Hoe gaat het met de pony,s die 24 uur buiten staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siebjuh

Re: Hoe gaat het met de pony,s die 24 uur buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:45

Met mijn drie kinders gaat het ook erg goed, met hun vetreservers van van de zomer trouwens ook hihi. Alle drie de meiden zitten super dik in de wintervacht en staan overdag op het land en snachts in de rijbak. Heerlijk!

Paardjes krijgen trouwens enkel ruwvoer, bevalt mij en hun prima.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:06

Onze rijbak moet je niet te letterlijk nemen, hij is hobbelig en er staat onkruid, meer paddock dus. Rijden doe ik er wel, maar meer buiten. Mijn jaarling staat gewoon lekker in de groep, mijn ijslander rijd ik eigenlijk enkel buiten en mijn andere merrie mag nu weer naar de basis terug op de grond(werken a/d hand, loswerken, dubbele lijnen etc)

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:14

Met mijn KWPN en fjord gaat het goed, net zoals anders.
Ze zitten allebei dik in de vacht, zonder dekens. Ze krijgen onbeperkt hooi, maar ze eten de laatste weken minder dan normaal. Ze krijgen bietenpulp en subli zonder bijgevoerd. In de schuilstal gaan ze niet uit hunzelf staan, ze willen alles meekrijgen buiten. Vooral de fjord vind de sneeuw heerlijk, rollen, rollen, rollen en lekker languit liggen in de sneeuw om vervolgens weer een sprintje te trekken (ze is 20 jaar)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:18

Hier verderop staan er ook 2 buiten, en het gaat ze wel goed af denk ik al ben ik blij dat de mijne binnen staan.
Ik denk dat ze als het erop aan komt meer last van de regen hebben dan van de kou of zie ik dat verkeerd?

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:20

Als ik kijk naar mijn paarden, heb ik niet het idee dat ze last hebben van de kou, anders gingen ze toch ook wel in de schuilstal staan? Ze kunnen zelf beslissen wat ze doen en dat geeft mij veel rust.
Het is wel belangrijk (vind ik) dat ze onbeperkt hooi krijgen, want zo houden ze zichzelf warm.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:21

Mijn 3 mini's staan nu ook gewoon buiten. Heb geen schuilmogelijkheid helaas, stomme gemeente :( . Maar ze staan wel goed onder dekens en met heel veel ruwvoer. Moet zeggen dat het nu wel echt heeel hard waait.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:29

eppie38 schreef:
Hier verderop staan er ook 2 buiten, en het gaat ze wel goed af denk ik al ben ik blij dat de mijne binnen staan.
Ik denk dat ze als het erop aan komt meer last van de regen hebben dan van de kou of zie ik dat verkeerd?

yep
en een dagje regen doet niet zo veel
maar dagen regen en wind .. daar worden ze niet happy van
staan dan graag in de luwte

maar nu met de koude .. zijn ze echt haast niet binnen te krijgen

ze kunnen bij mij zelf kiezen , dat scheelt ,

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:40

Ze vinden het heerlijk. Staan lekker in de paddock en op het land. Lopen lekker te graven naar wat lekkers, krijgen hooi bijgevoert natuurlijk.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:42

dan wel geen haf maar 2 shets..
staan nog steeds buiten en maken mooie sneeuw snorren +:)+
1 staat in haar gewone vacht,, nergens last van.. en de ander half geschoren staat onder een wol gevoerde canvast met regen deken,, helemaal toppie :)

voer wel extra hooi voor de motors :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:44

Moet ook zeggen dat ik liever -10 en droog heb dan nu -1,5 met sneeuw en keiharde wind. Mijn ongeschoren pony met enorme vacht staat met 2 dikke dekens omdat hij stond te trillen van de kou :n

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:51

Ook onze 3 paarden (Fries, Andalusier en KWPN) en dartmoor-pony staan 24/7 buiten. Omdat ze met noord-oosten wind weinig beschutting hebben heb ik vandaag 12 meter windgaas langs een hek gespannen zodat ze uit de wind kunnen staan. Was alleen niet nodig geweest want ze staan er gewoon naast :( . Ze krijgen onbeperkt hooi, en een keer per dag bietenpulp met zemelen en een keer geweekte wiesencobs. Ze hebben het niet koud en staan er prima bij.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:54

Onze 3 paarden staan ook heerlijk buiten (5 jarige kruising, 1 jarige haflinger en kruisingveulen). Ze hebben allemaal een dikke jas (wintervacht) en hebben het niet koud. Ze krijgen onbeperkt hooi en lekkere wortels. :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:57

Delphi2 schreef:
Ook onze 3 paarden (Fries, Andalusier en KWPN) en dartmoor-pony staan 24/7 buiten. Omdat ze met noord-oosten wind weinig beschutting hebben heb ik vandaag 12 meter windgaas langs een hek gespannen zodat ze uit de wind kunnen staan. Was alleen niet nodig geweest want ze staan er gewoon naast :( . Ze krijgen onbeperkt hooi, en een keer per dag bietenpulp met zemelen en een keer geweekte wiesencobs. Ze hebben het niet koud en staan er prima bij.

typisch
sta je in de kou je best te doen , sta je daar met je goede gedrag
en wat doen die knollen :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:34

het gaat hier prima.
ze krijgen onbeperkt ruwvoer en beetje mais.
daarnaast voeren we ze met deze kou brokjes bij.
de dames zijn lekker rond, en komen elke keer langssjezen om te laten zien hoe fijn ze het wel niet hebben en hoe ze zich wel niet prima vermaken. :Y)
sta je daar als baasje terwijl je vrijdag nog wel twijfelde of ze het wel warm genoeg zouden hebben. ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:46

eppie38 schreef:

dat heb je helemaal goed :j
zeker bij aanhoudende regen krijgt mijn oude ruin een regendeken op.
hij staat namelijk niet graag in de schuilstal.
maar natte voeten vinden ze nog veel erger dan een natte vacht.

nickyu schreef:
sta je in de kou je best te doen , sta je daar met je goede gedrag
en wat doen die knollen

gék word je ervan 8-)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:49

Vanmorgen was het water niet bevroren, en er was nog genoeg hooi.
Sta je daarom zo vroeg op. Ze hadden nog wel een dagje genoeg hihi. Maar ja met zulk weer wil je toch even checken of alles er nog is.
Mijn paardjes staan dus nooit met een deken op.
Dus ook niet in de regen. Maar ze zijn ook nog jong, misschien als ze wat ouder zijn geworden. NU hebben ze een hele goede weerstand, want ze kennen geen stal alleen maar wei, en de paddock.

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:52

Wij gaan ook 2x per dag naar de wei om het water bij te vullen. Gelukkig was het vanmorgen niet meer bevroren want het was hier +1. De paardjes spelen gewoon door in de sneeuw!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:01

mn veulen vindt t ook allemaal prachtig, heeft een betere vacht dan een paar van de andere pony's die er staan... hij krijgt lekker onbeperkt hooi, en wordt regelmatig slapend bij het aanligbuffet (ligt prinsheerlijk naast die baal hooi:P) aangetroffen. is zo lui dat ze dachten dat ie niet meer kon opstaan, maar hij ligt blijkbaar gewoon erg lekker hahaha

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:25

Mijn ijslander en kruising kwpn jaarling staan 24/7 buiten in de paddock met een tent om in te schuilen. Ze hebben dus wel een dak boven hun hoofd, maar de wanden zijn niet dicht, ik heb wel winddoek tot 1 meter hoogte. De paddock is wel een beetje een ijsbaan, door bevroren sneeuw. Soms vraag ik me weleens af of het niet te koud voor ze is. Ze lijken er geen last van te hebben. De paddock ligt wel redelijk beschut. Overdag gaan ze dan vaak nog op de wei, kunnen ze de benen lekker strekken. Mijn andere paarden staan overdag in de wei of de paddock en s'nachts op stal.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:30

Rijthof schreef:
Wij gaan ook 2x per dag naar de wei om het water bij te vullen. Gelukkig was het vanmorgen niet meer bevroren want het was hier +1. De paardjes spelen gewoon door in de sneeuw!

spelen doen ze hier ook.
langsjezen en sneeuwschuiver spelen zijn favoriet geloof ik.
er lopen allemaal spoortjes in de wei die eindigen in een molshoop van sneeuw.
en een lol dat ze hebben :D

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:39

Mijn paarden staan heerlijk buiten, hebben echt geenlast van de kou. een een sneeuwpop met wortels erin en hooi als haar vinden ze geweldig :) Ze hebben onbeperkt hooi en ze eten nu juistmeer dan normaal. Ook heb ik een schutting staan waar ze achter kunnen schuilen. Misschien een tip als je paard uit de sloot drinkt: ik voer op die plek de eendjes, de eenden blijven lekker op die plek wachten tot ik weer kom en zorgen ervoor dat het water niet bevriest :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:42

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:49

hier staan ze ook nog lekker buiten, vooral de kleinste pony (1.10) is zeer actief.
Zodra ik en mijn vriend aankomen s'avonds staat die te springen als een jong veulentje.
Ook heeft hij totaal geen zin om in de schuilstal hooi te gaan eten, gaat lieven graven en rollen in het dunnen laagje sneeuw }:0

onze Kwpn'er stond gisteren met de wind wel beschut, maar vandaag ook niet, ze hebben er echt geen last van, vinden de ruimte alleen maar heerlijk om zich uit te leven.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:51

Ik heb zo'n grote liksteen, zo'n vierkante rode. Die gaat al een half jaar mee in de open lucht.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:53

Def schreef:
Beetje offtopic, maar wat doen jullie hier trouwens mee 24/7 op de weide?
[VSW] Hoe liksteen droog houden bij 24/7 wei

Ik heb een lickit en die blijft wel goed droog, bij mij tenminste.
Anders heb ik heb ik zo'n vierkante rode, die smelt niet zo snel en als hij bevriest hebben ze een paardenijsje :D

Ik heb 2 'gewone' losse stallen zegmaar.
1 stal staat dag en nacht open, dus daar kunnen ze (mijn haf en een shet) gewoon in een uit lopen, maar meestal staan ze gewoon buiten := .
Bij mijn pony's hangen 2 hooinetten die in de ochtend en in de avond gevuld worden, ook hebben ze stro als bodembedekking wat ze ook nog zouden kunnen eten. Omdat ik op mijn haf rij heeft ze wel een deken op, ze krijg naast het kuil elke dag een summerfit koek en als ik heb gereden 2 (kleine) handjes muesli (en soms een appeltje).

edit; mijn vier shetjes staan ook 24/7 buiten, alleen als het echt te koud (of ze zijn te erg bezweet) is staan ze binnen.
Ze hebben een lekker dikke teddyvacht, dus koud zullen ze het niet hebben (soms zijn het net wandelende sneeuwpoppen :') ). Ook hebben ze een schuil stalletje, maar daar staan ze bijna nooit in.
Ze krijgen veel hooi en elke dag een summerfit koek en wat muesli, de muesli omdat ze al wat ouder zijn er wat moeite hebben om zich goed warm te houden als ze geen muesli krijgen. Natuurlijk krijgen ze ook wat wortels en/of appeltjes :) , maar niet elke dag.