's Nachts al onder de dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

Re: 's Nachts al onder de dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:24

nee dat snap ik maar je gaat nu toch niet vragen of een paard snachts een deken op moet .. sorry hoor :S

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:35

Je snapt het denk ik nog niet helemaal Damariis.

Sommige paarden. en vooral degene die veel buiten staan en ´s nachts in de wei of in een frisse stal staan, beginnen nú al met aanmaken van de wintervacht.
Zoals ik al zei krijgt mijn fries een enorm dikke laag onderwol in de vacht, waardoor ze overdag als de zon schijnt het al erg warm heeft, en als je dan gaat rijden krijgt ze het nog warmer, en ze kan die warmte niet goed kwijt, dus wil ik voorkomen dat die onderwol er nu al komt, en dus gaat daar als het nu idd rond de 10 graden is ´s nachts een dekentje op ja.
Overdag in de zon natuurlijk niet, maar als het ´s nachts flink afkoelt wel.

En zo zullen anderen dat ook doen.

Verschilt ook per paard, ik heb er nog 2 en die hebben nog niets van wintervacht aangemaakt en doen dat voorlopig ook niet en die hebben dus ook nog lang geen deken op.

Jeanine, ik heb 2 verschillende ervaringen qua paarden die hoog in het bloed staan, eentje maakte idd enorm snel een dikke wintervacht aan, en de ander had nog een dun vachtje tijdens de vorst.
Beide stonden evenzwaar in het werk, evenveel buiten en op dezelfde stal, maar toch een enorm verschil qua aanmaak van de wintervacht.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:42

Hier nog geen dekens hoor :D.

Gerianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:46

nu al dekens?hier een ieder geval nog niet :D

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:57

Die van mij heeft 's nachts al een deken op :j het koeld 's nachts al hard af. 's morgens gaat hij dan af!!

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 01:06

Damariis schreef:
ik doe pas rond sep een deken op..

eigelijk hebben paarden helemaal geen dekens nodig als is het 5 graden !

:+ daar zitten we nu, rond september :D hahahaha time fly's!!! :P

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:25

hahah sorry kbedoel okt/nov (A)

blond ? neee hoor :P

nee ik snap het heel goed.. maja als je dan zo tegen die vacht opzit gooi dan een deken op en vraag het niet hier op bokt.

je weet zelf beter wat je wilt toch ..?

kijk iedereen moet het zelf weten hoor :D

maar het is nu overdag nog 22/25 graden soms ..en snachts zal het een graad of 15 zijn .. tja iedereen moet het voor zichzelf beslissen. ik geef alleen me mening.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:45

Het is hier rond de 10 graden 's nachts, enkele keer al onder de 10 geweest zelfs.
Maar kan me voorstellen als iemand twijfelt dat ie dan ff de mening van bokt wil weten :)

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:56

ja het is hier 's nachts al behoorlijk koud. Het scheeld wel waar je woont aan de zee koeld het gewoon minder af.
dan zou ik maar niet zeggen dat mijn paard al met een regendeken met fleece aan de binnenkant op staat 's nachts :(:) :D

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 16:24

Damariis: ik beweer ook helemaal niet dat iedereen spontaan zijn dekens moet beginnen opgooien omdat ik uberhaupt vraag of ze er misschien al aan gedacht hebben...

Edit: spelfout

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:56

Ik zou het al wel doen, het is hier in het oosten iig al best koud 's nachts (en overdag ook wel maargoed... niet zo erg om dan al een deken op te doen) en ze maken nu al weer druk de wintervacht aan!

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:01

ik wacht er toch nog even mee

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:15

ik heb net een ongevoerde regendeken op gedaan, hij is flink aan ht verharen, staat buiten (word 11 graden vannacht met regen). Morgenochtnd doe ik hem weer af, morgenaaf weer op, totdat het overdag ook onder de 10-15 graden blijft

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:17

Ik weet het nog niet!! ( kan iemand mij dit vertellen? )

Olivier krijgt nu al een beetje donshaartjes op kont en schoft. Maar hij heeft niet zo'n super dikke wintervacht in de winter.
Wanneer kan de winterdeken er ('s nachts) weer op?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:17

Hier nog geen dekens, het is nog te warm :).

Ook heeft het meer met het licht te maken (dagen worden korter) dan met de kou.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:19

De mijne staat nog lekker dag en nacht buiten, maar ik heb er al een paar nachten een regendeken op liggen en vandaag is die er niet afgekomen. Ik gebruik goede dekens waar ze geen schuurplekken van krijgt en ik hoef op die manier niet te scheren.
Ik vind een dunne vacht zoveel handiger in het werk en ook veel mooier.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:35

Damariis schreef:
hahah sorry kbedoel okt/nov (A)

blond ? neee hoor :P

nee ik snap het heel goed.. maja als je dan zo tegen die vacht opzit gooi dan een deken op en vraag het niet hier op bokt.

je weet zelf beter wat je wilt toch ..?

kijk iedereen moet het zelf weten hoor :D

maar het is nu overdag nog 22/25 graden soms ..en snachts zal het een graad of 15 zijn .. tja iedereen moet het voor zichzelf beslissen. ik geef alleen me mening.

Er wordt gevraagd of er al meer mensen zijn die een deken op doen niet of dat wij willen vertellen of ze wel of niet een deken op moet doen.
En er wordt gevraagd of je scheren dan kan voorkomen.
Als mensen het willen vragen op bokt laat ze dan, je hoeft er niet op te reageren als je niet wil.

Ik heb gisteren mn shet al geschoren, vanacht de deken op gedaan en dacht vanmorgen hij kan wel af overdag (had hem beter op kunnen laten) maar het is toch fris gebleven hier, de 22 graden hebben wij niet gered hier.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:08

Bij ons op stal hebben sommige ook al een deken op :j. Mijne staan nog naakt. (kan niet zelf wisselen en word niet voor je gedaan)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:46

Ik zit er aan te denken om ook een ongevoerde regendeken op te doen. Gisteren heeft het ook de hele dag geregend.

Ik kan hem 's ochtends wel afhalen, en 's avonds weer opleggen.

Dit zou toch wel al kunnen met deze temperaturen.

(het is de eerste keer dat ik met dekens werk, vandaar grote twijfel)

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:51

Ik heb ze vannacht voor het eerst onder een dun zomerdekentje gezet. Overdag gaat ie mooi nog af, maar 's nachts koelt het behoorlijk af!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:55

Jeanine84 schreef:
Ik heb ook gehoord dat de paarden die wat hoger in het bloed staan ook eerder beginnen met wintervacht aan maken..geen idee of dit waarheid is hoor!

Volgens mij niet hoor. Ik heb niet echt paarden die hoog in het bloed staan. Maar de shetlanders zijn mijn paarden altijd ruim een maand voor.

Ik heb de paarden allebei nog bloot staan. Ze staan momenteel wel continu met de vacht omhoog en er begint al wel wat vacht te komen. Ze staan btw wel 24/7 buiten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:57

Hier hebben ze al weer flinke teddy vachten. Laat maar lekker groeien kan eht er altijd nog afscheren ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:07

LADPR schreef:
Hier hebben ze al weer flinke teddy vachten. Laat maar lekker groeien kan eht er altijd nog afscheren ;)

Zo denk ik er ook over en dat scheren heeft ook nog als voordeel dat ik in het voorjaar veeeeel minder last heb van verharen en dus ook niet zo erg hoef te poetsen, want dat is niet echt mijn hobby. Zo kom nu maar op met die strontkar :P

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:09

Haha ja is wel een werk dat scheren altijd maar heb je in ieder geval weer een paar maand plezier van.

Maar goed hartje winter staan ze hier toch stil dus dan is het ok verder nergens voor nodig.

Al vind ik het heerlijk als ze eenmaal onder dekens staan en kaal zijn, ze blijven inderdaad heerlijk schoon dan. Blijft niks in die lange vachten plakken.

plukje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:10

Hier nog geen dekens hoor , overdag staat hij in het land. Dan gebruik ik zo en zo geen dekens.
S'nachts lekker op stal, het is binnen nog aardig warm hoor.