Hoe geven jullie je paarden nu beweging?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:19

Ik rijd lekker in de binnenbaan hier, en ze is er gister 2 uur uit geweest in de paddock. Is elke keer even kijken hoe de paddocks zijn (voorijzers) maar tot nu toe heb ik haar nog elke dag lekker buiten gehad.
Ik sta op een stal met 50 paarden

loriene

Re: Hoe geven jullie je paarden nu beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:21

zelfde als iedere dag.
om de beurt in de buitenbak even los en om de dag rijden.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:24

bij mij staan ze vanaf een uur of 10 to 18.00 buiten in de bak
af en toe een stukje wandelen langs de weg en heel af en toe onder het zadel een beetje stappen in de bak met eenklein drafje ligt aan de conditie van de bak
het voorste deel is heel ongelijk maar achter gaat het best
maar dat is meer een beetje voor de afwisseling en ze vinden het zelf ook erg leuk
ze zijn de ondergrond gewend en gaan ook met z'n allen in goede galop mdoor de bak:)
ze staan zonder ijzers maar wel onder de dekens

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:24

Mijn paarden staan ook lekker buiten. Van het erf af is geen optie, veel te glibberig op het erf. Bovendien is de weg is een beetje bol, dus dat zie ik ook niet zo zitten. Wel jammer, want een ritje in het bos zou helemaal top zijn nu.
Vanochtend stonden ze zo lekker beschut, met een zonnetje lekker hooi te eten in de sneeuw. Volgens mij hebben zij het prima naar hun zin zo.

Groeten van Christel

zorajee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:26

ze gaat gewoon de wei in overdag zonder deken , heeft ook open stal dus is de kou gewend
en probeer dagelijks te stappen in het bos
dit lukt natuurlij niet elke dag ivm gladheid , maar mag niet klagen stallen zijn aan de bosrand dat scheeld een wandelweg over fietspad end

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:31

Ik geloof dat het in de andere gedeeltes van het land meer mazzel is.
Mijn paard is gisteren sinds 2 weken voor het eerst weer eens in de buitenbak geweest. Het land kunnen ze niet op, het pad er naar toe is enorm glad en alles is keihard bevroren. Hetzelfde geld naar de buitenbak toe, is ook snot glad...
Dus heb de afgelopen 2 weken niets gekund. Gister was pas de ijzel een beetje onder de sneeuw vandaan en kon hij er gelukkig even uit. Maar goed, geen idee hoe het vandaag weer is :S

Ben er echt helemaal klaar mee.. vind dit te sneu voor de paarden zo :( Bah..

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:32

Zie ook dat ik een van de weinigen ben die in Friesland zit ?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 15:39

Ik zit ook tegen friesland aan BianC. Was al verbaast dat zoveel mensen nog mogelijk zagen om de paarden in de bak of het land te hebben :o

Volgens mij heeft in het noorden de vorige sneeuwperiode vooral de boel verprutst. Alles was zeiknat toen de harde vorst inzette, dus alles is glad :(

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:42

Wat zonde zeg! Bij ons was alles gelukkig alweer redelijk droog toen het weer begon te vriezen. Oke één stukje niet, maar de paarden weten dat goed en komen daar ook verder niet :)

AngloArabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:45

Hier ( provioncie Zeeland ) ook alles stijf bevroren paarden lopen nu enkele uurtjes op de wei. Als de weg het toelaat elke middag een klein stukje wandelen.
Vanmorgen wat zout gestrooid zodat ze veilig hun stal uit konden en wat zaagsel er over gestrooid ( anti-slip) Paarden staan op ijzers dus is 's middags ijs uit de hoeven bikken
1 Januari begon zo mooi hier toen nog lekker in de bak kunnen rijden, helaas was dat maar 1 dagje

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:46

@triska ; ja klopt, komt ook echt door de vorige lading die we hadden. en toen dooien en toen weer vna voor af aan. dus ja dan kan je helemaal niets :( balen hoor.. arme paardjes ..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 15:48

xSiep schreef:
Wat zonde zeg! Bij ons was alles gelukkig alweer redelijk droog toen het weer begon te vriezen. Oke één stukje niet, maar de paarden weten dat goed en komen daar ook verder niet :)

In de zomer is het nadeel bij jullie de vele dazen door het bos, in de winter is het voordeel dat de bomen de bodem vrij snel weer droog maken ;)
Inderdaad zonde, maar het is niet anders... Durf het nu eerlijk gezegd ook niet meer aan om het land te proberen, dan had ik ze vanaf het begin buiten moeten zetten. Nu zijn ze mij veel te druk :P

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 15:49

BianC schreef:
@triska ; ja klopt, komt ook echt door de vorige lading die we hadden. en toen dooien en toen weer vna voor af aan. dus ja dan kan je helemaal niets :( balen hoor.. arme paardjes ..

:(:)

ik heb de molen nog _/-\o_

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:50

Kun je ze niet in de trailer laden en rond half 8 sochtens naar de binnenbak rijden? Dan is er echt niemand, kan je ze mooi even laten rennen :P

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:54

Kan op 1 dag na de hele week in de binnenbak rijden.
Maandag is het lastig, want dan is de bak bezet.

Stappen dan een rondje in de buitenbak. het erf is te glad.
Het is nu roeien met de riemen die je hebt.

Zodra de grond weer zachter is, dan mag ze zich weer uitleven aan de lijn en in de paddock. ;)

Helaas hebben wij in de wintermaanden geen toegang tot de wei.
Laatst bijgewerkt door MarijkeBun op 04-01-10 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:55

Mijn pony komt er op het moment helaas veelste weinig uit.
Wij hebben op stal slechts 1 paddock ( buiten), in de rijbakken ( ook buiten) mogen we ze niet los laten.
Als ik aan 't uitmesten ben staat ze daar in, bij voorkeur nog wat langer, maar dat hangt er vanaf of er meer mensen zijn die er gebruik van willen maken..( vrij grote stal.)
Verder ga ik in 't dorp wandelen, zo krijgt ze tenminste nog wat beweging.

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:59

De shetten hebben een inloopstal en een stukje paddock.
kunnen zelf lekker in en uit lopen. Daarnaast met genoeg sneeuw gaan ze voor de slee. en is de weg gangbaar staan ze voor de kar.
Me verzorgpaard, staat elke dag ff buiten in een paddockje, en voorderest met genoeg sneeuw gaat ze voor de slee.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:22

ik rijd buiten maar dat hangt me nu ook wel de keel uit. Vandaag weer aan het werk dus vandaag geen beweging mogelijk.. Nuja, dan heeft hij wel de hele dag op de paddock gestaan dus zielig is hij niet hoor!

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:29

Ik rij al twee maanden buiten, aangezien de bak elke keer prut is. Of helemaal onder de plassen, stopt het net met regenen gaat het lekker vriezen, zodat het lekker hard wordt. Daarna gaat het lekker ontdooien zodat de bak weer een en ander plas is. Rot bak. :\ Nu heb ik 5 dagen niets meer gedaan, de wegen zijn in dat dorp een en al ijs, sommige plekken ligt echt 5 cm aan ijs. Mijn paard glijdt al uit met haar achterbenen over een stukje drappig modder ijs/sneeuw. Ook als ik er naast loop. Ik zou het mijzelf nooit kunnen vergeven als ik met haar met extra risico val over de weg en zij haar been breekt of wat dan ook.

Overigens staat ze wel ongeveer 8 uurtje in het weiland met 7 andere paardjes.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:32

Ze staan 24/7 in de wei dus die geven zichzelf beweging.
Rijden kan nu echt niet, zelfs eruit halen niet.
Veel te glad op het erf. wei is wel hobbelig met de vorst.
Maar ze weten hoe ze er door heen kunnen lopen.

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:35

vzhaf staat 24/7 buiten.
Rijden kan nu niet, wel soms losgooien in de bak.
Verder heeft ze vakantie...

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:39

Die van ons staan 24 uur per dag buiten met een inloopstal ideal.
Geen ijzers en worden niet geschoren dus alle 2 teddybeertjes :D
Worden zowiezo 4/5 x per week gereden , ligt er een beetje aan wat het weer is,de bak.
Maar rij nu vooral buiten in de stad enzo, want de bak is echt bagger , het land gaat.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:05

Mijn paard staat overdag gewoon buiten, ook als er sneeuw ligt. Als het er geen sneeuw ligt staat ze ook 's nachts buiten.
Rijden kan ik niet met dit weer, ik heb alleen een buitenbak. Maar in de wei loopt ze voldoende rond, straks als het weer gaat dooien begin ik gewoon weer rustig aan met rijden.

fearofthefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:08

Ik heb 5 pony's en 1 paard. Ze staan bij mij thuis. Normaal rij ik aangespannen met de pony's maar daar komt de laatste tijd niet veel van. Afgelopen week 2 keer met een enkelspan kunnen rijden. Deze pony's hebben geen ijzers. Mijn 2 span pony's hebben wel ijzers, die hebben al een tijdje niet meer voor de wagen gestaan. Ze staan wel elke dag in de paddock. Ik heb 2 paddocks, een weiland en een eb en vloed bak. Het weiland ligt een stukje van de stallen en dan moet ik een erg glad stuk erf over, dus dat is nu geen optie. De bal is vlak, de helft kan ik gebruiken. Het achterste gedeelte is glad door de ijzel maar het erf naar de bak is weer te glad om er te komen.
De pony's met ijzers gaan in de paddock het dichts bij de stallen. Ik maak dan een pad sneeuw/ijs vrij, dan kunnen ze toch overdag naar buiten. 's Nachts gaan ze op stal.
De andere 3 pony's en bejaard paard hebben geen ijzers. Die gaan normaal in de grote paddock naast de bak maar daar moet ik een stuk voor over het erf lopen om daar te komen. Dat ging de afgelopen 2 dagen niet ivm de gladheid. Ik had een pad ijsvrij maar de ijzel die hier zaterdag op zondag gevallen was heeft alles spekglad gemaakt.Toen hebben ze om beurten met zijn 2e in de kleine paddock gestaan. Gisteren en vandaag nog wel een paar pony's kunnen longeren in de tuin. Daar is het gras lekker lang en de bodem zonder hobbels oid. En daar kan ik wel komen vanuit de stallen zonder te glijden.
Vandaag hebben ze weer in de grote paddock gestaan, via de tuin en een stuk pad ijsvrij gemaakt om er te komen.
Inmiddels is het hier gaan sneeuwen, wat op zich positief is dan is het een stuk minder glad hier.
Maar het zou ook wel weer leuk zijn om echt te kunnen gaan trainen met de pony's.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:13

Momenteel geef ik denk ik mezelf wel de meeste beweging...paarden buiten zetten ( drama want ze zijn lekker fris met dit weer!), wisselen van de groepen ( anders gaat alles tegelijk, maar dat gaat nu niet), water bij vullen in de paddocks( die ze dan direkt leeg zuipen natuurlijk zodat je minimaal 5 keer moet lopen), water bakken in de stallen verschonen( automatische drinkbakken zijn afgesloten...gloeiende gloeiende!) stro halen op een pad dat spekglad is, hooi pakken maar eerst alle sneeuw weer van het plastic afhalen anders krijgen ze ijsjes ( en een paard lust meestal geen ijsje!!) zout strooien anders breken ze hun nek als ze het pad afmoeten richting paddock, moet ik nog even door gaan?????

Wat nou...paarden beweging geven???En ik heb hier niet om gevraagd hoor!!!!!!