Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:00

ik ga omdat ze met dit weer extra bijgevoerd moeten worden en omdat de waterbak even losgebroken moet worden.

jouw paard staat lekker verzorgt op zijn stalletje, komt eruit en krijgt zijn natje en zijn droogje.
denk dat jij meer last krijgt van jouw schuldgevoel dan hij omdat jij even niet komt. :)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:02

Mijn paard heb ik dit afgelopen weekend verhuisd.. net op tijd dus!
Hij staat bij iemand aan huis en die vrouw regelt alles, ze worden gevoerd, 2x per dag stal gemest en ze worden buiten gezet. Ook is ze altijd super oplettend en kijkt m dus altijd even goed na!

Dus zoals vandaag, hier is alles onder gesneeuwd en t is nog niet gestopt! de wegen is drama!
Dus ik ga niet vandaag...

Op mijn vorige stal moest ik wel. Vorig jaar was ook drama. Was ook een weggetje waarbij aan 1 kant een brede sloot en aan andere kant een kleine... waar je dus ook zo in kon glijden!!!
Daar werden ze niet naar buiten gedaan of de stallen gemest, wel gevoerd! Toen moest ik ook wel, maar vorig jaar was t ook echt sommige dagen te erg, dan vroeg ik het aan een stalgenootje die naast de stal zowat woonde of zij het wilde doen. Zij kon er heen lopen.

Ik vind dat je je eigen risico goed moet bekijken,, niet jezelf in gevaar brengen..je paard kan écht wel een dagje zonder!

annebe

Re: Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:03

Je eigen veiligheid eerst en zeker als je 2 hummels hebt rondlopen.
Er zijn paarden die het erger hebben.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:04

Ik ga elke dag en zal wel moeten doe aan zelfverzorging heb een weide gepacht!en ja ja elke dag met de scooter rijd dan gewoon rustig 20 km per uur gaat prima hoor,weer of geen weer ,de eigenaar van de weide zorgt voor het water dus dat scheelt want het bevriest zo gauw,laat maar gauwe weer lente worden ;) kan ik weer heerlijk in de bossen rijden met mijn knol hahah :D

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:06

Wij hebben onze paarden op een wei en doen dus alles zelf. De weg naar de paarden is spekglad nu, maar uiteraard rij ik daar elke dag overheen. Ik ben eigenlijk blij met de sneeuw, voor de paarden toch: ook als hun drinkwater bevriest, krijgen ze vocht binnen door het geneuzel en gewroet in de sneeuw. Dus als het vriest, dan liever met sneeuw erbij.
Maar dan enkel voor de paarden, ik heb vorig jaar genoeg sneeuw gezien voor de komende 5 jaar ;)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:09

Ik ga wel, desnoods ga ik lopen ( vorig jaar een paar keer gedaan ). Als ik stevig door wandel dan ben ik er in 20 min. en dan ben je gelijk warm.

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:13

Je kan ook fietsen. :P
Ik moet ook 8 km heen en 8 km terug op de fiets naar mijn pony. En nee, dat vind ik ook niet leuk.. Maar ik doe het wel zoveel mogelijk. Ik laat haar meestal een keer per week 1 dagje stilstaan, maar verder zorg ik gewoon dat ik ga. :)
[edit] Wel warm aankleden, haha.
Laatst bijgewerkt door Kiki op 02-12-10 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:14

als het sneeuwt ga ik altijd gezellig lopend , ook 6 km (wanneer het niet te fietsen is). neem warme chocomel mee, en loop ik samen met mijn zus naar de paardjes. altijd gezellig, alleen je bent wat langer bezig :P

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:17

ben vanmorgen vroeg geweest omdat ik wist dat het ging sneeuwen vandaag, mocht de auto van mammie mee nemen gelukkig.

Morgen ff kijken of ik met iemand mee kan rijden die ook in zoetermeer woont want zie op de scooter niet echt zitten. Als het niet anders kan moet ik wel maar oke. Ben gisteren ook naar school geweest op de scootie (13 km.)

Ik laat niet snel mijn paardjes staan.... maar als het ECHT niet anders kan vraag ik stalgenootjes die om de hoek wonen ze ff los te gooien....

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:20

Ja, je bent een watje :P haha
maar als je paard 10 min bij jou vandaan staat waarom ga je dan niet even langs?
je heb toch geen paard voor de sier? daar wil je dan toch elke dag even heen?

die van mij staat buiten ijskoud maar ben er wel elke dag, weer of geen weer.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:24

Ik ga sowiso niet elke dag (volpension) maar ze willen de paarden met dit weer niet naar buiten doen. En als ik Bowie in zijn eentje doe breekt- ie de hele tent af. Ik vind het vre- se- lijk dat hij nu even 27/7 binnenstaat tot zaterdag. Dan staat hij 48 uur binnen in de stal. Wel een ruime halfopen met veel sociaal contact, maar ja.
Als ik hem even buiten zou zetten, zou hij ook stilstaan. Ik troost mezelf met de gedachte dat genoeg paarden het slechter hebben en dat die bijna nooit buiten komen. Maar ik lig er s'nachts wel wakker van en dan ligt meneer lekker te kurken in zijn stal....

Toch een ENORM schuldgevoel!!!!!!!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:25

-
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 31-07-22 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:27

stalone2 schreef:
Ik ga sowiso niet elke dag (volpension) maar ze willen de paarden met dit weer niet naar buiten doen. En als ik Bowie in zijn eentje doe breekt- ie de hele tent af. Ik vind het vre- se- lijk dat hij nu even 27/7 binnenstaat tot zaterdag. Dan staat hij 48 uur binnen in de stal. Wel een ruime halfopen met veel sociaal contact, maar ja.
Als ik hem even buiten zou zetten, zou hij ook stilstaan. Ik troost mezelf met de gedachte dat genoeg paarden het slechter hebben en dat die bijna nooit buiten komen. Maar ik lig er s'nachts wel wakker van en dan ligt meneer lekker te kurken in zijn stal....

:wow: begrijp ik nu goed dat jou paard helemaal niet uit zijn stalletje komt??
word ook niet gelongeerd of gereden??

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:31

Ik ben al 3 dagen niet geweest vanwege de sneeuw. Moet 33 km met de auto en het laatste stuk over onverlichte en ongestrooide bosweggetjes. Heb nog geen winterbanden en durfde het niet aan. Mijn paarden staan 24/7 buiten met inloopstallen en worden gevoerd. Elke dag is er één van mijn stalgenootjes geweest om uit te mesten en de paarden te controleren. Ze komen dus niets te kort. Ergens voel ik me wel schuldig, maar als ik er nu heen ga is het toch alleen een aai en dan weer weg. Hopelijk zijn m'n winterbanden er snel.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:34

Ik zal wel moeten anders krijgt pony niet te eten en komt ie niet buiten. Ga 2x per dag heen en weer. Moet een stuk over de weg. Een dijk langs het water en het laatste stuk is een onverhard hobbelend pad. Als het me te gek word ga ik lopen. Pony komt wel elke dag buiten, sneeuw op het harde vegen we weg en verder is het veel waterbakken hakken. Van mij mag het wel weg nu hoor die sneeuw. Het was weer prachtig maar vorig jaar lag nog iets te dicht in mijn geheugen.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:36

_Jordy_ schreef:
stalone2 schreef:

Niet dat ik er hier ook maar enigszins voorstander van ben.. ik zou het mijn paard (geen enkel paard) aan willen doen, máár volgens mij staat in NL een heel groot deel van de paarden de gehele winter 24/7 op stal.. Meeste pensionstallen/maneges bieden bijv. hier in de buurt in elk geval in de winter geen weidegang aan, heel soms een uurtje paddock, en nog minder overdag op de wei.

En ik ken er genoeg, die dan ook nog maar sporadisch hun paard op komen zoeken in de winter voor een poetsbeurt..
Laatst bijgewerkt door Astridhorse op 02-12-10 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:36

Ja ik ga wel gewoon naar mijn verzorg/bijrijdpaard. Gisteren nog geweest, gevoelstemperatuur van -15, 10 km fietsen maar gewoon gaan met de banaan 8-)

Ik snap wel als je een keertje niet komt, dat lijkt mij ook niet erg, maar meestal voel je je dan toch wel schuldig, dus dat doe je niet snel haha.

tosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:39

in die auto en gassen maar

ben ook geweest en ik ben een uur onderweg geweest, jaja ook als het rotweer is moet je naar je paard

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:44

Ik ga over het algemeen ook wel heen met de sneeuw, mijn paarden staan dan wel niet volpension, maar als de weersomstandigheden te extreem zijn, zijn er altijd wel mensen die ze er even uit laten. Maar over het algemeen, is het als ik heel rustig rij, wel te doen met de sneeuw. Vorig jaar ben ik ook altijd veilig aangekomen.

In het geval van de TS vind ik het anders. Jouw paardje krijgt alle verzorging, dus als het niet nodig is, zou ik het risico niet nemen.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:14

Astridhorse schreef:

word ook niet gelongeerd of gereden??[/quote]

Niet dat ik er hier ook maar enigszins voorstander van ben.. ik zou het mijn paard (geen enkel paard) aan willen doen, máár volgens mij staat in NL een heel groot deel van de paarden de gehele winter 24/7 op stal.. Meeste pensionstallen/maneges bieden bijv. hier in de buurt in elk geval in de winter geen weidegang aan, heel soms een uurtje paddock, en nog minder overdag op de wei.

En ik ken er genoeg, die dan ook nog maar sporadisch hun paard op komen zoeken in de winter voor een poetsbeurt..[/quote]

Dat begrijp ik maar op een manege lopen ze min 1X in de lessen mee.
weidegang is idd bijna nergens swinters, maar er is dan een padock of bak aanwezig om je paard los te zetten.
daarbij kan je je paard gewoon niet 24/7 op stal laten staan zonder er maar even uit te komen..
en jezelf dan troosten met dat andere paarden het slechter hebben?? nee dat is niet juist.
je bent in het bezit van een paard en zal hiervoor moeten zorgen ook swinters, wil je dat niet omdat het koud is?
dan neem je heel simpel geen paard!

als je verweg woont en je paard komt er gewoon uit dan begrijp ik als je een dagje niet gaat.
zolang je paard er maar elke dag uit komt, of het nu in de padock ook stilstaat maakt niet uit het dier heeft dan even de ruimte en de mogelijkheid tot rennen/spelen.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:35

_Jordy_ schreef:
Astridhorse schreef:

En ik ken er genoeg, die dan ook nog maar sporadisch hun paard op komen zoeken in de winter voor een poetsbeurt..[/quote]

Dat begrijp ik maar op een manege lopen ze min 1X in de lessen mee.
weidegang is idd bijna nergens swinters, maar er is dan een padock of bak aanwezig om je paard los te zetten.
daarbij kan je je paard gewoon niet 24/7 op stal laten staan zonder er maar even uit te komen..
en jezelf dan troosten met dat andere paarden het slechter hebben?? nee dat is niet juist.
je bent in het bezit van een paard en zal hiervoor moeten zorgen ook swinters, wil je dat niet omdat het koud is?
dan neem je heel simpel geen paard!

als je verweg woont en je paard komt er gewoon uit dan begrijp ik als je een dagje niet gaat.
zolang je paard er maar elke dag uit komt, of het nu in de padock ook stilstaat maakt niet uit het dier heeft dan even de ruimte en de mogelijkheid tot rennen/spelen.[/quote]

Ik ben het met je eens hoor, zo hoort het imo ook (en mijn paard komt er dan ook elke dag uit), maar dr zijn zooooveel mensen die zich daar niet druk over maken..
en paard lekker 'warm en veilig' in zn box laten staan in de winter.
K vind het verschrikkelijk, maar wat kan je er aan doen? Op bokt kom je het trouwens opvallend minder tegen dan in het echte leven (al zijn dat misschien mindere paardengekken en zitten ze daarom niet op bokt).

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:37

Bij ons op stal zijn er standaard 2x daags mensen.
's Ochtens om naar buiten te gooien + voeren, en 's avonds om de stallen / buiten te doen en te voeren.

Hier staan ze wel op een stadsweide, dus ik vind het niet meer dan logisch dat je meerdere malen per dag gaat.
Stél er gebeurd iets, en je komt er 24 uur later pas achter? Pfff ..

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:36

Winterbanden aanschaffen? En niet alleen om naar het paard te gaan :+ .

Als paard buiten komt zal het niet zo'n punt zijn maar als hij maar in zijn (binnen)stal staat te kijken dan vind ik het minder leuk. Ik vind het wel belangrijk om elke dag de stallen te doen. Maar erg zal het niet zijn om dat een dagje niet te doen.

Dat het nu voor een keertje is vind ik niet erg als je er geen gewoonte van maakt }:) :D De winter is nog maar net begonnen dus het zou nog veel vaker voor kunnen komen natuurlijk......

Ik heb deze week niet gereden vanwege het weer. Maar heb ze wel elke dag naar buiten gelaten. Maar wat dat betreft heb ik makkelijk praten want hier staan ze aan huis. Maar ook dat heeft zijn nadelen. Geen binnenbak en woon buitenaf en ook daar wordt niet gestrooid en om nou op pad te gaan met de trailer....

Trouwens, toen ze nog in pension stonden ging ik sowieso 1x per week niet en soms wel 2x per week. Maar toen werd wel de stal gedaan...en buiten gezet :o
Laatst bijgewerkt door Odeale op 02-12-10 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:38

Ik loop zo in mn paarse huispak door huis binnendoor naar de stal om dr is lekker te poetsen...
Na jaren uren door wind kou en regen fietsen is dit heeeeeeerlijk...... :P

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:40

Ik heb gisteren en vandaag niet gereden, we hebben alleen een buitenbak en die is sowieso te hard nu.Wel met auto/winterbanden geweest natuurlijk, ik zou haar echt niet 24 uur in haar kunnen laten staan! Dus lekker met een ander paardje in de paddock gezet en gewandeld: gelukkig heeft ze geen ijzers nu!