een roze neus topic voor de zomer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:23

Ik zal eens navragen bij mijn huisarts!
Ben toch wel blij dat ik een makkelijke pony heb wat dat betreft, die laat het meeste wel toe!

Voor haar gevoelige nek heb ik nou haar BR 4-ever horses halster gepakt, maar omdat ie van die smalle bandjes heeft schuift die, dus eigenlijk is dat ook geen optie, dan zou ik hem moeten vastsnoeren onder de neus en dat is ook niet prettig op de wei..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:44

Mijn haf heeft ook een roze neusje, factor 30 hielp niet, dus heeft m'n moeder zelf een kapje voor haar neus gemaakt! Zit prima, en iedereen van de manege heeft het toen nagemaakt :+ . Als het dit jaar weer warm wordt doe ik 'm gewoon weer op, hielp echt prima!

sindaspecial

Re: een roze neus topic voor de zomer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:57

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:02

Mijn bonte pony heeft ook een gevoelig neusje.. ik heb echt al vanalles geprobeerd..

Eerst insmeren met sunblock.. dit had als resultaat dat hij het er af ging schuren, dus zijn neus nog kapotter als eerst..
Toen een flapje van de paardendrogist..
dat heeft zeker 5 minuten geleefd, toen was het kapot.. geen succes dus..

Nu ben ik begonnen met het smeren van sudo creme, en ik heb het idee dat dit al beter gaat.. hij schuurt het er iig niet af..

Iemand hier nog een tip voor ons..

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:10

er zijn ook een aantal planten die als je paard ze eet de witte huiddelen extra gevoelig maken voor verbranding.

boekweit, sint-janskruid (wordt ook johanneskruid genoemd), fluitekruid, klaversoorten en duizendblad zijn de meest voorkomende. dit soort planten kun je het beste uit je weiland verwijderen.

ook in de rest van de schermbloemfamilie, waar bijvoorbeeld naast fluitekruid ook de wortel bij hoort zijn veel planten die fotosensibiliteit, zoals dat genoemd wordt veroorzaken, soms doen deze planten dit ook bij aanraking, de bekendste die het ook op andere dan witte huid kan doen is de reuzenbereklauw, maar ook de gewone bereklauw is niet helemaal onschuldig.

let in de zomer dus ook op als je kruidenmixen ed gebruikt of etherische olieen.

bij verbranding op deze manier is het vaak nodig om het paard uit te zon te houden, ook werken zonnebrandmiddelen na het eten van deze planten ook minder, tenzij je echt uv werende sunblocks gebruikt. naast de neus kunnen ook witte benen en witte aftekeningen elders op het lijf ook aangetast worden, vaak omtkom je bij grotere plekken niet aan de dierenarts, ze kunnen er dan behoorlijk ziek van zijn. aan de benen lijkt het vaak op mok.

veel info op internet is engels en dan kun je zoeken op fotosensivity of photosensivity.

sommige paarden reageren ook als ze voer krijgen met klavers, soya of lucerne erin, soms werken bepaalde stoffen uit planten direct, andere stoffen worden door de lever veranderd in schadelijke stoffen, er zijn ook paarden die overgevoelig voor zonlicht worden door teveel bladgroen uit gras.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:21

Nou ik hoop dat mijn pony er goed doorheen gaat komen! Smeer hem nog niet altijd in, maar het gaat goed! hij heeft ook veel roze huid, dus even goed in de gaten houden maar..

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:35

ik lees even mee. hier heb ik ook een mooie roze dame die in de zomer minder mooi roze is. vorig jaar heb ik met factor 50 zitten smeren, maar zonder resultaat.
nu heb ik een lap van dat vliegenmaskerspul waar ik zelf een neusflap van ga maken. eentje die ook de mond aan de zijkant beschermd. haar lippen verbranden namelijk ook heel erg.
ik ben er geen voorstander van om een halster om te hebben, maar dan wil ik het ook alleen tot de zonuren beperken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:02

Hier ook een roze neus. Verbranding valt redelijk mee, maar is er wel. Niet zo erg als de foto op de eerste paginga, maar wel wat korstjes. Ik heb helaas niet de mogelijkheid tig keer per dag te smeren, en zo'n kapje denk ik niet dat ze daar blij van wordt. Maar wil ik wel gaan proberen. Maar zo'n anti-vliegending vond ze echt 100x niets -> paniek, doos is het ook.

Savonds smeer ik de neus 2x in met verzachtende antizonnebrand creme. Als ik aankomt en als ik wegga.

EvaaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:52

Myn pony is een schimmeltje,
dus zal ik d'r deze zomer willen beschermen.
Je zegt dat het ook gewoon kan met een AH,
is een AH gewone zonnecrème?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:27

Mijn paardje had zijn neus flinkt verbrand maandag ;( De korsten en vellen hingen er aan. Goed ingesmeerd met sudocreme en dat gaat nu gelukkig weer beter!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:41

mijn pony is bruin, en heeft een ministukje wat roze is. zou ik dit in moeten smeren?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:53

Mijn pony heeft een hele witte kop en is vorig jaar pas voor het eerst verbrand. Hij stond in een groot weiland met heel hoog gras, daar blijft de dauw in hangen en dan wordt zijn hoofd nat waardoor het verbrand. Ook de huid boven zijn ogen en wat plekjes op zijn benen waren verbrand. De korstjes soepel gehouden met uiercreme en toen die eraf waren de nieuwe huid wel ingesmeerd met zonnebrand tot er weer wat haar op zat. Daarna had de boer het land gemaait en is hij niet meer verbrand.

Net als voorgaande jaren gaat hij nu ook gewoon bloot de wei op, geen kapjes, geen smeersels, helemaal niets. Zolang hij niet met zijn hoofd in nat gras staat verbrand hij niet :) .

Naadiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:31

Nell_ schreef:
mijn pony is bruin, en heeft een ministukje wat roze is. zou ik dit in moeten smeren?

als het echt mini is zou ik het niet doen

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 15:35

hmmm,..zelfs een mini stukje kan verbranden, als het gaat schilveren zal ik het voortaan wel insmeren!

Sproet97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:16

hoge factor zonnebrand smeer ik altijd helpt prima!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:30

mogen er ook merken zonnebrand geplaatst worden?ben namelijk wel benieuwd welke zonnebrand(merk) nou het beste werkt..
ik heb ook een haflinger met flink wat roze op haar neus..smeer het in met factor 50 van derlon(oranje spuitflacon)

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:25

nou heb er hier ookal 1 staan met een verbande neus , ondanks dat hem elke x insmeer met factor 40.
gelukkig is het nog niet zo ernstig maar zijn wel allemaal vellen en korsten aan :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:29

Wij hadden een tijdje speciale kinderzonnebrand (extra hoge factor) omdat dat het beste werkte. Nadeel: het was groen spul, stond ponylief met een groene sneb in he land.

(ik neem trouwens aan dat je in de openingspost pigmentvlekjes bedoeld, niet permanentvlekjes _O- )

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 12:08

whaha zie het nu pas,....machtig!!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:36

Sorry maar ik smeer de witte/roze neus van mn haflinger gewoon in met goedkope Garnier factor 50+ in. ;)

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:45

Hey,

mijn paard is toch een beetje verbrand op 1 plekje hier zit een harde openstaande korst op. Wat smeren jullie erop om de kost sneller weg te laten gaan?

Ik smeer nu sudocreme maar dat werkt niet

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:39

gewoon zo laten,...en zonnebrand blijven smeren

IenIBos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:43

Je hebt van die neuslappen speciaal tegen verbranding van de neus. En heb speciale zonnebescherming van Leovet voor paarden.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:01

M'n hafje is 2 weken geleden met een verbrande neus van de weide gekomen (weet niet of het van de zon of van planten is), het was één grote korst met kloofjes erin. Moet vast pijnlijk geweest zijn... Ik heb er telkens wat vaseline opgesmeerd, voor de kloofjes. Haar neus is nu terug mooi genezen, ik hou het zeker in het oog en ga smeren als het nodig blijkt. Een halster met kapje is geen optie, m'n hafje is een meester in het afgooien van haar halster.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:06

Mijn merrie heeft gelukkig een grijze neus die niet verbrandt. Maar haar bonte kind heeft wel een roze neus. Die smeer ik 1x per dag in met Zwitsal factor 50 en dat gaat super!