Wat is het nut van een staldeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Re: Wat is het nut van een staldeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 04:01

Hoe heet het en waar kun je het krijgen?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:44

Bij ons op stal word 1x gemest en smiddags nog even overal de stront uit gehaald. Wij hebben allemaal gladde staldekens wat niet van regenmateriaal is, maar wel waar niks aan blijft hangen en stront kan je er zo afborstelen, en als ze echt vies zijn pak je de bovenste deken eraf gooi je hem in de wasmachine en pak je een ander. Ze gaan met de staldekens dus in de (overdekte) stapmolen en stal. De meeste zijn geschoren omdat het concourpaarden zijn. De jonge paarden en net zadelmakke paarden dragen geen dekens. De geschoren paarden hebben een onderdeken en een dikke (ademende) bovendeken. Dat is erg belangrijk als ze veel binnen staan. Al moet ik zeggen dat er bij ons echt veel aandacht aan word besteed dat ze nooit teveel binnen staan. Wij hebben 30 paarden en zijn elke dag met 4/5 man. Dan heb je tijd genoeg om te wassen en wisselen en ze binnen buiten of in een paddock of molen te doen. Maar het scheelt ook wel of je kwaliteits dekens hebt. onze weide dekens zijn van Bucas of Rambo. De staldekens van Equiline. Bij ons komt er dus ook nooit meer van die HH of huismerk bras. Wat hebben die een rotte pasvorm zeg. En ze zijn zo kapot. Na 2x wassen zit er en geen vorm meer in en ze zijn ineens 200 grams dunner.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:39

Dat ze schoon blijven is hier alleen een extra voordeel dat er bij in zit, en zeker niet een reden. Soms denk ik wel eens dat het juist GEEN voordeel is, omdat je dan sneller geneigd bent even snel een borstel erover heen te halen omdat ze toch al schoon en glad zijn, terwijl een goede poetsbeurd naar mijn idee juist fijn is! Iedereen heeft zijn haar eigen reden voor een deken.

En alleen een deken buiten en op stal niets, vind ik de overgang te groot. Buiten kunnen ze vaak niet met enkel een 0 gram omdat ze de haren niet overeind kunnen zetten, dus dan ga je van een paar gram buiten naar niets in stal. Hier is het verschil niet groot. Ik had dat idee eerst ook in mijn hoofd, maar mijn paard had niet genoeg aan 0 gram, en dus ligt er inmiddels 200 op. Dat gaat op stal echt niet meer af, ondanks dat ze niet geschoren is.

Ik was altijd anti-dekens, werd er kriegelig van. Mijn paard had toch amper wintervacht, niet lang nat etc. Maar daar zat ook het mankement, haar vacht was niet dik maar ook niet goed. En in de regen/ sneeuw laten staan was dan niet te doen. Een mooie test is eigenlijk nu, nu het sneeuwt. Bij zulk weer liep mijn vos stomend en gewoon bruin door het land heen, terwijl de rst een dikke witte deken had gekregen... het bewijs daar haar vacht flut was. En mede daarom dit jaar in de dekens, dan kan ze tohc lekker buiten blijven lopen met neerslag. En vanwege spier problemen in rug/ lendenen wat extra bescherming en warm houden. Zij wordt met kou enorm snel stijf.

lollixpop15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:03

ik gebruik geen staldeken hoor vind het eigenlijk eerlijk gezegt ook nergens op slaan.
ja als er vliegen komen is het wel lekker om een vliegendeken op te doen maar een staldeken?
misschien zijn mensen bang dat hun paard vies word. :D

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:06

Als je goed leest, zijn er wel degelijk redenen om een staldeken op te leggen. Dat ze schoner blijven is een leuk bijkomend voordeel, maar zeer zeker niet een reden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:18

maXcomX schreef:
Een deken kan om een paar redenen een functie hebben:
Of je wilt niet dat je paard een te zware wintervacht krijgt (bijv. ivm sport)
of je paard komt in een klimaat waaraan het zich nog niet heeft kunnen aanpassen. (je gaat van tropen nar Noorwegen, om maar wat te noemen) In alle andere gevallen is een deken geen goed idee.
Een deken op een aangepast paard, dat normaal gebruikt wordt, werkt averechts. Het drukt de beharing plat, waardoor de isolatie verloren gaat. Je hebt het er over dat het paard geschoren is.... why is that?
Dat doe je normaal als je paard net uit de winter is en het vroege voorjaar te warm wordt waardoor de verharing niet of te langzaam gaat. Scheren net voor of tijdens de winter is een slecht idee. Nooit doen. Begin anders met vroeg dekken op te gooien. Nogmals alleen bij sportpaarden die nog wat moeten in de winter wordt dit gedaan. In en stal is een deken onzin. Tenzij het er tocht en het dak zo lek als wat is. Lekker laten groeien die haren en na de winter 2 weken goed borstelen.

Verbaast me dat je in de polosport zit want als er paarden in de dekens staan zijn het toch de polopaarden.
Teminste de stuk of 100 die hier op een stal staan toch.

Ik ben ook zo gek die 2x per dag dekens wisselt.De staldekens zijn lichter van gewicht en ademen beter.Ook doe ik het om schuur/drukplekken te voorkomenEn zoals nu, dat er niet gereden word.Zie je bij de wissel toch of er geen wondjes onder het deken zijn enzo.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:47

vrouwke schreef:
het zelfde als een zomer deken , zie ik het nut ook niet van in

zomer dekentje word hier gebruikt voor en bijv de 100 grams opgaat. of juist als het nog net wat koud is zonder :j
ook als je bijvoorbeeld wedstrijd hebt zijn ze erg handig :D wordne ze niet zo vies

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:52

Ik heb de mijne 'snachts ook een staldeken op :j
lekker ademend en binnen in de stal waait het niet, dus voelt het warmer, dus 50 grams minder dan de winterdeken.. paard heeft 't warm genoeg :)
Buiten heb ik haar wel een waterdichte winterdeken op, is ook warm genoeg en ze blijft mooi droog!