Zonder deken, wie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carla192

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:41

Hoi,

Ik heb een gelderse merrie, de afgelopen twee winters heeft ze geen deken meer op gehad en het bevalt mij prima. De reden om haar geen deken om te doen was/is dat ik het lastig vind om te bepalen wanneer de deken op/af moet en omdat ik alles zelf doe bij mijn paard het soms ook niet erg handig was. En verder leek het mij voor een paard ook niet erg fijn zo'n deken, ze gaan zo af en toe kapot, die van mij staat in het land met andere paarden en dan trekt er weleens een aan. En om een passende deken te vinden is soms ook een probleem. Er zijn twee nadelen aan zonder deken. In de winter binnen rijden is niet lekker na tien minuten begint ze al te zweten en te puffen en in de overgang van winter naar voorjaar met lekker weer heeft ze ook een korte periode dat ze heel snel zweet omdat ze haar wintervacht nog niet kwijt is en het al wel lekker weer is. En als je wedstrijd rijd niet alle jurys waarderen zo'n wintervachtje, dat los ik op door inde winter niet aan wedstrijden mee te doen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:53

Die van mij staat ook het hele jaar zonder deken.
Ten eerste omdat het niet nodig is, ik stap hem na het rijden wel wat langer uit.
En ten tweede omdat ik dan elke dag de deken, al dan niet kapot, uit de wei kan vissen. :')

timokyana

Re: Zonder deken, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:56

Hier staan ze allemaal zonder deken ( behalve onze eczeem merrie die hopelijk binnenkort ook weer in haar nakie mag ;-) )
paarden kunnen zelf zo prima hun temperatuur regelen, hebben ze mij niet bij nodig :-)

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:07

carla192 schreef:
Hoi,
. En als je wedstrijd rijd niet alle jurys waarderen zo'n wintervachtje, dat los ik op door inde winter niet aan wedstrijden mee te doen.

mijn paard (een fries) krijgt ook geen winterdeken op. ze loopt nu met eczeem deken dus van winter mag ze lekker bloot ;)
Ook ga ik van het winter wedstrijden rijden, de jury's kijken er maar langs heen hoor.
Het gaat om het goed uitvoeren van de proef, en dat kan net zo goed met wintervacht.

LiekeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:12

Die van mij staat ook lekker zonder jas buiten. Alleen na het rijden een zweetdeken is voldoende voor hem.
Maar je bent natuurlijk altijd wel een beetje afhankelijk van de weersomstandigheden.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:16

mijn 4 paarden krijgen dit jaar ook geen deken op. Laat hun maar lekker vacht krijgen. Gewoon langer droogstappen na het rijden

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:19

Mijn Drumhorse mag dit jaar zonder deken blijven.
omdat hij pas volgend jaar aan het werk moet.

mijn shet gaat wel met deken op deze wordt ook geschoren.
hij staat intensief voor de kar en binnenkort ook in 2 span

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:23

Mijn 18 jarige KWPN er staat ook bloot buiten.

Ook bij hem zie ik het begin va nde wintervacht alweer komen en laat de zomervacht alweer los

Als het mega veel regent doe ik wel een regendeken op maar gewoon een ongevoerde. Dit doe ik omdat hij vorige jaar stond te bibberen, ja ik weet het hoord erbij maar het ging mij net tever, hij was toen ook echt door en door nat geworden....

Als hij na het rijden nat is gaat hij gewoon de wei weer o phoor, als hij maar goed op adem is, gaat prima!

Hermoso_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:27

Mijn 14 jarige Merens heeft ook geen deken op. Hij heeft het zelf warm als het zo rond het vriespunt is... Kun je nagaan hoe hij het heeft als hij ook nog een deken opheeft. Straks staat hij te koken hahahahaha...

Verder krijgt hij nu ook al zijn wintervacht maar die wordt niet echt dik. Hij staat overdag buiten en s'nachts binnen.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:31

Ook hier geen dekens. Paarden staan dag en nacht buiten en bij allebei merk ik nu al dat ze wintervacht aan beginnen te maken. Dus die kunnen zich prima zelf warm houden van de winter.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:42

Mijn 20-jarige kwpner staat sinds vorig jaar ook zonder deken. Ging hartstikke goed, gewoon een bolletje wol geworden :D Als ik merk dat ze het echt koud of mager wordt krijgt ze wel een gevoerde winterdeken op. Maar dit is nog niet één keer nodig geweest :)
De fjord maakt echt een heel winterpak aan, dus daar maak ik me ook weinig zorgen om. Hoogstens wat langer uitstappen.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:45

Mijn NRPS en KWPN krijgen ook geen deken ;)
Waarom? Omdat het niet nodig is

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:46

Die van mij staan ook 24/7 op het land zonder deken. 1 haf, 1 a pony en een veulen.

Straks wel een schuilstal ter beschikking als het weer echt minder wordt dan een graad of 10. Toch staan ze er eigenlijk nooit in.
In de zomer alleen een paar bomen, dan zit de stal dicht.

Na het rijden wat langer uitstappen en als het erg waait laat ik haar even in de schuilstal staan met het hek dicht dat ze rustig op kan drogen, evt met een zweet dekentje.
Maar na een half uurtje gewoon lekker weer op de weide, even rollen en mevrouw is weer helemaal droog.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:48

Geen deken, wij rijden altijd buiten en ik mag alleen rustig aan doen, dus kan hem niet warmrijden. Ik vind het dan fijn dat hij zijn eigen jasje aanheeft. Plus dat ik het een gedoe vind met deken erop en dan weer eraf. In de winter staan de paarden s'nachts binnen en overdag lekker buiten.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:49

Onze 27 jarige BWP staat ook altijd zonder deken in de winter, omdat we nog weinig met hem doen, zou het kunnen voorkomen dat hij weken met de deken opstaat, zijn vacht is veel mooier nu, alleen in het voorjaar moeten wij hem flink helpen al dat haar weer kwijt te raken!!!!

De pony's die iedere dag gereden worden staan nu al onder 200 grams en worden binnenkort geschoren.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:18

Mijn pony's krijgen geen deken op. Het zijn twee merens, 1 van 1 jaar en 1 van 17 jaar. Met de 17jarige wordt wel gewoon gereden, maar daar heeft ze geen last van.
Wel krijgt ze na fanatiek rijden een zweetdeken op.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:30

_evelien_ schreef:
carla192 schreef:
Het gaat om het goed uitvoeren van de proef, en dat kan net zo goed met wintervacht.

Ja, lekker makkelijk met een donker paard. Maar ik heb een witte. |( Het gaat niet zozeer om de wintervacht als wel om een schone vacht en dat gaat me toch echt niet lukken met die rolmachines hier. Dan zou ik ze ook uren voor het rijden binnen moeten halen om er uberhaupt een zadel op te kunnen leggen. Dat gaat dan dus wel af van hun uren in de wei.

Verder helemaal niemand dus die mijn vraag kan beantwoorden? Blijkbaar rijden jullie dus niet vaak in de winter. Ik wil toch echt iedere dag rijden. Dat heeft niet alleen te maken met het rijden van wedstrijden, maar ook gewoon met het in conditie houden van mijn paard en het uitoefenen van mijn hobby.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:42

carla192 schreef:
En als je wedstrijd rijd niet alle jurys waarderen zo'n wintervachtje, dat los ik op door inde winter niet aan wedstrijden mee te doen.

eigenlijk is dat best belachelijk. als je paard goed loopt verdien je toch gewoon dezelfde punten als ieder ander? ok je krijgt punten voor verzorging, maar een wintervacht is toch niet een teken van slechte verzorging. het lijkt wel alsof paarden geen paard meer kunnen zijn hoe hoger ze in de sport komen, alleen omdat mensen het niet mooi vinden. het is toch heel normaal dat een paard een wintervacht heeft in de winter. maargoed, misschien ligt het aan mij, ben ook totaal ervaringloos wat wedstrijden betreft. als ik er 3x per jaar te vinden ben is het veel :+

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:58

jameyskatje schreef:
een wintervacht is toch niet een teken van slechte verzorging. het lijkt wel alsof paarden geen paard meer kunnen zijn hoe hoger ze in de sport komen, alleen omdat mensen het niet mooi vinden.

Mee eens!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:33

tine10 schreef:
Ja, lekker makkelijk met een donker paard. Maar ik heb een witte. |( Het gaat niet zozeer om de wintervacht als wel om een schone vacht en dat gaat me toch echt niet lukken met die rolmachines hier. Dan zou ik ze ook uren voor het rijden binnen moeten halen om er uberhaupt een zadel op te kunnen leggen. Dat gaat dan dus wel af van hun uren in de wei.

Verder helemaal niemand dus die mijn vraag kan beantwoorden? Blijkbaar rijden jullie dus niet vaak in de winter. Ik wil toch echt iedere dag rijden. Dat heeft niet alleen te maken met het rijden van wedstrijden, maar ook gewoon met het in conditie houden van mijn paard en het uitoefenen van mijn hobby.

Blijkbaar rijden we niet vaak? Zal ik wel overheen gelezen hebben.. :=
Om antwoord te geven op de rest van je vraag, hoe je dat doet zonder deken...

Ik heb een zwarte (fijn hè), maar ook nog eens één die nooit in absolute blubber gaat liggen rollen. Wel in nat zand, als dat zo is dan poets ik het er zo goed mogelijk af en als het veel is op de plek van het zadel zit, dan spoel ik het eraf met water. Effe afdrogen zadel erop en klaar. Dit is niet iets wat dagelijks voorkomt, als ze al eens zo ranzig is dan kies ik er soms juist expres voor om een dag vrij of een dagje longeren in te lassen. Maar mocht ik dus toch per se willen rijden dan helpt het meest smerige eraf sponzen prima. Meestal rolt ze 's smorgens en tegen de tijd dat ik eind van de middag kom rijden ligt al het zand er al naast.

Ik kan gewoon dagelijks rijden en met fanatiek trainen stap ik langer uit, leg 10 minuten een zweetdeken op en verwissel die daarna nog voor een andere, voor nog eens een minuutje of 10 en tadaaaa, een vrijwel droog paard.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:39

Mijn tinker staat ook zonder deken in de winter. (zowel overdag buiten, als snachts op stal)
Ik rij geen wedstrijden, en niet heel intensief.
Als ze zweet stap ik lang uit, en gooi ik er heel even een zweetdekentje op. Dan is ze zo droog.
Vorig jaar heb ik er 1 dag een 0 grams regendeken op gehad. Toen had ik gereden, dus was ze redelijk warm (niet meer nat) maar het regende en waaide onwijs hard.

Ik doe haar geen deken op omdat ze een prima super dikke warme wintervacht heeft, en het niet koud krijgt. Zelf vind ik het gedoe met dekens lastig. Welke dikte? Wanneer op? Bang dat ze t koud krijgt als ie even af is enz.
Ze heeft de eerste 6 jaar van haar leven in het "wild" in Ierland geleefd, dus is er ook aan gewend.
Super makkelijk dus eigenlijk

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:20

[quote="Ecudes
Blijkbaar rijden we niet vaak? Zal ik wel overheen gelezen hebben.. :=
Om antwoord te geven op de rest van je vraag, hoe je dat doet zonder deken...

Ik heb een zwarte (fijn hè), maar ook nog eens één die nooit in absolute blubber gaat liggen rollen. Wel in nat zand, als dat zo is dan poets ik het er zo goed mogelijk af en als het veel is op de plek van het zadel zit, dan spoel ik het eraf met water. Effe afdrogen zadel erop en klaar. Dit is niet iets wat dagelijks voorkomt, als ze al eens zo ranzig is dan kies ik er soms juist expres voor om een dag vrij of een dagje longeren in te lassen. Maar mocht ik dus toch per se willen rijden dan helpt het meest smerige eraf sponzen prima. Meestal rolt ze 's smorgens en tegen de tijd dat ik eind van de middag kom rijden ligt al het zand er al naast.

Ik kan gewoon dagelijks rijden en met fanatiek trainen stap ik langer uit, leg 10 minuten een zweetdeken op en verwissel die daarna nog voor een andere, voor nog eens een minuutje of 10 en tadaaaa, een vrijwel droog paard.[/quote]

Nou, dan heb ik dus 3 extreme viespeuken, die zijn gewoon altijd zwart/grijs van de blubber, en niet een klein plekje, maar overal. Ook voor longeren erg veel, want hoofd blijft ook niet schoon |( . Longeren doe ik altijd met dubbele longe en longeersingel/menschoftje en dat kan dan dus ook niet zomaar om. Ze rollen echt (meerdere keren per dag!!) lekker uitgebreid in de viezigheid, met of zonder deken. Ze hebben geen huidproblemen ofzo hoor, ze vinden het gewoon lekker.

Ben nu dus wel heel erg jaloers op al jullie schone paarden!!!!!!!!!!!!!!!!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:17

trouwens vanmiddag een super artikel gelezen op paardnatuurlijk.nl over hoe paarden zich warm houden.. eigenlijk best onzin die dekens, want het is helemaal niet logisch

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:28

't Hele jaar door zonder deken, 's zomers 24/7 buiten en 's winters 's nachts op stal! :)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:30

dit jaar gaat ze zonder deken, alleen bij langdurige regen gaat er even een ongevoerde regendeken op omdat ze gevoelig is voor rainrot