Nu nog 24/7 buiten laten "mishandeling"?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:56

Pffft wat een gezeur.
En als je ze binnen zet is dat weer zielig omdat ze dan de hele dag/nacht opgesloten zit. Gezeik ook altijd van mensen, het is nooit goed.

Meid, blijf lekker je ding doen, heerlijk hoe jou paard het heeft ! Mag je trots op wezen! Kan lekker in stal liggen, kan lekker naar buiten.
Prima toch ? Als je maar een lekker stro bedje hebt en een lekkere deken op :) .

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:17

KiWiKo schreef:
maar he, ik heb de beschikking over luchtbedden........... en dat doettetum ook niet.........

een paard met artrose moet kunnen slapen zonder de kou die optrekt............

Beestje heeft toch schuilstal met dikke laag stro? Hoeft nu alleen niet te wachten tot iemand de deur open doet. In dit geval is het de ideale manier van het houden van je pony. Heb ook zo;n arabiertje in de wei gehad, ze had spat + artrose wers al 3 jaar niet meer opgereden. Heb haar eerst 6maanden op de wei gegooid,maar ze liep te goed. Heb DA laten komen en die heeft ons weer aan het werk gezet. Beest heeft nooit meer 1 stap kreupel gezet.

KiWiKo

Re: Nu nog 24/7 buiten laten "mishandeling"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:45

ik heb artorose......... ik weet wat het doet :)

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:48

gewoon buiten laten lopen!! mijn paardjes lopen ook 24/7 uur p.d. buiten en zij hebben ook een schuilstal zij staan ook sowat nooit binnen alleen als het heel erg regent. maar die mensen die wandellen weten toch niet wat er met je paard is dus ik vind dat je haar gewoon buiten moet laten staan :D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:08

KiWiKo schreef:
ik zou ze in de nacht binnenhalen. Gewoonweg omdat de kou van de grond in de botten trekt. En dat is pijnlijk met artrose :)

niet bewegen is ook niet goed, dat absoluut........ dus zorgen voor voldoende beweging overdag, en dan in de nacht een warm onderkomen met voldoende ondergrond om het intrekken van de grondkoude tegen te gaan.

En in een stal trekt de grondkoude niet op??? :? Als het goed is mag het op stal niet erg veel warmer zijn dan buiten anders kan je het mooi vergeten om je paard na een nachtje stal in de dag naar buiten te doen, zal niet lang duren eer ze ziek zijn.

Gewoon 24/7 buiten laten. Het paard heeft de beschikking over een inloopstal met dik strobed dus ik zie het probleem niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:51

Paarden zijn niet dom en kunnen prima zelf beslissen waar ze het lekkerste liggen. Zolang jij maar de mogelijkheden biedt om die keus te maken.
Zolang je paard het er goed op doet, is er geen enkele reden waarom je dat zou moeten veranderen, zeker niet omdat voorbijgangers er een mening over hebben 8)7 .
Paarden slapen hooguit een uur of twee, dus om ze daar nu 12 uur voor op te sluiten :+
Ik denk dat die extra 10 uur kunnen bewegen een stuk beter is voor de artrose.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:28

Hoe meer beweging hoe beter voor de artrose.
Heb zelf ook artrose in rug,nek,polsen en knieen.
Ik zit op voetbal en dat is heel goed voor de artrose,toen ik gestopt was had ik erg veel last v.d. artrose.
Lekker buiten laten staan die pony's,en laat ze maar praten hoor. Rust Roest, zeggen ze niet voor nix.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:37

Je doet het juist prima! Als ze de droogte op willen zoeken en de natte voeten zat zijn, doen ze dat heus wel.
Fijn juist dat ze zo lekker lopen bij jullie!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 22:26

Ja ik laat het lekker zo ... ben net terug van de laatste voerronde, ondertussen is mijn groot warmbloedpaard er ook bij gekomen en die maakte de fout om haar neus in de emmer voer van de arabier (met arthrose) te steken... De pony stond er zo al bij van "hallo,ben jij niet goed snik of zo" en ja hoor ... arabier sprong letterlijk met de 4 benen tegelijk de lucht in, om daarna te steigeren en lelijk te bokken ... zo was dat even duidelijk voor mijn arme merrie!

Arabier voelt zich dus nog steeds prima!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:21

Achja niet iedereen snapt dat een paard een paard is en geen mens dat met koud en nat weer het liefst lekker warm voor een kachel zit.
Je doet het prima. Laat die mensen lekker praten. En je hoeft helemaal geen verantwoording af te leggen waarom je paard lekker van de vrijheid kan genieten.
Als hun daar een probleem mee hebben is dat toch echt hun probleem.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:23

Je doet het inderdaad goed. Gewoon zo laten en lekker bijvoeren :) Mijn moeders paard heeft ook lichte atrose maar die
schiet nog door de wei heen hoor! :j

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:54

Jeetje mina wat een onzin. Zoals de rest al zegt, heerlijk toch dat dat dier voor de keuze staat om buiten of binnen te staan. Zij kiest voor buiten, en that's it. Als het paard zo graag binnen zou willen staan, had ze zelf echt wel al naar d'r stal gegaan.

Gewoon zo laten dus! En als er weer mensen komen, zeg gewoon dat een paard een buitendier is en dat ze zelf de keuze heeft om naar binnen te lopen als zij dat wilt.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:13

In jouw geval paardje gewoon lekker laten staan zoals ie er nu bijstaat.

Over 24 uur per dag buiten zonder schuilstal: Dit lijkt me toch geen fijne optie. Beter dan 24 uur per dag binnen staan, dat sowieso. Zelf lopen mijn paarden verspreid over de dag in de wei en de buitenbak, ze kunnen zelf de inloopstal van 3x10m inlopen wanneer ze willen.
Nu kijk ik alleen naar de keuze wanneer ze geen eten hebben, want als ze buiten in de wei eten hebben, dan blijven ze toch wel eten. Staan ze in de buitenbak, zonder eten, dan gaan ze toch wel heel veel de stal in (zelf). Alle 3. Als het hard regent bijv., of als het erg warm is(de stal is geïsoleerd en dus koeler). Wanneer het hagelt al helemaal, dat vinden ze echt vreselijk omdat het vaak nog pijn doet ook(de harde hagelstenen tegen je hoofd is niet echt lekker).

Na deze ervaring zou ik mijn paarden dus niet zo graag meer buiten willen zetten zonder schuilstal, uiteraard kijkend naar de omstandigheden. Wanneer het droog is kan het prima. Maar bij harde wind gaan ze ook liever naar binnen. Ik heb gewoon gemerkt dat de paardjes het erg fijn vinden om zelf de keuze te kunnen maken.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:56

Tuurlijk, een schuilstal moeten ze zeer zeker hebben!!! Die van mij lopen dus nu met 3 buiten, er is 1 hele grote schuilstal en een kleinere. Beiden wind/tochtvrij en heel dik gestrooid met stro (gooi ik ook elke dag vers bij).

De pony en de warmbloed dragen een deken, maar de arabier niet. Die is 16, heeft nog nooit een deken van kortbij gezien en staat heel mooi dik in het haar. Ze zit ook prima in het vlees...

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:25

Ik durf mijn situatie hier wel te posten omdat hier zoveel positieve reacties komen over jouw manier van je paard houden. Op een enkele na dan... Vind in ieder geval dat je het super doet zo.

Mijn paard(andalusier typje) en shetlander staan ook 24/7 buiten, er is geen schuilstal maar wel een gigantische rij bomen, als het hard waait of regent sta je daar zo goed als droog en uit de wind, maar als ik langsrijd(geef autorijles dus kom daar expres zo vaak mogelijk langs om ze in de gate te houden) staan ze altijd in het midden van het weiland. Het is ongeveer 1/3e hectare grasland wat al helemaal kort geknabbelt is met een rijbak met zand erin. Laats met die erge regen was de ingang en de plek bij de hooiruif wel een beetje modderig maar mijbn paard zakte niet verder weg dan haar hoeven, de rest hebben ze bijna niet kapot gelopen en het is weer snel opgedroogd. Houd mijn paardjes goed in de gate, voel regelmatig of ze het koud hebben(wat nog niet is voorgekomen) en of ze er een beetje blij uitzien. Ze hebben het prima naar hun zin daar!

Staan in principe allebei zonder deken maar heb voor vannacht mijn paard toch wel een rambo deken(waterdicht) met fleece voering(te vergelijken met 150 gram volgens mij) opgelegd. Vind het verschil tussen vorige week 10 graden en vannacht minus 10 graden toch wel erg groot. Morgenochtend wil ik hem er weer afhalen als het weer boven 0 komt.

Hebben trouwens wel onbeperkt hooi tot hun beschikking, kom 2 keer per dag voeren en zorg altijd dat er nog iets ligt als ik weer kom voeren.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:07

mijn winterwei ligt ook aan de straat , stallen net als bij jou ook achter het huis en zijn dus ook niet te zien ,
bah , krijg er langzaam ook wat van die wandelaars die mijn paarden zielig vinden ,
Naast mijn wei is een akker en daarnaast begint een woonwijk , een rij huizen kijkt dus op mijn wei , man, er kwamen laatst bewonders die me wel even duidelijk maakten dat ze me wel in de gaten hielden of ik mijn paarden goed verzorgde. :(

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:15

Gewoon buiten laten staan, maar alleen als je paard het zelf wilt.
Je kan ook een warme, watervaste deken opdoen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:17

Hinke schreef:
Dat zou niet nodig moeten zijn mizora... Mensen horen zich er gewoon niet mee te bemoeien tenzij er overduidelijk sprake is van dierenmishandeling.

Maar wat vinden jullie van 24 uur p dag buiten, zonder schuilstal?

dat vind ik niet kunnen, niet als het heel warm is, maar nu ook n iet, met koude wind en veel nat

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 23:41

Vandaag sloeg ik toch weer even aan het twijfelen, met al die sneeuw hier! Mijn paardjes liepen dus nog steeds vrolijk te wezen in de wei, niks nada, de schuilstal interesseert hen niet ... toen er maar weer nieuw stro ingelegd, ja dan gaan ze binnen, eten tot ze het beu zijn, en hup lekker terug de sneeuw in ...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:49

lonnie schreef:
Hinke schreef:
Dat zou niet nodig moeten zijn mizora... Mensen horen zich er gewoon niet mee te bemoeien tenzij er overduidelijk sprake is van dierenmishandeling.

Maar wat vinden jullie van 24 uur p dag buiten, zonder schuilstal?

dat vind ik niet kunnen, niet als het heel warm is, maar nu ook n iet, met koude wind en veel nat

heb nu sinds paar jaar weer een schuilstal

die oude staat er in met regen , iig met zijn hoofd , heeft hekel aan regen op zijn hoofd

met felle zon en extreme koude hebben ze nog nooit in de schuilstal gestaan
zeker met storm niet (heb nu paar jaar geen schuilstal gehad de jaren er voor wel)

de pony en shet staan braaf naast de schuilstal , in de luwte
maar die gaan er niet in
(ja als ik er eten neer leg .. maar niet omdat ze het koud vinden

vond vanmorgen ook 3 "zwarte vlekken op de bevroren grond BUITEN
maw ze hebben alle 3 buiten geslapen
ipv in hun lekkere warme stal ..

t is maar goed dat ik ze niet opsluit in de stal
zouden ze helemaal niet happy van worden :Y)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:13

Je moet naar het paard kijken, doet ie het er goed op buiten dan lekker buiten laten. Heeft paard het er moeilijk mee dan zorgen voor warmte.
De vergelijking met wilde paarden gaat niet op, paarden die niet meer goed mee kunnen komen in het wild zijn dan om opgegeten te worden door een of ander beest.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:20

EstherHegt schreef:
Je moet naar het paard kijken, doet ie het er goed op buiten dan lekker buiten laten. Heeft paard het er moeilijk mee dan zorgen voor warmte.
De vergelijking met wilde paarden gaat niet op, paarden die niet meer goed mee kunnen komen in het wild zijn dan om opgegeten te worden door een of ander beest.

Is wel heel radicaal hoe je het zegt, maar klopt ongeveer wel ;)

Paard weet zelf echt wel wat het beste voor hem is, dus als ie nog met gemak met alle 4 de pootjes van de vloer komt, lekker zo houden! En voor vervelende langslopende mensen, zet je gewoon een bordje neer met "de hond eet u op als u zeurt over de paarden". Is dat ook weer opgelost!

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:49

je hebt een schuilstal heb ik gelezen
doe daar een dikke laag stro en hooi in
en misschien als je een oud matras hebt of meerdere leg die er nog onder en dan het stro en hooi
dan ligt ze niet op de koude vloer voor als ze dat niet lekker vind

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 22:05

FromNorway schreef:
EstherHegt schreef:

Is wel heel radicaal hoe je het zegt, maar klopt ongeveer wel ;)

Paard weet zelf echt wel wat het beste voor hem is, dus als ie nog met gemak met alle 4 de pootjes van de vloer komt, lekker zo houden! En voor vervelende langslopende mensen, zet je gewoon een bordje neer met "de hond eet u op als u zeurt over de paarden". Is dat ook weer opgelost!

Haaaaaaaaaaaaahhaaaaaaaaaaaaaa ik lig echt wel dubbel met jouw tip, geweldig gewoon :D :D :D
Zo een bordje ga ik zeker eens neerzetten, alleen al maar omdat ik een superstoere King Charles heb, die zeker zo een hooispriet in 2 bijt als ie hééééééééééééél boos is hihi :D :D

Maar wa betreft de pootjes: die gaan nog steeds van de grond en het staartje zo hoog de lucht in !!!

@Summerless: in de schuilstal ligt een super dikke laag stro, waar ik elke dag vers op bijgooi. Er is geen natte of vuile plek te bekennen! Heb 2 stallen trouwens, moest de "baas" alles willen opeisen is er nog steeds plaats!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:22

elmo1 schreef:
KiWiKo schreef:
ik zou ze in de nacht binnenhalen. Gewoonweg omdat de kou van de grond in de botten trekt. En dat is pijnlijk met artrose :)

:?
Hoe moet ik me dat voorstellen?
Kou van de grond trekt niet in de botten hoor, ik zou niet weten hoe.
Een hoef geleid geen koude of warmte,
een paard wat voldoende ruwvoer krijgt heeft het ook niet koud

Zou niet weten hoe ? Nou wat dacht je van als ze gaan liggen...