Hoe houden jullie je schimmel wit in de winter? ivm concours

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissMich

Re: Hoe houden jullie je schimmel wit in de winter? ivm concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:05

Ja egaal beige...heel herkenbaar. Er zijn niet eens meer echt vlekken in te zien van een afstand he....
Volhouden maar en hopen dat het ooit weer lente wordt!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:31

Van dichtbij ook al niet eens, ik kwam vorig jaar een vrouw tegen die tegen me zei wat een mooie aparte kleur ze had, ze was best teleurgesteld toen ik zei dat het door modder en zand kwam en dat ze eigenlijk wit was _O-

MissMich

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:58

Hahahahaa
Zo aaide ook een vrouwtje eens liefdevol over een urinevlek bij de mijne en zei "ik houd zo van bonte paarden, mooie kleur"

Ik ging bijna gestrekt van het lachen!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:38

Ja heerlijk dat soort mensen! _O- Ach ja, houdt het voor ons leuk. Ik maak me er trouwens niet zo druk om, dat beetje viezigheid is stukken beter voor de vacht dan allerlei bende erin te smeren. Ik gebruik ook alleen soms rider's magic om de manen en staart te ontklitten, verder houdt het op

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:51

Gelukkig is mijn schimmel niet zo'n echt viezerik. Dit jaar heb ik voor het eerst problemen met een vieze achterhand, zeg maar bovenkant van haar achterbenen. Omdat de deken omhoog gaat als ze gaat liggen (uiteraard met dit weer in de lekkere warme mest). Met al die sneeuw heb ik het niet echt bijgehouden, met als resultaat dat het er nu echt niet meer uit te krijgen is.
Probeer nu zo vaak mogelijk toch even die specifieke plekken te wassen met betadine shampoo of groene zeep. Goed afdrogen, deken erover en klaar. Helaas wordt het dus nog steeds niet echt lekker wit.
Ik was ook van plan de doorgesneden aardappel truc eens te gaan proberen. Verder wil ik de talkpoeder op de vochtige plek en houtskool op droge vlek ook nog een kans geven,

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 01:00

Maar waarom was je de boel zo vaak dan? Is niet echt goed voor de vacht en huid, je wast op die manier de hele vetlaag weg.

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:00

Ik heb ook zo'n leuke andalusier schimmel die lekker in de poep gaat slapen en het erg leuk vind om in
de blubber te rollen enzo.
Het is echt een viespeuk,maar ik behandel het met droogshampo's.
Nu in de winter ook eens in de zoveel tijd als het me echt gaat storen en alleen op de hele vieze vlekken en verder moet je je er niet
zo druk om maken!
Zomers ziet hij er geweldig mooi uit en glimt hij enorm en in de winter tja dan is het een beetje behelpen maar dat heb je nou eenmaal
met schimmels.
En zijn manen en staart doe ik ook met droogshampoo ze worden er echt weer mooi wit van hoor en zomers was ik hem met zilvershampoo
dan zijn alle gele vlekken er zo uit.

asbadedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:22

Droogshampoo? Waar krijg je dat en hoe werkt het?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:10

Ik kan me er nooit zo druk om maken. Toen ze donkerder was wel, dan was het nog te overzien. :+
Maar nu ze witter wordt is er geen houden meer aan, ik gebruik voor het ergste idd de onmisbare poetsblokjes, maar de onderbenen en staart zijn echt schandalig smerig gewoon. :x Maar goed, wij rijden dan ook geen wedstrijden. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:21

Ik neem een rosborstel, poetsblok en Hi-Gloss. Werkt zeer effectief.

Overigens is de enige schimmel die wij nu nog hebben er zo een die in een modderplas gaat rollen, zich vervolgens uitschudt en er schoner uit komt als voor ze erin ging rollen. Maar die pony is dan ook altijd spierwit, ideaal.

Voor concours toch maar gewoon even wassen, mocht het niet baten met alle middeltjes. :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:01

Let op De tip babydoekjes van kruidvat of aldi werkt als sneeuw voor de zon , je hebt er een paar nodig.

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:11

Wat is Hi-glos?

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:15

Die van ons heeft een deken op, waardoor in ieder geval z'n lijf witachtig blijft. Hij is nog bezig met schimmelen, dus hij is nog niet helemaal wit.
Verder gebruiken we van dat puinsteen (ofzoiets) wat wel redelijk werkt. En als het niet goed schoon te krijgen is, talkpoeder.
Maar ik denk (hoop) dat de jury op het concour wel meeleeft met de eigenaren van schimmels. Ze zijn nu eenmaal moeilijker schoon te krijgen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:22

MissMich schreef:
Hahahahaa
Zo aaide ook een vrouwtje eens liefdevol over een urinevlek bij de mijne en zei "ik houd zo van bonte paarden, mooie kleur"

Ik ging bijna gestrekt van het lachen!

haha Hylarisch !

Ook ik heb dit probleem. Rijdt wedstrijden met een schimmel, maar ik krijg hem niet wit ! Zijn hoofd en kont (buiten het deken) zijn gewoon standaard geel/bruin. Doordeweeks doe ik hier niks aan omdat wij geen warmwater aansluiting hebben en ik het te koud vind iedere keer met water aan de slag te gaan. Maar met wedstrijd 'moet ik wel'.

Geprobeerd:
- horzelblok
- zilvershampoo
- schoon zonder water spray. Merk weet ik zo niet
- Anti-klit spray
- zaagje met kleine karteltjes (iets beter effect dan horzelblok)

Maar ik weet het echt niet meer... Zijn hoofd krijg ik vaak redelijk goed schoon. Maar die plek op zijn kont echt gewoon niet ! Ben laatst dan ook maar met een mooi plaatselijk 'bont' paard op concours geweest.

Nou is me ook nog aangeraden: Groene zeep (al gewaarscuwd voor goed uitspoelen)
Dit gaan we dan ook maar eens proberen..
Maar mocht iemand een wondermiddel gevonden hebben, ik hoor het graag :D

asbadedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:59

Heb voor de staart vorige week biotex groen gebruikt: werkt top! Emmertje water (had er ook warm water bij gedaan dmv waterkoker), staart erin hangen, 5min laten weken, beetje heen en weer draaien door die emmer, en voila, je hebt een spierwitte staart!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:51

Hi-Gloss is als Equishine, maar dan prettiger en langduriger. :)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:54

ier ook schimmel/wit problemen, maar nu aan het eind van de winter is ze gewoon mooi beige hihi.

Poetsbloke en cowboy magic helpen vrij goed.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:57

Hier blijven ze zelf eigenlijk wel schoon. Anders poetsen we het weg. Alleen de staart is rampzalig, helemaal geel... Dus die gaan binnenkort weer in de groene zeep. :)

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:17

CindyK88 schreef:
Die van ons heeft een deken op, waardoor in ieder geval z'n lijf witachtig blijft. Hij is nog bezig met schimmelen, dus hij is nog niet helemaal wit.
Verder gebruiken we van dat puinsteen (ofzoiets) wat wel redelijk werkt. En als het niet goed schoon te krijgen is, talkpoeder.
Maar ik denk (hoop) dat de jury op het concour wel meeleeft met de eigenaren van schimmels. Ze zijn nu eenmaal moeilijker schoon te krijgen.

Was het maar waar! Op mijn protocol stond van de zomer: 4, zeer vies paard! En bedankt. Ik poets standaard met poetsblok in de hand. Nu is het nadeel dat mijn paard 's-zomers een erg dun vachtje heeft en een zwarte onderhuid. Je begrijpt wel dat als hij begint te zweten hij niet spierwit blijft. Hij wordt een beetje blauwig en de vuiligheid komt dan uit de huid via de haren naar voren. Daar doe je niets aan. Had graag deze jury nog gesproken maar helaas hij was al vertrokken na de prijsuitreiking.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:23

hyppolyte schreef:
Maar waarom was je de boel zo vaak dan? Is niet echt goed voor de vacht en huid, je wast op die manier de hele vetlaag weg.

Omdat ik als ik het niet doe ik haar dus nooit meer schoon krijg omdat de mestvlekken er dan helemaal ingetrokken zijn (zoals nu ook al min of meer het geval. Verder gebruik ik juist daarom vaak groene zeep, wat een stuk zachter is en de vetlaag zo goed mogelijk in stand houd en ik was alleen zeer lokaal de plekken die vies zijn. Bovendien zitten die als ze staat onder haar deken, dus zal ze er niet snel koud of nat worden.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:30

katje24 schreef:
Hallo Allemaal,

Ik heb een schimmel die er erg van houdt om zich zo smerig mogelijk te maken op stal en in de wei.
Nu heb ik op stal geen warm water om hem mee schoon te wassen en om hem in de winter onder de koude
kraan te zetten vindt ik nog wel zielig ook.

Maar nu is mijn vraag hoe houden/maken jullie je witte paard schoon voor als je bijv. naar concours gaat,
want als je op concours komt met zo'n smerig paard is ook geen gezicht!
Alle tips zijn welkom!

Tja je hebt niet meer keus dan hem vies te laten worden...
Staat ie op stro?
dan zou ik goed mengen met krullen of vlas
En verder in jouw geval...ja je kunt met zo'n blokje wel iets weghalen maar echt schoon nee...

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:02

Ik ken het probleem, ik ging vroger ook altijd met ene witte pony op wedstrijd.
Als ze echt te vuil was gebruikten wij droogshampoo.
Als het vuile plekken waren, gebruikten we gewoon een emmer met water en een spons.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:00

Ik gebruikte vroeger zilvershampoo, maar in de winter lukte het vaak niet om hem schoon te krijgen (ik schoor niet). Wil nooooit meer een schimmel :+

Sassje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:32

met betandine shampoo wassen krijg je het erg mooi wit!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:36

Vandaag weer zilvershampoo en groene zeep gebruikt. Het mocht niet echt baten, ben met half bont paard op concours gegaan. Maar wel een 8 voor verzorging :D

Op concours werd me nog een blauwe shampoo aangeraden van iemand met een WEL witte schimmel (overigens wel korter in zijn haren)