Paard erg bang voor scheermachine..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle__

Re: Paard erg bang voor scheermachine..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:15

Watten ga ik ook eens proberen :)
Het probleem is alleen ook dat ze niets bij haar oren duldt :=
Maar ga het proberen :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:15

LiSSy schreef:
door de verdoving van de DA slaan ze echt niet heen hoor ;)

Zeg dat maar niet te hard. Ik heb er 1 gehad die er dus wel doorheen brak en juist door die verdoving echt heel gevaarlijk werd.
Heb daarom in 4 dagen geschoren en elke keer een stukje. K had geen keus, moest wel zo.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:21

Ik moet mijn pony straks ook scheren omdat ze rainrot heeft. Ik heb een sedeermiddel opgehaald bij de dierenarts (is hetzelfde als een soort wormenmiddel) en na een half uur (niet eerder!) kan ol hem prima scheren. :)

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:44

Ik ben erachter gekomen dat vooral het lawaai van het scheerapparaat mijn paard bangmaakte. Heb nu een super zacht apparaat en het gaat stukken beter. Vorig jaar met veel paniek en uiteindelijk een spuitje geschoren, dit jaar bijna zonder tranquigel, ik had het alleen nodig om helemaal achter het oor te kunnen komen.
Tip die ik jou dus geef: kijk of je een heel stil apparaat kan vinden en probeer het dan nog eens.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 18:13

Nouja ik heb er 1 die gewoon goed werkt, dus ik ga geen nieuwe kopen dat
is me echt te duur.. Maar het gaat al een stuk beter. Ik heb het apparaat steeds
aangezet en ik kan kan nu al heel dichtbij komen. Ze vindt het dan nog wel spannend
dus ik trek er gewoon nog een weekje extra voor uit :)

Aikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:41

Vaak oefenen en rustig blijven.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:01

Ik heb 2jaar een pony geschoren die ik moest verdoven met 1 1/2 spuit sedalin anders was het niet vertrouwd om in de buurt te komen.

Ik scheer heel veel voor anderen en op een spring/handelsstal,dus denk ik wel dat ik ervaring heb.
Ik wil toch even zeggen ,dat je met dormosan en tranquigel moet uitkijken.
Van dormosan worden de meeste paarden erg gevoelig op de huid, en van tranquigel raken ze alleen suf.
Het enige middel wat ik echt vind werken is sedalin.En natuurlijk dat wat de DA gebruikt.

En het is natuurlijk onzin dat je met 20min. klaar zou zijn met een paard te scheren.
Als ik snel ben en een mak paard heb, kan ik het in een uur doen. Anders ziet het er niet uit.
Je wilt toch dat je paard eruit ziet als een paard en niet als een zebra.
En als je geen ervaring hebt met scheren,.....laat het iemand doen die het wel heeft en niet bang is.

En inderdaad, het geluid van een scheermachine maakt heel veel verschil.Ik werk bewust met een vrij stille machine.Bij de meeste paarden werkt dat veel beter.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:38

Sedalin is toch ook verdovingsgel?
Of zit ik nu helemaal verkeerd?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:50

Nadeel van verdoven kan zijn dat ze gaan zweten en dan kan je het scheren wel vergeten.
Zorg ervoor dat je iemand bij je paard hebt staan die hem gerust kan stellen tijdens het scheren.
Mijn paard vond het in het begin ook erg raar, erg angstig.
Ben begonnen met het apparaat er bij en alleen uit, toen met het handavat aaien over het hele lijf. Daarna het apparaat aan en in de buurt bij het paard. Toen steeds dichterbij. Op een gegeven moment met het handvat het paard aaien terwijl deze aan stond, zodat hij de trillingen kon voelen die het apparaat geeft.
In het begin was hij wel schrikkerig met reageren maar gewoon doorgezet. De extra hulp stond bij het hoofd van mijn paard om deze gerust te stellen.
Je moet je niet direct van je stuk laten brengen als ze wat schrikkerig zijn, als jij direct stopt kan je zo ook het gevoel geven van zie je wel het is eng. Paarden zijn wel gewoonte dieren.
Nu vind mijn paard het scheren heerlijk, vooral als ik op de kriebelplekjes kom!

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:55

Ben nu begonnen met een kleine tondeuze om haar te laten wennen, maar als het geluid hoort raakt ze helemaal in paniek.
Kan dus totaal niet in de buurt komen.
Op een gegeven moment tondeuze in de ene hand aan en in mijn andere hand brokken.
Ze kwam op de brokken af, maar zodra ze ook maar dacht dat de tondeuze in de buurt kwam begon ze te blazen als een gek en probeerde weg te rennen.
Ze word er ook echt agressief van :=

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:25

zet je pony op de poetsplaats en zet de tondeuse aan maar doe er niks mee!
Gewoon heel nonsjalant zijn,zet hem weeres uit en laat de pony eraan ruiken en naar kijken.
Flink belonen als ze het besnuffeld.
Dan gewoon es zonder aan te zetten met de tondeuse over haar lichaam strelen en tussendoor weeres eraan laten ruiken en weer flink belonen!(douw wat snoepjes in je zak)
Dit herhaal je lekker vaak.Als dat goed gaat dan zet je hem aan en probeer je heel relexed in dr buurt te komen maar verder niks.Gaat dit ook goed dan weer flink belonen,met iets lekkers en zet haar dan gewoon terug in dr box en herhaal deze oefening de volgende dag weer.
Als je weet dat ze er heel bang voor is gewoon gedult hebben en veel oefenen ze moet er gewoon aan wennen en zeker dat geluid!
Misschien word er nog een paard geschoren?Zet de pony er dan bij en laat m meekijken!
Ga NIET direkt over met platspuiten!!!Dit is echt voor alleruiterste gevallen hoor!!!

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:30

Ja over 2 weken worden er 3 geschoren.
Vorig jaar heeft ze er bij gestaan toen er een pony geschoren werd, maar heb toen dik een week het deken bijna niet af kunnen halen en op kunnen leggen, omdat ze dacht dat ik dan ging scheren of zo.
Raakte ze helemaal in paniek...

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:32

Je kunt het ook proberen met een praam om de bovenlip heen. Deze staat dan strak en dan komt er een stof in de hersnen vrij waarvan het paard rustig wordt. Mocht je dit niet willen dan kun je hem van die pasta geven waar hij rustig van wordt. Denk hierbij wel dat je niet teveel geeft! Ik ken een paard dat kreeg iets meer dan aanbevolen en die werd zo sloom dat hij erbij ging liggen (das niet handig want dan kun je maar 1 kant scheren)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:29

die van mij is vandaag geschoren. ging zoals verwacht prima..alleen het hoofd vond ze niet heel erg fijn..

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:32

MarielleB schreef:
Je kunt het ook proberen met een praam om de bovenlip heen. Deze staat dan strak en dan komt er een stof in de hersnen vrij waarvan het paard rustig wordt. Mocht je dit niet willen dan kun je hem van die pasta geven waar hij rustig van wordt. Denk hierbij wel dat je niet teveel geeft! Ik ken een paard dat kreeg iets meer dan aanbevolen en die werd zo sloom dat hij erbij ging liggen (das niet handig want dan kun je maar 1 kant scheren)

Praam kan ik niet eens mee in de buurt komen :=

Haha ik weet het, heb een moeilijke pony :P

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:18

Ja sedalin is een verdovingsmiddel,geen gel.Jij bent in de war met tranquigel.Dat is spul voor honden ,niet voor paarden.

Sedalin is bijna niet meer te krijgen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:27

Praam erop zetten lijkt mij de beste oplossing. Ziet er zielig uit, maar dat is het niet. Verdoving blijft lang doorwerken he, kunnen ze heel lang van de wereld zijn.

Horseharvey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:11

Radio "hard" aan en beginnen met een trim-tondeuse (maakt minder herrie)
na een paar weken is het gewoon, ik doe zelf heel af en toe zomaar een stukje hals.
Onze fell kwam vrij dominant en of bang (is bij hem vaak een combi), de hoek uit als hij dat ding hoorde, maar nu vindt hij het bijna prima,
hij weet ook het stopt en daarna gaan we wat leuks doen.
Ik wil hem geeneens scheren maar hoort puur bij zijn opvoeding en je weet nooit waar het goed voor is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:28

Praam of sedalin helpt niet bij paarden of pony's die echt in paniek raken van scheren. Dan helpt alleen een spuitje van de DA nog. Wij hebben beiden geprobeerd voor ons paard en het werkt niet, paard breekt erdoor heen en doet er alles aan om weg te komen, trappen bijten etc terwijl hij normaal doodbraaf is. Mensen op stal geloofden dan ook niet dat dit ons paard was. Nu hebben we hem twee jaar op rij door de DA laten spuiten en hem op ons gemakje kunnen scheren. Training klinkt leuk maar voor die ene keer (of hooguit twee) per jaar dat je een paard scheert vind ik het zelf zonde van mijn tijd.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:45

SusanH schreef:
Praam of sedalin helpt niet bij paarden of pony's die echt in paniek raken van scheren. Dan helpt alleen een spuitje van de DA nog. Wij hebben beiden geprobeerd voor ons paard en het werkt niet, paard breekt erdoor heen en doet er alles aan om weg te komen, trappen bijten etc terwijl hij normaal doodbraaf is. Mensen op stal geloofden dan ook niet dat dit ons paard was. Nu hebben we hem twee jaar op rij door de DA laten spuiten en hem op ons gemakje kunnen scheren. Training klinkt leuk maar voor die ene keer (of hooguit twee) per jaar dat je een paard scheert vind ik het zelf zonde van mijn tijd.

Dat is bij mijn pony echt precies hetzelfde.
Normaal gesproken braaf en echt nooit geen kwaad in de zin, maar als het scheerapparaat in de buurt komt wordt het een hele andere pony.
Echt triestig, maar nu wordt ze verkouden, omdat ze zo lang nat blijft... :n
Praam wordt ze ook agressief van, omdat ze dit associeert met scheren waarschijnlijk...

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:54

toen ik mijn pony kreeg was die geschoren, maar hij daar ook in zijn oor geschoren, dus nu haat die scharen, of andere dingen bij zijn oren
dit jaar word die wel geschoren omdat ik concour rij, en hij nu al een wintervacht aan het krijgen is.
dekens helpt niet, heeft er nu al 2 op.
maar wij gaan hem scheren met kalmeringsspul ofzo,
hoop dat het goed gaat :))

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:56

Lotte1990 schreef:
Praam erop zetten lijkt mij de beste oplossing. Ziet er zielig uit, maar dat is het niet. Verdoving blijft lang doorwerken he, kunnen ze heel lang van de wereld zijn.

Maar je kunt een praam echt niet langer als een half uur om zijn lip laten zitten hoor dan valt ie er dadelijk af.
Daarom vind ik dat geen optie.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:29

Vorig week de mijne geschoren, en is ondertussen de derde winter op rij.
Ik wist niet of hij het al kende dus hebben we het rustig opgebouwd :een week voor het scheren, de scheermachine opgezet en helemaal langs zijn lichaam gegaan, zodat hij al aan het geluid kon wennen.
Dan tijdens het scheren zelf hooinet opgehangen en enkel voor zijn hoofd doet hij n beetje lastig, maar dat heeft zo z'n speciale reden en niet alleen iets met het scheren te maken.

En nu dit jaar moesten we hem zelfs niet met 2 touwen vastzetten, hij stond gewoon rustig te eten van zijn hooi...
Maar we doen alles heel rustig, en de persoon die komt scheren is ook zéér professioneel!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 17:09

Mijn pony is dus ook altijd heel rustig en stoer.
Maar met scheren dus niet. Ik heb haar al vaak laten wennen
eraan en er zit wel wat verbetering in, dus ik hoop haar volgend
weekeind te kunnen scheren.. Want ze is nu elke dag zeiknat en
moet een kwartier uitstappen en dan nog een halfuur de zweet
deken erop.. ;(

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:16

Mijn fjord werd dit jaar ook voor het eerst geschoren maar hij was super braaf.
Alleen bij z'n hoofd vond die het eng dus toen hebben we ze oren dicht gehouden en toen was die super braaf ( uiteindelijk is het zelfs gelukt om ze hoofd te scheren.)