Zielig ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:19

Mijn paard zet ik zelf niet dagelijks 6u buiten om hem daarna binnen te halen. Dit gebeurt overdag.. als ik aan het werk ben.
Er zijn dus wel degelijk stallen die dit doen.

Verder is er een tijdje terug een campagne van de dierenbescherming geweest en die noemde het niet oke om je paard 23u op stal te zetten.
Naar mijn idee IS dat ook niet oke en maakt het niet veel goed als je zegt dat ze zomers veel buiten kunnen en dat dat t goed praat (niet aan TS gericht).

Ik zou echt gaan zoeken naar een stal waar jij een goed gevoel aan overhoudt en dat betekent dus ook dat je paard genoeg naar jouw zin buiten komt.Soms zit het in het stalgeld (bij mij ook) en soms betaal je daar extra voor (op zo'n stal stond ik eerder).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:19

Verre van ideaal, en ik zou er niet van kunnen slapen :n Ik wordt nu al gestresst, en toch komt ze 'relatief' veel buiten. Vorige winter had ik ook het geluk 'vrij' te zijn waardoor ik haar meerdere uren kon laten lopen buiten naast arbeid. Ik vind het altijd wel 'grappig' dat hier op bokt allemaal 'idealisten' zitten en bijna geen mensen die hun paard op een pension stal hebben waar ze amper buiten komen....Terwijl dat naar mijn idee toch nog het meeste voor komt (iig in deze regio).

Ik vind de winter een stress volle periode omdat ik het belangrijk vind dat een paard iig 1x per dag zijn stal uit komt (no matter what, op stal blijven is geen optie voor mij), en het liefst zo lang mogelijk. Ik doe daar dan ook veel voor om dat te verwezelijken. Heb ik een dag wat minder tijd, knaagt het aan mij. En mijn paard? Die lijkt het zo gek niet te vinden op stal; vriendinnen naast haar, genoeg lekker eten... Leuker dan die paar grassprietjes in de bak. Laatst wilden ze bv ook al naar binnen (ondanks voeren buiten), maar heb haar uitgezwaaid en weggegaan en pas na ee aantal uur weer binnen gezet. Eigenlijk ook zielig dan :+

Als je paard er echt helemaal niet uit komt zou ik zeker voor iets anders zoeken voor je paard, dat is voor mij not done. Zijn er geen stallen in de buurt waar je (eventueel tegen betaling) ze buiten kan laten zetten/ binnen halen, op dagen dat je niet kan?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:20

wat ik las heeft jouw paard een grote stal waar ze ook een beetje in kan bewegen en met dit weer is het al best luxe dat ze ook nog naar buiten kan buiten het rijden bij zat paarden in de stad kan dat helemaal niet, helaas. maar een paard ziet zn stal ook als zijn plekje, ik denk dat jeje niet te druk moet maken en het gewoon lekker zo houden. en zodra het mooi weer is lekker naar buiten. een paard past zich ook wel aan.

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:20

Ik begrijp ook niet zo goed wat dat ermee te maken heeft?

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:21

MilaMila schreef:
Ik begrijp ook niet zo goed wat dat ermee te maken heeft?

Oh ik loop alweer een stukje achter :o

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:23

Een paard hoort wat mij betreft zoveel mogelijk te kunnen bewegen.. ook als ie zn stal als zn plekje ziet.
De dierenbescherming is destijds niet voor niets die campagne begonnen.
Dat veel mensen het zo doen, wil niet zeggen dat het oke is..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:23

Mijn buitenpaard kan ook kiezen en kiest toevallig wel heel vaak om in de stal zonder deur te staan met haar hoofd over de niet bestaande deur om daar te slapen/suffen, soms wel vijf uur lang, om vervolgens nog een paar uur onbeweeglijk voor mijn deur hooi te eten, dus waar blijft men dan met een (elk) paard moet zo nodig 24/7 los kunnen lopen? Anderhalf tot twee uur in een paddock gek doen is net zoveel als een uur arbeid of een hele dag in de wei als je kijkt aar hoeveel energie ze gebruiken. Hebben ze niet een schitterend stappenonderzoek gedaan waaruit ook bleek dat een uur ofzo arbeid prima is om aan het aantal stappen te komen dat ze nodig hebben?
En waarom zou je een paard niet mogen "dwingen" om binnen te blijven?
Is het niet heel normaal dat een paard gewoon moet doen wat je zegt omdat het nu eenmaal zijn natuur is om ondergeschikt te zijn (als kuddedier).
Het is dus helemaal geen DWANG als je bepaalt, maar een normaal iets voor een paard.
We bepalen ook wat ze eten en drinken (zelfs al is dat weidegras) wanneer we rijden of wat dan ook. We bepalen alles in hun leven, maar dan denken we niet wat is dat zielig, maar als we bepalen dat ze een periode op stal moeten is dat ineens een wel inbreuk op hun paard zijn ofzo?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:25

amsterdam_30 schreef:
Een paard hoort wat mij betreft zoveel mogelijk te kunnen bewegen.. ook als ie zn stal als zn plekje ziet.
De dierenbescherming is destijds niet voor niets die campagne begonnen.
Dat veel mensen het zo doen, wil niet zeggen dat het oke is..

Beweging is nodig, maar dat betekent niet meteen dat 24/7 in de wei nodig is, en ook niet dat dat meteen zo ideaal is, want daar kan ook van alles aan mankeren. Dierenbescherming moet vaker bij weidepaarden komen dan bij stalpaarden...
Zoveel mogelijk, dat is bij de een zus en de ander zo, dus waarom dan veroordelen als het maar anderhalf uur per dag is bv?

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:25

Maar hoe zit het eigenlijk lichamelijk? Toen mijn paard stalrust moest hebben, moest ik wel een paar keer per dag met haar lopen..

Ik zou het ook niet prettig vinden de hele dag op de bank te hangen en er dan vanaf geplukt te worden om een uur te trainen..

En natuurlijk is niet iedereen iedere dag van de week urenlang met zijn paard bezig, maar als ze goede weidegang met een kudde andere paarden heeft hoeft dit toch ook niet?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:27

Lusitana: Nogmaals...
het gaat er niet om dat het paard 24/7 naar buiten moet, het gaat erom dat een paard niet 23/7 gedwongen in zijn stal staat... d'r wordt ook nergens gezegt dat TS d'r paard 24/7 buiten moet houden.
tussen 24/7 weidegang en 24/7 stal zit ook nog 'n deel ;)
Laatst bijgewerkt door Illusion op 04-11-10 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:28

In een box van 4x6 met luik vind ik toch niet verkeerd voor je paard.
Ik ken genoeg stallen waar ze de hele herfst en winter in een box van 2,5x3 staan.
Mijn paard staat overdag het hele jaar door buiten en 'snachts binnen. Vind ik wel zo fijn.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 20:34

Ik vind het wel interessant, al die verschillende reacties. Er is volgens mij ook een verschil in stallen waar je (bijna) alles zelf moet doen of waar het voor je gedaan wordt (al dan niet tegen betaling). Mijn paard komt momenteel buiten in de paddock als ik dat doe (of een ander meisje die ook op stal staat, wij zetten zoveel mogelijk elkaars paarden buiten, dus soms komen ze ook wel 2x per dag samen buiten). Vanmiddag is een ze uur buiten geweest, en zometeen ga ik rijden. Maar ja, ik ben helaas niet in de gelegenheid om haar in de winter een paar uur id. paddock te zetten, weg te gaan en een paar uur later weer terug te komen. Dat vindt de stalhouder niet goed. In de bak mag los, maar je moet wel in de buurt blijven. Helaas kan ik daar ook weer niet uren volmaken met niks doen (na het stal uitmesten, tuig poetsen etc. etc. en opruimen), dus ja, meestal ben ik met een uurtje wel klaar met klusjes, waarna ik haar - op de dagen dat ik niet rij of longeer - haar dus weer op stal zet. Voor mij buiten zetten doen ze in principe niet, dat moet ik echt zelf doen.

En ja net als Tancreda4 doe ik ook ALLES om haar zoveel mogelijk uit stal te halen om te spelen, te rijden of wat dan ook. Wat overigens niet wil zeggen dat ze het altijd zo leuk vindt, want vanmiddag met 2 vriendjes in de paddock stond ze maar een beetje in een hoekje bij het hek, ik kreeg nu niet bepaald de indruk dat ze dolenthousiast door de baan heen rende....

PinkyPie

Re: Zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 20:36

By the way, hier in de buurt staat een groepje paarden in een modderig weiland waar je goed moet zoeken naar wat grassprietjes... in weer en wind en tot de knieen in de blub... Over zielig gesproken... Maar ook dat is een kwestie van interpretatie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:38

Illusion schreef:
Lusitana: Nogmaals...
het gaat er niet om dat het paard 24/7 naar buiten moet, het gaat erom dat een paard niet 23/7 gedwongen in zijn stal staat...
tussen 24/7 weidegang en 24/7 stal zit ook nog 'n deel ;)

En ik zeg dat 23/7 op stal, zeker in zo'n ruime stal met uitkijkluik (want ik heb wél iets tegen die standaard 3x3m boxen zonder luik die ontworpen zijn om economisch te zijn en de minimaal maat is voor een gemiddeld paard, niet voor een groot paard) helemaal niet zo erg hoeft te zijn als men af probeert te schilderen. Een uur beweging is meer dan geen beweging.
En zelfs over die 3x3m kan ik heenstappen als het parad dan bv zijn buurpaarden kan aanraken en genoeg beweging krijgt. Alles moet je individueel bekijken.
Het ene paard is doodongelukkig met een uur beweging per dag, het andere paard vind het prima of zelfs heerlijk (je zult maar een flegmatisch of snel overprikkeld paard hebben).
Ik vind dat we uit moeten kijken met uitspraken doen die alle paarden over een kam scheren en alles wat afwijkt voor abnormaal uitmaken.
Vroeger was weidegang behoorlijk afwijkend van de norm, dus abnormaal...
Het is maar wat je wilt, kunt, wat je gewend bent, met wie je omgaat en hoe je je laat informeren en beinvloeden dat je mening vormt.
Het is niet verkeerd om te bedenken dat een andere mening niet meteen een verkeerde hoeft te zijn. Wat paarden betreft is juist bijna alles mogelijk omdat ze zo inschikkelijk zijn van nature, en zouden we de eigenaren niet zo in hokjes of stromingen moeten willen duwen (die ons zelf het beste lijken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:40

Ik vind het verre van ideaal, en dan druk ik me zachtjes uit. Ik vind het eerlijk gezegd ook echt onzin dat mensen toch paarden op deze manier houden onder het mom 'er is geen andere optie'. Die is er wel: Neem geen paard als je het dier niet tegemoet kan komen aan zijn/haar natuurlijke behoeftes. En de feiten liggen er gewoon; een paard is een bewegingsdier, een grazer en een kuddedier. Uitzonderingen daargelaten is een paard dus het beste in zijn element als het niet in die factoren beperkt wordt.
Het hebben van een paard is geen recht, ik vind het echt egoistisch om er toch aan te beginnen als al vaststaat dat het dier 23/7 in een stal opgesloten staat. Tuurlijk, omstandigheden kunnen veranderen, dat weet ik als geen ander. Maar ik zou hemel en aarde bewegen om voor mijn paard een goed plekje te garanderen, zelfs als dat betekent dat ze weg moet omdat ik het niet meer kan bieden. Haar welzijn staat voorop, zoals dat zou moeten als je dieren hebt.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:42

Ik vind dat ook verre van ideaal. Ik huur nu een privestal, dus mijn paarden staan ook nu het weideseizoen over is, de hele dag buiten in de paddock!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:43

Je had het niet beter kunnen verwoorden.. helemaal mee eens dus..

RedPassion schreef:
Ik vind het verre van ideaal, en dan druk ik me zachtjes uit. Ik vind het eerlijk gezegd ook echt onzin dat mensen toch paarden op deze manier houden onder het mom 'er is geen andere optie'. Die is er wel: Neem geen paard als je het dier niet tegemoet kan komen aan zijn/haar natuurlijke behoeftes. En de feiten liggen er gewoon; een paard is een bewegingsdier, een grazer en een kuddedier. Uitzonderingen daargelaten is een paard dus het beste in zijn element als het niet in die factoren beperkt wordt.
Het hebben van een paard is geen recht, ik vind het echt egoistisch om er toch aan te beginnen als al vaststaat dat het dier 23/7 in een stal opgesloten staat. Tuurlijk, omstandigheden kunnen veranderen, dat weet ik als geen ander. Maar ik zou hemel en aarde bewegen om voor mijn paard een goed plekje te garanderen, zelfs als dat betekent dat ze weg moet omdat ik het niet meer kan bieden. Haar welzijn staat voorop, zoals dat zou moeten als je dieren hebt.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:49

Tigra_ schreef:
Ik vind het wel zielig.
De reactie van hier boven vind ik niet helemaal kloppen hoor er zijn paarden die het slechter hebben dat is toch geen excuus?
Er zijn ook pensionstallen die wel weidegang of een paddock aanbieden. Maar dan moet je gewoon goed zoeken en waarschijnlijk meer centen uitgeven maar wat ja wat vind je belangrijk? Dat jij alle luxe voor jezelf hebt of dat je paard ook lekker paard kan zijn?
Ik zou me er persoonlijk niet lekker bij voelen en ook echt meteen verhuizen niet dat ik al voor zo'n stal zou kieze als ik van te voren wist.
Ieder z'n mening maar 23 uur op stal vind ik echt niet kunnen.

Hier ben ik het helemaal mee eens! :j
Heb ik verder niets aan toe te voegen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:54

RedPassion schreef:

Amen. _/-\o_

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:00

Tsja ik sta ook op een stal waar het in de winter niet ideaal is... Zodra het kan staat meneer 24/7 buiten en dat komt hier niet veel voor op de pensionstallen! Zodra de weides open gaan (en dat ligt aan het weer: een vroege goede lente kan betekenen dat in april de wei al open kan) gaat ie overdag (9 tot 17) de wei op. (Ja, eerste dag paar uurtjes en zo opbouwen natuurlijk). dan als het 's anachts goed weer blijft en geen vorst meer kan komen (zeg mei) blijft ie lekker buiten (mits er minstens 1 paard bij hem blijft anders rent ie zo door de linten heen naar binnen) En dat blijft zo tot eind september. Dan haal ik hem voor de nacht weer binnen om aan het stalleven te wennen. Anders is het een te grote overgang. En dan vanaf ergens september oktober (hangt van het weer af) moetd e wei dicht. Het is hier moeras achtig spul en dat wordt gewoon vertrapt. Dus dat betekent dat meneer vanaf ergens oktober tot en met ergens maart/ april op stal staat.

De paarden hebben hier elke dag 2 uur speeltijd in een grote paddock met vriendjes. We hebben 45 paarden, 2 van die paddocks en dan gaan er 4, 5 of max 6 paarden tegelijk in. Vaste tijden, vaste groepen. De mijne gaat van 13 tot 15. Elke dag! Dus ik zorg dat ik elke ochtend er ben. Bijv vanmorgen ben ik er om 9 uur. Dan ga ik hem poetsen, klaar maken, longeren of rijden. Zijn we zo'n uur anderhalf mee bezig. Beetje rondwandelen etc. Dan zet ik hem in een kleine buitenpaddock (met kuil of hooi) en ga ik mesten. Dan nog even wandelen, knuffen, tutten, de nieuwe binnenbak bekijken, of kletsen :D Om 12:00 uur ging hij zijn box weer in. Dus vandaag stond hij zo'n 5 uur niet in zijn box. Het is niet ideaal, maar ik heb wel de luxe van dat ie gevoerd wordt etc. Weitje si leuk, maar moet je ook betalen en in deze contreien is het in de herfst/ winter eigenlijk niet te doen om ze op land te houden. Het wordt echt 1 grote blubzooi!

Mijn paard staat trouwens lekker tussen andere paarden, kan snuffelen enz. De regels op deze stal zijn soepel, de sfeer is goed. We helpen elkaar. Mijn kids mogen andere paarden aaien en mogen zowiezo op stal komen. Ik mag mijn eigen paard gelukkig een tussendoortje geven (allemaal dingen die ik op andere stallen tegen gekomen ben...) En het is wel erg kort door de bocht om te zeggen dat ik maar geen paard moet nemen, omdat ik hem ong 6 maanden per jaar gemiddeld 19 uur per dag op stal heb staan. Mijn paard ziet er gelukkig uit, doet het goed en heeft het zo te merken prima naar zijn zin.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:00

nouja, afgezien van het feit dat iedereen zelf moet weten hoe die zijn dieren houdt: 23/7 op stal, ja het kan, er zullen hordes paarden zijn die er prima tegen kunnen, paarden zijn relatief simpele beesten die zich in die zin wel voegen naar wat er voorgeschoteld wordt.

Maar: ik streef toch naar de meest ideale situatie, dat vind ik mijn plicht en verantwoordelijkheid als eigenaar, en dat is in mijn ogen 23/7 op stal echt niet. Ik vond 8 uur per dag op pensionstal buiten, het hele jaar door een absoluut minimum. Dan staan ze immers nog steeds 16 uur stil op 9,5 m2 Nu staan ze aan huis en staan ze in de winter 12 en in de zomer nog langer buiten (24/7 geen optie ivm exzemer en ouder paard en toezicht). En ik merk dat de paarden hoe meer ze buitenkomen, hoe beter en relaxter in hun vel gaan zitten. Is overigens niet altijd zo, als het echt slecht weer is willen de dames graag naar binnen en dat mag dan ook, dat is wel het fijne van ze aan huis hebben. Juist omdat ik er niet iedere dag uren en uren aan kan spenderen vind ik het belangrijk dat ze een fijn leven buiten mij om hebben en niet opgesloten staan maar zelfs in de winter een beetje kunnen rondscharrelen. Betekent wel dat ik om 6 uur 's ochtends al buiten bezig ben (dus heeft met veel tijd niets te maken) maar dat heb k er graag voor over. Maar nogmaals, ik ken ook paarden die het hun leven prima erop doen. Maar mijn keuze zou het niet zijn, zou dat de enige optie zijn dan maar geen paard, het hebben van een paard is tenslotte geen recht maar een verantwoordelijkheid... zo zie ik het.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 04-11-10 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:28

Jeetje wat heeft iedereen veel tijd om overdag naar de paarden te gaan...ik zoek ook nog steeds een paddock paradise maar hier in de buurt is dat gewoon niet te vinden helaas.
Ik heb mijn paard op een 24/7 weide gehad met schuilstal maar in de winter werd het daar zo modderig dat ze tot de knieen in de bagger stond, het deel wat verhard was was altijd ondergelopen en het enige wat ze deed was in de schuilstal staan dus lopen deed ze ook niet.
Ik weet dat op stal eigenlijk geen optie is en waar ze nu op pension staat proberen ze haar iedere dag buiten te zetten maar de weilanden zijn echt onder gelopen en komt ze niet van stal dit is ook voor mijn idee echt zielig (maar 24/7 in de bagger is ook zielig) en zou ik heel graag anders willen, maar waar vinden wij dit??
Als je gewoon een baan hebt en alleen in de avond tijd hebt voor je paard dan mag ik geen paard nemen omdat ik haar geen goed leven kan bieden?? Sorry maar ik zoek me een rotje dus ik denk dat de pensionhouders wat moeten gaan aanpassen omdat ze mijn paard geen goed leven kunnen bieden omdat ze het zo normaal vinden dat ze in de winter niet naar buiten mogen omdat het land zo nat is...en in de zomer moeten ze 24/7 naar buiten omdat dat lekker goedkoop is....
Iedereen hier in de buurt doet het zo dus de eigenaar niets te verwijten maar ook de pensionhouders niet, als iemand wat voor mij heeft waar alles gedaan wordt zoals vele hier aangeven dan stap ik nu nog in de auto om haar te verhuizen!!
Zielig is het maar vaak kunnen we niet anders omdat we geen ander pension in de buurt kunnen vinden en ik ben echt bereid er veel voor te betalen als mijn paard maar buiten komt...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:59

Myfairytale schreef:
RedPassion schreef:

Amen. _/-\o_

Hier sluit ik mij ook volledig bij aan. :j

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:03

Ben het inderdaad eens dat een paard er niet op gemaakt is om 23/7 op stal te staan. Dit is iets waar ik me ook erg mee bezig houdt en dan voornamelijk de wintermaanden.

Even een "korte" schets van mijn situatie, mijn paarden (1 paard en 1 minishet) staan thuis in een paddock van 200m2 met hieraan stallen met de deuren dag en nacht open. In de zomer staan ze overdag op het land en 's nacht hebben ze de keuze tussen de paddock of stal.

Wij hebben thuis helaas (nog) geen rijbak en bij erge regen/sneeuw/vorst kan ik niet in de bak rijden dus ben ik aangewezen op de paddock. Afgelopen winter viel het me vies tegen terwijl mijn paarden wel 24/7 naar buiten konden maar ik de ruimte van alleen de paddock (weide is in de winter niet te doen vanwege zware kleigrond) te klein vind.

Ben net terug van een pensionstal waarbij ze beide een lekker grote en goed met stro gevulde box hebben, overdag de hele dag buiten lopen én worden bijgevoerd met hooi en waar een bak bij is, dus zoals het er nu uitziet gaan mijn paarden een paar maanden op een ander overwinteren gewoonweg omdat ik de ruimte van alleen de paddock in de winter te klein vind. De concessie die mijn paarden moeten doen is dat ze niet meer 24/7 naar buiten kunnen maar overdag wel veel meer ruimte hebben en baasje toch kan rijden. Een nette keus lijkt me.

fayenne22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:12

Mijn pony staat overdag tot 6 uur buiten en krijgt hooi in de wei. daarna staat ze s'nachts binnen. Ze staat op een pensionstal. Dan kan ik sávonds rijden zonder dat ze de wei uit hoeft en niet met haar maatje kan grazen. ook. Ik kan gewoon in de winter in de binnenbak rijden zonder dat hij vast vriest en dat is wel erg fijn hoor.