Het nut van de zomerdeken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:32

ik woon in midden noord Limburg

deze extreme kou had ik zelf ook nog nooit mee gemaakt
ik liep met 3 stal jassen van die HH jassen roze met donker blauw en lila met donker paars hebben wij het logo enz achterop staan

3 had ik er aan het wa toch wel zoo koud:P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 14:27

Ik dacht dat je met die temperaturen toch minstens ergen op de noordpool woonde ;) . Lijkt mij dus echt te koud, vriezen vind ik niet erg. Maar zoo :oo .

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:01

vannacht heeft mn shet een staldek op van 200 gram. morgen word het hier acht a negen graden, dan fleecedek met ongevoerd regendek en huppa het land in. voor echt de -15 enzo moet ik nog een dikker dek kopen, heb wel zat dekens om nog op te vullen, maar een dek is makkelijker

Odysseus

Re: Het nut van de zomerdeken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:03

Morgennacht en overmorgennacht krijgt Naomi haar 220 grams deken op. Wordt rond het vriespunt (brr wat klinkt dat al weer koud := )

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:05

ijssnuiver schreef:
Jessj22: Heb even in je profiel gespiekt waar je woont :o , niet dat ik daar veel wijzer van werd mijn topografische kennis is namelijk 0,0. -27 is wel veel :oo .

Hier was het afgelopen winter 's nachts -17 en overdag rond de -8. Echt verschrikkelijk := Doe mij maar lekker 25 graden in de zon, haha

peultje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:10

het nut van een zomerdeken?
volgens mij niet, de paarden zitten er denk ik niet echt op te wachten om met een deken op in de wei te staan, terwijl het gewoon lekker weer is.

nu ben ik niet van de dekens en de mijne hebben in de winter ook geen deken op, ook niet als het -30 vriest! nergens voor nodig want ze hebben een lekkere dikke vacht.

dus zomerdeken heeft volgens mij geen nut

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:00

heb jij mazzel zeg!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 08:55

Pff, ik wou dat het hier een keer zo vroor, konden we ook een keer schaatsen(de ijsbaan is hier mega diep, dus vandaar).

Mijn paard heeft nu een deken op van volgens mij 200 gram(medium deken van de Rhino Horseware) en ik heb dus nog een dikkere deken voor als het straks 'echt' winter is. Mocht het hier dan nog keer zo mega gaan vriezen, dan doe ik er nog wel een deken onder. Maargoed, dat gebeurd toch niet.

Peultje: Als ik die van mij (een kwpn) van het begin af aan zonder dekens laat staan, dan krijgt ze volgens mij ook een mega vacht, zodat de deken nooit meer nodig is. Maar ik heb nou eenmaal geen zin in die mega vacht, wordt zijknat en nooit meer droog.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:59

ijssnuiver schreef:
Peultje: Als ik die van mij (een kwpn) van het begin af aan zonder dekens laat staan, dan krijgt ze volgens mij ook een mega vacht, zodat de deken nooit meer nodig is. Maar ik heb nou eenmaal geen zin in die mega vacht, wordt zijknat en nooit meer droog.

Een deken gaat haargroei niet tegen. Een paard gaat wintervacht aanmaken als de dagen korter worden (en zomervacht aanmaken als de dagen weer langer worden) :)

Nut van een zomerdeken snap ik ook niet. Paard gaat niet dood van een beetje kou hoor :) Als ze maar genoeg ruwvoer krijgen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:01

ha ik lees gewoon even mee, heb nét namelijk 4 dekens gekocht voor mijn mini's, ook meer met het idee, ik moet er toch een paar hebben liggen, en idd , in geval van ziekte of keuring ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:04

Met of zonder deken, die van mij wordt toch wel goor in de wei (het liefst de dag dat we moeten starten) :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 09:45

Marieke: Dat weet ik, maar het zal altijd iets tegengaan toch? Bedoel ze is op de hals en onder de buik een stuk behaarder als onder de deken...
En inderdaad voor het schoonhouden hoef ik het ook niet te doen :+ , paard krijgt zich hoe dan ook vies.

Maar ik hoor ook wel eens dat mensen hun paard een deken op hebben, omdat paard artrose in de rug heeft. Is het dan ook nuttig voor de warmte?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:51

Dat lijkt maar zo ;) De haren worden onder de deken platgedrukt, waardoor de vacht dunner lijkt :)

Met een deken ivm artrose heb ik zelf geen ervaring.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 09:54

Maar dan zouden ze als de deken een tijdje af is, toch weer overeind moeten gaan staan? Of werkt dat zo niet?

Ik ook niet, maar er is dus een kleine kans(helaas) dat mijn paard slijtage heeft in de rug/lendenen. Dus ik was ook wel benieuwd wat de dekens dan voor effecht hebben(positief/negatief)...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:05

Dat gebeurd inderdaad (haren weer overeind komen), dan lijkt de vacht weer dikker :)

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:17

Marieke, wat geef jij voor argumentatie tegen het meer zweten/sneller nat in de winter dan in de zomer?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:19

@Siebjuh: ik begrijp je vraag niet helemaal..

In de zomer is die van mij ook bezweet, en ook dan stap ik hem goed uit en zet hem terug op de wei (al dan niet na een flinke douchebeurt). In de winter doe ik dit ook: de vacht is zijn zweetdeken, zolang hij maar goed op adem gestapt is kan hij de wei op.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 10:21

Mijn paard staat dus geregeld even zonder deken en dan worden de haren nog steeds niet zo lang als de lichaamsdelen zonder deken. Bovendien merk ik ook altijd, dat het verharen een stuk minder word. Ik doe de ongevoerde deken 's nachts op, zodra mijn paard begint met verharen(echt verharen dus en niet beetje haar wat de hele zomer loskomt) en dan word dat altijd minder.
Lijkt me dan toch dat het de haargroei wel degelijk wat tegengaat?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:32

Mijn ervaring is van niet. Ik heb een winter lang een ongevoerde regendeken opgehad bij die van mij (vanaf eind augustus) maar zijn haren waren toch echt even lang als dat hij zonder deken staat.

Verharen doet hij niet echt als zijn wintervacht doorkomt, zijn haren worden gewoon langer / vacht wordt dikker.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 10:37

Natuurlijk gaan ze op den duur alsnog wel verharen. Maar ik ga dus ook naarmate het kouder word over op gevoerde deken en bij echte wintertemperaturen(vorst) heb ik nog een dikkere deken eventueel.

Ik denk dat Siebjuh bedoelt, dat een paard met dikker haar meer en sneller zweet. Hierdoor zullen ze natter worden en langer nat bliijven. Is dat dan niet slecht voor ze? Mbt kouvatten ed.
Of bedoel je het nog anders?

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:41

Marieke, ik ben gewoon benieuwd naar je agrumentatie hierover. Mijn paard zweet namelijk in de zomer zelden, terwijl ze in de winter na een paar minuten al nat is. Paard staan zonder deken en word enkel recreatiematig gereden.

edit: heb voor mezefl een reden gevonden, toch even benieuwd naar die van jou :D

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:44

ijssnuiver schreef:
Ik denk dat Siebjuh bedoelt, dat een paard met dikker haar meer en sneller zweet. Hierdoor zullen ze natter worden en langer nat bliijven. Is dat dan niet slecht voor ze? Mbt kouvatten ed.

Als een paard niet op de tocht staat (wat nog wel eens wil gebeuren als ze op stal staan) en goed op adem is werkt de vacht gewoon als zweetdeken en zullen ze vanzelf droog worden zonder gevolgen. Jij wordt toch ook niet ziek als je uit zit te zweten? Of uberhaupt zweet? :) Paarden zijn geen mietjes :)

Ik gebruik helemaal geen dekens, ook niet als het vriest (behalve als het onder de -15 komt). Afgelopen winter heeft die van mij nergens last van gehad.. Maar het ligt ook wel aan het type paard, koudbloeden zijn toch minder gevoelig dan warmbloeden.

@Siebjuh: heb ik geen argumentatie voor :) Die van mij zweet vaak zat (zomer en winter, maakt eigenlijk weinig verschil). Ik zie niet in wat voor effect een deken hier op zou kunnen hebben. Scheren zou voor de winter een optie zijn, dat doe ik wel: jachtmodel. Dat maakt het voor hem net wat aangenamer om makkelijker zijn warmte kwijt te kunnen. Maar ik gebruik geen dekens verder.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:45

De naam zomerdeken is ook nutteloos vind ik, bij ons op stal staat een n onwetend echtpaar die zijn paard dus de hele zomer met zo'n zomer deken heeft laten staan "het is toch een zomerdeken"
Arm dier stond er wit van het zweet bij, zo zielig.

Verder gebruik ik altijd een regendeken om mee te beginnen. Zomerdeken gebruik ik op de trailer, of op stal als ik hem bijv. gewassen heb voor wedstrijd.

@jessj22: mijn pony scheer ik ook om dezelfde redenen als jij jou paard en hij staat midden winter ook onder 650 gram deken +hals + buikflap. Hij word iedere keeer snotverkouden als ik hem niet scheer, omdat zou vacht zo slecht droogt met dat koude weer.

edit: mijn paard zweet altijd na het losrijden al, maakt niet uit wat voor weer het is. Het is maar zelde dat hij niet gezweet heeft na het rijden.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:49

Mijn paarden staan dag en nacht buiten dus ik vind scheren voor mijn geen optie.

Als ik mij volg in jouw beargumentatie over haren overeind zetten, zou het kunnen zijn dat hierdoor meer warmte vast word gehouden en hierdoor paarden gaan zweten.

Type paard maakt naar mijn mening niet uit, mijn ijslander en draverxgelderlander zijn met elkaar vergelijkbaar in de winter.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:53

Siebjuh schreef:
Als ik mij volg in jouw beargumentatie over haren overeind zetten, zou het kunnen zijn dat hierdoor meer warmte vast word gehouden en hierdoor paarden gaan zweten.

Haren gaan inderdaad overeind staan om warmte vast te houden, maar de haren worden platter naarmate het paard het warm krijgt. Ik snap je gedachtegang, maar het is niet zo zwart/wit. Een paard met deken op in stal, gaat rijden (zonder deken), zou dan even snel moeten zweten als een paard zonder deken :) Er spelen meer factoren mee denk ik (onder andere hoe snel het paard van nature zweet, of het makkelijk zweet, werk wat je doet, etc.)