wil ik wel wat zeggen... Er zijn ook paarden die gewoonweg niet zonder kunnen zoals de mijne. Ik baal ook als een stekker dat ik niet met mijn paard naar buiten kan, maar hij kan wegens medische redenen eigenlijk echt niet zonder ijzers. En als ik dan ook maar 1 stap buiten zet ligt meneer bijna op zijn snufferd door de gladheid. Dat ga ik ook niet riskeren. Er wordt trouwens wel dagelijks met hem gewandeld door het gangpad van de stal

Dat weet ik, ik heb er ook eentje die niet zonder beslag kan. Staat nu op kunststofbeslag en heeft daardoor geen last van de sneeuw. Als hij nog op traditioneel ijzer had gestaan dan had 'ie sneeuwbeslag gehad.
Stiften zijn evt. ook nog een optie.
Wandelen door het gangpad van de stal zijn imo geen goed alternatief voor beweging voor een paard.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:16

Ine23 schreef:
Mijn hooi is ook besteld voor het hele jaar én betaald. Dat wordt in 3x geleverd, aangezien ik maar beperkt kan stockeren, maar ik ben tenminste zeker dat het er komt...

Heel verstandig :j

DendroFleur

Sneeuw is ook het probleem niet, temperatuur ook niet behalve als er ook een harde gure wind bij komt. Dan is het ook voor paarden afzien buiten. Ze staan bij mij dan verstopt op stal.
Momenteel is het weer geen reden om paarden binnen te houden. Alleen het ijs kan een probleem zijn.

Anoeska

Flauw hoor! Het is de eerste winter met m'n huidige paard, en de eerste winter op deze stal (die ik speciaal heb uitgezocht op voldoende weidegang). Wist ik veel dat mijn paard het onhandigste paard ever is. Als ik 'r uit 'r stal haal gaat ze al bijna op d'r plaat met een beetje gladheid. De andere paarden komen met ijzers nog dravend voorbij door de sneeuw, maar mijn merrie wil geen stap meer verzetten. Meteen de smid gebeld, maar die komt ook niet op stel en sprong. Hoop dat die nog een list kan verzinnen dat m'n paard weer durft te lopen.

Stal is speciaal uitgezocht op voldoende weidegang, maar ik heb inderdaad vergeten te vragen hoe vaak ze strooien bij sneeuw (blijkbaar doet ieder ander dat wel zodra ze een nieuwe stal gaan bekijken). Ik rij gewoon iedere dag als ik een bak kan bereiken, maar het weiland en de paddocks zit er met deze enorme sneeuw/vries weken even niet in. Zeker niet nu ze zo aan het glijden is. Stapmolen is inmiddels weer bereikbaar, maar ook geen ideale oplossing.

Al met al, doe ik wat ik kan. Maar ik kan ook geen ijzer met handen breken. Dit topic voelt voor mij een beetje als natrappen (en jezelf op je borst kloppen dat je wel zo goed over de winter hebt nagedacht).

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:18

ik respecteer ieder zijn mening hoor,
ik ben misschien een zenuwpees, maar ik denk nu wel 2 keer na voor ik wat ga doen..
ik wil gewoon dat mijn paard langer meegaat!

Nederland is inderdaad niks gewend in dit opzicht, ik denk dat en weet zeker dat het volgend jaar al heel anders is!

(nogmaals ik heb gewoon beschikking tot 2 binnenbakken, maar die van mijn gaat alleen binnen los als er plaats is!)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:18

Anoeska, ik denk dat niet iedereen hier het op jou persoonlijk gemunt heeft...
Ik heb trouwens erg veel respect voor mensen die het 1e jaar de winter meemaken met hun paard :) . Vorige winter was voor mij hel, deze winter hemel. Je leert eruit ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:19

Anoeska schreef:
Flauw hoor! Het is de eerste winter met m'n huidige paard, en de eerste winter op deze stal (die ik speciaal heb uitgezocht op voldoende weidegang). Wist ik veel dat mijn paard het onhandigste paard ever is. Als ik 'r uit 'r stal haal gaat ze al bijna op d'r plaat met een beetje gladheid. De andere paarden komen met ijzers nog dravend voorbij door de sneeuw, maar mijn merrie wil geen stap meer verzetten. Meteen de smid gebeld, maar die komt ook niet op stel en sprong. Hoop dat die nog een list kan verzinnen dat m'n paard weer durft te lopen.

Stal is speciaal uitgezocht op voldoende weidegang, maar ik heb inderdaad vergeten te vragen hoe vaak ze strooien bij sneeuw (blijkbaar doet ieder ander dat wel zodra ze een nieuwe stal gaan bekijken). Ik rij gewoon iedere dag, maar het weiland en de paddocks zit er met deze enorme sneeuw/vries weken even niet in. Zeker niet nu ze zo aan het glijden is. Stapmolen is inmiddels weer bereikbaar, maar ook geen ideale oplossing.

Al met al, doe ik wat ik kan. Maar ik kan ook geen ijzer met handen breken. Dit topic voelt voor mij een beetje als natrappen (en jezelf op je borst kloppen dat je wel zo goed over de winter hebt nagedacht).

Maar ik heb wel het idee als ik je post zo leest dat je zoiets hebt van: "Hey, volgend jaar toch iets beter plannen", en das ook al heel wat! In jouw situatie kun je volgend jaar dan ook rekening houden met zaken die je nu nog niet wist :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:20

Anoeska schreef:
Stal is speciaal uitgezocht op voldoende weidegang, maar ik heb inderdaad vergeten te vragen hoe vaak ze strooien bij sneeuw (blijkbaar doet ieder ander dat wel zodra ze een nieuwe stal gaan bekijken). Ik rij gewoon iedere dag, maar het weiland en de paddocks zit er met deze enorme sneeuw/vries weken even niet in. Zeker niet nu ze zo aan het glijden is. Stapmolen is inmiddels weer bereikbaar, maar ook geen ideale oplossing.

Misschien niet ideaal maar voor de winter in combinatie met rijden toch een heel prima alternatief voor nu, lijkt me?

Wbt natrappen: laat iedereen maar eens pissig worden die dit schoentje past en aantrekt. Misschien dat ze dan eens na gaan denken in plaats van sneu gaan zitten te doen op internet. Prima! Hopelijk hebben hun paarden daar in de winter van 2012 dan plezier van. Dat is namelijk de insteek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:21

moonfish13 schreef:
Amen.. Maar sommige dingen heb je niets over te zeggen..

Waar ik me wel helemaal groen en geel aan erger is al dat getrut met die sneeuw.
Een prachtig zachte bak met een laag sneeuw waar best licht werk in verricht kan worden..
En wat denk je? Geen kip die zijn paard beweging geeft.

Nou! lag er maar alleen sneeuw.. dan reed ik wel hoor! De onderlaag is keihard bevroren helaas.
Maar met een klein beetje sneeuw kun je prima rijden in de bak, onzin om je paard gelijk te laten staan.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:22

Ja maar wat wil je ermee bereiken? dat alle paarden nu wel opeens naar buiten gaan?
Ik sta perfect hier!
hij komt dagelijks in contact met verschillende paarden (hij word trouwens alleen losgegooid met 1 andere)..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:23

Wat een vreemd topic is dit. Paardensport is in principe een buitensport en je hebt altijd met weersomstandigheden te maken. Zomers weer de hitte en dazen etc etc. Ik denk dat iedereen het met dit weer het moeilijker heeft dan als het 20 graden is. Het hangt waarschijnlijk ook van financiële middelen af wat je verder nog kunt doen. Ik heb nu een lidmaatschap van een binnenmanege vlakbij, maar dat is best duur. Dat heb ik, behalve vorig jaar, nog nooit hoeven doen omdat er nooit zulke koude winters waren.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:25

Haha, goed voorbereid hier :D Ijzers weg, een mooie nieuwe slee :o Dikke dekens, overdag lekker in de wei met een mooie vlakke bodem, snachts in de warme stal :D Laat die winter maar komen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:25

Adil18 schreef:
Mjay schreef:
dat hooi probleem had duidelijk niet voorkomen kunnen worden... de eerste snede is nu toch ook gewoon op? anders had iedereen voor een kortere tijd allemaal hooi gehad... dan had jij minder kunnen kopen en had jij nu ook een probleem.... mensen tjee veroordeel elkaar niet zo....

We hadden vrij vroeg in dit jaar al met droogte te vechten. De eerste snede kwam er met moeite en de tweede is zo goed als uitgevallen. Als jij dan een paar paardenmondjes te vullen hebt moeten imo toch echt alle alarmbellen gaan rinkelen....

Wij hebben bij onze leverancier gewoon alls opgekocht + van een andere nog extra bijbesteld. Alles 1e snee. De massa hooi die ze hier in de streek hebben opgehaald was immens, op sommige plekken hadden ze zelfs een stockageprobleem. Maar niemand is echt massaal gaan inkopen, wij waren daarop een uitzondering. Iedereen zei steevast "er is toch genoeg en de 2e is goedkoper, dat lukt wel voor komende winter". Niemand dacht eraan dat de 2e snee wel een keertje in het water zou kunnen vallen. Idem met stro.
Er is hier nog genoeg hooi. De boeren willen het alleen niet meer lossen, omdat die nu hun prijzen heel erg mooi zien stijgen met dit weer en het tekort dat er komt.
Wij hadden al zo'n voorgevoel, nu zo'n massa hooi, niks opkopen en dan het risico dat je in augustus overal naast grijpt, dat de prijs torenhoog wordt of dat het gewoon een vreselijke slechte snee wordt?
Kan de boeren geen ongelijk geven, zou het ook doen in hun plek. Hadden ze maar slimmer moeten zijn.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:28

Sonja schreef:
Anoeska schreef:

Misschien niet ideaal maar voor de winter in combinatie met rijden toch een heel prima alternatief voor nu, lijkt me?

Wbt natrappen: laat iedereen maar eens pissig worden die dit schoentje past en aantrekt. Misschien dat ze dan eens na gaan denken in plaats van sneu gaan zitten te doen op internet. Prima! Hopelijk hebben hun paarden daar in de winter van 2012 dan plezier van. Dat is namelijk de insteek.

Nee, ik vind het helemaal niet prima. En baal iedere dag dat ik m'n paard even niet meer kan bieden dan overdag stapmolen en 's avonds rijden. En dat trek ik me dus heel erg aan. Maar ik kan er gewoon even niet meer van maken. Misschien is het inderdaad dat ik er zelf zo van baal, dat ik het me extra aantrek. En ik voel me wat gekwetst als dat omschreven wordt als sneu zitten doen op internet.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:31

inderdaad ga ik helemaal in mee Anoeska!
Het enige wat mij wel siert is dat iedereen het beste voor zijn dier overheeft in zijn ogen!
er leiden ook meer wegen naar Rome, Maar de mijne is niet zoals de TS omschrijft..
En dat kan want iedereen heeft lekker zijn eigen mening/idee!

maar als jullie het niet erg vinden ga ik nu anders mag ik mezelf morgenochtend nog even uit bed schoppen! :+

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:35

Anoeska, je trekt het je echt te persoonlijk aan. Iedereen zorgt naar zijn/haar idee zo goed mogelijk voor z'n paard. Nu is het even roeien met de riemen die we hebben met dit weer. De ts duidt niet jou aan, maar het gaat over mensen die bijvoorbeeld hun paard maar gewoon dag en nacht op stal houden omdat er 3 vlokken sneeuw gevallen zijn terwijl de winter net begonnen is. Mensen die totaal niet vooruit hebben gedacht over de behoefte van hun paard in combinatie met de weersomstandigheden...

Sommige mensen hebben daadwerkelijk niet nagedacht over het feit dat het wel eens winter kon gaan worden en ook bij mij op stal staan er nog gewoon paarden op ijzers. Zelfs nadat de eerste sneeuw gevallen was, werden er nog paarden rondom beslagen bij ons.

Intussen is het kwartje een beetje gevallen en zijn er meerderen aan sneeuwbeslag begonnen. Deze stal heb ik uitgezocht op het feit dat de paarden zomer en winter buiten komen. Dus ze staan van 9 uur s'ochtens tot 5 uur smiddags gewoon buiten en kunnen hun ei kwijt. Ondanks dat er niet te rijden valt in een ijsbaan van een bak waar een laag sneeuw overheen ligt.
Laatst bijgewerkt door mellamoshan op 23-12-10 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:35

Jeetje wat een raar topic. Als je het zo goed voor mekaar hebt als 'enorm ervaren paardenhouder die de seizoenen kent' dan lees je toch niet de klaagtopics. Waarom nou weer zo afgeven? Sommige mensen zitten wel met handen in het haar, vanwege allerlei redenen die jij niet kan voorzien TS. En dat hoeft helemaal niet met onkunde te maken te hebben. Maar hierbij feliciteer ik TS en meteen alle andere mensen die ook zo fantastisch bezig zijn met hun paarden in de sneeuw en kou zonder één enkel probleem of klacht :Z

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:36

Wij waren zo goed en zo kwaad als het kon voorbereid. Alle paarden op stal van de ijzers af. De paarden elke dag buiten en het pad naar achteren (wei en buitenbak waar ze staan) is elke dag geveegd om sneeuwvrij te maken.
Helaas helaas was er voor ons gewoon écht geen mogelijkheid om hier echt tegenop te boksen. Wij hebben begin november een gigantische natte periode gehad. Mijn regenlaarzen waren hier en daar bijna niet hoog genoeg als ik mijn paard buiten ging zetten. Daarbij hebben we een wei minder en dus te weinig grond voor de paarden. Met de regen en daarna de modder hebben ze de grond ongelijk gemaakt. Alles is ongelijk opgevroren. Het weiland was bij de poort te blubberig om met de trekker erin te gaan en te slepen, zelfs te voet zakte je daar tot je enkels in. Dat is nu zo ongelijk opgevroren, no way dat daar een paard in kan staan zonder peesblessures op te lopen.
De paardjes hebben toen nog in de buitenbak, paddock en het stukje ervoor gestaan. Niet ideaal, maar alles kon elke dag buiten. Tot! Het donderdag ging dooien, regenen en 's avonds weer vroor! Trek je schaatsen maar aan jongens! Ondanks de dikke pak sneeuw is het geen doen bij ons. Elke dag neem ik mijn paard mee het pad op, maar zodra hij het landje opkomt staat hij in de splagaat omdat het zo glad is. Hij loopt dan zelf ook al zo voorzichtig maar snel mogelijk terug naar het pad waar het niet glad is.

Gelukkig hebben wij wel een binnenbak, dus we kunnen gewoon rijden en gooien 's ochtends de paarden in kleine groepjes los.