moeilijk paard voor scheren. iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

Re: moeilijk paard voor scheren. iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:19

Zorg voor een ervaren scheerder met goede spullen!!
Met rust en zekerheid kom je al een heel eind.
Sedalin etc is inderdaad rommel met scheren.Daar breken ze doorheen en geven een onterecht gevoel van zekerheid.Dierenarts laten komen en coktail spuiten is het beste.Maar dan moet je inderdaad met het hoofd beginnen en dat is best pittig voor een angstig paard.Goed van te voren oefenen heeft dus absoluut de voorkeur.
Sinds een maand of 2 kun je ook bij de DA domesedan pasta halen.Dit kun je zelf toedienen in de mond en werkt ook vrij direct.Ik heb hier zelf goede ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:33

Ik deed elk jaar de shetlander van mijn vriendin.
Die was altijd erg vervelend bij de benen en hoofd, heel vlug trappen etc.
Boos worden hielp niet, evenals sedatie (tranqgel) en praam.

De vierde keer maar extra lang de tijd genomen, gewoon in m'n eentje op de wasplaats gezet en stapje voor stapje de benen gedaan.
Met heel veel geduld en goed belonen. Als ze vervelend werd gewoon apparaat aanhouden en even wachten. Dat was het enige wat hielp..

Heel veel succes! :D

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:04

Ik heb vandaag geprobeerd te scheren met domosedan gel maar had niet echt het idee dat het werkte.. Gegeven in de mond, hierna gelezen dat het eigenlijk onder de tong moest. DA gebeld en die zei dat dat niet uit maakte.. Half uur gewacht, paard stond te slapen in de stal, hoofd hangend op de staldeur wand.. Totdat ik het apparaat aanzet en klaar wakker..

Nu maandag maar DA bellen om te komen spuiten, laatst pezen opgeschoren voor scan en toen de DA ook gespoten en toen was ze wel weg...

Ik vind dit wel raar van die domosedan gel? Zijn er meer mensen met deze ervaring?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:30

Je moet het echt onder de tong spuiten,dan wordt het direct opgenomen (door de speekselklieren meen ik ?).Maar sommige paarden hebben daar nog niet genoeg aan en moeten echt door de DA gespoten worden (laat de DA dan wel iets tegen het zweten en gevoeligheid van de benen spuiten).
Wel balen dat het nog niet gelukt is.
Laat de DA niet weggaan,voordat je uitgeprobeert hebt of ze echt genoeg heeft gehad en dan eerst benen en hoofd doen.Succes!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:50

met haar benen is ze echt braaf, dat is nooit een probleem, zodra ik het apparaat aanzet gaat ze shaken en trillen.. Juist bij haar flanken en schouders is ze extreem rillerig, ook weer nadeel van domosedan

Dan is dat het probleem geweest, heb het zo in de mond gespoten...
Terwijl met opscheren voor peesscan en een shot van de DA ze wel stond te slapen.. Ik leg het morgen wel uit en dan hoop ik dat ze wat lekkers hebben...

buowerR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:51

Wij sederen altijd met tranquigel, 3 kwartier van te voren. Zodra ze lastig wordt praam op. Verder geduld, alles behalve boos worden of tikken uitdelen iig.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:57

dat doe ik ook zeker niet, werkt alleen maar averechts... praam wordt ze woest van.. nu alleen met cocktail van da gedaan