Rare, irritante beestjes...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FornoydHest

Re: Rare, irritante beestjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 18:43

Weet je wat ik me soms afvraag? Waarom bestaan die beesten terwijl ze niks nuttigs doen en alleen maar dwarszitten.
Ik word persoonlijk gestoord van muggen en die beesten. Maar wat doen ze voor nuttigs? Nothing!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:31

die kleintjes gaan toch op een gegeven moment toch weer weg? rond deze tijd? ik heb er altijd in het voorjaar veel last van, maar ze wisselen volgens mij af met de dazen :P

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 18:41

In de zomer zijn ze er het meest, en dan op broeierige dagen en momenten waarop het echt heel warm is.
Je kan ze bijna niet zien, en ze gaan na een tijdje niet weg. Ze blijven zitten totdat je 'm er met een beste por vanaf hebt weten te halen. Als je er een klap op heeft om 'm dood te slaan, dat werkt dus niet, die beesten zijn niet dood te krijgen.
Dus ik denk dat je misschien knutten bedoelt... Maar die zijn ook vervelend!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:15

Fjordpower schreef:
Weet je wat ik me soms afvraag? Waarom bestaan die beesten terwijl ze niks nuttigs doen en alleen maar dwarszitten.
Ik word persoonlijk gestoord van muggen en die beesten. Maar wat doen ze voor nuttigs? Nothing!

Zonder insecten zou de mens in 5 jaar uitgestorven zijn!! Dus ze doen wel degelijk wat, al hoeft het om mij ook niet zo veel ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:18

die paardenluisvlieg zit die ook veel in mesthopen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:25

ikke20 schreef:
die paardenluisvlieg zit die ook veel in mesthopen?

volgens mij niet...wat mij opvalt is dat als ik een boswandeling heb gemaakt er wel drie van die krengen tussen zijn billen zitten.
Als je heel snel bent kun je ze pakken en tussen je vingers doodwrijven....alles went :D
Maar ik woon in zuid frankrijk en het stikt hier van die beesten.
Gelukkig hebben mijn paarden ze niet,ik controleer iedere dag en knijp ze dan dood.
Versatrine helpt heel goed maar ik weet niet of dat in nederland te koop is.
Wel duur....67 euro voor 200ml.
Ik zet streepjes met een penseel op het paard en op de staart.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:35

denk dat ik dan een andere plaag heb bij mij zit het wel in de mesthoop maar ook voornamelijk onder de buik, binnenkant achterbenen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:36

Dit soort vliegen heten de Mouche Plat. Ze kunnen niet alleen vliegen maar zich ook heel snel lopend over het paard voortbewegen. Wat raar dat ze nu ook naar Nederland komen. :oo Op vakantie in Zuid-Frankrijk een paar jaar terug reed ik een Shet hengstje. Hij zat werkelijk onder, dus dat het gebied tussen de benen bruin was van de vliegen, heel vies. En je kunt er werkelijk niets aan doen. Na het rijden besteedde ik vaak meer dan een half uur aan het doden van de beestjes. Je krijgt ze dood door een snelle beweging van je wijsvinger en duim, een soort wrijf/druk- beweging. Is wel een vies klusje, weet niet waarom maar mijn handen zaten altijd vol bloed erna. :7 Ze zijn zeer hardnekkig en blijven op je paard tot ze dood worden gemaakt of echt goed worden weg gejaagd. Binnen zetten als ze er al op zitten heeft dus geen zin. Gelukkig heb ik ze hier in Zwitserland nog niet gezien, ligt misschien aan de hoogte. Maar in ieder geval het is een echte plaag als ze met velen zijn. O ja met pech gaan ze ook op mensen, en ze blijven over je rond lopen tot je ze te pakken hebt. Dat overigens als er zeer velen zijn, als het enkelen zijn gaan ze op de paarden. Succes iedereen daar! :(:)

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 13:30

Monster_tos schreef:
Fjordpower schreef:

Zonder insecten zou de mens in 5 jaar uitgestorven zijn!! Dus ze doen wel degelijk wat, al hoeft het om mij ook niet zo veel ;)

Oohh, haha, dat wist ik niet... Leve de insecten (behalve die beesten die alleen maar vervelend zijn!)!!
Ik ben ze vandaag ook weer tegen gekomen die kleine spinnebeesten.
Ik haat ze! Als ik ze te pakken krijg.... }:) Whahahaha!

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 13:33

Ja, die manier heb ik vandaag ook gehoord toen een lekker buitenritje verstoord werd door die beesten.
Tussen je vingers doodknijpen, die manier hoorde ik.
Het enige probleem is dat ze zo klein zijn dat je ze bijna niet ziet. En als je ze ziet dan krijg je ze weer niet te pakken.

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 13:37

Lara_Silver schreef:
Dit soort vliegen heten de Mouche Plat. Ze kunnen niet alleen vliegen maar zich ook heel snel lopend over het paard voortbewegen. Wat raar dat ze nu ook naar Nederland komen. :oo Op vakantie in Zuid-Frankrijk een paar jaar terug reed ik een Shet hengstje. Hij zat werkelijk onder, dus dat het gebied tussen de benen bruin was van de vliegen, heel vies. En je kunt er werkelijk niets aan doen. Na het rijden besteedde ik vaak meer dan een half uur aan het doden van de beestjes. Je krijgt ze dood door een snelle beweging van je wijsvinger en duim, een soort wrijf/druk- beweging. Is wel een vies klusje, weet niet waarom maar mijn handen zaten altijd vol bloed erna. :7 Ze zijn zeer hardnekkig en blijven op je paard tot ze dood worden gemaakt of echt goed worden weg gejaagd. Binnen zetten als ze er al op zitten heeft dus geen zin. Gelukkig heb ik ze hier in Zwitserland nog niet gezien, ligt misschien aan de hoogte. Maar in ieder geval het is een echte plaag als ze met velen zijn. O ja met pech gaan ze ook op mensen, en ze blijven over je rond lopen tot je ze te pakken hebt. Dat overigens als er zeer velen zijn, als het enkelen zijn gaan ze op de paarden. Succes iedereen daar! :(:)

Mouche Plat is dan denk ik de Franse naam. Ik heb gezocht op google en wikipedia maar ik zag alleen maar Franse sites en kon niets over het beestje vinden.
Als jij het wel kan vinden, aangezien je in Frankrijk woont, wil je dan een link sturen of foto? Kan ik zien of 't 'm echt is.
De beschrijving klopt in ieder geval volledig, jammer genoeg...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:35

Fjordpower schreef:
Lara_Silver schreef:

Mouche Plat is dan denk ik de Franse naam. Ik heb gezocht op google en wikipedia maar ik zag alleen maar Franse sites en kon niets over het beestje vinden.
Als jij het wel kan vinden, aangezien je in Frankrijk woont, wil je dan een link sturen of foto? Kan ik zien of 't 'm echt is.
De beschrijving klopt in ieder geval volledig, jammer genoeg...

Nee ik woon in Zwitserland. :) Maar ging jaren lang op vakantie naar Zuid-Frankrijk. Hier heb ik ze gelukkig nog niet gezien dus ik kan je helaas geen voorbeeldfoto geven.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:54

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:11

Jep dat zijn ze!

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 19:20

Ja inderdaad!
Vieze beesten.
Maar er staat bij de beschrijving dat ze in jan en dec komen en er zijn, maar wij hebben ze hier in juni/juli...

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:00

:( ik heb er echt geen zin in. Al die stomme beestjes }:) aargh. ik wordt er depri van. Het is elk jaar wel zo een ellende bij de paardjes :(
Waarom kunnen die beestjes niet uitsterven? Ze zijn alleen maar irritant en hebben echt verder geen enkel nut :P :P

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:12

Ze hebben helaas ook mijn paard gevonden.. Nou, hij wordt er knettergek van!
Rent door de wei, bokt zich suf, stampt hard tegen zijn eigen buik om nog maar niet te beginnen over het rijden,... dramatisch! Ook gaat hij na het rollen soms echt op zijn billen zitten schuren (nee hij heeft geen wormen)

HELP wie heeft een goed werkend middel? Ik vind het echt zo zielig voor hem!
Hij staat inmiddels al onder een vliegendeken van HH, Fly Protection.

Kan het zijn dat ruinen hier meer last van hebben dan merries?

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:05

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:52

Ik omgeving Apeldoorn -> Wenum Wiesel..

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:26

Op me vorige verzorg pony zaten die beestjes ook echt niet leuk

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:23

Nu zie ik overal manieren om ze van het paard te houden, maar hoe hou ik ze van mijn erf lijkt mij belangrijker.

Welke middelen werken hiertegen? strooi al granulaat op de mesthoop, maar hier merk ik vrij weinig van.
Ook spuit ik verdunde flybait op de stalmuren, maar ze blijven komen.

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:08

Ja, maar het is in het weiland voor je paard natuurlijk vervelend, maar onder het rijden, is het vervelender, omdat er iemand op zit.
Dan kan ie niet gaan rollen of raar gaan staan, er ligt een zadel op.
En snap wel dat je ze van je erf af wil, maar dat lijkt me heel moeilijk, of je moet een reuze groot net hebben om over je huis heen te leggen.
Want dingetje op de muren helpen inderdaad niet.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:26

Eindelijk weet ik wat die k.u.t. beesten zijn die mijn paarden tot waanzin drijven! Zit al de hele week internet af te speuren naar iets wat er op lijkt, maar inderdaad, de hertenluisvlieg heeft ook hier in Drenthe zijn intrede gedaan.

Ik ben radeloos, welke vliegenspray te gebruiken, cremetjes, dekens, dazenvangers, wat te doen!!! :\

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 19:45

Er was al iemand die zei dat dettel helpt.
Maar ik heb het nog niet uitgeprobeerd. Dus als je het zelf zeker wil weten, probeer maar!

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:13

Okee, ben alweer wat weken verder, ik heb:

* de DA gebeld, ik heb een flesje Dectomax? pour on gekregen, 50ml over zijn rug gieten. Dit moet ik nu elke 3 weken herhalen.
* Bij de betere wandelzaken (beversport in Apeldoorn bijvoorbeeld) 50% deet gehaald. Dit smeer ik elke avond dunnetjes over zijn schacht en bilspleet.
* Op de hele warme dagen, spons ik hem nat met koud water en kataputiolie.
* Heb nu sinds gister Derfen. Een Exceemmiddel wat ook vliegwerend zou werken. Ik vond het het proberen waard. Dus dat gister (stinkspul!!!! hemarookworst!!) in combi met vasaline ingesmeerd, om hem er rustig aan te laten wennen.
* Daarbij probeer ik 2x per avond hem in te sprayen met Atex Daasspray, want niet alleen die paardenluisvlieg heeft hem gevonden, de dazen hebben zich ook gemeld.

Ik grijp alles aan en probeer alles, want een paard volledig door het lint zien gaan is echt vreselijk!!

Hoop dat iets van hierboven jullie ook kan helpen.