Dazen - hoeveelheid in vergelijking tot vorige jaren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:35

Nou hier hebben we nog steeds veel last van dazen. En ook van vliegen. Toen het heel warm was, konden we haast niet buitenrijden, want jij en je paard werden opgevreten hier in het bos. Ze stonden bij de bosrand je op te wachten en dan de hele rit door het bos werd je achtervolgt en opgegeten. Vliegenspray hielp niet. Ook op de wei hadden de paarden last van dazen. Nu zijn het voornamelijk nog de vliegen. Dus oognetjes of vliegenfrontriemen om. Hier heeft de strenge winter dus niet echt geholpen om de dazen en vliegen uit te roeien.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:13

Hier in Drenthe dit jaar relatief weinig last van dazen gehad!
Vorig jaar werd ik echt achterna gezeten door die krengen....dit jaar een paar keer een daas gehad,maar stukken minder!
Wel ontzettend veel huisvliegen(of muggen zoals ze dat hier noemen! hahaha).
Die vliegen zijn echt een ware plaag,want iedereen heeft er hier last van in huis en tuinen.
Maar kwa dazen,heb ik dit jaar weinig last ondervonden!

KarinvdM

Re: Dazen - hoeveelheid in vergelijking tot vorige jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:14

Hier was het vorig jaar ook erger dan nu.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:16

MASSAS Dazen en vliegen!!! Echt waar het is niet vol te houden! Dazen zitten er nu met minstens 20 en vliegen komen in 100-tallen, kwordt er zelf ook door gepest ARGH
Dit jaar ook 1 horzel gezien, maar geen eitjes.. Heb hem proberen dood te meppen maar niet in geslaagd :p

EDIT: Dit is in België, niet zo ver van Brussel :p

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:18

Zullen die krengen naar onze belgische buren gaan verhuizen? :D

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:25

Haha :P Ik hoop van niet van mij mogen ze gelijk uitsterven of doorschuiven naar het volgende land :p

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:27

Zou het daar aan liggen dat wij ook minder last van dazen hebben (in de buitenbak althans) O:) ? Wij zitten in het zuiden, niet al te ver van België, mooi dat ik die beesten volgend jaar weer doorstuur 8-) :+ .

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:31

Poeh :( Ziet er niet goed uit voor volgend jaar:p Erger als dit kan echt niet meer (hoop ik :O ) Ik heb zelfs met de vliegemepper op paardje zitten meppen, int begin vond ze het een beetje raar maar na een tijdje kwam ze de stekende dazen aanbieden hahaha :D

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:49

hier is het met de dazen echt stukken minder dan vorig jaar! Daar in tegen lijken de vliegen wel weer veel meer als voorgaande jaren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:19

Ik heb eergisteren weer 1 daas gezien...maar dat was al weer 3-4wkn geleden. Vliegen daarintegen :( Mijn paarden staan nu alweer 1mnd zonder vliegen/dazendeken, maar wel met vliegenmasker.

Ramona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:25

Heb nog geen daas gezien dit jaar, vorig jaar waren t er ook niet veel (paard stond wel ergens anders). Wel heel veel last van enorm grote muggen, die nog veel grotere bulten achterlaten, niet alleen bij mijn paard. ;(
de vliegen vallen ook erg mee aan de kust op de zuidhollandse eilanden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:02

de overlast wordt hier nu minder. Maar dat is normaal voor deze tijd van het jaar. Rond half augustus verdwijnen ze hier meestal.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:44

Wij hebben hier in Groningen amper dazen gehad, maar vliegen :( ... niet normaal hoeveel. De vliegenkappen doen hun werk prima, maar de neuzen van de paarden zijn soms gewoon zwart van de vliegen :(:)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:01

Inderdaad, hier ook overladen neuzen en benen. Heel zielig. En geen enkele vliegenspray houdt die krengen weg. De dazen blijven keurig op afstand, maar die ...vliegen landen gewoon bovenop atex, vliegweg, veerust, deet voor mensen noem maar op.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:57

Dazen zijn er veel minder (Salland) dan anders, alleen de vliegenpopulatie viert een feestje... Niet zo gek ook, met de enorme warmte al voor de zomer.

Nooit gedacht dat ik vliegen nog een keer irritanter zou gaan vinden dan die suffe steekbeesten. :\

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:59

De dazen zijn er bij ons een stuk minder dan vorig jaar.
Sinds vorig jaar hebben we een dazenval staan en aardig wat dazen gevangen.

Dit jaar hebben we wel echt veel meer last van vliegen.
De loer draait over uren op het moment. Zit om de week vol met alleen vliegen...

LoveCartoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:31

heb er zelf ook minder last van
heb er vorig jaar - warme zomerdag stuk of 20/30 doodgeslagen
en nu max 5 per dag.
toch wel fijner ^^

Maar gewone vliegen is een ramp

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:37

Er zijn toch wel wat dazen bij mij, in bepaalde stukken bos,
die vermijd ik ook rond deze tijd, dan loop ik een stukje om,

maar de vliegen zijn dit jaar gewoon echt niet normaal,
ben al bezig met de 3e fles vliegenspray (Rocale)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:55

Renee1990 schreef:
Er zijn toch wel wat dazen bij mij, in bepaalde stukken bos,
die vermijd ik ook rond deze tijd, dan loop ik een stukje om,

maar de vliegen zijn dit jaar gewoon echt niet normaal,
ben al bezig met de 3e fles vliegenspray (Rocale)

Werken die vliegensprays ook echt? Tegen dazen heb ik wel wat maar die vliegen blijven toch zitten hoor :p

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:58

GaelleS schreef:
MASSAS Dazen en vliegen!!! Echt waar het is niet vol te houden! Dazen zitten er nu met minstens 20 en vliegen komen in 100-tallen, kwordt er zelf ook door gepest ARGH
Dit jaar ook 1 horzel gezien, maar geen eitjes.. Heb hem proberen dood te meppen maar niet in geslaagd :p

EDIT: Dit is in België, niet zo ver van Brussel :p

Wat grappig, ik woon ook niet zo ver van brussel en vind het dit jaar wbt dazen meevallen, vliegen zijn er wel veel meer heb ik de indruk, en die krengen raken altijd op 1 of andere manier m'n huis wel binnen, ranzig !!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:02

jessje schreef:
Wat grappig, ik woon ook niet zo ver van brussel en vind het dit jaar wbt dazen meevallen, vliegen zijn er wel veel meer heb ik de indruk, en die krengen raken altijd op 1 of andere manier m'n huis wel binnen, ranzig !!

haha klinkt wel grappig maar ik werd er echt gek van :p
De deur heeft hier nog geen uurtje opengestaan, heb ongeveer 50 vliegen doodgemept binnen in huis (als ik toch nix beter te doen had:p) >_<

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:10

Vorig jaar werd je achtervolgd door hordes dazen tijdens het rijden. In de wei werden de paarden ook gek er van, ondanks de vliegendekens. Dit jaar zie ik maar een enkele daas bij de paarden in de buurt. Zou dat aan de spray liggen die ik voor ze gebruik, of zijn er echt zo weinig? Bij de buren hebben ze er veel meer last van, dan zou het erg plaatselijk zijn. :D En die hebben nog wel een dazenvanger staan.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:54

Bravura schreef:
Vorig jaar werd je achtervolgd door hordes dazen tijdens het rijden. In de wei werden de paarden ook gek er van, ondanks de vliegendekens. Dit jaar zie ik maar een enkele daas bij de paarden in de buurt. Zou dat aan de spray liggen die ik voor ze gebruik, of zijn er echt zo weinig? Bij de buren hebben ze er veel meer last van, dan zou het erg plaatselijk zijn. :D En die hebben nog wel een dazenvanger staan.

Mss lokt die dazenvanger ze allemaal naar daar, en eens ze daar zijn zien ze de lekkere paardjes :O
Ik heb ooit is een spray gebruikt (emouchine?) echt waar, stonk 100meter verder nog, maar het werkte wel XD het MAG NIET meer in België verkocht worden, dus er zal wel iets mee schelen, ik durf het niet meer op mijn paard doen hoor! maakt ook vieze zwarte plekken. 1x dat ding erop en ze was 3 volle dagen vrij van ALLE insecten!
Al de andere sprays die ik tot nu toe getest heb (ook zelf gemaakte) werken voor geen meter. Het enige wat echt werkt is azijn tegen de vliegen, maar daarmee blijven de dazen niet weg, en ik weet ook niet in hoeverre al die sprays schadelijk zijn voor paard zelf :p

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:57

Moet zeggen dat ik ook wel het idee hebben dat wel minder last hebben van dazen als vorig jaar. Mag ook wel er staan 2 dazenvallen. Bij de buren van mijn paard(die ook paarden hebben) staat er ook een. Dus wie weet helpt het nog echt ook.

Vorig jaar zaten er gerust 10 tot 20 tegelijk op in de wei nu max 5. Maar in het bos moet je nog steeds niet komen want dan wordt je gek van de 100den dazen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:07

Vorig jaar hadden we er echt VEEL meer last van. Toen heeft Wiet de hele zomer met een vliegendeken op gelopen omdat ze anders echt gek werd en totaal geen rust had. Dit jaar heeft ze amper haar pyama aan gehad. Als ik echter met haar op de weg hier verderop kom tijdens buitenrit worden we echt belaagd. Blijkbaar woont alles daar nu.