Ijzers en sneeuw, hoe "ijsklompen" tegengaan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:16

Ik ook niet zo snel hoor, volgens mij gaan ze dan juist eerder op hun smoel :=

x_Jeanine_x

Re: Ijzers en sneeuw, hoe "ijsklompen" tegengaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:29

Pony had nog super grip!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:10

Je kunt, in het buitenland, (Duitsland, Zwitserland), Schneesohlen kopen of Huffkit of Hufflex.

Schneesohlen kun je zelf op maat maten en zelf plaatsen en met een hoevenkrabber heel makkelijk verwijderen.

Huffkit, maak je warm d.m.v. warm water, dan wordt het kneetbaar en je doet het onder de hoeven, ook vrij eenvoudig te verwijderen en meerdere keren te gebruiken, wordt wel smoezelig, maar dat maakt voor de werking niet uit. Moet wel na 7 dagen 1 dag er uit blijven en dan mag het er weer 7 dagen onder.

Ook heb je deze nog: hufflex: deze kun je ook zelf plaatsen, sommige zweren er bij, andere weer niet, zou een speciale tang bij horen, maar zonder die tang kan het ook, als je maar een gebogen punttang hebt.

Hier kun je door je hoefsmid hufgrips laten plaatsen, deze zorgen er voor dat sneeuw niet kan vastkoeken en je dus geen klompen er onder krijgt. Je kunt er gewoon mee rijden en ze kunnen meerdere keren gebruikt worden, kosten voor 2 hoeven tussen de 5-10 euro (afhankelijk van je smid).

Voorbeelden:
Hufgrips, door hoefsmid te plaatsen: http://www.hoofnail.com/pads_huf.htm
Huff flex: http://www.ipvch.ch/www/ipvch/50905596d ... 15707.html
De kit, en de sneeuwzolen o.a: http://www.waefler-hufbeschlag.ch/winterbeschlag.html

Vaak werken: groene zeep, hoefvet, vaseline (en zelfs motorolie) maar voor (hele) korte tijd en krijgen ze daarna toch klompen van sneeuw er onder wat onder andere slecht is voor de pezen

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:51

De hufgrip dat zijn de sneeuwringen die mijn merrie heeft.
Het werkt echt tegen ijsklompen, mijn paard loopt gewoon buiten en ik vind overal van die ijsklompjes met mooi de vorm van de straal erin, ze vallen er gewoon steeds weer uit.

__mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:12

smeer er vaseline of groene zeep op helpt echt!
bij mij wel in ieder geval

__mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:24

__mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:24

__mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:26

__mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:26

__mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:27

sorry voor het plaatsen van zoveel dezelfde berichten achter elkaar, er was wat foutgegaan met het plaatsen
sorry hoor!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:31

een vriendin van mij heeft veel met paarden in de sneeuw gereden en zij spoot de hoef altijd in met haarlak... volgens haar hielp dat, ik heb er verder geen ervaring mee...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:25

Volgend jaar na de zomer haal ik de ijzers er onder vandaan, dit jaar durf ik dat niet om haar nu zonder te zetten op de harde ondergrond.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:28

Ik wil morgen mijn paarden terug de wei op, ze zijn alle3 vierkant beslagen, eentje zelfs met slidingplates vanachter...
In de weide zelf ligt nog wel sneeuw, het pad er naartoe is goed te doen... Vandaag heeft heel de dag de zon geschenen hier en morgen zou de zon ook schijnen, geraak er toch pas tegen een uurtje of 2.
Kan ik ze gewoon de wei op zetten, want ze gaan natuurlijk wel lopen en gek doen, ze hebben wel beweging gehad, maar al 2 weken niet meer op de weide, en ook minder gereden door examens.
Laat ze er niet te lang op en zal controleren op ijsklompen, moet ik op nog iets letten of moet het zo wel lukken. ik vind het zo erg dat ze altijd binnenmoeten en ze hebben energie teveel dus wil hen toch weer de wei op...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:05

Je kunt het proberen met veel vet / groene zeep er onder, maar als ze langer buiten zijn, komen er toch klompen onder........