Mijn paard heeft het koud

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: Mijn paard heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:02

Mijn paard is jong sterk gezond en gespierd en getraind genoeg om gewoon gereden te kunnen worden. Ik weet echt wel waar ik mee bezig ben. Zij is echt niet gemaakt om stil te staan, ze wordt echt gek als ze 2 weken niet gereden heeft... vindt het ook een beetje gek dat jij gaat zeggen dat ik beter maar niet rijdt omdat mijn paard niet genoeg winterhaar heeft.... En ik weet niet of het rillen op mij bedoelt was, maar mijn paard rilt niet en heeft ook nog nooit gerild.
Als de natuurlijke werking niet genoeg warmte geeft, zoals bij haar het geval is, komt er gewoon een deken op.
Ze heeft inderdaad moeite met zichzelf warm te houden,daarom komt er ook een deken op. Ze is niet dramatisch ingevallen, maar je ziet dat ze vanachter een beetje minder 'rond' is als ervoor. Ze krijgt hooi met hopen en daarnaast ook alle dingen die ze nodig heeft.
Als ik merk dat ze geen lust meer heeft om te werken, krijgt ze zeker rust, maar ik ga een paard dat super graag werkt niet zomaar stilzetten. Ze krijgt echt wel genoeg rust... dat ik elke dag haar rij wilt niet zeggen dat ik ze elke dag uren aan een stuk train, dit paard heeft gewoon haar beweging (buiten de uren op de wei) nodig.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:03

hee, hee, ik bedoel t niet negatief ;)
je vraagt om advies :) niet zo aangevallen voelen meteen zeg. :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:05

Ik snap gewoon de link niet tussen een paard dat een deken nodig heeft en een paard niet meer rijden....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:08

Voor een paard wat in gaat vallen en niet goed overweg kan met de temperaturen, kan het teveel zijn om ook nog te moeten rijden. Dat is de link volgens mij ;)

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:12

Is het niet een optie om een regendeken zonder vulling maar met fleecevoering op te leggen?? Is iig net iest warmer dan een "gewone"regendeken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:13

Silence schreef:
Voor een paard wat in gaat vallen en niet goed overweg kan met de temperaturen, kan het teveel zijn om ook nog te moeten rijden. Dat is de link volgens mij ;)

tuurlijk, dat is niet meer dan logisch. Als ze teveel energie nodig hebben voor zich warm te houden zullen ze niet veel energie overhebben om nog te werken.
Maar zo ver is het bij mijn paard nog allemaal niet, heb nu gewoon het gevoel dat ik ze beter nu een deken opleg voordat ze er echt last van krijgt. Als ik merk dat mijn paard geen zin of energie meer heeft om te werken krijgt ze gewoon rust, welke reden het dan ook heeft.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:14

Daphne_65 schreef:
Is het niet een optie om een regendeken zonder vulling maar met fleecevoering op te leggen?? Is iig net iest warmer dan een "gewone"regendeken.

Ik lees hier dat een regendeken met fleece hetzelfde zou aanvoelen als een deken met 100gr vulling. Weet niet of iemand er ervaring mee heeft... Ik was van plan van dit in de winkel ook nog eens na te vragen, want ze moet het natuurlijk niet te warm krijgen ook niet ...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:16

Kirr__ schreef:
Daphne_65 schreef:

Ik lees hier dat een regendeken met fleece hetzelfde zou aanvoelen als een deken met 100gr vulling. Weet niet of iemand er ervaring mee heeft... Ik was van plan van dit in de winkel ook nog eens na te vragen, want ze moet het natuurlijk niet te warm krijgen ook niet ...

Mijn voormalige bikkel heeft nu geen schuilstal, en die heeft het ook koud gekregen in de tijd van de combi regen en wind. Ze is niet ingevallen, maar heeft nu wel een regendeken van Amigo op met een fleecje eronder. Ze is nu een stuk minder sjaggo, heeft het lekker warm, zweet niet (heeft ook geen echt dikke wintervacht) maar is tevreden. Zou het gewoon doen, zeker als ze buiten staan en je twijfelt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:24

bij mij zeiden ze gister in de winkel dat een fleecevoering gelijk staat aan 150 grams.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:27

Aangezien je paard begint in te vallen, zou ik voor een 150 of 200 grams outdoor deken gaan. Een ongevoerde regendeken heeft bij deze temperaturen niet veel zin, de deken belet het paard z'n haren recht te zetten om zo meer lucht vast te houden voor een hoger isolerend vermogen. Onze paarden (volbloeds) staan allemaal onder een 200 grmas winterdeken en gaan overdag buiten en 's nachts op stal. dit zijn buiten stallen, maar met dez vrieskou gaan de bovendeurtjes 's nachts dicht en blijft het lekker warm in de stallen.
Zelf ben ik zeer tevreden over de dekens van Horseware.

Bij Cayers in Geel zijn het kerstkoopjes , dus op sommige artikelen extra korting of dubbel op de klantenkaart. Equishop in Geel geeft dan momenteel al kortingen op alle winterdekens en zijn over het algemeen al redelijk scherp met hun prijzen (voor België dan toch, want ik raad je aan om volgend jaar bv via Josie of josBE hier op bokt een deken te bestellen, selfs met extra verzendkosten naar België ben je vaak nog goedkoper uit, spreek uit ervaring).
AVS in Vorselaar heeft ook veel keuze, maar nooit dikkere dekens dan 200 of 220 grams.

Ik zou zeggen Als je een Horseware amigo of Weatherbeeta ( 175 en 185)wil passen, pb maar kan je bij eentje komen halen om te passen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:46

Kirr__ schreef:
Ik snap gewoon de link niet tussen een paard dat een deken nodig heeft en een paard niet meer rijden....

Ik heb nergens gezegd dat je NIET meer moet rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:49

Goed veel hooi voeren, ik heb net even gevoeld maar hij heeft een warm gezicht en warme oren en mijn paard zit maar heel dun in zijn winterhaar, zonder deken buiten. Hij krijgt heel veel hooi en hij eet ook heel veel....niks geen hooibuik dus hij heeft het echt wel nodig.

Dekens kunnen ook een paard kou geven, als ze te dik zijn gaan ze zweten of als er veel kieren bij de bost zitten zodat bij beweging de warmte verloren gaat. Immers hij kan zijn haren niet opzetten. Als ze plat liggen met dit weer, de zon, dan hebben ze het gewoon heerlijk behaaglijk, niks warm.

Invallen is omdat veel mensen in de winter net zoveel voeren als in de zomer en veel paarden krijgen maar 2 keer per dag hooi, misschien een plakje er dan nog bij, maar dat is in de winter te weinig. Hier gaat een klein pak hooi per dag er door heen...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 15:05

petitparis schreef:
Aangezien je paard begint in te vallen, zou ik voor een 150 of 200 grams outdoor deken gaan. Een ongevoerde regendeken heeft bij deze temperaturen niet veel zin, de deken belet het paard z'n haren recht te zetten om zo meer lucht vast te houden voor een hoger isolerend vermogen. Onze paarden (volbloeds) staan allemaal onder een 200 grmas winterdeken en gaan overdag buiten en 's nachts op stal. dit zijn buiten stallen, maar met dez vrieskou gaan de bovendeurtjes 's nachts dicht en blijft het lekker warm in de stallen.
Zelf ben ik zeer tevreden over de dekens van Horseware.

Bij Cayers in Geel zijn het kerstkoopjes , dus op sommige artikelen extra korting of dubbel op de klantenkaart. Equishop in Geel geeft dan momenteel al kortingen op alle winterdekens en zijn over het algemeen al redelijk scherp met hun prijzen (voor België dan toch, want ik raad je aan om volgend jaar bv via Josie of josBE hier op bokt een deken te bestellen, selfs met extra verzendkosten naar België ben je vaak nog goedkoper uit, spreek uit ervaring).
AVS in Vorselaar heeft ook veel keuze, maar nooit dikkere dekens dan 200 of 220 grams.

Ik zou zeggen Als je een Horseware amigo of Weatherbeeta ( 175 en 185)wil passen, pb maar kan je bij eentje komen halen om te passen.

Bedankt, gaa maandag eens in Geel rondkijken. Kan later nog altijd naar de AVS. Ik denk dat ze minstens een 185 nodig heeft, zo niet een 195 want ze is groot 165cm en nog een heel breed gebouwd met brede nek...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 15:08

russel schreef:
Goed veel hooi voeren, ik heb net even gevoeld maar hij heeft een warm gezicht en warme oren en mijn paard zit maar heel dun in zijn winterhaar, zonder deken buiten. Hij krijgt heel veel hooi en hij eet ook heel veel....niks geen hooibuik dus hij heeft het echt wel nodig.

Dekens kunnen ook een paard kou geven, als ze te dik zijn gaan ze zweten of als er veel kieren bij de bost zitten zodat bij beweging de warmte verloren gaat. Immers hij kan zijn haren niet opzetten. Als ze plat liggen met dit weer, de zon, dan hebben ze het gewoon heerlijk behaaglijk, niks warm.

Invallen is omdat veel mensen in de winter net zoveel voeren als in de zomer en veel paarden krijgen maar 2 keer per dag hooi, misschien een plakje er dan nog bij, maar dat is in de winter te weinig. Hier gaat een klein pak hooi per dag er door heen...

Mijn paard krijgt smorgens in de stal heel wat hooi (geen plakje, maar veel meer) gaat dan normaal de wei op, waar er hooi ligt waar ze de hele dag wel mee toekomen en rond een uur of 9 krijgt ze ook nog een hele zak hooi. Ze krijgt wortels en 4 keer per dag een soort sportmengeling.
Dus ik denk dat ze genoeg eten krijgt maar als ze toch blijft invallen, krijgt ze natuurlijk nog meer, ze hebben het nu echt wel nodig natuurlijk.
Ik ga inderdaad een gevoerd regendeken nemen, niet te dik en dat goed sluit vooraan, anders is het nut natuurlijk weg van het deken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:08

Vanacht Word het berekoud...min 10 /15 hebben ze het over.
Gooi gewoon een lekker warm dek op...slaap je beter en je paard vind het vast heel lekker om het warm te hebben vanacht!
IK weet dat ik er niet slechter door slaap omdat ik weet dat de paarden hier in een lekker bed liggen en een deken op hebben!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:10

Jolliegirl schreef:
Kirr__ schreef:

Ik heb nergens gezegd dat je NIET meer moet rijden..

Ik laat het nog maar een keer zeggen....
ben wel erg benieuwd waarom je je direct zo aangevallen voelt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:18

Wat je ook kan doen is een dunne waterdichte deken met daaronder een dekbed in de vorm van een paarden deken. Kijken of iemand een oude heeft liggen die zijn heerlijk warm. Ik had destijds de onderdeken van rambo gekocht en ook een dekbed deken en ik zag geen verschil.

Mijn mening over dekens. Kijk naar je paard. Wanneer die het lekker vindt waarom hem dan niet lekker helpen. Ik heb verscheidene paarden en de een vindt een deken heerlijk en de ander hoeft er geen.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:48

aerdenhout1 schreef:
IK weet dat ik er niet slechter door slaap omdat ik weet dat de paarden hier in een lekker bed liggen en een deken op hebben!!!

sorry maar dit is zo antropomorf!

anoouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:50

spiritxxx schreef:
Ik zou dan maat 205 opleggen, want mijn paard is 163 en 195 is voor hem al te klein, terwijl hij niet echt dik is.
En dan zou ik denk ik 200 grams opdoen, om te beginnen.

maar voor mijn paard van 173 en normaal gebouwd is 205 al bijna te groot ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:53

aerdenhout1 schreef:
Vanacht Word het berekoud...min 10 /15 hebben ze het over.
Gooi gewoon een lekker warm dek op...slaap je beter en je paard vind het vast heel lekker om het warm te hebben vanacht!

Hier ben ik het gewoon super mee eens
als je paard een lekkere wintervacht heb best .. Maar om hem zonder te laten staan als je weet dattie het niet lekker warm heeft en dat oook aan hem merkt gaat mij echt te ver. Je kan wel voor bepaalde princiepes staan maar wanneer een dier eronder lijd ga je voo rmij te ver!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:51

Kirr__ schreef:

Je kan even bij de Bucas dekens kijken op http://www.paardendrogist.nl, daar staat alle info van de dekens op, hoe ze gevoerd zijn en o.m. hoeveel grams ze zijn (ook de smartex rain) en onderaan een temperatuurstaatje per deken voor welke temperaturen de deken geschikt is. Je hoeft de deken daar niet te bestellen maar gewoon ter orientatie. (En dan effe op tweedehands site kijken of je de deken niet voor de helft van de prijs van iemand kan overnemen, ik heb net een All in One voor 60 euries gescoord, nieuwprijs meer dan 200 euro, wel even checken of ie nog waterdicht is natuurlijk.... anders even professioneel laten behandelen)

O ja ik heb dus ervaring met die Smartex Rain met Fleecevoering, 100 gr, ben vanmiddag even bij mijn paard geweest ze heeft er de afgelopen nacht en vandaag mee opgestaan en ze voelde goed warm en ze stond er goed gehumeurd bij. Ze heeft dus zelf een behoorlijke wintervacht, maar door haar stijve achterhand zag ik dat ze haar rug toch niet warm genoeg kan houden. Vandaar nu even dit deken (en vannacht met fleecestaldeken eronder, totdat ik all in one binnen heb)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:46

Kir, met een deken voor op stal moet het lukken hoor, ik heb ook een staldeken, ong. 200 grams zodat hij het de nachten niet koud heeft, overdag gaat de deken af, ook op stal en zeker als hij buiten is, dan heeft hij hem helemaal niet nodig.

Juist met koude nachten ontvetten ze snel en dat kan je al na een paar dagen zien.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 14:47

Jolliegirl schreef:
Ik laat het nog maar een keer zeggen....
ben wel erg benieuwd waarom je je direct zo aangevallen voelt.

Ik voel me niet direct aangevallen, daarom dat ik er ook niet verder over doordram. Heb gezegd wat ik dacht bij jou reactie. Ik vond het niet nodig dat jij me zei van het rijden op een laag pitje te zetten (sorry maar voor mij is dat ongeveer hetzelfde als bijna niet rijden, kan zijn dat jij dit anders ziet), omdat ik zelf echt wel stop met rijdens als dit nodig is. Maar ik ga haar niet onnodig stilzetten omdat dit een negatief effect heeft op haar. Ik vond deze conclusie onnodig, meer niet.... Ik wil hier ook niet verder over doorgaan. Ze krijgt een deken op en dit was ook de vraag van dit hele topic en goed dat ook aan andere dingen gedacht wordt, maar ik hoef ook niet met iedereen zijn mening akkoord te gaan.
Maar ik heb echt wel iets gehad aan je reactie, was enkel niet akkoord met alles wat je zei. Ik heb dan ook in mijn ogen niet heftig gereageerd, enkel mijn mening gezegd. Daarom dat ik ook vind dat hier niet veel woorden meer aan vuil gemaakt moeten worden

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 14:49

anoouk schreef:
spiritxxx schreef:
Ik zou dan maat 205 opleggen, want mijn paard is 163 en 195 is voor hem al te klein, terwijl hij niet echt dik is.
En dan zou ik denk ik 200 grams opdoen, om te beginnen.

maar voor mijn paard van 173 en normaal gebouwd is 205 al bijna te groot ;)

Ik heb gisteren een ruime 175 gepast en die was echt serieus te klein. Krijg vandaag nog een 185 en nog een ander deken van iemand die de maat niet meer wist, maar ik denk dat mijn paard wel goed gaat staan onder een 195.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 14:50

Fransje_70 schreef:
Kirr__ schreef:

Je kan even bij de Bucas dekens kijken op http://www.paardendrogist.nl, daar staat alle info van de dekens op, hoe ze gevoerd zijn en o.m. hoeveel grams ze zijn (ook de smartex rain) en onderaan een temperatuurstaatje per deken voor welke temperaturen de deken geschikt is. Je hoeft de deken daar niet te bestellen maar gewoon ter orientatie. (En dan effe op tweedehands site kijken of je de deken niet voor de helft van de prijs van iemand kan overnemen, ik heb net een All in One voor 60 euries gescoord, nieuwprijs meer dan 200 euro, wel even checken of ie nog waterdicht is natuurlijk.... anders even professioneel laten behandelen)

O ja ik heb dus ervaring met die Smartex Rain met Fleecevoering, 100 gr, ben vanmiddag even bij mijn paard geweest ze heeft er de afgelopen nacht en vandaag mee opgestaan en ze voelde goed warm en ze stond er goed gehumeurd bij. Ze heeft dus zelf een behoorlijke wintervacht, maar door haar stijve achterhand zag ik dat ze haar rug toch niet warm genoeg kan houden. Vandaar nu even dit deken (en vannacht met fleecestaldeken eronder, totdat ik all in one binnen heb)

Ik gaa daar even rondkijken op de site, in Geel is er een winkel die nu opendeurdagen en kerstkortingen heeft en redelijk grote keuze dus ga eerst daar eens kijken, heb het internet al afgespeurd maar weet de maat nog niet juist, en met een winkel kan je hem vaak nog inruilen. Maar als ik in de winkel mijn zin niet vindt dan ga ik zeker het in internet nog afzoeken.