Paardrijden in de sneeuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:11

Hier in Noorwegen rijden wij 's winters altijd in de sneeuw (en ijs)
Mijn paarden hebben ijzers onder met kalkoenen met puntjes en sneeuwzolen.Mocht er sneeuw of ijs onder de hoeven blijven zitten,dat raken ze vanzelf weer kwijt (maar daar zijn dus de sneeuwzolen voor)
Als je paard niet beslagen is,kun je op sneeuw gewoon rijden hoor.Wordt wat lastiger als het ook ijs (of ijzig is)
Vind het erg leuk om in de sneeuw te rijden,maar nu laat ik de paarden toch maar even staan (het is nl -18 vandaag)

delfa

Zoefff schreef:
Dit was het topic wat ik zocht!!! :) we zouden zondag met stal een rit gaan maken maar we haken allemaal af ivm het weer. Nu lijkt het me schitterend met dit weer in het bos, alleen het enge vind ik dat je niet weet of er plassen en dus ijs op het ruiter pad liggen, daarnaast is het 'mulle ' zand hard bevroren en zitten er dus rare kuilen in, dat is een beetje mijn angst. Met een groep gaat het zoiezo niet gebeuren want dan worden ze te druk. Maar missschien dat ik zaterdag of zondag toch even een klein rondje ga maken. Hoevenkrabber mee en gaan met die banaan en zorgen voor een thermoskan met warme choco bij terug komst!!!

Houden jullie de dekens op bij geschoren paarden?? Denk dat Troy zijn fleece dekentje lekker over hem heen hou...

ja geschoren paarden dekentje op de kont ;) en gewoon in het gras stappen.

Miryamk

Ik heb gisteren een heerlijke bosrit gemaakt in de sneeuw :D
Daar kon geen zomerdag tegenop, zo mooi!

Zoefff

Re: Paardrijden in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:22

Vriend lief komt net terug van stal om voor mij een foto te maken van Troy in de sneeuw maar ze staan dus binnen :( ben een beetje bang dat hij dus te fris is als ik nu met hem naar buiten ga (meneer is 4 jaar) dus hoop dat mijn baas snel terug is van zijn afspraak en vroeg naar huis mag zodat ik hem eventjes in de wei kan laten grazen en als hij rustig is even een uurtje kan laten staan, dan longeren en morgen nogmaals en daarna rijden. Hoop dat het mag van de pensionhouder (de wei in)

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:05

voor mij en m'n verzorgpony is rijden in de sneeuw neit weggelegt...

Ik dacht jippie foto's van rijden (stap) in de sneeuw in de wei. Ik zat er net op zakt hij ineens door de benen om vervolgens lekker met mij in de sneeuw te gaan liggen rollen :P heb hem natuurlijk zo snel mogelijk wee romhoog getrokken ama rhijd eed eht nog eens dus tjah... heb hem maar in de wei gezet...

Neej geen koliek ofzow hij vind de sneeuw gewoon heerlijk... en ik denk dat het met het afzetten van z'n eigen gebied te maken heeft.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:34

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:36

Lol, de ene zegt "Nooit doen!" en de volgende zegt: "Ja, hoor, gaat prima!" _O-

Ik heb geen flauw idee, nog nooit gedaan, lijkt me wel gaaf, alleen lijkt het me inderdaad glad.. En koud :P

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:51

Ik heb vandaag aan de hand door de sneeuw gestapt. Maar echt ontspannen was het niet. We liepen op een stuk met veel kraaksneeuw en dat was heerlijk. Maar er waren ook heel veel stukken waar ik iets wat zenuwachtig liep. Glad en de bodem niet te zien door de sneeuw. En het is zo mooi met de sneeuw, maar ik durf het niet nog een keer.

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:48

Ik heb vandaag ook een stukje gestapt. nou ik gleed harder weg dan Sophia.. schaam

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:54

Ook ik heb vandaag de sneeuw getrotseerd met mijn pony. Beestje stond al een week stil, dus was wel frisjes. Gewoon goed opgelet en stukken opgezocht die óf erg dik besneeuwd waren, óf helemaal gesmolten/weggeveegd (zoals de meeste wegen waren). Alle aangestampte gladde stukken vermeden en toch mooi een uur door het dorp kunnen rijden. Heb geen klont onder dr hoeven gezien, wel hingen haar sokjes vol sneeuw. Dus ja: rijden in de sneeuw kan, mits je erg voorzichtig bent!

Ohja, had een uitrijdeken om :) Lekker warm voor mijn benen en voor haar billen/flanken/buik :D

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:56

Vanmiddag heb ik gereden in de sneeuw. :j
Alleen draven en stappen, ging best.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:57

Net nog gedaan, zonder hoefijzers gaat het prima!
Zelfs vlot stappen op een [sneeuw] weg kan prima. Op het gras kun je gewoon draven [ligt aan hoe stevig je paard op zijn/haar benen staat]. Galop op een besneeuwd zandpad [niet hard] gaat ook prima :)

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:58

Ik heb vanmiddag ook buiten (in de zin van buiten de bak ;) ) gereden, stap en draf. Ging prima. Het beste kun je in verse sneeuw rijden, die dus mooi wit is en 'ongeplet' door fietsen/auto's/etc. Daar heeft het paard meer grip op dan op een spoor van een voertuig, merk ik. Overigens heeft mijn paard geen ijzers.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:02

jaren geleden vaak genoeg gedaan met mn pony
dan wel het bos mee in ging prima je moet tuurlijk niet gaan draven en galoperen met paard alleen naar binnebak geweest maby zondag buitenritje

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:11

Begin dit jaar reed ik op mijn stage ook een jachtpaard. Toen lag er ook veel sneeuw. Hij liep ook op ijzers en je krijgt idd van die ijsklompen erin. Maar ik stapte ook alleen en dan om de zoveel tijd even de ijsklompen uit de hoeven halen. Toen ik reed was het nog verse sneeuw. Zodra de sneeuw wat langer ligt dan is het een stuk gladder! Dan moet je goed uitkijken!

Een paar jaar terug heb ik ook wel met een ander groepje in de sneeuw gereden. Toen had geen van de paarden ijzers. Dat ging wel een stuk beter!

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:18

gevaarlijk, niet doen!
ze kunnen makkelijk uitglijden en ze zijn al veel frisser door de kou dus dan zou ik al helemaal niet ermee door de sneeuw gaan rijden!

Doreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:24

Vanochtend heb ik ook voor het eeerst met mn paard in de sneeuw gereden. Dat kon nu eendelijk eens, want de ijzers zijn er sinds kort af (na 8 jaar). Ik rijd zo het bos in en hoef dus niet over eeen gladde weg. Heb wel alleen gestapt, de ondergrond is door het weer van de laatste tijd echt niet vlak, maar stappend door de sneeuw met een mooie blauwe lucht en een zonnetje, het was prachtig.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:47

Drrrassic schreef:
Lol, de ene zegt "Nooit doen!" en de volgende zegt: "Ja, hoor, gaat prima!" _O-

Mooi he :')

divi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:53

Nou ik ging gister zelf al onderuit met mijn fietsje laat staan mijn paard op ijzers!
En de sneeuw blijft meestal onder de hoeven plakken en als het erg vast op elkaar gaat zitten wordt het ijs en dan kun je het zeker wel vergeten!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:53

Als je paard geen ijzers heeft heb je daar echt geen last van.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:28

Heb vanmiddag een superrit gemaakt door het bos!
Het was echt prachtig en paardje vond het geweldig...Ruiterpaden waren op meeste stukken goed te doen.

Op de hei was het helemaal mooi...paardje wilde steeds stil staan om eens even van de natuur te genieten :D

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 11:10

ik ben gisteren maar eens een rit gemaakt! en het was eigelijk best te doen! op een veldje heb ik nog wat lekker kunnen draven galoperen. dus het kan best!

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:27

Dit was precies het topic wat ik nodig had, ik wil ook zo graag rijden. Alleen ik heb een frisse kwpn er, en het pad waar ik langs moet zitten veel kuilen in (wel zandpad) en er rijden ook auto's langs, aangestampte sneeuw dus. Na alles gelezen te hebben denk ik dat het voor mij niet verstandig is naar buiten te gaan. helaas.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:19

divi schreef:
Nou ik ging gister zelf al onderuit met mijn fietsje laat staan mijn paard op ijzers!
En de sneeuw blijft meestal onder de hoeven plakken en als het erg vast op elkaar gaat zitten wordt het ijs en dan kun je het zeker wel vergeten!

Gelukkig blijft iets met 4 benen makkelijker in evenwicht dan een fiets met maar 2 wielen :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:57

Als je paard/pony geen ijzers heeft kan het prima, ik heb het vroeger vaker gedaan en dat was echt genieten. Met ons eigen paard doe ik het niet, die staat rondom op ijzers en dat is geen goede combi met sneeuw helaas.....