Wat doe jij wanneer de bak bevroren is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:34

wij hebben alleen een buitenbak en ik wil wel rijden wat zou ik dan kunnen doen, want zout gooien of overhoop gooien ofzo helpt nu al niet meer en mijn pony's moeten wel beweging krijgen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:38

Ik heb exact hetzelfde probleem TS, mijn bijrijdpaard is namelijk ook niet ontspannen buiten te rijden. Nuja, heenweg wel, terugweg niet. Toch maar wel een stapritje gemaakt want bak was ook hier bevroren. Ze heeft er nog wel een tijd in rondgewandeld verder, maar meer kunnen we er ook niet in doen helaas.

Babsie_Flash

Re: Wat doe jij wanneer de bak bevroren is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:42

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:43

Mijn fjord staat ook gewoon 24/7 buiten en nu met de vorst is het land bevroren, maar ik ga hem echt niet in de gaten houden of hij wel of niet gaat rennen. Paarden zijn echt wel slim genoeg om zelf te denken. Ook als het weiland niet bevroren is kan hij onderuit gaan omdat het bijv nat is.

Wel ben ik het er mee eens dat je een paard niet moet gaan opjagen in zo'n tijd. (al ben ik er zoiezo geen voorstander van, nooit niet) Het paard kan zich dan zo opgefokt voelen dat ze niet meer weten wat ze doen en ja dan kunnen er gevaarlijke situatie's vormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:46

De bak word bij ons voor het vriezen helemaal vlak getrokken. Zodat er geen kuilen oid in zitten. Dus dan kunnen we gewoon stappen en draven ( niet te veel draven natuurlijk) Lijkt gewoon net als je op straat rijd.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:50

Mijn paardje staat gelukkig al de hele dag in de wei wat al wel wat scheelt, maar het is nog net een springveer haha!
Gelukkig is het bos vaak nog wel ontdooit, ook al is de bak bevroren. Dus kan ik wel gewoon in het bos rijden, en anders gaan we naar de binnenmanege (15 min stappen) Daar is het wel altijd enorm druk dan, maarja beter dan niet rijden :)

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:00

Hoewel onze buitenbak nog gesleept was vlak voor de vorst, is hij toch nog vrij hard door alle regen van de laatste tijd (dat heb je nu eenmaal in de polder).
Ik gooi hem wel los, kan hij zelf bepalen wat hij doet en waar, maar rijden durf ik toch niet helemaal aan in deze bak. Vooral omdat die van mij soms best lomp kan zijn onder het zadel.
En verder komt alles op stal minstens 1x per dag een tijd in de stapmolen, heb ik gelukkig een bomproof paard, dus kan ik altijd de weg op gaan (zowel aan de hand als onder het zadel), heb ik in de buurt wel verschillende mogelijkheden om van een binnenbak gebruik te maken en ook longeren gaat nog wel in 1 deel van de bak (hier liggen iets meer snippers, en is het nu minder hard/glad)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 21:21

RoosCaptain schreef:
Vraag me wel af hoe je wedstrijden kunt rijden met een paard dat zoveel schrikt? ( niet flauw bedoeld hoor, mijn pony heeft dat ook heel erg, rede waarom ik ermee ben gestopt, vandaar;))
Succes iig nog!

Hoi even om te reageren;
heb nu een beetje het gevoel bokt over mij heen te krijgen maar ok.
Op wedstrijd heb ik een pony die alleen de hindernissen ziet.
En zich daar voor 300 % op kan focussen.
Dus dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Op clublessen daarintegen, deze vermijd ik liever aangezien mijn paard helemaal gek word.

En jij hij komt ook buiten niet als de rest 24 uur per dag maar ik probeer hem wel buiten te laten lopen voor beweging maar daar put mijn pony zijn energie niet uit helaas.

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:27

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om je bak te vlakken? Ik vlak de bak altijd helemaal en de bovenkant is dan ietsjes los als het gevroren heeft. Ik kan dan dus wel rijden, niet te veel galopperen en ook niet springen maar gewoon basiswerk is goed te doen ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:30

Ik ga gewoon buitenrijden. Of aan de longe laten stappen, of desnoods inladen en bij de manege verderop in de binnenbak rijden. Gelukkig zijn mijn ponys altijd fijn buiten te rijden!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 21:36

Kijk dit heb ik dus helaas niet.
Maar zowiezo onwijs bedankt iedereen voor de oplossingen die jullie geven :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:50

BEH --> SV

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:56

bij ons staan de paarden sowieso buiten, normaal met z'n alle bij elkaar
maar we hebben een nieuwe dus nu nog even 2 aan 2.
en ze staan dus in de wei, dat scheelt al een hoop.
verder ga ik gewoon buiten rijden, maar die van mij zijn dan ook bomproef
zelf mijn 3 jarige die nog maar 1 keer buiten is geweest (:)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:40

Lienek schreef:
@ moontje1991
Kijk hier werk ik al heel lang aan.
En ik accepteer zijn angst.
Het is geen recreatie pony. het is een pony die veel training en wedstrijden nodig heeft.
Ik kan overal wel 100 keer langslopen maar toch blijft alles 'eng'
Normaal train ik hem thuis in de bak maar in dit geval lukt dat dus niet. dus zoek ik hierbij een tussenoplossing.

1 die pony zal het echt een worst wezen of hij wel of niet op wedstrijd gaat jij wil het niet de pony.
En 2 erlanslopen is maar 1 van de manieren om hem minder bang te maken.
En 2 wat heeft ingodsnaam het feit of het een wedstrijd of een recreatie pony is ermee te maken.
Zodra hij niet meer bang is kun je hem overal rijden.
Dus in het bang zijn ligt wel het probleem.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:07

ik ga normaal gesproken wandelen aan de hand, of buitenrijden onder het zadel. Bij grasbermen of in het bos op de kanten met veel bladeren is het soms nog wel te doen om te draven, en verder gewoon stappen.
Stappen in de bak en dan wat dressuur oefeningen doen gaat ook prima als ik de bak van te voren vlak heb kunnen slepen.

Rijden in de wei waar nog flink gras in staat en die verder goed vlak en droog is wil vaak ook nog best een tijdje. helaas heb ik hier vrij kale droge stukken, die dus nu hard zijn, of vrij natte stukken met langer gras, waardoor de ondergrond niet stabiel is. Dat lukt nu dus niet.

Verder paard op de trailer en naar een binnenbak. Hier in de buurt heb je op 5 a 10 trailerminuten afstand zo'n 4 binnenbakken bij pensionstallen waar je tegen betaling en op afspraak vrij kunt rijden. En op iets langer rijden nog wel meer, ook bij maneges, waar je vooral overdag nog wel kans maakt op ruimte om rustig te rijden.

De paarden lopen 24/7 buiten in deels bestraatte paddock met schuilstal en kunnen dus de hele tijd rondwandelen. regelmatig krijgen ze ook de bak erbij, en nu die zo hard en vlak is, kunnen ze er rustig desnoods 24/7 in lopen zonder dat er kuilen ontstaan. Op dit moment open ze op een redelijk droog stukje wei waar nog wat te knabbelen staat en ze zachter kunnen liggen of rollen in het gras. 24/7 op keiharde ondergrond staan of zelfs even liggen lijkt me niet zo lekker voor ze, en uitgebreid liggen slapen in de schuilstal op het zaagsel en de rubber mat doen ze ook niet echt.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:14

ik zit momenteel met hetzelfde probleem, mijn paardje kan wel over straat af en toe wil hij nog wel eens schrikken maar niet om de haverklap ik heb hier ook een topic geplaatst.

ik heb maandag voor het laatst gereden, gister heeft meneer buiten gelopen maar vandaag staat hij binnen.
ik ga morgen denk ik maar met hem wandelen aa de hand al weet ik niet hoe dit zal uitpakken hij is meestal wel rustig aan de hand maar je weet maar nooit met dit weer.
Mijn probleem is deels ook dat mijn paard langs een weg staat waar ze 50/60 rijden en er wel een fietspad is maar hij hoeft maar 2 meter opzij te springen en hij staat op de straat.
Aangezien dat ik het paard nog maar anderhalve maand heb beginnen nu de "angstmaanden" voor mij haha.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:59

bij ons word de bak elke dag voor de avond gesleept en nu is het wel hard maar geen kuilen/tjes of bobbels. Heb vandaag rustig gestapt en gedraafd in de bak voor een half uurtje en dat ging prima. Moet er wel bij zeggen dat ik een heel rustig paardje heb want met een drukte maker zou ik het niet doen!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:14

gelukkig is onze binnenbak bijna klaar:P Nu staan ze op stal en gaan ze ongeveer 2-3 uurtje naar buiten... op de wei... en worden ze eventjes een kwartiertje gereden..(ook op de wei).

Ik ben onze bak vergeten te slepen voortijd...:S en aangezien dat eerst een modder bende was en ze daar wel instonden hebben wij nu dus wel onregelmatigheden van meer dan 30 cm. Dus in de bak durf ik ze niet te zetten voordat ze in de wei uitgeraust zijn... altijd ook zomers al staan ze 12 uur per dag buiten.. zodra ze uit de stal komen flippen ze hem eventjes bokken/steigeren/rennen/boven over mekaar heen proberen te springen enz....

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:24

Moontje1991 schreef:
Lienek schreef:
@ moontje1991
Het is geen recreatie pony. het is een pony die veel training en wedstrijden nodig heeft.
Normaal train ik hem thuis in de bak maar in dit geval lukt dat dus niet. dus zoek ik hierbij een tussenoplossing.

1 die pony zal het echt een worst wezen of hij wel of niet op wedstrijd gaat jij wil het niet de pony.
En 2 erlanslopen is maar 1 van de manieren om hem minder bang te maken.
En 2 wat heeft ingodsnaam het feit of het een wedstrijd of een recreatie pony is ermee te maken.

Mee eens. Ik denk dat je de wedstrijden nu even moet laten voor wat het is, trainen gaat niet, dus ga lekker met je paardje
grondwerk doen. Over zeiltje stappen, wandelen en nog meer wandelen zodat hij ook wend aan andere dingen. Ook een
wedstrijdpaard kan mak worden. Hier heb je volgende jaren alleen maar profijt van als de bak weer niet te rijden is ;)

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:30

@ moontje1991

Yvanka_ schreef:
Moontje1991 schreef:

En 2 erlangs lopen is maar 1 van de manieren om hem minder bang te maken.
En 2 wat heeft in gods naam het feit of het een wedstrijd of een recreatie pony is ermee te maken.

Mee eens. Ik denk dat je de wedstrijden nu even moet laten voor wat het is, trainen gaat niet, dus ga lekker met je paardje
grondwerk doen. Over zeiltje stappen, wandelen en nog meer wandelen zodat hij ook wend aan andere dingen. Ook een
wedstrijdpaard kan mak worden. Hier heb je volgende jaren alleen maar profijt van als de bak weer niet te rijden is ;)

dit is een goed idee, het grondwerk en alles.
maar ik weet en heb ook gezien hoe gevaarlijk haar pony kan doen als ze hem niet bezig houd.
en er is wel degelijk verschil tussen recreatie en wedstrijdpony.
zij heeft net als mij een bloedpony, deze moet je bezig houden want als ze zich gaan vervelen gaat ze vervelend doen.
misschien kan er iemand op Lightning mee gaan op buitenrit zodat Shiva rustiger wordt ;)
en anders is er in tijnje niet iemand met een binnenbak dan??
of je zet hem weer bij Aldert neer nu het zo vriest en als het dooit haal je em weer thuis.

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:10

Longeren, of wandelen of een paar uur buitenzetten. Kan je met iemand anders niet naar buiten gaan?
Zo nee, gewoon gaan longeren en zeker buitenzetten!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 22:47

Hoi,

Rajani. precies zoals ik bedoel ;)
En als ik nu geen wedstrijden rijd; dan kan ik na de vakantie weer 10 maanden bezig zijn met heem weer rustig maken.
Die wedstrijden maken hem kalm.
En ja mijn pony leeft voor de wedstrijden. Op wedstrijden is hij rustig braaf en schrikt nergens alleen wanneer ik dressuur of gewoon lekker wil rijden schrikt hij vanalles.

Kij kik word hiet nu aangevallen maar jullie kennen mijn pony helaas niet. dan zul je zien dat het geen lieve knuffel is die de hele dag wil knuffelen etc.
En Rajani bij Aldert neer zetten is een idee maar toch twijfel ik omdat ik dan toch een eind van hem weg ben en daar staat hij wel 24 uur op stal....

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:50

Lienek schreef:
Hoi,

Rajani. precies zoals ik bedoel ;)
En als ik nu geen wedstrijden rijd; dan kan ik na de vakantie weer 10 maanden bezig zijn met heem weer rustig maken.
Die wedstrijden maken hem kalm.
En ja mijn pony leeft voor de wedstrijden. Op wedstrijden is hij rustig braaf en schrikt nergens alleen wanneer ik dressuur of gewoon lekker wil rijden schrikt hij vanalles.

Kij kik word hiet nu aangevallen maar jullie kennen mijn pony helaas niet. dan zul je zien dat het geen lieve knuffel is die de hele dag wil knuffelen etc.
En Rajani bij Aldert neer zetten is een idee maar toch twijfel ik omdat ik dan toch een eind van hem weg ben en daar staat hij wel 24 uur op stal....

ja das wel weer zo maar je kunt hem dan wel rijden, en je kunt hem misschien wel losgooien in de binnenbak voordat je gaat rijden.
Vief staat daar ook maar die komt opzich wel vaak buiten.
maar ja ik weet hoe hij is op de wedstrijden en je hebt gewoon bloedpony's die gefokt zijn ALS sportpony VOOR de sport ;)
daarom heten zulke pony's ook SPORTpony's en geen wedstrijd pony's REACREATIEpony's :+
maare ik zag dat je morgen shoot hebt :P
succes, worden vast mooie foto's ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:46

Voor degenen die echt geen andere optie hebben:
Vroeger heb ik op een drafstal gewerkt. Daar deden we 'gebruikt stro' op de baan (een smal spoor), zodat in ieder geval een gedeelte van de baan berijdbaar bleef. (voor stap en rustige trainingsdraf)
Eerst de baan glad slepen, dan een flinke laag er op.
Een bewerkelijke optie, maar het werkt wel (als je er op tijd mee begint.. dus voordat de grond al bevroren is).

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:46

Voor dat het ging vriezen heb ik de bak recht gesleept.
En heb deze week ook longeert alleen stap en draven.
Dat ging allemaal goed.
Vandaag ligt er sneeuw op en weet nog niet of het nu ook nog kan.
In ieder geval lopen ze nu lekker los in de bak en zijn erg jolig.
Maar glijden niet weg.