Warmte niet kwijt kunnen. Scheren maar geen deken. Hoe????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cella00

Re: Warmte niet kwijt kunnen. Scheren maar geen deken. Hoe????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:19

hoi.

ik vind scheren geen optie. je hebt namelijk ook van die coolingsdekens. die helpen echt super goed. eerst tien min uitstappen en dan op stal die deken erop. is hij zo droog. bij mijn paard is het zweet in 5 min weg na zware training. miss een idee

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:00

Hoe geweldig zou het zijn als dat voor elk en alle paarden gold. Helaas cella die vlieger gaat niet voor elk paard op. En ik heb het levende bewijs ervan op stal staan. Die van mij heeft nl al een aantal keer een keelontsteking gehad omdat ze na het rijden veel te lang bezweet blijft. Je kan daar elk half uur een nieuwe cooler opgooien, 3 uur later is die nog steeds bezweet. En dus kies ik dan echt wel voor scheren.

@Wiestje nee helaas die ken ik niet. Ik heb zelf een scheerapparaatje van Krämer in Duitsland. Is ook op accu en kost ook 49,95. die van mij kan ik wel een poos mee vooruit op accu, maar hoe dit apparaat zich houdt durf ik je niet te zeggen.

@Morrie en merk je al bij je pony dat ze meer lucht krijgt?? Mijn oudje is gister geschoren, en ik had lol vanmiddag met rijden :D ze was goed fanatiek 8-)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 05:19

Wietsje92 schreef:
Ik overweeg ook om een streep te scheren bij 2 van mijn haflingers. Heeft er iemand ervaringen met dit apparaat? --> http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 502022/132 Aangezien ik op stal geen stroom heb, wel zo handig met accu, maar doet de accu het lang? Of is die binnen 10 minuten leeg?

die heb ik, hij is niet in 10 minuten leeg, maar valt wel regelmatig uit elkaar :) je zet hem zo weer in elkaar hoor.
Scheren zonder opzetstuk,die zijn nl 6 mm en dan zie je er niets van

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 05:21

@cella leuk zo'n deken, maar ik train mijn paard niet, hij mag mee het bos in en hij staat ook in z'n vrije tijd te zweten,als ik niet in de buurt ben en hij heeft gespeeld of whatever

@rina de pony stond beduidend minder hard te piepen gisteren!
Je ziet niet eens dat er een streep geschoren is; hij is donkerbruin,maar ik merkte het wel (en hij zelf ook hoop ik). Hij liep te spelen met de ezel toen ik kwam en ik hoorde hem niet eens ademhalen!

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:27

Morrie schreef:
Wietsje92 schreef:
Ik overweeg ook om een streep te scheren bij 2 van mijn haflingers. Heeft er iemand ervaringen met dit apparaat? --> http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 502022/132 Aangezien ik op stal geen stroom heb, wel zo handig met accu, maar doet de accu het lang? Of is die binnen 10 minuten leeg?

die heb ik, hij is niet in 10 minuten leeg, maar valt wel regelmatig uit elkaar :) je zet hem zo weer in elkaar hoor.
Scheren zonder opzetstuk,die zijn nl 6 mm en dan zie je er niets van

Oke dus om 2 haflingers een streep te scheren moet dat gaan lukken? Bedankt voor je reactie! Er staat ook nog een goedkopere op, van 20 euro t zelfde model, maar die is denk ik minder dan..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:19

Citaat:
Er staat ook nog een goedkopere op, van 20 euro t zelfde model, maar die is denk ik minder dan..

volgens mij heb ik die, de goedkoopste zonder leuk koffertje, gewoon in een kartonnen doosje. Het verschil zit hem in een mooi metalen koffertje en wat extra opzetstukjes. Oud-stalgenote van me had die.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:06

cella00 schreef:
hoi.

ik vind scheren geen optie. je hebt namelijk ook van die coolingsdekens. die helpen echt super goed. eerst tien min uitstappen en dan op stal die deken erop. is hij zo droog. bij mijn paard is het zweet in 5 min weg na zware training. miss een idee

Toch jammer dat die deken niet helpt om je paard lekker alert te houden en te zorgen dat ie niet na een kwartier volledig buiten adem is doordat ie zn warmte niet kwijt kan...

Onze pony's maken een vacht aan waar je met -20 nog geen koude voeten krijgt. Dus met ruim 10 graden boven nul vinden ze het geen pretje kan ik je vertellen. Laat staan als ze ook nog moeten bewegen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:10

Mijn poown gaat er morgen ook weer aan geloven.
De hals gaat eruit en een racestreep.
Hij staat nu ook te zweten op de weide en op stal.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 07:44

Wellicht heb ik een heel domme vraag :D . Mijn scheermachine is net binnengekomen en de gebruiksaanwijzing is doorgenomen. Nu moet ik hem olieën voor gebruik. Maar ik word er niet wijs uit wáár ik precies de olie op moet doen? Doe ik dat op het mesje, wat door de vacht heen gaat? Kan iemand me dat uitleggen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 07:51

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:20

zo'n racestreep kan je altijd nog scheren. Mooi kaal hoor, zo kaal kan Morrie niet, want ik wil absoluut niet met dekens aan de gang.

Mijn ezel en pony hadden de beesten uitgehangen (spelen) toen ik met Morrie uit rijden was, ze waren natter dan Morrie en de pony heeft zelfs ook de hals eruit geschoren!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:22

Antheman schreef:
Wellicht heb ik een heel domme vraag :D . Mijn scheermachine is net binnengekomen en de gebruiksaanwijzing is doorgenomen. Nu moet ik hem olieën voor gebruik. Maar ik word er niet wijs uit wáár ik precies de olie op moet doen? Doe ik dat op het mesje, wat door de vacht heen gaat? Kan iemand me dat uitleggen?

je moet de messen oliën, voor en tijdens het scheren. Na afloop maak je het hele apparaat schoon met het borsteltje.
Je voelt vanzelf wanneer je moet oliën tijdens het scheren, ligt er ook aan hoe dicht en lang de vacht is.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:22

ik heb ze overigens geschoren met een herentondeuse van de kruidvat :+

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:28

timokyana schreef:
ik heb ze overigens geschoren met een herentondeuse van de kruidvat :+

dat wilde ik ook doen,maar dat mocht niet van de eigenaar van de tondeuze :+ :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:40

hihi,bij de kruidvat 17 euro geloof ik :+
flauwe eigenaar hoor ;-)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:45

timokyana schreef:
hihi,bij de kruidvat 17 euro geloof ik :+
flauwe eigenaar hoor ;-)

tja, ik mag nooit aan die tondeuze komen en ook nooit z'n hoofd voelen als ie de tondeuze net er net overheen gehaald heeft, dus ik MOEST m'n paard wel deels kaal scheren, alleen maar omdat ik het zelf zo lekker vind aanvoelen :+ 8-)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:33

Morrie schreef:
Antheman schreef:

je moet de messen oliën, voor en tijdens het scheren. Na afloop maak je het hele apparaat schoon met het borsteltje.
Je voelt vanzelf wanneer je moet oliën tijdens het scheren, ligt er ook aan hoe dicht en lang de vacht is.

Mams ook nog even om raad gevraagd en volgens haar was olieen echt niet nodig. Zij gaf aan dat ik het zou horen als ik moest oliën. Nou, ik gooi er mooi wat op, niet teveel natuurlijk, de gebruiksaanwijzing geeft het niet voor niets aan. Ik wilde vanmiddag scheren, maar het gaat flink regenen, is niet zo'n goed plan dus.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:57

ik heb vroeger, in de tijd dat ik slipjachten reed,dus zo'n 30 jaar geleden, altijd geleerd dat je NA het rijden moest scheren, als het paard warm was.
Dat heb ik bij Morrie gedaan vorige week en het apparaatje ging perfect.
Mijn dampige pony wordt nooit bereden, dus hem heb ik zo geschoren en het apparaatje liep steeds vast. Of datnou door de andere vacht kwam of omdat de pony niet warm was, weet ik natuurlijk niet...

en of je na het rijden moest scheren vanwege de warme huid of omdat het (jacht)paard dan rustiger was,weet ik ook niet meer....te lang geleden.... Korsakov-light

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:21

Die van mij gaan er ook weer aan geloven.
Ze zijn niet droog te krijgen en aangezien ze gewoon dag en nacht buiten staan, is dat niet fijn voor ze.
Ze worden verkouden enz.
Dus voor mij ook modeltje 11 :P
Ik heb dan een grote scheerapperaat gekocht vorig jaar bij de divoza. Dus zo klaar :D:P
Vorig jaar wilde ik ze ook zo scheren maar toen begon het heel hard te vriezen en hebben we ruim een maand niets kunnen doen.
Dus toen hebben ze wel lekker hun vachtje mogen houden.
Maar als je rond deze tijd scheert zit er weer meer haar op, op het moment dat het echt koud gaat worden (in theorie dan, blijft NL)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:02

Scheren na rijden is geen optie, want Merrit wordt al nat van stappen.

Ik denk dat de theorie is dat rijden de boel warm maakt en dat het dan makkelijker gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:45

Een natte vacht is erg rot om te scheren. Mijn paard wordt niet vreselijk snel nat, maar hij koelt toch wel wat sneller af dan dat ik kan scheren. :')

Wat oliën betreft, ik heb altijd geleerd om wel regelmatig tijdens het scheren te olieën. Stop elke 5-10 minuten, maak met een borstel de messen schoon, doe wat olie op de messen en zet hem dan even aan zodat de olie zich over de messen verspreid.

Hopelijk komt van de week mijn scheermachine aan. :) Mijn draver wordt redelijk veel geschoren en moet wel een deken op. Mijn shetje kijrgt alleen een streep over zijn luchtpijp zodat hij lekker zonder dekens kan blijven. Tegen de lente gaat er dan wat meer af.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:38

Een heel dun streepje om uit te proberen:
Afbeelding

Hebben jullie het eigenlijk met een opzetstuk gedaan? Ik wel, ik durfde niet de tonduese er rechtstreeks op te zetten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:46

ik heb het de 1e x met opzetstuk gedaan, maar daar zag/voelde je niets van en een week later zonder opzetstuk. Is heel mooi geworden en voelt heel lekker aan, ik kan er niet vanaf blijven :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:48

Morrie schreef:
ik heb het de 1e x met opzetstuk gedaan, maar daar zag/voelde je niets van en een week later zonder opzetstuk. Is heel mooi geworden en voelt heel lekker aan, ik kan er niet vanaf blijven :+

Lekker zacht he :D

De kruinen zijn nog niet mooi, maar voor een eerste keer vond ik het goed zo.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:50

bij Morrie is de rechterkant heel strak en links heeft ie kruinen.....

Ik heb z'n brandmerk ook geschoren, heb nu van het bloemetje (Edelweiss) een malletje gemaakt, voor de volgende keer