Sneeuw, glad hoe met je paard over het erf of weg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:44

Die van mij staat in de wei das goed te doen, maar hij gaat daar weg en gaat naar stal maar voorlopig komt er geen trailer.Ik geef ze geen ongelijk al vind ik het jammer.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:46

Wij hadden vroeger bij de paarden met ijzers een soort van siliconen zolen, die moest je warm maken en dan in de hoef plakken dan konden er niet van die klompen ijs ontstaan en daarbij draaide we dan kalkoenen in. Zo stonden zeo ok voor de arreslee in het weiland!
Op stal een mestpad maken als je het nietm eer ijs vrij kan maken werkt altijd er goed!! maar dat was hier al gezegd.
Verder zo min mogelijk risico's nemen, als jij bang bent om uit te glijden heb je spanning en ej paard voelt dat en wordt ook gespannen, dat weten we allemaal, ik denk dat je hierdoor eerder ongelukken kunt krijgen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:48

die van mij heeft ijzers ;) In de sneeuw hebben ze van die klompen geen last. Helemala niet in de mate welke er nu ligt. Alleen als je weer op het verharde komt kunnen ze last van hebben. Maar ik haal het er dan gewoon uit, maar ik moet zeggen dat zelfs op beton hij er geen last van heeft. Maar haal het toch onderweg.

Verder heb je wel stukken die je in de ijzers kan doen of speciaal winterbeslag.

Zo staan ze er hier al sinds donderdag elke dag bij, in het begin even vliegen. wat ze trouwens anders niet doen! Als ze het wel doen, glijd Wino meer en vaker dan hij nu in de sneeuw doet ;) Hij heeft in zomer ook altijd wondjes aan zijn hoefballen. Nu nog geen wondje gezien :D

http://1.1.1.3/bmi/i305.photobucket.com ... 1220_9.jpg
http://1.1.1.1/bmi/i305.photobucket.com ... 1220_7.jpg
http://1.1.1.3/bmi/i305.photobucket.com ... 1220_4.jpg

bietjuhh

Re: Sneeuw, glad hoe met je paard over het erf of weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:53

Hier ook het erf op stal is een ijsbaan stukje waar ze naar buiten moeten loopt naar beneden dus kunnen we niet er uit. heb vanmiddag 1 uur lang door stal gewandeldt met het paard naja het is niet anders wil hem nog langer heel houden!! woensdag geleedt hij al alle kanten op. hij komt pas weer buiten als de sneeuw weg is veder zijn de paddox wel gewoon zacht niet bevroren maar zelfs de paarden zonder ijzers kunnen nu bij ons niet naar buiten omdat het echt 1 ijsbaan is geworden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:56

Ja dat is gevaarlijk. Gelukkig is het bij ons geen ijsbaan. Wil graag Wino en mijn stal heel houden en dat gebeurt niet als hij binnen moet staan....

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:00

Ik zet ,mijn pony gewoon buiten in de bak, hij staat blootvoets, en stond vandaag lekker tot zijn knien in de sneeuw! Hij vond het zo lekker dat hij er dekenloos in ging rollen! Rijden doe ik in de binnenbak, hij glijdt gelukkig niet uit! Misschien werkt een sok ofzo of iets ruws over de ijzers doen tegen het uitglijden?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:05

Niet....

Je paard glijd zeker weten onderuit als je nu over een gladde weg gaat wandelen zonder speciaal beslag. Vroeger was ik zo eigenwijs (of gewoon dom...) om dat wel te doen met mijn pony zonder ijzers en die ging ook op d'r achterwerk. En zie ze dan maar weer op 4 benen te krijgen :+
Ze had er gelukkig niets aan overgehouden.

Is er geen bak of paddock bij de stal waar je paard af en toe in kan?

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:23

WinBinChes schreef:
Ja dat is gevaarlijk. Gelukkig is het bij ons geen ijsbaan. Wil graag Wino en mijn stal heel houden en dat gebeurt niet als hij binnen moet staan....

ja en staleigenaar die strooit wel gewoon maar is niet tegen op te strooien tegen al deze sneeuw!

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:24

Ik denk dat vooral waar je in NL woont nu van invloed is. Vriendin in Brabant kan niet eens met auto of fiets bij paard komen, paard kan er dus ook niet uit. Hier in Twente zijn de wegen prima, ook buiten de stad. Ik heb vanmiddag dus gewoon gereden. Ik moet ong 100 a 200 meter van stal naar de binnenbak stappen. Normaal ga ik er dan opzitten, dat doe ik nu niet. Laat paard aan longeerlijn naast mij lopen, paard in het midden van de wielsporen en ik in de wielsporen lopend. Paard staat voor op ijzers en glijd alleen kleine stukjes op de treug weg omdat dat naar beneden is. Paard heeft trouwens hele speciale hoeven, want krijgt geen klompjes :S Neem wel altijd hoevenkrabber mee, maar nog niet hoeven gebruiken omdat er niets in de hoef zit, alleen heel klein beetje sneeuw aan de buitenkant van de hoef.
Ik ben nu zo ongelofelijk blij dat ik hier woon. Ben echt blij dat ze er gewoon uit kan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:26

bietjuhh schreef:
WinBinChes schreef:

ja en staleigenaar die strooit wel gewoon maar is niet tegen op te strooien tegen al deze sneeuw!

Wij hebben gelukkig sinds donderdag enkele keren per dag geschept en geveegd, anders was het hier ook niet te doen hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:57

Als je van de DA een diagnose krijgt dat je paard een maand op stal moet blijven staan (cq: complete boxrust) is er geen mens die daar wakker van gaat liggen. Ligt er een beetje sneeuw en de paarden moeten door weersomstandigheden binnen blijven (als je niet wilt dat ze een been breken of een Bambi schuiver maken) is ineens de het huis .....eh....de stal te klein.

Ik hoop dat iedereen die met een dergelijke situatie te maken krijgt zijn hersens inschakelt en de goede keuze maakt. Ieder paard dat door dergelijke weerssituaties op zijn plaat gaat en een blessure oploopt is er een teveel....!!!!!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:31

bij ons staan de paarden binnen, heel vervelend, en ze worden er niet gelukkig van maar t is even niet anders. Als ze weer naar buiten kunnen zal ik even moeten kijken of ik ze eerst in de binnenbak rijd om ze beetje moe te maken en dan beenbeschermers om en de wei in...

mijn shetjes heb ik wel gewoon buiten gehad, al is het maar een paar uurtjes, ze wilden uiteindelijk ook naar binnen toen t weer begon te sneeuwen...

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:39

Mijn paard stond steeds in de paddock met veel sneeuw en ijzers
en dat ging goed,maar sinds vanmiddag zaten er allemaal ijsballen
in zijn ijzers vast geplakt :(
Ik heb gelijk de hoefsmit gebelt en die komt morgen om de ijzers eraf te halen,aan gezien het sneeuw nog een paar dagen blijft
liggen.
Ik kan hem echt niet een week op stal laten staan,dan breekt hij de stal deur eruit :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:41

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:46

Vandaag overdag zijn mijn paarden ook binnen gebleven, doordat ik vandaag de hele dag moest werken en er dus geen zicht op heb hebben ze binnen gestaan.

Was lekker optijd thuis dus direct bij 1 van de 2 de sokken aangedaan en de staldeuren opengezet (paddock grenst aan de stal) en ze staan nu heerlijk samen buiten hooi te knabbelen.

Het is even behelpen maar voel me nu wel even bevoorrecht dat ze aan huis staan met de paddock grenzend aan de stal (is niet super groot maar ze kunnen de benen even strekken en lekker een frisse neus halen).

Vanmorgen hebben ze overigens wel zoveel hooi gehad dat het vanavond nog niet op was.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:38

Ook bij mijn paard grenst de paddock aan de stal.

Na een staldagje gister, heb ik het vanochtend erop gewaagd om hem buiten te zetten met ijzers.
Eerst een uur buiten gestapt. 20 meter erf voorzichtig afgestapt met veel vet in de hoeven tegen het vastplakkende sneeuw.. op de weg (een B weg, daar lag geen sneeuw) konden we een half uur heen wandelen en dan weer terug.
Dan in de paddock met sloffen:
Afbeelding

Eind de middag heb ik de Zeeman en Wibra geplunderd voor maat 46 sokken, net gepast en past prima.
Dus dat wordt het plan voor morgen :)

Maar ik durf me niet op gladde oppervlakten te begeven met paard.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:43

Mijne blijft nou ook voornamelijk binnen hoor :n het is even niet anders, met deze weersomstandigheden kan ik er niet wakker om liggen :n
Hij heeft vandaag even in de buitenbak gestaan waar hij even door de sneeuw kon ploeteren; meneer is een stevige haf die echt een talent heeft voor gladde oppervlakken (schrok er zelf ook van, maar we zijn eens over een hele grote bevroren plas gelopen en er was niks aan de hand van zijn kant niet, ik ging zowat onderuit) dus daar zit ik even niet over in.

Maar nu de weg op? Zeker niet. :n ik moet zelf al lopend naar stal. En dan heb ik al slippartijen met mijn snowboots, wat moet hij dan op blote voeten doen?

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:46

Mijn paard staat nu ook al een aantal dagen binnen. Ze kan de hele dag naar buiten kijken, wat ze met alle plezier doet maar ik kan niet met haar naar buiten. Zodra we de schuur uitlopen is het 1 ijsbaan (mensen gaan zelf al onderuit, laat staan een paard op ijzers). Dus helaas, dan maar op stal maar beter dan een blessure waardoor ze nóg langer op stal moet wanneer het sneeuw weer weg is.
Als je paard op stal staat, geef je haar toch wat extra aandacht?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 21:27

Ben blij dat het niet meer sneeuwt, een paar dagen geleden moesten beide bovendeuren ook dicht (1 op een kier van 20 cm), nou dat vond hij echt niet, maar het kon niet anders de wind stond er vol op en de sneeuw waaide tot in de hele box.
Nu staan beide bovendeuren weer dag en nacht open.
Heb de box net weer even uitgemest, paar handjes biks gegeven voor de smaak, wil niet dat hij opgefokt raakt van de energie die hij niet kwijt kan en hij doet immers nu ook helemaal niets.
Hij was rustiger dan gister en kwam heel tevreden op me over.

Die sokken vind ik trouwens wel een idee.
Weet je wat misschien ook een optie is, van die spaanse sloffen, de neus eraf knippen zodat hij rond wordt, de opening wel even dichtmaken met pickup touw ofzo en er ook even een veter aan maken zodat je hem om de hoef kunt snoeren.

Ik deed de moeder van Ulf dit altijd aan toen ze hoefbevangen was en over de weg naar de wei moest, ze kon geen ijzers onder en met de sloffen aan ging het prima.
Op het gras ging het ook prima maar zodra ze de weg over moest bleef ze staan en verzette geen stap meer, eerst de sloffen aan en dan liep madam weer verder :)
Of zouden zulke sloffen heel snel ook glad worden?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 18:46

Ulf is vandaag weer naar buiten geweest in de bak, na een week binnen te hebben gestaan.
Het was nog wel erg goed opletten waar te lopen, maar omdat het dooit is de sneeuw niet meer zo glad.
Hij ging op plaatsen tot over zijn knieeen in de sneeuw, hij vond het heerlijk :)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:08

Gisteren zijn de ijzers van mijn paard verwijderd en vandaag mocht hij samen met zijn maatje in de wei.
Dat vond hij ook helemaal geweldig,lekker draven en rollen in de sneeuw :D

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:13

Onze paarden mochten gewoon lekker de wei & de bak in met de sneeuw. Ook hebben we nog een paar buitenritjes gemaakt, wel voorzichtig natuurlijk maar ging allemaal prima!
Paarden weten wel dat ze voorzichtig moeten lopen met sneeuw, net als wij zelf, en als ze geen sneeuw kennen dan leren ze het vanzelf als ze een beetje gaan glijden. Je moet natuurlijk niet te gek doen maar ik vind niet dat je je paard de hele dag binnen moet houden door de sneeuw...

Onze paarden staan trouwens niet op ijzers!