paard/pony naar buiten (in wei) met sneeuw??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Re: paard/pony naar buiten (in wei) met sneeuw??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:19

Mijn paarden hebben geen ijzers.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:22

Die van mij gaan gewoon om 6 uur in de ochtend naar buiten en 5 uur weer naar binnen ... maar dan hebben ze binnen nog genoeg loopmogelijkheden in de kraal.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:25

Onze pony's staan ook gewoon 24/7 buiten.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:28

Wij hebben de pech dat onze wei niet al te best meer is. Vooraan is ie heel slecht. Achteraan is een nieuw stuk bijgekomen, dus dat is wel goed. De paarden moeten dus eerst door het slechte stuk met kuilen, hobbels en weet-ik-veel-welke-soort gaten. Dan lopen ze hun benen helemaal kapot. Ze moeten dus binnen blijven.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:28

Mijn paard die aan huis staat gaat wel overdag naar buiten.
En wij hebben de eerste 30 bij 30 meter echt een heel hobbelig landje.
Maar zij doet heel rustig.
Ze voeld het zelf wel aan.

Het andere paard staat op een pensionstal omdat ik daar fanatiek wedstrijden mee rij, zo kan ik hem gewoon binnen met slecht weer door trainen.
Maar die staat de laatste 3 dagen binnen.
Ik vind dat zelf heel jammer, maar er zijn ook echt een paar paarden die de boel echt opjutten en die ruin van mij is een beetje dom wat dat betreft.
Die let niet op, die gaat op zijn muil, krabbelt op en gaat vrolijk verder met bokken en galloperen.

Wel rij ik hem iedere dag en gaat hij even los in de binnenbak zodat hij zich nog een beetje kan uitleven.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:31

Heb ze net om half 12 naar buiten gedaan met een flinke bult hooi. Haal ze rond half vijf weer binnen, als het verder droog blijft tenminste. Als het echt hard sneeuwt vinden ze er niks aan om lang buiten te staan.
Normaal gaan ze in deze periode van half 8 tot half vijf ongeveer.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:34

Ik zit op de hoefsmid te wachten om de ijzers er onderuit te halen. Ik durf ze niet met ijzers onder de sneeuw in te sturen. Dus hopelijk kunnen ze snel naar buiten.. dit is niks zo..

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:34

superrizzo schreef:
Gewoon naar buiten die handel !!!!

Ze doen niet gek als ze iedere dag buiten komen.
Ze weten precies hoe ze moeten lopen en dat ze vooral niet gek moeten doen.

Als je je paarden een paar dagen binnen houd en maar een uurtje per dag buiten gaan ze juist gek doen omdat ze hun benen willen strekken.

Onze paarden staan iedere dag buiten weer of geen weer en ze staal allemaal rustig buiten en lopen als of ze over ijs lopen ''voorzichtig dus''

sneeuw moet je niet laten zien dat horen ze gewoon normaal te vinden omdat ze iedere dag op de wei komen...

Ze gaan jouw toch ook niet opsluiten op de wc en jouw vervolgens los laten en zeggen wel heel zachtjes lopen hoor want dat witte spul is glad..... Nee denk je lekker even gek doen want ik heb opgesloten gezeten en dat witte spul ken ik niet dus zal wel niet gevaarlijk zijn.

helemaal mee eens! elke dag vanaf het begin naar buiten doen! wel met omheining ofzo. anders kunnen ze de sloot inglijden omdat door de sneeuw het veradelijk niet te zien is waar de sloot begint..

mijn paard heeft alleen voor ijzers, gaat prima met de mest die er van de nacht eventueel onder nog zit, of vaseline smeren/spuiten.. maar dit moet je wel om de twee uur herhalen als de sneeuw erg plakt. zonder ijzers is er helemaal niets aan de hand.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:35

ik vind het persoonlijk voor de mijne wel eng om hem naar buiten te doen. Hij heeft ijzers en is altijd heeeeeeeeeeeeeel vrolijk buiten,.. daardoor heeft hij al meerdere (redelijk) ernstige blessures gehad (alles in de wei).
Voor hem vind ik het nu niet wat met die andere paarden, alles jut elkaar op. Ik wil hem "alleen" nog wel even in de bak doen. Ik ben echt van zo lang mogelijk buiten staan maar dit vind ik toch een beetje link,...

Als hij geen ijzers had gehad mocht ie gewoon naar buiten,..

Maar goed, dat is ieder zijn persoonlijke mening, een ander doet m ook met ijzers misschien wel gewoon naar buiten :-)

PS mijn paard doet ook gek als ie iedere dag van 8-17 buitenkomt :-)

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:38

Die van mij staat 24/7 buiten, met een schuilstal. Ze staat op blote voeten, en ze vind het wel prima zo. Ze doet niet extreem gek en ze weet precies wat ze wel kan en wat ze niet kan met al deze sneeuw. :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:47

Bij ons komen ze net als anders buiten overdag. Ze vinden het prachtig.

Wino heeft voor ijzers en heeft daar in de sneeuw helemaal geen last van. Als hij binnen komt smelt het wel, maar meestal haal ik het er wel even onderweg als hij binnen komt.

Vliegen doen ze eigenlijk niet. Alleen in het begin even een paar minuten, daarna zijn druk met graven en in de avond moe van het graven en lopen in de sneeuw. Ze zijn op stal dus ook lekker rustig.

O ja, de mijne is niet zuinig op zichzelf. De keren dat hij zich verwond kan ik niet meer tellen, maar hij mag wel paard blijven vam mezelf. De kans dat hij zich op stal bezeerd omdat hij daar staat is vele malen groter ;)

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:37

nou die van mij blijft vandaag ook helaas weer binnen onder het sneeuw ligt bij ons ijs dus spek en spek glad ze kunnen niet kijken waar ze moeten lopen en waar niet wij zien het niet eens.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:46

ja dat vind ik dus ook heel eng,.. bij ons is de weg naar de wei echt een ijsbaan

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:49

Laat je paardje lekker paard zijn.
Je kan hem niet voor alle ongelukken behoeden, natuurlijk moet het wel verantwoord zijn. Maar zo erg is het nu ook weer niet om ze gewoon in de sneeuw te laten spelen.

Onze paarden staan nu met 11 op de winterweide, (2ha).
Het gaat er soms behoorlijk ruig aan toe, naast hun rustige momenten zijn zo ook erg speels.
Heb op 10 jaar tijd nog nooit wat ernstig gehad (op 2 koliekjes na).

Zo zie je maar weer:)

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:49

Afbeelding

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:59

Mijn paard staat 's nachts op stal en overdag gewoon op de wei. Ze doet wel eens gek maar ze heeft snel genoeg door dat het toch wel glad is. Alleen die ijzers.... ik vind het super vervelend voor haar dat er van de sneeuwklompen onder d'r hoeven komen. Daar heb ik helaas nog steeds geen oplossing voor gevonden. Ijzers eronder uit gaat niet.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:02

Mijn pony staat 24/7 buiten en hij vindt de sneeuw het echt heerlijk.
Hij heeft totaal geen moeite met rennen/spelen in de sneeuw, ze letten echt wel op waar en hoe ze hun benen neerzetten. ;)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:05

Hier staan ze gewoon nog buiten hoor. Ook moeten ze door een stuk met flinke bulten en kuilen maar dat gaat goed. Ze zijn heel voorzichtig en ik heb nog geen enkele uitschuiver gezien. Verder heb ik vandaag gereden in de sneeuw, inclusief galop. Ging goed :D

Paarden worden tegenwoordig zoveel betutteld..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:09

Dorienn schreef:
Hier staan ze gewoon nog buiten hoor. Ook moeten ze door een stuk met flinke bulten en kuilen maar dat gaat goed. Ze zijn heel voorzichtig en ik heb nog geen enkele uitschuiver gezien. Verder heb ik vandaag gereden in de sneeuw, inclusief galop. Ging goed :D

Paarden worden tegenwoordig zoveel betutteld..

Da's toch knap van je paard, mijn paard in galop in de wei met sneeuw is geen goede combinatie. Kan natuurlijk komen door die ijsklompen.

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:10

Mijn paardjes staan overdag gewoon lekker buiten, natuurlijk gaan zij ook wel es uit hun dak maar ze voelen zelf wel aan hoe gek ze kunnen doen. Maar ze bokken en crossen heel wat af en ze zijn nog geen 1x onderuit gegaan dus het valt allemaal best wel mee. Om ze nu met die sneeuw de hele dag binnen te houden is ook niets. Een paard kan wel tegen een stootje :D

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:25

Ik heb ze ook wel naar buiten gedaan. Ik kan verder niets, ze staan aan huis en ik ga nu echt niet met de trailer op pad. Om ze dagen lang op stal te laten staan is ook niets.
Gisteren gingen ze wel even tekeer maar je kan zien dat ze heus wel door hebben dat ze toch wat voorzichtiger moeten doen. De ene heeft ijzers rondom en de ander niet. Zonder gaat wel beter. ulisse heeft klompjes maar loopt wel voorzichtig. Ze staan trouwens in de rijbak en die hebben we goed gesleept vorige week dus is heel vlak. De weg er naartoe hebben we gestrooid, die is helemaal niet glad oid.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:34

Wij hebben ze vandaag ook maar even in de wei gezet...
gisteren hele dag op stal gehad.. vind het zielig om ze dagenlang te laten staan.. dus vanmiddag er maar op gegokt..
ze waren wel ehm... errug frisjes in het begin! :+ maar dat komt ook omdat ze nog nooit in de sneeuw hebben gestaan (we zijn pas verhuisd naar een nieuwe stal met weidegang elke dag, bij de vorige stal was die luxe er niet... )

maar na 5 minuten rennen en bokken ging het goed en gingen ze rustig beetje lopen en eten.. (voor zover dat kon :P)
mijn paard staat voor op ijzers.. en ik moest wel 1 hoef even 'uittikken' die zat vol ijs.. (na 3 kwartier wei ongeveer)

morgen gaan we weer proberen :)

trouwens.. je kan wel mooie foto's maken nu! *D

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:46

Ik heb 1 van mijn paarden dag en nacht buiten staan en de anderen gooi ik er gewoon uit! Vinden ze nog vet leuk ook, vooral mijn veulen :D Het zijn jonge paarden vliegen bokken doen gek en gaan snoei hard. Maar er is tot nu toe 1 onderuit gegleden maar das niet erg.. Ze weten zelf heel goed wat ze wel en wat ze niet kunnen! 1 van mijn paarden zonder hoefijzers krijgt ook zo'n enorme klomp onder de hoef. Ze is de eneige die ooit op hoefijzers heeft gestaan, de rest heeft het niet, is dit niet vreemd? Zo'n klomp onder de hoef lijkt verschrikkelijk slecht voor de pezen want die diepe buiger wordt enorm opgerekt.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:05

Ik heb ze er vandaag uitgezet maar doe het niet weer.. mijn enter heeft gelijk de sloot meegaakt, die zag de afgrond niet en daar ging hij, en mijn andere merrie is wel zo ongelofelijk hard onderuit gegaan( op stuk asvalt waar sneeuw op lag), die staat nu stokkreupel op stal!dus voor mij geen paard meer in de sneeuw..

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:15

Ze staat de hele dag buiten (kan wel in haar stal gaan staan en doet ze dan ook quasi de hele dag) en heeft ijzers, maar onze sneeuw plakt niet... Ik kijk haar hoeven 2x daags na op klompen, maar er blijft niets aanhangen! Het is een wonderpaard :P