Sneeuw met of zonder ijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: Sneeuw met of zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:07

Het is daar juist niet glad. Uur dressur les gehad, dus die haakjes om het rijden kunnen wel weg. Wat niet te doen is is rijden over ijs met sneeuw, of met meer tempo rondcrossen op een paard wat niet in balans is...

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:11

Mijn paard moet wel met ijzers, heeft spatbeslag wat er niet onderuit mag.
Hij heeft in de sneeuw er veder geen last van, geen klompvorming en hij glijdt niet uit oid. Met wandelen mag hij zelf weten waar hij loopt en hij gaat altijd in de sneeuw lopen en als hij er uit komt zijn zijn ijzers nog super schoon.
Shetlanders lopen zonder ijzers en hebben nergens last van.
Als ik kon kiezen had ik het paard ook zonder ijzers staan, maarja, geen keus ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:04

laura1986 schreef:
Het is daar juist niet glad. Uur dressur les gehad, dus die haakjes om het rijden kunnen wel weg. Wat niet te doen is is rijden over ijs met sneeuw, of met meer tempo rondcrossen op een paard wat niet in balans is...

Maar je kan toch niet zien hoe het onder de sneeuw is??
met "rijden" bedoelde ik niks banketstaaf hoor ;)
Dat zei ik omdat je zelf zij dat rijden nog niet te doen was.

(je bedoelde dus alleen de gladde stukken)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:50

ik rij als ik buiten rij ook vaak op stukken gras, wel op stukken die ik ken.
Bij ons ligt er geen ijs onder het gras, en de stukken waar ik op rij zijn ook egaal.
op de stukken die ik minder goed ken ga ik wel in stap.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:14

Goed, medische redenen zijn er natuurlijk ook, al heb ik ook hier vaak mijn twijfels bij. Mijn merrie moest ook speciaal beslag om medische redenen, uiteindelijk kwam het puur door het feit dat ik er uberhaupt 8 jaar op ijzers heb laten staan.. (Natuurlijk, niet bij iedereen het geval, vaak wel helaas)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:06

Don_Zhivago schreef:
Maar je kan toch niet zien hoe het onder de sneeuw is??
met "rijden" bedoelde ik niks banketstaaf hoor ;)
Dat zei ik omdat je zelf zij dat rijden nog niet te doen was.

(je bedoelde dus alleen de gladde stukken)

Oh ok. Ik bedoelde dus rijden kan wel, maar alleen in stap en niet over ijs. Dat zou ik zonder sneeuw net zo goed zo doen.

Ik ken mn weitje wel goed genoeg om te weten dat er geen ijs onder de sneeuw ligt. Hier en daar een nog iets langer gebleven plantje, maar dat veroorzaakt verder geen hinder.

Het scheelt waarschijnlijk ook wel dat ik een hele stoere highland pony heb, die is gemaakt om goed over moeilijk terrein te lopen ;).

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:48

Die z'n benen kunnen waarschijnlijk wel wat hebben ;) heb in je profiel gekeken, vind hem erg leuk.

Die van mij zou gelijk op z'n plaat gaan denk ik (maar die is een beetje dom)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 09:53

Mijn pony staat met ijzers en dat is met dit weer inderdaad een groot nadeel...

Pony staat 's winters de hele dag buiten op een grote paddock waar ze lekker kan rondscharrelen met haar maatje. Deze paddock is deels zand en deels bestraat. Als ze zonder ijzers zou staan, zouden haar hoeven enorm snel slijten. Ook hebben we geen bak aan huis, dus moet ik een stuk langs de weg om ergens te komen. Hier is bijna geen berm, dus moet ik over de straat stappen. Ook niet bevordelijk voor de hoeven.
Door deze omstandigheden kan ik eigenlijk niet zonder ijzers en dat is op momenten als deze, met veel sneeuw, heel vervelend. Ik zit ook hard te denken aan sneeuwbeslag, de hoefsmid moet binnenkort toch komen dus dan meteen maar eens voorleggen..

trekpaard15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:59

Zonder ijzers of sneeuwbeslag :+

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:14

Don_Zhivago schreef:
Die z'n benen kunnen waarschijnlijk wel wat hebben ;) heb in je profiel gekeken, vind hem erg leuk.

Die van mij zou gelijk op z'n plaat gaan denk ik (maar die is een beetje dom)

:D Dankje

Ik ´train´ wel bewust allerlei moeilijke ondergronden. Zo zijn we gister ook gewoon gaan wandelen (door diepe sneeuw, op de weg, gladheid etc) Of the road door een stukje bos etc doen we ook wel eens. Ik loop er dan langs, dat rijden komt wel een keer. Ik denk wel dat de gewone bloedpaarden ook veel handiger kunnen zijn met hun benen/hoeven. Ze moeten dan wel de kans krijgen om te oefenen (zonder dat je ze voor elk dingetje waarschuwd) en ze moeten de bodem kunnen voelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:24

Mijn paarden staan 7 x 24 uur buiten met ijzers. We wachten met smart op de smid voor sneeuwbeslag. Slaan nu elke ochtend met de hamer de ijsklompen er onder uit. Het glijden op de wei valt erg mee. Rond en in de inloopstal doe ik elke ochtend al het vocht en eventueel sneeuw verwijderen en zout strooien. IN stal gooi ik een weinig zaagsel zodat het water van de ontdooiende klompen opgenomen worden. Het lijkt of de paarden zo slim zijn om te weten dat als ze in de stal gaan staan de klompen er van zelf afvallen want in tegenstelling tot het begin zie ik minder klompen op de wei en meer in de stal. Van stal naar de weg lopen voor vervoer met trailer vind ik wel erg glad. Hopelijk doet het sneeuwbeslag daar ook iets aan. We moeten noodgedwongen veel met de paarden over de weg en één paard van ons heeft nu na jaren eindelijk goede hoeven dus deze zal nooit zonder ijzers kunnen (geloof me echt alles is geprobeerd inclusief ijzers eraf halen hetgeen uitliep op een groot drama en paard lange tijd niet kunnen rijden totdat hoeven weer lang genoeg voor ijzers waren).

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:12

Heb me paard nu ijzerloos gedaan,en tot nu toe gaat het prima moet ik zeggen,maar belast hem ook niet.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:40

kleinvosje schreef:
Met ijzers hebt je juist sneller last van klompen, omdat die vast komen te zitten tussen de takken van de ijzers. Ik heb de mijne nog op ijzers staan, maar die gaan er toch weer af, puur omdat ze met ijzers nu niet naar buiten kan zonder klompen te vormen.

Mijn paardje staat ook op ijzers en ze heeft nu sinds een weekje sneeuwringen onder. Deze dingen zijn echt ideaal, ik snap ook niet waarom maar weinig mensen deze dingen onder laten zetten.
Voor de sneeuwringen had ze echt hele grote ijsklompen onder haar hoeven, nu heeft ze dat helemaal niet meer. Ze staat dus gewoon lekker overdag buiten en kan weer normaal lopen.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:42

Ik rij zonder ijzers en kan eigenlijk alles wat ik in de zomer ook kan :j
Pony kan lekker uit racen onder aan de dijk enzo, niks om bang voor te zijn en het is geweldig door die sneeuw :))

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:46

Mijn paardje heeft voor ijzers en hij krijgt een paar sportsokken aan tegen sneeuwklompen. En hij glijdt ook niet meer uit

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:55

Ik snap de hele "fuzz about" ijzers en sneeuw niet zo goed.
Al meer dan 30 jaar gooi ik paarden die ijzers hebben gewoon naar buiten in de sneeuw. Ook op het bedrijf.
Geen sneeuwbeslag...
Nooit iets aan de hand.
Kijk...werken in de sneeuw is wat anders....dan heb je wel sneeuwbeslag nodig. Maar zolang ze in vrijheid zelf kunnen bepalen hoe ze lopen en wat ze doen....geen probleem.
Er komen wel klompjes onder...maar het heeft nog nooit problemen gegeven.
Maar tegenwoordig schijnt het ineens overal problematisch te zijn!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:25

polly2 schreef:
Al meer dan 30 jaar gooi ik paarden die ijzers hebben gewoon naar buiten in de sneeuw. Ook op het bedrijf.
Geen sneeuwbeslag...
Nooit iets aan de hand.
Kijk...werken in de sneeuw is wat anders....dan heb je wel sneeuwbeslag nodig. Maar zolang ze in vrijheid zelf kunnen bepalen hoe ze lopen en wat ze doen....geen probleem.

Nou het probleem is als die sneeuwklompen vast vriezen, door je ijzers. Dan krijg je grote ijsklompen.
Het paard loopt dan op "hakken" zeg maar en dat is niet echt bevoordelijk voor de benen. Met name het hoefgewricht.

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:28

Mijn verzorgshetlanders hebben geen ijzers onder, maar krijgen wel sneeuwklompen, die er wel weer afvallen als ze te groot worden. Hoe zit dat dan?

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:39

Ik heb de ijzers van die van mij er ook afgehaald. Het was af en toe echt schaatsen voor der. Ze schaatste letterlijk naar de bak toe ;) Nu ze zonder ijzers staat kan ze lekker gek doen in de paddocks :) Misschien dat ze na de sneeuwperiode weer onder gaan, maar misschien ook niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:42

als je toch weer moet kiezen voor ijzers melanie, is het glijden te voorkomen door stiftgaten en hele kleine puntjes erin te draaien

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:51

Don_Zhivago schreef:
polly2 schreef:
Geen sneeuwbeslag...
Nooit iets aan de hand.

Nou het probleem is als die sneeuwklompen vast vriezen, door je ijzers. Dan krijg je grote ijsklompen.
Het paard loopt dan op "hakken" zeg maar en dat is niet echt bevoordelijk voor de benen. Met name het hoefgewricht.

Dat bedoel ik dus...
Daar maken we ons nu zo druk om. Terwijl ik al meer dan 30 jaar er geen probleem van maak.
Ook op het bedrijf niet.
Paarden zijn nooit kreupel en worden allemaal gezond stokoud. Geen enkel probleem van de gewrichten...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:00

Dat zeg jij.
Mij lijkt het niet bevoordelijk.

Een paard hoort niet helemaal op het puntje van z'n tenen te lopen.
Als de hoef niet plat op de grond staat wordt het verkeerd belast.
Zijn geen hoge studies voor nodig om dat te snappen ;)
Als je een paard heb met gevoelige benen oid dan kan die wel degelijk kreupel worden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:45

Don_Zhivago schreef:
Dat zeg jij.
Mij lijkt het niet bevoordelijk.

Een paard hoort niet helemaal op het puntje van z'n tenen te lopen.
Als de hoef niet plat op de grond staat wordt het verkeerd belast.
Zijn geen hoge studies voor nodig om dat te snappen ;)
Als je een paard heb met gevoelige benen oid dan kan die wel degelijk kreupel worden.

De praktijk hier bewijst toch al meer dan 30 jaar dat het paniekerige gedoe helemaal niet nodig is (en niet alleen mijn praktijk...ook de praktijk bij tig van mijn collega's)
Jong en oud, met ijzers voor, met ijzers rondom, zonder ijzers...het gaat allemaal al jarenlang naar buiten in de sneeuw. En het heeft nog nooit gevolgen gehad.
De ondergrond waar ze nu op staan is ook hard en bobbelig. De klonten zitten er niet de hele dag constant onder, want ze breken er ook af (je ziet ze liggen in de sneeuw her en der).
Als de paarden op stal gaan lopen ze heel voorzichtig met je mee.
De klonten zitten bovendien niet alleen van achteren, maar onder de hele hoef.
Nogmaals....er wordt in mijn ogen veel te veel gedoe van gemaakt, met als dit....als dat....

Paarden met blessures is een ander verhaal natuurlijk. Als een paard bijv. een peesblessure heeft moet je wel goed nadenken of het verstandig is.
Maar gek genoeg hebben wij hier nooit paarden met blessures! Hoe zou dat nu komen?

Paarden zijn namelijk veel wijzer dan wij denken...die houden echt wel rekening met hun manier van bewegen. Als ze elke dag buiten komen in ieder geval, want dan zijn ze ook niet explosief.

Rijden in de sneeuw is wat anders, dan "dwing" je het paard tot dingen...dus dan zou ik wel sneeuwbeslag aanbevelen...maar gewoon vrije beweging in de wei.... helemaal niet nodig...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:34

Ieder z'n eigen mening. Ik hou er niet van als er klonten onder zitten. Nu is voor mij de keuze heel makkelijk. Die van mij heeft HKO dus voor hem zijn klonten wel schadelijk.

Bij ons staan ze nu hele dagen in de bak, alleen die van mij heeft ijzers.
Hij is redelijk voorzichtig maar af en toe trekt hij een sprintje. Dan hou ik m'n hard vast dat hij niet uitglijd

Horsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:28

Ik heb speciaal voor de winter alle ijzers bij mijn paarden eraf laten halen. Ik vind het veel handiger, geen last van klompen. Ik kan ook rijden en ze kunnen zonder hoefschoenen in de weide.