lijmval maken voor dazen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

owens-mama

Re: lijmval maken voor dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:28

Ik houd jullie op de hoogte, nou is het weer volgens mij niet echt zomers te noemen de eerste paar dagen.
fijn heb ook vakantie

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:04

HippoLogic schreef:
Diablo schreef:
Wat ik me nou afvraag he....als je zo'n dazenval hebt staan, betekent dat dat dat ze niet meer op je paarden gaan zitten? Kan me dat nl. niet voorstellen.....

Ja!

Als ze van de bal vliegen, gaan ze nl omhoog. De val in. }:) en wat er in je val zit, landt niet meer op je paard of elders.

Ja, dat snap ik wel. Maar voor die ene in de val, komen er toch gewoon weer nieuwen?
Ik sla er bijv. ook een heleboel dood, die op mijn paard zitten, maar twee tellen later zitten er alweer evenveel op.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:19

Op die bovengenoemde site [quote= http://dazenval.punt.nl/?gr=784997[/quote] schrijven ze ook over een combinatie van thee en azijn spuiten. Iemand ervaring daarmee? Hier in Tunesie zie ik mijzelf niet aan zo een dazenval komen, wel dezelfde irritante daasproblemen dus.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:26

Kun je niet gewoon een rubbern stalmat tussen 4 kettingen hangen? Wel zo makkelijk met schoonmaken. En tjah, welke lijm je moet hebben weet ik ook niet. Misschien gewoon die lijm van de originele lijmval?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:08

Diablo schreef:
Ja, dat snap ik wel. Maar voor die ene in de val, komen er toch gewoon weer nieuwen?
Ik sla er bijv. ook een heleboel dood, die op mijn paard zitten, maar twee tellen later zitten er alweer evenveel op.

Je vangt de (bloedzuigende) vrouwtjes uit de populatie. De mannetjes leven van nectar. Deze gevangenen leggen geen eieren meer en zodoende haak je in op de levenscyclus.
Je vangt er heus niet zoveel dat je direct dezelfde zomer merkt dat er minder zijn, maar je moet ergens beginnen. :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:52

Ja Hippo Logic, ik snap het. Ik denk dus inderdaad dat het niets helpt voor de paarden....

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 08:20

Ik persoonlijk denk dat het een heleboel werk is en die dazen gewoon door blijven komen en het liefst onder de buik van de paarden en daar vooral niet mee stoppen. Ik ga eens kijken wat die azijn met thee doet, zelf zit ik ook onder de muggenbeten en vliegen zijn er ook zoveel, wanneer het bij mijzelf afdoende werkt ga ik eens een paard zijn buik ermee inwrijven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:19

Eleonoor schreef:
Waar heb je die zwarte zwemband gekocht?

Die is roze en zwart gespoten maar de waterproof lak bleek niet waterproof dus ik heb weer een roze zwemband aan een touwtje 8)7

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:25

Haha
dat lijkt me wel een leuk gezicht. :)

Natuurlijk werkt het wel.
Als er 25 dazen om je paard hangen of 12
En als die 12 die gevangen zijn al geen jongen meer maken heb je ook over een paar weken alweer net wat minder omgedierte.
Uiroeien zal vast nooit gaan (helaas) maar verminderen denk ik wel.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:41

Vorame, ik denk dat, voor die 13 die in de dazenval terecht komen, er in no time weer 25 nieuwen zijn...ik denk niet dat je het verschil merkt en je paard al helemaal niet.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:43

Diablo schreef:
Vorame, ik denk dat, voor die 13 die in de dazenval terecht komen, er in no time weer 25 nieuwen zijn...ik denk niet dat je het verschil merkt en je paard al helemaal niet.

Die nieuwe moeten uit eitjes komen die gelegd zijn door andere.
Hoe minder andere, hoe minder eitjes.
En ik las eens dat die beesten 4 weken leven.
Als je er dan elke dag 15 vangt scheelt dat toch een hoop dazen om je paarden. ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:49

Ik ga het ook eens proberen hier. Niks doen is ook geen optie toch?
Ik heb ze nu op hele hete dagen binnen staan want ze worden helemaal leeggezogen en kapot gebeten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:54

vorame schreef:
Diablo schreef:

Die nieuwe moeten uit eitjes komen die gelegd zijn door andere.
Hoe minder andere, hoe minder eitjes.
En ik las eens dat die beesten 4 weken leven.
Als je er dan elke dag 15 vangt scheelt dat toch een hoop dazen om je paarden. ;)

Ach nee joh, er zó veel van die akelige dingen, die 15 die jij er vangt, helpen volgens mij echt niet hoor.

Maar als het wél zo is, en je paarden écht geen last van dazen meer hebben, hoor ik het graag,. Ik blijf dit topic volgen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:56

Ik ga eens dat artikel zoeken waar in stond dat ze 4 weken leefde. :)

Daasvrij gaat nooit lukken.
Daas onder controle denk ik wel.
Niet het eerste jaar, dan liggen er ook nog eitjes van het jaar daarvoor.
Maar ik denk wel door de tijd heen dat je het kunt verminderen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:23

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:42

M.a.w. hoe eerder je de vrouwtjes uit de populatie vangt, hoe beter. :)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:19

Ik las via deze thread [VSW] knoflook voeren.. over wel of niet knoflook voeren om dazen tegen te gaan, maar wat erg slecht blijkt te zijn en dat eucaliptusbomen effectief zijn tegen muggen en dazen, weliswaar in Hongarije maar ik ga hier in Tunesie eens zien of ik er 1 kan planten.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:41

Als ik me niet vergis staat op de orginele website van de loer ook dat ze al geexperimenteerd hebben met andere vormen maar dat het toch echt wel een ronde vorm moet zijn. Zwemband is dan misschien een alternatief maar een bakplaat gaat volgens mij niet goed werken.
De oplossing met grijze vuilzak en insektenlijm klinkt veelbelovend. Alleen de vraag of de vuilzak tijdens het insmeren niet scheurt?
Ik blijf benieuwd.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:12

Ik heb een vuilniszak ingesmeerd, in de vuilniszak zit een jerrycan. ook hier vang ik er wel wat mee. niet veel.
zak scheurtniet.. verder heb ik stroken transsportband ingesmeerd. die zijn half rond. maar dat weet ik vanavond pas of het effectief is. wordt vervolgd

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:57

owens-mama schreef:
Ik heb een vuilniszak ingesmeerd, in de vuilniszak zit een jerrycan. ook hier vang ik er wel wat mee. niet veel.
zak scheurtniet.. verder heb ik stroken transsportband ingesmeerd. die zijn half rond. maar dat weet ik vanavond pas of het effectief is. wordt vervolgd

Mss heb ik er overheen gelezen maar welke lijm gebruik je??

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:38

soesita schreef:
Als ik me niet vergis staat op de orginele website van de loer ook dat ze al geexperimenteerd hebben met andere vormen maar dat het toch echt wel een ronde vorm moet zijn. Zwemband is dan misschien een alternatief maar een bakplaat gaat volgens mij niet goed werken.
De oplossing met grijze vuilzak en insektenlijm klinkt veelbelovend. Alleen de vraag of de vuilzak tijdens het insmeren niet scheurt?
Ik blijf benieuwd.

Waarom vliegen ze je dan ook in de auto met groepen achterna? :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:16

vorame schreef:
soesita schreef:
Ik blijf benieuwd.

Waarom vliegen ze je dan ook in de auto met groepen achterna? :)

Ha, geen idee. Ik heb geen verstand van dazen, ik heb alleen maar gelezen wat op de website stond. ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:51

Ze vliegen je na omdat je koolstofdioxide uitademt, warm bent en beweegt...

Of zou het komen omdat je hoofd rond is? :P ;)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:52

Maar, heeft nu iemand echt ervaring met de lijmval?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:53

Zo'n lijmval klinkt best handig, maar hang het alsjeblieft op een plaats op waar het niet als een interessante gedekte diner tafel lijkt voor (met name) zwaluwen.
We hebben in de opvang al meerdere vogeltjes gehad die uit zo'n lijmval komen en de meesten daarvan zijn reddeloos verloren...