vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:36

Ayasha schreef:
Nee hier smeek ik er ook nooit om, integendeel... Zo gauw het richting september gaat begin ik me al op te jutten dat die klere-sneeuw er weer aan komt :o

_O- ik ben net begonnen met aftellen naar het voorjaar :+

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:38

Mo_86 schreef:
Pff, ik zie er ook nu al tegenop. Vorig jaar heb ik drie maanden niet kunnen rijden. Net toen het weer wat begon te dooien en ik bijna weer gebruik kon maken van de bak begon de hele ellende weer opnieuw. De paarden staan wel buiten overdag, ook als er sneeuw ligt, dan zijn ze zelf al voorzichtiger, dus dat komt wel goed. Ben nu ook al weer naarstig op zoek naar een michelin-poppetjes-jas, heb heel sterk het idee dat deze winter heftiger wordt dan die van vorig jaar...

en dat wil ik al helemaaaaaaaaaaaaal niet horen! Afbeelding

dejavu

Ik kan me überhaupt niet herinneren dat we ooit zulke lange periodes hadden met sneeuw vroeger (jaren '80 tot nu). Soms lag je een weekje stil vanwege de sneeuw, maar dat we echt maandenlang sneeuw hadden (zoals vorige winter), was er nooit echt volgens mij. Een unicum was de winter van 09-10. Vreselijk. Een weekje is nog te overzien.

Kymalin schreef:
Ayasha schreef:
Nee hier smeek ik er ook nooit om, integendeel... Zo gauw het richting september gaat begin ik me al op te jutten dat die klere-sneeuw er weer aan komt :o

_O- ik ben net begonnen met aftellen naar het voorjaar :+

Ah joh, over dik vier weken beginnen de dagen weer te lengen. Waar hebben we het over? :+

LovingTweety

Ik zeg altijd: mijn paarden hebben geen vakantie in de zomer maar in de winter. Ze staan 24/7/365 op het land met schuilstal.

Ayasha
Blogger

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:39

4 weken? :oo :\ *begint af te tellen van 28 dagen*

Teegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:41

Zit er ook niet op te wachten...ook alleen een buitenbak.......kan wel naar de manege...maar als de wegen glad zijn vind ik dat ook géén optie......dus dan ook maar eeen soort van vakantie.....en dan de keren dat het wel kan er maar gebruik van maken. En dan een beetje licht aan het werk.
Paarden staan wel 24/7 buiten en dat proberen we ook zo te houden.....dat is vorig jaar gelukt...hopenlijk dit jaar ook.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:42

De winter heeft ook zo z'n charmes:
Afbeelding

Ik verheug me er nu alweer op :D

Vorig jaar gingen alle ijzerloze paaden in de buitenbak of wei. Twee oudjes met ijzers beleven binnen tot de ijzers eraf gehaald waren.
Rijden deden wij net als sleeën in een leeg weiland gewoon in de sneeuw, veel stap werk en een rustig drafje.
Watergeven: bakken niet te vol zodat het in één dag opgedronken wordt en de slang in een vorstvrije ruimte opbergen. Automatische waterbakken worden afgesloten ieder paard krijgt een speciekuip met water bij het voerhek, wel vastgebonden anders gooien ze hem om en wordt de voergang één ijsbaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:42

En over 14 weken begint de natuurlijke LENTE alweer!
Vorig jaar begon het te sneeuwen op 17dec.ik had sneeuw besteld voor mijn zoon zijn verjaardag,doe ik dus nooit meer.
Maar heeft iemand een oplossing om de waterbak enigzins ijsvrij te houden?Een bal erin werkt niet en stroom heb ik niet daar.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:43

dejavu schreef:
Ik kan me überhaupt niet herinneren dat we ooit zulke lange periodes hadden met sneeuw vroeger (jaren '80 tot nu). Soms lag je een weekje stil vanwege de sneeuw, maar dat we echt maandenlang sneeuw hadden (zoals vorige winter), was er nooit echt volgens mij. Een unicum was de winter van 09-10. Vreselijk. Een weekje is nog te overzien.

Dat idee heb ik ook. Mijn oude merrie heb ik nu 14 jaar en ze heeft eigk altijd op plekken zonder binnenbak gestaan en ik heb in al die tijd nooit meegemaakt dat ze langer dan 1 week achtereen stil stond door een bevroren bak.
dejavu schreef:
Ah joh, over dik vier weken beginnen de dagen weer te lengen. Waar hebben we het over? :+

Ja maar je weet het he? Als de dagen beginnen te lengen, beginnen de nachten te strengen |(

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:45

Ik kan redelijk rijden in de winter. Wij houden de bak glad/ de hoefslag ook.
( Mijn paard heeft geen ijzers. Ik kan gewoon rijden in de sneeuw)

Ayasha
Blogger

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:48

in 97 schijnt de strengste winter geweest te zijn. Dat hebben we tot nog toe niet meer gehaald. :)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:49

Ik ben idd ook wel benieuwd naar de "gouden tip" voor het dooi houden van het drinkwater. Ik heb buitenstallen en na een paar nachten flink vriezen zijn bij mij de automatische waterbakken dichtgevroren en begint dus het eeuwige gesleep met emmers water.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:50

Ayasha schreef:
in 97 schijnt de strengste winter geweest te zijn. Dat hebben we tot nog toe niet meer gehaald. :)

Oh? Maar ook zoveel weken achtereen? Dat kan ik me namelijk niet herinneren. Of heb je het dan over Belgie?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:54

Kymalin schreef:
dejavu schreef:

Dat idee heb ik ook. Mijn oude merrie heb ik nu 14 jaar en ze heeft eigk altijd op plekken zonder binnenbak gestaan en ik heb in al die tijd nooit meegemaakt dat ze langer dan 1 week achtereen stil stond door een bevroren bak.
dejavu schreef:

Ja maar je weet het he? Als de dagen beginnen te lengen, beginnen de nachten te strengen |(

:oo Wat een akelig gezegde.
Jij hebt dat dus ook. Ik heb me (in die 16 jaar met eigen paard) ook uitstekend kunnen redden met een buitenbak. Het kwam niet eens in me op om een binnenbakstalling te zoeken. Nu is dat wel anders, maar ik blijf toch maar waar ik ben. Gewoon blijven hopen op zachte winters... :z

Ayasha - Maar met zoveel sneeuw?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:56

Volgens mij was er in '97 niet zoveel sneeuw als afgelopen jaar maar was dat wel het laatste jaar dat de elfstedentocht gereden werdt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:58

Ja maar helaas klopt het gezegde vaak wel |( . Ik zit ook nog in de ontkennende fase hoor en ga niet op en neer reizen naar een binnenbak. Mijn ervaring is ook dat ze zich echt gedeisd houden in de sneeuw, maar ze zodra ze een fijne bodem onder de voeten krijgen zoals in een binnenbak, ze meteen flink los willen. Tenminste.... die van mij. Die moet dan eerst een stuk gillend bokken voordat ie weer normaal te rijden is. Ook leuk voor de andere binnenbakgebruikers :+ .

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:59

Ladygiroc schreef:
Volgens mij was er in '97 niet zoveel sneeuw als afgelopen jaar maar was dat wel het laatste jaar dat de elfstedentocht gereden werdt.

Dat klopt idd! Maar toen hadden we meer nachtvorst dan sneeuw toch?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:59

ik heb ook mn eigen stal met 2 paardjes. vorig jaar gingen ze met de sneeuw paar uur per dag los op de wei maar dit najaar is de wei opnieuw ingezaaid en nog niet omheind. paddock is hopeloos ongelijk kunnen we zelf ook niet slepen of niks. hopelijk krijgen we het nog voor elkaar om het voorste stuk van de paddock te betegelen wat toch al de bedoeling was maar vrees beetje dat het niet meer gaat lukken.
rijden doe ik bij mensen in binnenbak onze oprijlaan is meestal sneeuwvrij en de weg ook redelijk en mensen van de binnenbak doen ook altijd een pad vrijruimen. wedstrijd gaan we dan niet neem geen risico.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:00

bij ons gaan de sneeuwrubbers er bij de paarden onder, gewoon naar buiten en de stapmolen is ook altijd sneeuwvrij. Rijden kan in de binnenbak, allee heb zelf altijd zo last van die kou!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:02

Sneeuwrubbers? Sneeuwbeslag bedoel je?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:03

Nou dat wordt waarschijnlijk weer een aantal weken niks doen/ alleen stappen aan de hand en als het wat beter is ohz en wat oefeningen in stap doen om m toch nog een beetje in beweging te houden en niet zolang stil te hoeven staan! want ik rijd ook regelmatig wedstrijden!
Ik heb er dus ook echt geen zin in. al die kou en alles bevroren.
hoop dat het dit jaar allemaal mee gaat vallen. maar dat denk ik niet. het hoord er allemaal bij en aan het weer kunnen we niet veel doen!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:04

http://www.knmi.nl/cms/content/77776/ho ... _nederland

Volgens deze site was 2010 de koudste winter sinds '96. Kun je nagaan hoe verwend we al die tijd geweest zijn.
Kymalin, ja dan krijg je dat weer. Ik ga niet meer met hem zeulen. We zien na de sneeuw wel weer, want dan krijg je telkens zo'n ontploffing. Beetje trutten en frutten en als de sneeuw weer weg is, haal ik mijn zadel tevoorschijn. Op een gegeven moment hoef je ook niet meer zo nodig ofzo.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:06

pfff, ik zie er best tegen op als het weer zo lang gaat duren als vorig jaar.
Een beetje heeft wel charme maar dit was te!

Wij zijn paarden aan het trainen en vorig jaar konden we niks meer! Bevroren bak, geen binnenbak en overal spekglad!
Dit jaar willen we toch eigenlijk wel doorgaan.... maar hoe??? Nog geen flauw idee.

Heb echt geen zin in emmers met warm water sjouwen!
Iemand goede tips wat een beetje het bevriezen tegen gaat?

Ik hoorde al over 2 specikuipen met kit ofzo ertussen??

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:07

Ik haat het zo ontzettend
Binnebak is eindje verderop en met de trailer glij je alle kanten op
Lopend zou wel kunnen ,maar geweldig vind ik het niet en dan heb ik ook nog is dat ik speciaal mijn pony heb geschoren (nAja ga scheren ,maar heb alles al geregeld en gekocht) en ik dus nu al weet dat het niet zo nodig was ...
Ik baal ontzettend...

Mijn hele schema (heb het niet vast op papier ofso maar ong wat ik wil ga doen) loopt hierdoor vast aangezien ik direct na de winter officieel wou gaan starten en de winter dan doortrain om netjes officieel te gaan ,maar nee hoor die trainingen lopen allemaal in de soep dan..

Ik kan er ook niet van genieten.. Heb geen paardje wat voor de slee kan en ben zelf een kou kleum..

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:08

Ik heb ook geen binnen bak.Ik heb vorig jaar steeds de weer
berichten in de gaten gehouden en optijd de bak glad gesleept.
Ook veel zout gestrooid en de bak en de verharde paddock.

Maar op een gegeven moment bleef het maar sneeuwen en daar
was niet tegen op te strooien.
Toen had de hoefsmid maar de ijzers eraf gehaald en de paarden gingen
op vakantie naar costa del wei.
Maar liever niet dit jaar want ik rijd ook wedstrijden en ik heb helemaal
geen om weer 3 maanden te stoppen.