Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:24

fresco schreef:
De dag voor het hier begon te sneeuwen heeft het de gehele dag geregend
en dus hadden we 1 ijsbaan rond op het erf (incl. bak en land).

Bij ons heeft het ook flink geregend, dus de pomp heeft flink wat uurtjes moeten draaien om de boel weer droog te trekken maar het is ons gelukt voor de vorst weer inviel.
Is toch kwestie van voorbereid zijn en het juiste materiaal klaar hebben staan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:25

hoe ik denk? ik wil ze niet op het hok hebben zolang dus zorg ik dat ze veilig naar buiten kan, door speciaal beslag

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 23:27

Sonja schreef:
fresco schreef:

Bij ons heeft het ook flink geregend, dus de pomp heeft flink wat uurtjes moeten draaien om de boel weer droog te trekken maar het is ons gelukt voor de vorst weer inviel.

Je hebt vast een eb en vloedbodem thuis?
Die luxe hebben wij allemaal niet hoor. ;)

Anoniem

Re: Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:29

Nope, die luxe hebben wij ook niet. Niet eens drainage in de buitenbak en dat terwijl we onderaan een berg zitten. Dus kwestie van een goede pomp aanschaffen, slang in het water, en droogtrekken die handel.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:32

Dat van eerst de regen op donderdag en daarna direct hagel, sneeuw en vorst, helaas, erg herkenbaar. Maar nu er meer sneeuw (over de ijslaag) bij is gekomen, gaat de padock wel weer een beetje gelukkig. Staan in de polder, dus al om nattigheid op klei (natuurlijk zand erover hoor), niet fijn voor afwatering en droge bodems. Voor zover het gaat iedere dag even paar uurtjes naar buiten en anders in de binnenbak. Deze is niet groot, maar beter iets dan niets!
Wat betreft blessures: gelukkig niet, alleen merk ik wel meer spierstijfheid. Dus meer tijd voor een goede warming up en cooling down.
Laatst bijgewerkt door steenbok1980 op 22-12-10 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:34

Hier is geen sneeuw gevallen de afgelopen dagen. Maar door de regen van 14 dagen geleden en de direct daar opvolgende vorst is onze bak bikkelhard.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:37

Fresco hier hetzelfde probleem. Vorige week donderdag heeft het de hele dag geregend, alle sneeuw die er lag is weggeregend maar de ondergrond was nog kei en keihard, die is snachts weer opgevroren met daaroverheen een laag sneeuw, levensgevaarlijk dus. Hier staan ze ook al sinds donderdag op stal, en ik ken nog vele mensen met mij hier in de buurt. Als je niet over een binnenbak beschikt is het levensgevaarlijk.... en nee, ik ben er niet voor paarden op stal te houden, wil ze graag de hele dag buiten, maar soms het nou eenmaal niet anders. Ik baal verschrikkelijk en ga er 3x per dag heen, om aan de hand te stappen op het harde, naar de manege te gaan (als dat veilig is), te poetsen, voorzichtig wat gras te laten eten enz. Ze zijn ook flink teruggezet in het voer, weinig brok en muslie en veel hooi. Los komen ze helaas niet, liever wat langer boxrust dan een paard met een gebroken been, al is het niet gezond en heel sneu........
En ik ga ze nu ook zeer zeker niet los laten, ook al ziet het eruit dat deze ellende nog een poosje gaat duren. Het risico durf ik na een week stalrust niet meer te nemen, zeker weten dat ze uit hun plaat gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:38

Die van mij staan 24/7 buiten op een klein stuk steconplaten met een stuk weideverbinding (breed pad) naar een grote rijbak en in die bak zit hier en daar een ijsplaat onder de sneeuw. Wanneer ze op een glad stuk komen gaan ze vanzelf voorzichtig lopen. Verder galopperen ze door de sneeuw en hebben ze tot nu toe nog niets opgelopen. Gaat goed, ze passen zichzelf aan aan de bodem en onthouden waar de ijsplaten zitten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:05

Die van mij was idd onregelmatig.

Op maandag bekapt en de zondag erop stond hij op 3 benen.
Op maandag weer op 4 benen maar liep wel op eieren.
Niets aan de benen maar mijn gevoel zei dat het in zijn hoeven zat.

Hoefsmit laten komen en dat kwam doordat hij bekapt was en de sneeuw werkt als een soort
slijptol onder de hoeven en die waren gevoelig. En onregelmatig land... dus dan kan het gebeuren.

Bij ons staan de van 09-00-14.00 uur op het land en die hobbelen lekker met zijn allen rond hoor.
Laat maar schuiven, ze hebben 4 benen dan gebruiken ze die ook maar.

Hij is ondanks zijn gevoeligheid gewoon mee gegaan het land op en nu loopt hij sinds het weekend weer goed. Dus hij is weer de sjaak en gaat weer in training.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:13

Die van mij staat ook gewoon overdag in de paddock samen met het paard van mijn beste vriendin. Maar van de 35 paarden zijn zij wel de enige. De rest durft het niet aan. Mijn paardje staat op ijzers, wel met sneeuwzooltjes onder. Nu zijn de paddocks nog niet glad omdat er nog erg veel sneeuw ligt. Maar als het straks gaat dooien en er komen van die ijsbanen in de paddock, dan gaan ze ook even niet de paddock in.
Ze staan ook gewoon rustig en doen geen gekke dingen, maar ze komen dan ook elke dag buiten.
Zou met een paard wat al een week binnen staat ook wel voorzichtig doen, misschien kan je eerst longeren of losgooien zodat ze hun energie kwijt kunnen.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:50

Mijn merrie is al twee keer op haar snufferd gegaan. Moet ze maar voorzichtig zijn, hopelijk let ze er nu een beetje op. Ik ga haar er niet voor binnen zetten overdag, ze moet wel paard kunnen blijven.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 21:59

Ze hebben vandaag weer buiten gestaan! :D
Ik en onze paarden waren erg blij!

Nathalie02 schreef:
Mijn merrie is al twee keer op haar snufferd gegaan. Moet ze maar voorzichtig zijn, hopelijk let ze er nu een beetje op. Ik ga haar er niet voor binnen zetten overdag, ze moet wel paard kunnen blijven.

sorry maar ik vind dat erg erg cru klinken...
net alsof het je geen moer kan schelen als je paard zich blesseerd. :?

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:23

*Zucht* Denk je dat nou serieus?

Ik ga alleen niet om elk klein dingetje met in mijn ene hand de veearts en aan de telefoon en in mijn andere hand de betadine staan. Ze is zelf gewoon ontzettend lomp en kijkt niet altijd uit. Daarvoor ga ik haar niet binnen houden. Ze is een paard geen pop.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:27

als ze een elke dag buiten komen is het geen probleem ze kijken dan echt wel uit. als een paard al een poos binnen heeft gestaan vind ik het gevaarlijker omdat ze dan flink uit hun plaat gaan en niet meer voorzichtig zijn. Dus wij laten ze altijd gewoon naar buiten gaan, de blessures en ongelukken komen vaak van de paarden die weken binnen hebben gestaan dan niet meer te rijden zijn en uiteindelijk dan toch maar los worden gegooid...

edit: met ijzers en sneeuwzooltjes
Laatst bijgewerkt door vencedor op 23-12-10 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:29

onze 4 paarden gaan iedere dag om 08.00 uur naar buiten, allen ijzerloos, en zijn iedere ochtend weer zo gek als een deur: rennen, bokken, spelen, tegen elkaar op steigeren....nog nooit wat gebeurt. Wél houden wij het erf waar ze overheen moeten heel precies vrij van sneeuw of ijs.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:30

Ik vind het eerder erg, dat een paard niet meer naar buiten mag, omdat er sneeuw ligt, dan datie misschien een mispas maakt als hij wel buiten mag.
De kans dat je paard na 3 weken in stal gek doet en zichzelf iets aan doet, lijkt mij nog altijd reëler, dan dat er wat gebeurt als je paard gewoon lekker naar buiten mag.
Een paard kan altijd iets geks doen, daar hoeft er geen sneeuw voor te liggen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:33

(pension)paarden komen wel buiten, maar ze staan wel veel sneller weer bij het hek.
ze doen zelf rustig.
paar dure sportpaarden komen in de binnenbak los ivm ijzers of te veel risico kwa gladheid/harde bodem.

jonge spul in de groepen komen elke dag buiten. ze weten zelf dat het glad is. ze hoeven maar kort stukje over beton. word gestrooid.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:44

Sonja schreef:
fresco schreef:

Ik ben particulier en heb echt geen pompsysteem voor mijn bak. Dat is ook niet voor iedereen financieel gezien rendabel. Wel voor een grotere pensionstal maar toch niet voor een particulier? Want wat voor bodem is dat dan? Eb en vloed?
Die heb ik namelijk als particulier ook niet. Gewoon een omgekeerde zandbodem :+

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:45

Hoe meer je paarden binnenhoudt.... hoe slechter ze ter been worden. Wanneer vallen wij? Bij overgang van binnen lekker warm naar buiten. Zodra we veel buiten zijn, worden we vaster ter been en vallen minder snel.
Idem met autorijden... hoe meer je glijdt en rare capriolen maakt, hoe meer/eerder je het voertuig onder controle weet te krijgen in een slip.

Zo is het ook met paarden: ze worden extreem sure-footed indien ze veel buiten staan in weer en wind, in sneeuw en over ijsplaten.
Ik zou er echter wel de ijzers er eerst onderuit halen.... sneeuwballen is net iets moeilijker voor hen: worden het toch iets te veel prima ballerina's van.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:48

Ik geloof het meteen scoxxx. Ik had een mooi paadje naar de wei gemaakt, zodat ze niet over de bevroren en wat onregelmatige bodem hoefde te lopen. Maar dat had ik me kunnen besparen. Mijn dames en heer maakte gewoon hun normale rondje over de moeilijke bodem. Geen centje pijn.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:53

Paar keer in de Ardennen getraind en wedstrijden gereden met mijn eigen paarden... dan ga je toch door een andere bril bepaalde zaken bekijken ;)

Maar ook een slipcursus met de auto maakt ook dat je bepaalde dingen anders bekijkt -haha- Hoe voorzichtiger/angstiger sommige bestuurders, hoe eerder de rem, hoe sneller ze zich rondom een boom glijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:56

Nee, [naam] en funny staan zonder ijzers gewoon buiten en kunnen zelf hun stalletje in als zij dat willen (heerlijk zo)
Ze hebben nog niks geblesseerd, niet gevallen, niets verrekt.
Gaat geweldig met ze en ze vinden het leuk in de sneeuw.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:57

Onze paarden staan al enige tijd binnen. Vind het absoluut zielig, maar ijzers er onderuit voor is geen optie i.v.m. vroegere slechte verzorging bij vorige eigenaar en afwijkende binnenhoefwand. Hoefsmid vind dat de voorijzers er onder moeten blijven.
Ze stonden buiten toen het slechte weer aanbrak, na 2 dagen op de harde bodem 1 door sliding stop in de weide met hek om de nek naar buiten, de ander kreupel en de derde een gebroken hoefbeen. En nee ze krijgen geen krachtvoer, hebben echter allemaal veel temperament.
Ze staan nu allemaal binnen tot beter weer, zonder krachtvoer met kruiden, suikervrij snoepbal, op stro en regelmatig aandacht.
Ik vind dus uit eervaring dat het niet verantwoord is om ze buiten te zetten, ik heb er spijt van dat ik ze niet gelijk binnen heb gezet. Ze hebben het binnen ook best naar hun zin.

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:58

Mijn paard staat voor op ijzers en word elke dag gewoon buiten gezet , of er nou sneeuw of ijs ligt. Gaat al jaren zo , en er is nog geen enkel paard geblesseerd geraakt door dat !

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:08

In het begin van de winter is er eentje onderuit gegaan waarbij ik denk dat hij zich verrekt heeft. Verder wel een paard met een iets opgelopen kogel.

Hier hetzelfde verhaal is dat hierboven stond, veel water, vorst, daarna weer veel water en weer vorst. We hebben geprobeerd een geul te graven zodat het water weg kon maar dat zat door het hele zand heen. En diezelfde avond is er dus een ijsbaan ontstaan.
We hebben een pomp maar ik zou niet weten hoe ik daar mijn bak mee droog moet krijgen. Dan zuig je er toch allemaal zand in? Daarbij ben ik overdag niet thuis en kan het dus niet in de gaten houden.
Paarden hebben hier een keer 2 dagen en een keer 3 dagen op stal gestaan. Eerste keer konden ze buiten maar toen stormde het terwijl het hard vroor. Erg koud en zelfs op stal lieten ze zich niet zien. Ze werden pas weer druk toen het weer beter werd.
Tweede keer kwam door de ijsbaan. In het weekend kon ik het goed aankijken en toen hebben we ze in het land en twee andere paddocks gezet. De buitenbak was echt levensgevaarlijk. Er ligt bij ons namelijk vrijwel geen sneeuw dus het is spekglad.
Ik zou trouwens geen stiften onder ijzers zetten als ze samen met andere paarden staan. Een klap van een hoef kan rot aankomen maar met ijzers en stiften erin helemaal. Daarbij is de schade bij betrapping ook groter. Hier staan ze nu dus allemaal op blote voeten. Gelukkig nog geen hoefzweren/kneuzingen door de bobbels.

Ga nu even water geven. Want dat bevriest hier gelijk dus alles moet met het handje. Wel gezellig maar ook koud.