Deken af met kou

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ja of nee ?

Ja:
11 (40%)
Nee:
16 (59%)

Totaal aantal stemmen: 27

petitparis

Re: Deken af met kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:08

ik geloof die link best, maar vind het wel een verschil als je je paard al weken met een dikke deken staan hebt om het dan in de koude (bij 0°C of kouder) zonder deken stil te laten staan. Door de deken heeft het paard een beperkte wintervacht en kan het zijn haren moeilijker rechtzetten. Je hebt als het ware je paard z'n natuurlijke mechanismen, om warm te blijven in de winter deels afgenomen. Dus het lijkt me niet ideaal om een paard uit stal te halen met een 400grams deken en het dan een uur buiten vast te binden bij vrieskou.
En ja als een paard rilt om warmte te produceren dan heeft het op dat moment niks te warm ;)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 20:37

Ja.

( Dit gaat dus niet om mijn paard etc. ;) )

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:54

petitparis schreef:
ik geloof die link best, maar vind het wel een verschil als je je paard al weken met een dikke deken staan hebt om het dan in de koude (bij 0°C of kouder) zonder deken stil te laten staan. Door de deken heeft het paard een beperkte wintervacht en kan het zijn haren moeilijker rechtzetten. Je hebt als het ware je paard z'n natuurlijke mechanismen, om warm te blijven in de winter deels afgenomen. Dus het lijkt me niet ideaal om een paard uit stal te halen met een 400grams deken en het dan een uur buiten vast te binden bij vrieskou.
En ja als een paard rilt om warmte te produceren dan heeft het op dat moment niks te warm ;)

Ik geef je 100% gelijk! :)
maar een paard poetsen ;) kan binnen 10 minuten. ;)
Ik zag idd dat de ts-er er een uur over doet met alles, dit is te lang om het paard in zn blootje te laten staan idd.
idd om wat jij zegt, je hebt het paard zijn warmhoudmechanismen afgenomen :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:00

DarkShines : rillen bij mensen is anders dan bij paarden..
Een paard wat eht echt steenkoud heeft rilt niet alleen ;) die begint met zn hele lijf te trillen.
een paard wat zich gewoon warm wilt houden zet zijn haren op en gaat rillen.
Bij de mens is bibberen het laatste stadium voor we onderkoeld raken en daarom maakt men zich al snel druk als een paard bibbert!

even een uitlegje, op eht moment van temp. verwisseling.
Dus voorbeeld : 400 grams deken een half uur afdoen bij 0 graden.

Als de aanpassing of acclimatisering onvoldoende blijkt heeft het paard een heel scala aan "noodvoorzieningen" om snel de lichaamstemperatuur omhoog te krijgen.

Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens.

Countercurrent heat exchange.
Normaal gesproken stroomt het bloed vlak onder de huid alvorens naar de longen te gaan. Tijdens koud weer echter worden de bloedvaten vlak onder de huid afgesloten en stroomt het bloed dieper door de huid, de teruggaande bloedstroom wordt bovendien omgeleid en stroomt om de slagaderen heen (waardoor het bloed stroomt dat uit het hart komt). Het gevolg is dat het terugkerende bloed eerst wordt opgewarmd alvorens het terug gaat naar hart en longen.
Pilo-erection. Het paard zet (bijna onzichtbaar) de vachtharen ietwat rechtop, zodat ze meer isolerende lucht omsluiten.

Circulation shunts.
Om de benen tegen bevriezing te beschermen, en tegelijkertijd het warmteverlies te beperken, kan het paard het bloed van de slagaderen rechtstreeks naar de aderen laten terugstromen. De lichaamscellen in de benen krijgen dan tijdelijk geen voeding meer (een paard kan dat doen omdat er in de benen zelf nauwelijks spieren zitten), het bloed wordt dan alleen gebruikt om de benen op te warmen, en zodra de benen weer warm genoeg zijn stroomt het bloed weer gewoon via de haarvaten.
Verhoogd metabolisme. Blijft het koud, dan produceert het paard meer cortisol, de bloeddruk, hartslag, en algeheel metabolisme gaat omhoog.

bron : paardnatuurlijk

En nee ;) ik ben geen natural, maar dit klopt gewoon.
Dit is gewoon een algemeen iets, wat meer mensen zouden moeten weten over hun paard :)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:53

Darkshines heeft het hier over mijn paard en die heeft nu 2x gehad dat de dekens (2 stuks) er tijdens het poetsen af gehaald zijn (ong 30min) en hij over zijn hele lijf begint te trillen.

Maar misschien ligt het per paard anders.. ARabieren hebben zoiezo een dunner velletje dan shetlanders ;)
Die van mij krijgt al verkrampte rugspieren met wat regen en wind...

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 21:58

Ik doe niet een uur over poetsen Jolliegirl hoor ;).
Maar in totaal wat ik normaal met dit weer zonder deken doe ( wandelen etc. ) moet dus met deken :).