Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
rapido schreef:In plaats van al die dikke dekens kun je beter meer ruw voer gaan geven (lees; hooi dus niet meer krachtvoer!)) Door de vertering hiervan in de darmen blijft het kacheltje van het paard lekker branden namelijk
. Ik verbaas me nog steeds over wat ik daar voorbij zie komen
.
Zodra het niet meer vriest krijgt hij 350 gr op.
Odessa1 schreef:En ze voelen gewoon lekker warm aan.
Voor ongeschoren paarden lijkt me max. grs toch voldoende? Tuurlijk ligt het ook aan het paard.
Voelen hoe ze aanvoelen daarop dekens aanpassen.
ElsB schreef:Odessa1 schreef:En ze voelen gewoon lekker warm aan.
Voor ongeschoren paarden lijkt me max. grs toch voldoende? Tuurlijk ligt het ook aan het paard.
Voelen hoe ze aanvoelen daarop dekens aanpassen.
Op de site Horses.nl vind je een artikel onder de titel 'Wel of geen deken?'. Daarin zegt Dr. Eric van Breda, die als medisch fysioloog precies weet hoe een lichaam werkt en wanneer een paard het warm of koud heeft: "De enig juiste manier om te controleren of een paard het (te) koud of (te) warm heeft, is door zijn exacte temperatuur te meten. Je hand onder een deken stoppen geeft geen werkelijk gevoel van de tempratuur.”
Hij is geen voorstander van dekens en denkt dat paarden vaak te warm worden ingepakt. „Steeds meer mensen gebruiken dekens met de gedachte ‘ik heb het koud dus dan zal mijn paard het ook koud hebben’. Het is een luxeproduct geworden. Maar let eens op je paard: heeft hij het werkelijk koud?’’
. Maar ik vind als je scheert je er wel wat voor terug moet geven. Dan kunnen ze het niet meer zelf regelen. Iedere keer temperaturen lijkt me ook niet fijn voor mens en dier en volgens mij als je temp er echt van stijgt of zakt dan hebben ze het wel heeel erg warm of heeeel erg koud. Maar volgens mij is haren rechtop zetten, staart tegen liggen aan drukken naast dat het andere tekenen zijn ook een indicatie voor warm of koud. Als ze de haren opzetten doen ze dat (volgens mij, wederom we kunnen het niet vragen
) om te voorkomen dat ze het koud krijgen. Of ze het dan nog koud hebben als ze dat hebben gedaan is de vraag weer. En als je met je hand onder de deken voelt en ze zweten dan lijkt me dat toch echt wel een teken dat ze het te warm hebben.....En als ze buiten steeds onrustig lopen en er is geen andere oorzaak dan zou het goed kunnen dat ze het koud hebben lijkt mij.