Tip: Voorkom bevriezen waterbak.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Re: Tip: Voorkom bevriezen waterbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:14

@ lindsay72072, om de tennisbal er eerst en vooral uit te krijgen zou ze al wel even zoet zijn. Maar om hem dan nog eens in te slikken, dan zou ik echt verbaasd zijn. En als je de tennisbal niet vertrouwt kan je nog een volleybal nemen (geen verstikkingsgevaar :P )
Ik heb daarstraks onze bak volledig ijsvrij gemaakt, beetje vers water erin, zonnebloem olie en 2 appels (bij gebrek aan tennisbal).
Paard was vooral geïntresseerd in de appels :P Ben dus eens benieuwd of die er straks nog inliggen en zo niet, of de olie zijn werk heeft gedaan.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:34

Ik ga het vanavond proberen met zonnebloem olie :) dat van die appels vond ik ook wel een goede tip, die is natuurlijk niet altijd even makkelijk te pakken in t water :D

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:40

Hoeveel olie gooi je dan in 1 speciekuip? zal 50 liter zijn denk ik?
Wij hebben geen stroom en geen stromend water dus het is nu echt behelpen.

Suiker is hier geen optie, onze paarden worden suikerarm gevoerd i.v.m. bevangenheid en zomerexceem

Schoenveter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:41

Ondanks verwarmd water en geisoleerde leidingen zijn gister bij ons toch de drinkbakken op stal buitenwerking gegaan (gesprongen leiding), ik ga vanavond ook maar de tip van zonnebloem olie proberen. zijn waterbak is te klein voor een bal, die heeft hij er nu zo uit gewerkt.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:45

De zonnebloem olie heeft vrij goed zijn werk gedaan. Heb er voor de zekerheid maar 2 appels bijgegooid.
Paarden hebben lustig achter de appels gevist, maar 's avonds lagen ze er nog allebei in en lag er een klein laagje ijs in de bak.

Ook hier binnen op stal werken de automatische drinkbakken sinds gisteren niet meer, dus terug met tonnetjes en emmers sleuren.
Ik heb gisteren mijn ton wel vrij goed 'ingepakt' met stro, en dat leek redelijk goed te helpen.

Ohja, ik heb bijna een halve fles olie in de bak gekieperd :P

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:51

Ik heb een jollybal in de speciekuip gedaan maar de bak was tot op de bodem bevroren, het is een 80 liter bak. Ga straks proberen met zonnebloem olie en appels. Ik hoop dat het helpt want ik moet water uit de sloot halen en die is ook bevroren ben dus steeds ruim 1 uur bezig met water hengelen :oo . Als ik dat heb gedaan vul ik een waterkoker met water die ik mee neem van huis om te zorgen dat het niet gelijk weer bevriest. De waterbak staat in de schuilstal met een dammetje van mest en stro er om heen.
Ben blij als het minder hard gaat vriezen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:10

Tycho schreef in dit afgesloten topic [SV] hoe houden jullie de waterbak ijsvrij?? : Ik heb een waterhoen bij de wei, die al staat te wachten op mij om de waterbakken van de paarden te ontdooien. Ik vrees dat de tip om lijnzaadolie te gebruiken een gevaar voor de waterhoentjes is toch ?
Ik heb liever niet dat ze in de waterbakken gaan zitten want ze bevuilen ze ook maar olie overleven ze waarschijnlijk niet ?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dat is helemaal handig, ik ga denk ik maar eens waterhoentjes vangen! :D

riatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:18

ik gooi altijd een grote pluk hooi erin en idd appels helpt perfect

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:26

appels erin klinkt wel makkelijk, maar als een paard met zijn hele snoet erin gaat om de appel te pakken, dan wordt zijn neus/ onderkant van het hoofd helemaal nat. Lijkt me geen goed idee met deze kou. Het vriest dat het kraakt en het paard zijn gevoelige neus en hoofd wordt er echt ijskoud van.
Olie is een beter idee denk ik.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:30

Bravura schreef:
Tycho schreef in dit afgesloten topic [SV] hoe houden jullie de waterbak ijsvrij?? : Ik heb een waterhoen bij de wei, die al staat te wachten op mij om de waterbakken van de paarden te ontdooien. Ik vrees dat de tip om lijnzaadolie te gebruiken een gevaar voor de waterhoentjes is toch ?
Ik heb liever niet dat ze in de waterbakken gaan zitten want ze bevuilen ze ook maar olie overleven ze waarschijnlijk niet ?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dat is helemaal handig, ik ga denk ik maar eens waterhoentjes vangen! :D

_O-!
Ja, gewoon een waterhoen erin!
Zwemmen ook in de sloot en daar kan je paard ook prima uit drinken!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:37

Zouden ze het merken hier in de gemeente als ze ineens 2 waterhoentjes missen? :')

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:08

haha gewoon doen Bravura :P

Nee die van mij hebben ook bevroren waterbak ,maar ik kan er toch niets aan doen.
Maar alles is vochtig genoeg en ze staan s'nachts op stal dus dan hebben ze water en overdag > sneeuw is ook water!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:13

Dat van die olie klinkt in theorie heel leuk, maar zijn er ook al mensen die het echt geprobeerd hebben en kunnen vertellen of het werkt? :P
Hier gaat het met de bal er in wel aardig, blijft vrij lang open en een paar keer per dag haal ik evengoed het ijs er uit, dus zo kan hij eigenlijk de hele dag wel drinken :j

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:49

Goeie tips staan hier! Ik ga die olie gelijk proberen, en gooi gelijk ook een bal in zijn waterbak.
Denken jullie dat ik die olie ook bij mijn bietenpulp kan gooien? Zou dat ook werken? Want mijn paard moet dit eten vanwege ziekte, maar ik kan het nu niet een nacht laten weken, want dan is het helemaal bevroren nog voordat het de kans gekregen heeft om uit te zetten :S...

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:51

Kun je het niet thuis binnen alvast klaarmaken en laten weken en dan pas als het al gevoerd kan worden meenemen naar je paard? :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:54

Julez schreef:
Goeie tips staan hier! Ik ga die olie gelijk proberen, en gooi gelijk ook een bal in zijn waterbak.
Denken jullie dat ik die olie ook bij mijn bietenpulp kan gooien? Zou dat ook werken? Want mijn paard moet dit eten vanwege ziekte, maar ik kan het nu niet een nacht laten weken, want dan is het helemaal bevroren nog voordat het de kans gekregen heeft om uit te zetten :S...

Heet water gebruiken, dan gaat het sneller.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:20

Ik heb net van de week om alle leidingen warmte kabels aan gelegd. Daar over heen islotatie schuim en pvc pijp. Warmtekabel echt doorgetrokken rond de waterbakken, met een stuk tuinslang er omheen ter bescherming van paarden tandjes.
Kost wat, maar dan ben je wel voor jaren klaar.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:07

Ik heb het nooit uitgeprobeerd, maar wel ooit als tip gekregen om je eigen geisoleerde waterbak te maken:

Je pakt twee speciekuipen en isolerend materiaal, zoals glaswol schuim of purschuim. Je schuift de twee speciekuipen in elkaar en daartussen die je de vulling. Dus het makkelijkste is denk ik purschuim dit op de bodem en tussen de kuipen spuiten dan zet dit vanzelf uit en vult alle ruimtes.
Dan een bal in de kuip leggen en als het goed is bevriest deze dan minder snel door de isolatie en de beweging van de bal.

Succes!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:26

Storm schreef:
appels erin klinkt wel makkelijk, maar als een paard met zijn hele snoet erin gaat om de appel te pakken, dan wordt zijn neus/ onderkant van het hoofd helemaal nat. Lijkt me geen goed idee met deze kou. Het vriest dat het kraakt en het paard zijn gevoelige neus en hoofd wordt er echt ijskoud van.
Olie is een beter idee denk ik.

Ik denk niet dat die van mij (en vele andere paarden) zo gek zijn om hun hoofd in een ijskoude emmer te steken :D De neus, ok, maar paarden steken hun neus ook in sneeuw die 15 cm dik ligt.(soms zelfs dikker)

Wendy15 schreef:
Dat van die olie klinkt in theorie heel leuk, maar zijn er ook al mensen die het echt geprobeerd hebben en kunnen vertellen of het werkt? :P
Hier gaat het met de bal er in wel aardig, blijft vrij lang open en een paar keer per dag haal ik evengoed het ijs er uit, dus zo kan hij eigenlijk de hele dag wel drinken :j

Ik heb het eerst geprobeerd in de drinkbak van onze honden (kwestie van niet te veel olie te verspillen, want de drinkbak van de honden is een pak kleiner :Y) ) De drinkbak was nog steeds enorm bevroren (terwijl het nog niet erg hard had gevroren die nacht), en de honden hadden niet veel zin om van dat geel zootje te drinken, het zag eruit alsof erin geplast was :D Maarja, aan de kleur van lijnzaadolie kan ik helaas ook niets veranderen...
Voor de honden heb ik de oplossing gevonden om de drinkbak in het tuinhuisje te zetten en het tuinhuisje op een klein kiertje, zodat de honden erin kunnen (heb hun manden daar ook gezet).

Voor de drinkbak van het paard heb ik ook nog geen oplossing gevonden voor in de wei. Voorlopig komt hij niet meer op de wei, ik heb een drinkbak in de stal gezet (automatische drinkbak is bevroren), nu is het een inloopstal met een klein weitje (ik denk iets meer dan de helft van een paddock). De drinkbak is zelden bevroren. Helaas heeft niet iedereen deze mogelijkheid, maar het scheelt wel veel als de drinkbak beschut staat.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:38

zou die olie ook niet zorgen dat een paard het niet wil drinken? En teveel olie is ook niet goed voor ze.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:48

ik heb een voldoende grote drinkbak (een grote massa vriest minder snel tot helemaal vanbinnen uit) en hij is geisoleerd met een dikke wollen deken. ook de bovenkant heb ik dicht gemaakt, op een drinkgat na.
ik heb nog steeds water :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:47

@ Melanie5: dat denk ik dus ook... Ik heb gemerkt dat mijn honden er niet van wilden drinken, dus twijfel ik eraan of mijn paard er wel van zou willen drinken. Meestal drinken mijn honden van alle rotzooi die je je kunt voorstellen, maar mijn paard is een veel properder beestje. Ik denk dus niet dat hij zijn neus in zo een vettig zootje wilt steken.

@ kynshiri: vriezen tot helemaal van binnen uit, dan moet het wel héél hard vriezen. De drinkbak in de wei staat al weken onbeschut en er is een dikke laag ijs op, maar als ik er met een mestvork ga in hameren, kom ik wel weer water tegen hoor. En het is maar een bak van 50 liter, dus echt veel is het niet.

Er kwamen ideeën als appels in de drinkbak gooien, maar ik denk dat uiteindelijk toch alles bevriest. Het vervelende is dat mijn paard dunne laagjes niet kapot maakt. Onze oudste hond doet dit wel, die zet haar tanden erin en bijt een gat in het ijs zodat ze weer kan drinken. :Y)