Hoe beschermen jullie je paarden tegen extreme hitte buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe beschermen jullie je paarden tegen extreme hitte buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:49

De mijne staat gewoon buiten met een afdak voor de schaduw.. Verder zorg ik dat er voldoende drinken is. En check ook regelmatig of hij genoeg drinkt. Door even aan de huid te trekken.

Verder moet hij het zelf maar regelen. Hij staat namelijk bijna de hele tijd in de zon dus hij zal het niet echt erg vinden

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:50

Die van mij staat gewoon op de weide.

Kan zelf de schaduw opzoeken maar doet dat niet. Staat gewoon in de volle zon.

Ze heeft voldoende vers water en verder zoekt ze het lekker zelf uit.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:00

mariskalove schreef:
Als je in bijv. Griekenland kijkt staan de paarden daar vaak ook heel de dag buiten, terwijl het daar dijkwijls warmer is dan hier.

Ik denk niet dat je dat kunt vergelijken met nederland, hier word het bijna nooit zo warm he? ;)

Ik gooi straks de stallen al open, ze kunnen dan zelf in de stal gaan staan als ze willen, ze hebben onbeperkt water en veel schaduw. En ondertussen even afsponsen met lauw water :) Het is dat het zo warm was, anders kregen ze hun vliegendeken op. Maar dat is nu echt te warm, ze gaan dan echt smelten.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:08

ik heb medelijde met mijn pony's neus die gaat verbranden arm ding.
vanavond een goede laag met aftersun er op.

bij ons hebben ze ook geen schaduw op het land wel genoeg water en ze kunnen ook niet op stal
daar is het nog warmer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:12

RandyOrton25 schreef:
ik heb medelijde met mijn pony's neus die gaat verbranden arm ding.
vanavond een goede laag met aftersun er op.

bij ons hebben ze ook geen schaduw op het land wel genoeg water en ze kunnen ook niet op stal
daar is het nog warmer.

Geen schaduw? dat vind ik met dit weer eigenlijk wel een heel belangrijk.. Kun je geen parasol neer zetten ofzo? Dat ze schaduw niet gebruiken is eigen keus voor de paarden. Maar je moet het ze wel aanbieden vind ik

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:21

Ik maak me (teveel) zorgen om het feit dat mijn verzorgpaard in een wei zonder schaduw staat |( |( |( .
Het is nog een Fries ook, lekker zwart en warm, dat arme dier :(:) . Ga haar zo onder de douche zetten en daarna....tja zal ik moeten lopen ofzo om haar in de schaduw te houden. Er wordt een nieuwe stal gebouwd, op moment geen stal. Baal ervan, want ik wilde ook wel iets anders gaan doen. Nu verplicht ik mezelf tot erheen fietsen en het paard verzorgen, terwijl ze van iemand anders is. Maarja...die doet er niks aan :( . Hopelijk is deze dag snel voorbij. Ze overleeft het heus wel, daar ben ik niet bang voor, maar ik wil gewoon het beste voor m'n paardje!!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:28

Zet mijn paard normaal 9.00uur sochtends weer op stal staat snachts buiten,nou vanmorgen was dat al te laat met die rotdazen hij had zich helmaal druk lopen maken en was helemaal bezweet hij was blij dat hij op stal kon....verschrikkelijk,die dazen ook

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:48

Hier staan ze dag en nacht buiten. Ze hebben heel veel schaduw en 2 schuilstallen. Toch staan ze het liefst buiten in de schaduw ;). Ik heb de indruk dat ze meer last hebben van vliegen en dazen dan van de hitte.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:56

het verschil tussen nl en die warme landen is dat de vochtigheidsgraad hier zoveel hoger is en het dus een drukkende warmte is. IN heel erg warme landen zoals bijvoorbeeld australie is het een droge hitte en ik had er totaal geen last van daar. Je lichaam doet wel steeds piesstraaltjes zweet afscheiden, maar toch, qua ademhalen etc was het heel erg goed. Hier is de vochtigheid zo hoog en dus wordt alles moeilijker. Maar de paarden die proberen zich zo min mogelijk in te spannen en dan hebben ze er relatief weinig last van. Maar blote billen huidjes hebben het er wel zwaar mee, factor 100 is dan nodig!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:01

Ik heb het geluk dat de stallen hier echt koel zijn (nog koeler dan bij ons in huis). De afgelopen warme dagen stonden ze gewoon buiten met vers water en wat schduw. Maar vandaag was het om 10 uur al zo heet hier dat ik ze toch binnen heb gehaald. Maar dat is voor t paard van ts dus geen optie.. Wel zie ik hier sproeiers staan, sommige paarden gaan da

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:53

Net even wezen kijken of ze nog voldoende water hadden. Amber en Hans stonden lekker in hun schuilstal. Grietje stond in de volle zon de laatste sprietjes hooi te zoeken. Ik heb het hooi maar in de schaduw gelegd, maar ze leek er weinig last van te hebben. Ze zweet alleen een beetje bij de oren, terwijl de andere overal zweet hadden staan. Dus even afgesponst. Verder lijken ze het wel prima te vinden allemaal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:03

mijn paarden kunnen onder een enorm afdak staan,wat vrij hoog is dus niet zo heel warm.
Mijn fries kan zelf zijn stal in en uit lopen en daar staat een grote ventilator aan.
Gisteren heb ik mijn paard onder de slang gezet...hij blijft dan uit zichzelf staan....fries rent dan heel hard weg :D
De modderplek die dan onstaat gaan ze heerlijk in rollen!
Soort varkens krijg je dan,wel goed tegen de hitte en de vliegen.
Het was hier 34 graden in de schaduw en vandaag nog heter.... :(

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:06

Hier staan ze net als altijd lekker buiten. Ze zoeken regelmatig met dit weer de schaduw op voor een tukje. Verder laat ik ze lekker staan dus ze hebben vakantie.

Brillant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:12

mijn pony gaat 's ochtends van 6 tot 8 en dan 's avonds van 6 tot het donker is naar buiten. die van mij kan echt niet 's middags buiten want de wei ligt aan het bos dus wij hebben ook nogal last van dazen en met deze hitte staat hij ook liever koel binnen dan in de brandende zon.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:33

LecyTinker schreef:
IN heel erg warme landen zoals bijvoorbeeld australie is het een droge hitte en ik had er totaal geen last van daar.

Ook binnen Australië heb je grote verschillen. In het binnenland over het algemeen droge hitte en in het tropische noorden vochtige hitte. Ik heb allebei meegemaakt, ook in beide soorten hitte gewerkt - met +40C op een stal in Victoria en met +30C in de fruitpluk in North Queensland (het was daar toen 'winter') - en ik moet zeggen dat het eerste me vele malen lichter viel dan het tweede. Ging overigens ook op voor de lokale paarden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:34

Onze paarden staan 24/7 op de wei, ze hebben schaduw van een bomenrij en verder zijn we vaker met water in de weer. Verder doen we eigenlijk niets, ze staan lekker op rust met dit weer. :)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:40

De paarden hier staan nu overdag binnen in een koele stal en gaan savonds en snachts naar buiten,maar dit is ook meer voor de dazen dan voor de warmte,want er is genoeg schaduw bij de bomen,maarja daar komen dus ook de dazen vandaan! :(
Ze staan sochtend om 7.00u al bij de draad te wachten dat ze naar binnen mogen,maarja dat zal meer zijn omdat ze weten dat er brokjes en muesli liggen te wachten :+

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:03

Mijn paarden hebben gelukkig een hele bomensingel langs de wei zodat ze smiddags lekker in de schaduw kunnen staan en dat doen ze ook volop. Het zijn friezen en ze hebben witte exceemdekens om, dat scheelt ook enorm. Zonder dek hebben ze het echt veel heter in de brandende zon.
Verder loop ik er meerdere keren per dag heen (staan aan huis) om te kijken of de waterbakken nog vol zijn en ze het niet te warm hebben. Tot nu toe gaat het goed.
Rijden doe ik vandaag maar even niet, maar normaal als het zo heet is doe ik dat s'morgens vroeg of s'avonds wat later op de avond.
Het is wel ontzettend heet vandaag! Het is hier in de schaduw al 32 graden, dus in de zon is het helemaal erg.

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:14

bij ons op de wei van de verzorgpony's is helaas geen schaduw , maar de paddock staat open en die loopt gelijk naar de stallen waar dus wl schaduw is dus we laten ze het zelf bepalen waar ze heen gaan , naar de schaduw of de wei . Rijden doen we vandaag maar niet , het is echt niet te doen , de rijbak ligt ook nog eens in de volle zon .

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:22

Hier hebben de paarden geheel de dag schaduw, om het anderhalf uur ongeveer verversen we het water. En heb vanaf 12 uur zo'n huis - tuin - keuken sproeiertje in de wei gehad. Hier ging de kleine pony dank baar onder staan :).
Ze hebben beiden ook een vliegendeken op en zijn ingesprayd tegen de dazen :) .

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:26

Helaas staan die van ons binnen heel erg warm. Maar buiten is het ook geen optie omdat de dazen een nachtmerrie zijn in dat gebied en de paarden vaak spontaan door het draad heen zelf naar binnenkomen. Vliegendeken leuk maar mijn paard zweet zich rot eronder..nu is het zowiezo een extreme zweter. en in sprayen helpen eventjes dus werkt ook niet. HEt bij ons kiezen tussen het kwaad en kwaad...

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 19:12

Zojuist één van de paarden af moeten spuiten met lauw water. Stond met grote neusgaten in de wei te hijgen. Knapte daarna aanzienlijk op. Hij heeft schaduw in de wei maar daar zitten ook vliegen en zo. Heeft hij een hekel aan. De stal was ook geen optie, net een sauna. Van mij mag het over zijn!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:13

:(:)

Ik ga de mijne straks ook ff onder de slang zetten, of iig onder een paar emmers water.

Hij kan op zich best goed tegen de warmte (althans, in de volle zon in de wei staan is geen probleem). Hij vond gisteravond ook dat het een prima moment was voor een lekkere galoptraining in het bos :+ maar hij vindt een lauwe douche ook heerlijk (en daarna lekker rollen in de bak). :D

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:22

Mijn paard gaat om 6.30 u naar buiten en om 10.30 weer lekker in haar buitenstalletje, waar vanaf die tijd gelukkig schaduw is :D. Ze kan geen beschutting zoeken op het land, dus bescherm ik haar door haar op stal te laten staan. Natuurlijk lekker douchen na het rijden en vaak ook nog even 's middags een douche. Meer kan je gewoon niet doen met dit weer....

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:24

Ik twijfel heel erg of ik paardlief nog beweging zal geven in de vorm van een buitenrit, of dat ik het maar bij een douchebeurt en wandelingetje zal houden, dit weer is zo extreem.... :\ Weet even niet meer wat verstandig is...