Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
laura1986 schreef:Het is daar juist niet glad. Uur dressur les gehad, dus die haakjes om het rijden kunnen wel weg. Wat niet te doen is is rijden over ijs met sneeuw, of met meer tempo rondcrossen op een paard wat niet in balans is...
Don_Zhivago schreef:Maar je kan toch niet zien hoe het onder de sneeuw is??
met "rijden" bedoelde ik niks banketstaaf hoor
Dat zei ik omdat je zelf zij dat rijden nog niet te doen was.
(je bedoelde dus alleen de gladde stukken)
Don_Zhivago schreef:Die z'n benen kunnen waarschijnlijk wel wat hebbenheb in je profiel gekeken, vind hem erg leuk.
Die van mij zou gelijk op z'n plaat gaan denk ik (maar die is een beetje dom)
kleinvosje schreef:Met ijzers hebt je juist sneller last van klompen, omdat die vast komen te zitten tussen de takken van de ijzers. Ik heb de mijne nog op ijzers staan, maar die gaan er toch weer af, puur omdat ze met ijzers nu niet naar buiten kan zonder klompen te vormen.
polly2 schreef:Ik snap de hele "fuzz about" ijzers en sneeuw niet zo goed.
Al meer dan 30 jaar gooi ik paarden die ijzers hebben gewoon naar buiten in de sneeuw. Ook op het bedrijf.
Geen sneeuwbeslag...
Nooit iets aan de hand.
Kijk...werken in de sneeuw is wat anders....dan heb je wel sneeuwbeslag nodig. Maar zolang ze in vrijheid zelf kunnen bepalen hoe ze lopen en wat ze doen....geen probleem.
Er komen wel klompjes onder...maar het heeft nog nooit problemen gegeven.
Maar tegenwoordig schijnt het ineens overal problematisch te zijn!
Don_Zhivago schreef:polly2 schreef:Ik snap de hele "fuzz about" ijzers en sneeuw niet zo goed.
Al meer dan 30 jaar gooi ik paarden die ijzers hebben gewoon naar buiten in de sneeuw. Ook op het bedrijf.
Geen sneeuwbeslag...
Nooit iets aan de hand.
Kijk...werken in de sneeuw is wat anders....dan heb je wel sneeuwbeslag nodig. Maar zolang ze in vrijheid zelf kunnen bepalen hoe ze lopen en wat ze doen....geen probleem.
Er komen wel klompjes onder...maar het heeft nog nooit problemen gegeven.
Maar tegenwoordig schijnt het ineens overal problematisch te zijn!
Nou het probleem is als die sneeuwklompen vast vriezen, door je ijzers. Dan krijg je grote ijsklompen.
Het paard loopt dan op "hakken" zeg maar en dat is niet echt bevoordelijk voor de benen. Met name het hoefgewricht.
Don_Zhivago schreef:Dat zeg jij.
Mij lijkt het niet bevoordelijk.
Een paard hoort niet helemaal op het puntje van z'n tenen te lopen.
Als de hoef niet plat op de grond staat wordt het verkeerd belast.
Zijn geen hoge studies voor nodig om dat te snappen
Als je een paard heb met gevoelige benen oid dan kan die wel degelijk kreupel worden.