Bokkers zonder dekens??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Bokkers zonder dekens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:01

1 zonder en 1 helaas met.
Hij is heel ziek geweest en was daardoor heel veel afgevallen en moest daarom noodgedwongen een deken op (met al die regen van de laatste tijd).
Door de deken is hij ook veel gaan verharen en ben nu helaas verplicht de winter door hem onder de dekens te houden.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:02

hier wel een deken , morgen ga ik hem weer scheren , en dan de 200 gram erop , overdag met de tempraturen van vandaag mag die naakt , haha.
maar de nachten echt een deken heeft die nu al een maand , maar ivm scheren nu gewoon weer standaard.
als ik hem niet scheer valt er ook niet te rijden van de winter .

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:04

FitzChivalry schreef:
De mijne krijgt geen deken op.. dat vind ik veel te veel gedoe, en hij heeft een prima wintervachtje..
Een beetje te dik om te werken, maar ik scheer er dan de hals uit.

Heb je hier misschien een foto van? Of een model? En gooi je ze dan daarna ook geen deken op?

Ik wil mijn pony ook geen deken opdoen, gewoon omdat ze er een hekel aan heeft. Ik moet erbij ook zeggen dat de mensen op stal alweer staan te dubben wat ze erop moeten gooien en dat ik het heerlijk vind om daar niet over na te hoeven denken :P. Overigens is die van mij na een flinke buitenrit en flink bezweet, binnen 15 minuutjes stappen/grazen weer kurkdroog :j. Dus nodig is het zeker nog niet :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:21

Pony zonder deken, grote helaas met. Tot vorig jaar altijd zonder gehouden, maar toen stonden ze nooit 24/7 buiten. Ook na rijden geen zweetdeken op, gewoon goed lang uitstappen en dan zo wegzetten, zweetdeken = nazweten. Nooit meer een ziek paard gehad toen!

Nu helaas wel aan de dekens in de regen, 0 gram regendeken met regen, maar meer komt er ook niet op. STraks komen ze toch ook weer naar stal en staat ze helemaal bloot. Eventueel met regen overdag buiten met regendeken.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:26

De mijne krijgt er geen op :) er is een kans dat hij van de winter nog op dag (en misschien ook nacht) buiten mag blijven staan, mocht t dan echt koud worden en gaan vriezen krijgt hij een 150 grams dekentje op :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:30

Met.

Heb een hekel aan die lange haren.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:16

die van mij ook met.
Heb het wel eens een winter zonder geprobeerd maar is niet te doen, ze krijgt een giga dikke vacht en van nature zweet ze al erg veel, kortom niet droog te krijgen. En aangezien ze al eens flink verkouden (week in kliniek) is geweest durf ik het niet meer.
Ze heeft nu nog geen deken op, maar vind het nu al eng omdat ze snel zweet.
Binnenkort maar eens scheren en dan dekentje op.

Zou het liever anders doen maar helaas.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:18

Zonder :)
Wel een zweetdeken na de les ;)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:20

1 zonder 1 met. Maar misschien krijgt de ander ook een 0 grams regendeken op want anders vrees ik dat ze de winter niet zal halen.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:21

Mijn paard staat altijd zonder deken. ik ben van mening dat ze het niet nodig heeft. Van de winter krijgt ze een lekkeren dikke teddyvel. Okee, ik vind lange haren ook niet mooi. Maar ik ga mijn paard echt niet scheren en onder een deken zetten omdat ik dat mooier vind. Ik rij haar 3 a 4 x in de week, soms minder omdat het weer het dan niet toelaat (slechte bak). Als ze bezweet is, stap ik haar gewoon wat langer uit tot ze droog is.

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:25

Mijn pony's gaan ook zonder deken. mijn Shetlander heeft nog nooit een deken omgehad en wou hem ook niet eens ophebben toen we er een op hadden gedaan. Mijn haflinger is nu ook een teddybeer aan het worden en krijgt geen deken op, enige deken die ik voor haar heb is een zweetdeken die ik echt voor haar nodig heb.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:27

Ik ga het zonder proberen, hij blijft tot nu toe erg kort in zijn haar en ik wil hem niet scheren, hij heeft nu een prachtige lichtbruine kleur en anders wordt hij grijzig! Vind ik zo zonde. Ik kan hem wel een deken opdoen zodat hij eventueel korter in het haar blijft, maar daar ben ik nu al te laat mee denk ik!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:29

zap schreef:
FitzChivalry schreef:
De mijne krijgt geen deken op.. dat vind ik veel te veel gedoe, en hij heeft een prima wintervachtje..
Een beetje te dik om te werken, maar ik scheer er dan de hals uit.

Heb je hier misschien een foto van? Of een model? En gooi je ze dan daarna ook geen deken op?

Ik wil mijn pony ook geen deken opdoen, gewoon omdat ze er een hekel aan heeft. Ik moet erbij ook zeggen dat de mensen op stal alweer staan te dubben wat ze erop moeten gooien en dat ik het heerlijk vind om daar niet over na te hoeven denken :P. Overigens is die van mij na een flinke buitenrit en flink bezweet, binnen 15 minuutjes stappen/grazen weer kurkdroog :j. Dus nodig is het zeker nog niet :D

Zo heb ik het gisteren ook gedaan. Ga niet met dekens rommelen, maar om te werken is haar wintervacht ook wat dik. Heb nu ook de onderkant van de hals geschoren en blijft gewoon zonder dekens staan :j

@Zap: Je scheert eigenlijk gewoon het model van de onderkant van de hals, je ziet vanzelf wel de lijnen lopen waar je tussenin moet blijven (tenminste bij die van mij :D ). Morgen ga ik weer naar stal, dan kan ik wel een foto voor je maken :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:31

Mijn paard krijgt ook geen deken deze winter. Of eigenlijk liever nooit meer :P

Ik heb hem in de winter gekocht en toen kreeg hij een deken om, omdat hij geschoren was. Maar hij kreeg het iedere keer voor elkaar om zijn dekens uit te trekken en te slopen.
Nou, dan geen deken voor hem! :P

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:43

Ik heb vroeger een stevige New Forestpony gehad, die heeft in heel zijn leven enkel een zweetdeken gezien en hij stond dag en nacht op de wei. Mijn paard krijgt nu wel dekens op omdat ik haar ga scheren, gewoon omdat het bij haar ontzettend lang duurt voordat ze droog is na het rijden. Is gewoon verschillend voor elk paard :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:53

Ik ben ook wel erg benieuwd naar die scheerpatronen om hem dan zonder deken te laten staan!

karoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:54

dit jaar terug zonder.
Vorig jaar wel deken opgehad om de winter te kunnen doortrainen, maar aangezien hij toch de komende 6 tot 9 maanden niet gereden mag worden, zie ik het nut er niet van in. Heeft in het verleden nooit problemen gehad om zonder te staan dus, laat hem maar een mooi teddybeertje worden dit jaar...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:40

Mijn PRE stond altijd met een Bucas all in one(400 gram), zelfs daar maakte hij mega haar in aan, nu staat hij op rust en blijft hij deze winter op de wei met trekpaarden die graag slopen, dus dilemma.....
Hij heeft al een flinke vacht nu,ga de gok maar nemen, zit me wel dwars, maar om nu iedere keer dekens te moeten oplappen, is ook geen succes, ben ik bang.

Onze andere pony;s worden geschoren, die gaan dan ook onder de Bucas, vanaf dat het onder de 10 graden wordt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:42

Hier nog iemand met een pony zonder deken. Ze is twee, staat de hele dag buiten en heeft onbeperkt ruwvoer en schuilgelegenheid. Ik vind deken alleen maar lastig en ze gaan vaak ook zo stinken...

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:09

Ik laat mijn ene paard zonder en die andere misschien ook, maar dat weet ik nog niet zeker. Want die zweet heel veel tijdens het rijden.

Maar hoe doen jullie dat met rijden en die dikke vacht? dan gaan ze toch enorm zweten?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:10

spiritxxx schreef:
Ik laat mijn ene paard zonder en die andere misschien ook, maar dat weet ik nog niet zeker. Want die zweet heel veel tijdens het rijden.

Maar hoe doen jullie dat met rijden en die dikke vacht? dan gaan ze toch enorm zweten?

lekker laten zweten, op adem stappen en daarna met een grote bult hooi lekker terug in de wei zetten :)

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:22

Ja, mijn paard wordt op zich wel snel droog, alleen tijdens het rijden krijgt hij het dan zo warm. Ik denk dan altijd, wij gaan toch ook niet in onze winterjas sporten? dat paard kan zijn vacht niet uittrekken.. of hebben ze daar geen last van?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:24

Geen dekens voor mij :). Vjesta wordt een klein stukje geschoren, alleen de onderkant van haar hals en haar borst eruit. Dit voorkomt dat ze het idioot warm krijgt als ze op stal staat of aan het werk is, maar voorkomt ook dat ze het té koud krijgt als ze gewoon buiten staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:28

spiritxxx schreef:

Mijn ervaring is dat het veel zweten alleen in het begin van de winter is, zeg maar november-begin december.
Dit omdat de vacht dan al flink dik en lang is, terwijl het nog niet zo erg koud is.
Bovendien moeten huid en vacht zich nog even aanpassen aan het warm worden tijdens het rijden.
Wanneer huid en vacht geacclimatiseerd zijn, valt het met het enorme zweten best mee.
Beetje zweet is ook niet erg. Als de huid na het rijden maar weer droog is, doet de werking van de vacht de rest. Even uitstappen dus.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:33

Tip van onze dierenarts: scheer je paard in een zogenaamd 'streepmodel' (zie de wiki voor een foto), dan kan je paard zijn warmte kwijt, maar houdt hij genoeg haar over om zonder deken te kunnen staan. wij scheren normaal niet, maar omdat onze tinker het na de training wel heel erg warm kan hebben, willen we dit nu gaan proberen.