Nu deken op ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_kippie

Re: Nu deken op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:30

mijn dierenarts zegt scheren deken op overdag lekker naar buiten en s avond lekker naar binnen in een buiten stal hij is nu 22 en hij doet het nog steeds heel goed zo

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:31

Mijn haf krijgt nog geen deken op, hij wordt eind november toch geschoren, maar zodra het snachts gaat vriezen/tegen het vriespunt aanzit krijgt hij wel gewoon een deken op. Mn KWPN heeft ook nog niks op, die krijgt ook pas iets op als het snachts gaat vriezen/tegen het vriespunt aanzit. ;)

Het maakt mij trouwens niet zoveel uit hoeveel dekens anderen ophebben, op dit tijdstip. Ikzelf vind het persoonlijk niet echt nodig. En zo heeft (gelukkig) ieder zn mening. :)

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:37

idd bij mij op stal sta ze al 2 weken met dekens op moeten ze lekker zelf weten.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:01

e_horse schreef:
Bij 16 graden 's nachts en 20 graden overdag een deken op doen?? Ik vind het zeer paardonvriendelijk.. -O-

:+ Dan vind ik het paardonvriendelijk/sjielug als je je paard zomers als het 30 graden is buiten laat staan ipv binnen in een koele stal zet... Het is vrij gebruikelijk om als je niet wilt dat je paard een vacht ontwikkeld (bijv. omdat je swinters je paard flink wil trainen en het dan voor je paard fijner is dat hij niet zo'n dikke wintervacht heeft) al met dekens te beginnen rond begin september. Daar is imo niks sjielugs aan, je gooit er dan gewoon een regendeken op en niet een gevoerde winterdeken, dus zo warm krijgen ze het heus niet.

Ik doe mijn haflinger dit jaar geen deken op gezien ik toch niet zo intensief rij en het dus niet nodig is dat ze een dunne vacht houdt. Ik heb haar 2 winters geleden wel een winterdeken op gedaan, maar het is eigenlijk niet nodig om je paard warm te houden (als je een gezond paard hebt tenminste). Vorige winter heeft ze de hele winter buiten gestaan, ook in de vrieskou, zonder deken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:10

Die van mij krijgt deze nacht een deken op de temp gaat onder de 10 gr en ik wil voorkomen dat er teveel haar opkomt,hij wordt net een pony!en dat is dan met rijden weer niet ideaal.
Ook gaan de lampen op stal aan ,want het korter licht zijn maakt ook dat ze de vacht aanmaken

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:34

Ik ben er vandaag net mee begonnen. Ze heeft nu een 'zomerdeken' op omdat ze al begint met haar wintervacht en ze heeft s'winters een dek op omdat ik +- 5 a 6 × in de week ( intensief) rijd.
Welke deken hangt van het weer af.
Ze is ook een haflinger en is ook zomaar een 'beertje'.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:42

Mijn pony heeft ook alweer 's nachts (buiten) de ongevoerde deken op. Ik heb hem er nu ook opgelaten omdat het hier best wel waait en af en toe regent. En nee, mijn pony is niet van suiker, maar hij heeft wel een spierziekte waardoor hij als een razende af kan vallen en dat voorkom ik liever. :)

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:01

mijn paard heeft gister de regendeken opgekregen.. zodra het kouder word komt er een stal deken 200gr op en dan een winterdeken360 met fleece

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:00

Mijn wedstrijdpaarden krijgen komend weekend een regendekentje op. Dan moet ik ze toch wassen voor de wedstrijd en kunnen ze met schone vacht onder schone deken (ze zijn nu echt heel vies). Zit al poosje te twijfelen of ik dekens om zou doen, maar vond het toch nog te warm overdag (rond 18-19 graden). Blijft ieder jaar weer moeilijk wanneer je nu moet beginnen. Ik wil geen dikke wintervacht omdat ze dagelijks flink aan het werk gaan, dat is vragen om problemen. Ik wil ook liever niet scheren, omdat ze in de winter overdag van ca 8 tot ca 17 uur buiten staan. Dus dan toch maar een deken op. Ons oudje, gepensioneerd, blijft lekker zonder staan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:09

Wij zijn 2 dagen geleden begonnen met een regendeken. Onze paarden staan in open (schuil) stallen, dus eigenlijk altijd buiten.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:19

ik heb mijn paarden 24/7 buiten staan. en mn rijpaard heeft nu 2 nachten een zomerdeken omgehad, maar afgelopen nacht had het ineens geregent (toch waterafstotende deken blijkt want ze was niet doorweekt) dus vannacht heb ik maar een 0 grams regendeken om gedaan!

Vorig jaar had ik alleen een regendeken aan het einde van het jaar omgedaan maar ze komt zo in dr vacht dat ik met de trainingen die ik sinds dit jaar met haar volg dat bijna niet uitgestapt krijg. Vandaar dat ik dit jaar voor het eerst haar vacht wat probeer in te houden voor zover dat lukt, en dus nu al ben begonnen met dekens.

Overdag staat ze dus zonder, weet ook nog niet zo goed wanneer ik de deken dan om moet doen. Volgens mij voorlopig nog niet ivm boven de 12 graden.

JaleesaDeje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:03

Je kan rustig met een lichte deken beginnen maar begin niet te snel met een warme deken want als het van de winter echt koud wordt moet je anders steeds meer dekens op doen

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:53

@ Joviban, interessante link is dat zeg. Dank je.

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:03

Ik doe mijn paarden nog geen deken op. Miss als het kouder wordt, maar ze kunnen zich zelf nou nog prima redden.
Als het zover is start ik gewoon met een tussendoor deken.
Ik vind dat een deken alleen voor ons eigen gemak bestaat :P . Paarden kunnen zich prima aanpassen met hun vacht.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:06

Ik ga morgen een ongevoerde regendeken kopen!
Vind het nog te warm voor mijn andere deken 200gr.
Aangezien ik wedstrijden rijd en een schimmel heb vind ik het nu eigenlijk te koud om hem te wassen van daar de regen deken.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:14

Mijne staat overdag op stal, dus ben niet bang dat hij het koud heeft.
Maar wil dus net als andere hier niet dat hij een dikke wintervacht krijgt. We rijden de hele winter bijna elke dag, dus dan zweet hij en wil hem niet drijfnat op stal hebben. Als hij een dunnere vacht heeft is het dus gewoon sneller droog.

Maar overdag is het vrij warm, en kan niet elke ochtend dekens wisselen.. Hmmmm WAT NU?!

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:38

Wat voor deken heb je 's nachts op?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:43

Ik heb nu nog geen deken op.
Maar wilde nu ongeveer wel een deken op gaan doen.
Heb er genoeg hoor.
Winterdeken die ademt... Wie weet is die gewoon goed. Die leg ik er ook op als hij nat is, want dan ademt die deken het eruit.
En natuurlijk heb ik:
Gevoerde regendeken
ongevoerde regendeken
zomerdeken
winterdek ademend (geen idee hoeveel gram?!)
winterdek (400 gram?)

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:51

Omdat je zei dat je overdag niet wilt wisselen. Ik denk dat je miss als je nu al een deken op wilt doen gewoon een ongevoerde regendeken op kan doen. Wel het weer in de gaten houden, want als er toch een late zomerdag komt met hoge temperatuur is zweet die zich kapot. Of gewoon nog effe wachten met dekens totdat het "echt" koud wordt.

liesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:53

zit er zelf ook over na te denken om de regendeken op te doen... maar zit nog een beetje met het temperatuur verschil...
ik hou het weer nog even in de gaten 8-)

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:00

@ liesjeeee

Ja dat zal ik ook maar doen. Anders moet je gewoon 's morgens vroeg effe naar stal fietsen :9

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:00

Mijn paardje staat nog gewoon zonder deken. Ze staat nu nog 24/7 buiten. Straks als het kouder wordt gaan ze weer naar binnen, maar voor een deken is het nog te warm.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:02

Die van mij staat alweer een tijdje met deken op. Eerst een zomerdekentje en nu een staldeken van 150 grams en een 0 grams regendeken erover heen als ze buiten staat. Ze heeft het heerlijk. Ik wil haar kort in haar vacht houden zodat ik niet hoef te scheren. Sant dat word drama. Dus doe ik het zo. En daarbij komt nog dat ze dan al warme spieren heeft zodat ze niet stijf word.

liesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:08

_Pat_ schreef:
@ liesjeeee

Ja dat zal ik ook maar doen. Anders moet je gewoon 's morgens vroeg effe naar stal fietsen :9

Helaas red ik dat niet met school :+ dat zou je moeten weten :P
of bied jij je aan haha!

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:13

liesjeee schreef:
_Pat_ schreef:
@ liesjeeee

Helaas red ik dat niet met school :+ dat zou je moeten weten :P
of bied jij je aan haha!

Uuuhw laat me daar even over nadenken :Z