Extra maatregelen voor vannacht genomen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bluebeauty

Re: Extra maatregelen voor vannacht genomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:40

Mijn fjord en kwpn staan dag en nacht buiten ( zonder deken). Ze krijgen extra hooi en rond 23 uur gaan ik nog kijken naar het water.

_Bianca___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:47

Paard staat 24/7 buiten. Ze heeft een inloopstal waar ze kan schuilen en krijgt extra hooi nu.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:50

dekentje extra opgelegt en wat extra kuil gegeven en een wollen kleed voor de deur gehangen en morgenvroeg ga ik even naar stal om te kijken of het water in de bakken bevroren is het water is hier al een week afgesloten dus loop al even met emmers te zeulen maar dat mag de pret niet drukken

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:51

De 6 fjorden, leeftijdscategorie 0,5 tot 20 jaar, blijven allemaal lekker buiten met voldoende ruwvoer.
We hebben nu wel de enige kraan die nog los was ook afgesloten.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:55

Ik heb mijn paard op stal met een staldeken (200 of 300 gram ofzo) maar laat ik eerst gewoon zo.
Wel zorgen we dat alle deuren goed dicht zijn zodat er in ieder geval geen koude tocht in de stal kan komen.
Verder valt het vast wel wat mee, hij heeft van zichzelf een kleine wintervacht.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:01

Lynn_Nikita schreef:
krijgen iets extra hooi
verder niks
staan 24-7 buiten met schuilstal

Misschien een domme vraag maar waarom zou je paard het warmer krijgen door extra hooi te eten?
Extra stro/vlas kan ik me voorstellen om lekker warm in te liggen maar van hooi eten krijgen ze het toch niet warmer?

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:05

Hoe meer dieren over het algemeen kunnen eten, hoe warmer ze het houden Knipoog dus extra hooi kan wel degelijk helpen. mijn verzorg paard staatt gewoon met een deken om buiten. maak me er geen zorgen over.

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:05

Van eten krijgen paarden het ook warmer. Lachen

In ieder geval dat is mij geleerd..

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:06

Door het ruwvoer gaat het verteringsstelsel aan het werk en dit houdt een paard warm, dus van binnenuit.. Net of je een extra blokkie hout op de kachel gooit..

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:11

Mijn poown heeft een 300 grams deken met een 200 grams onderdeken. Verder extra slobber en ezxtra hooi. De nattere onderlaag in stal laten liggen en een hele dikke droge laag erboven op.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:17

Die van mij staan er net zo bij als 4 weken geleden. Het enige wat veranderd is, is de waterbak. Was eerst automatisch en nu een emmer.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:54

Arabesk: wat heb ik enorm gelachen om die samenvatting, het was mij inderdaad ook zooo opgevallen die tegenstelling hahahaah Clown Haha!

Dennis: je kunt ook wat schaatsen onderbinden Clown . Zulke dingen gebeuren mij nu ook altijd, van die lekkere handige harrie dingen hahaahah.

De zwarte beren hier staan gewoon lekker buiten, 24/24, hebben wel sinds van de week lekkere bak slobber in rantsoen bijgekregen, normaal echt niet vanwege 'stuiterbalgevaar' Clown maar nu lopen hun kacheltjes er lekker van hoor. Natuurlijk is het hooi niet aan te slepen, je knippert met je ogen en het is weg ( nee niet weggewaaid met die noordenwind) en die krijgen al echt onbeperkt bergen...
Ze hebben het enormmmm naar hun zin, het lijken wel dartele veulentjes met dit weer of iets van kangaroebloed erin opeens ofzo.... Tinker springt met 4 hoeven vanuit niets de lucht in en probeert daar een prachtige bok in te verwerken de circusartiest...
Als de Shet mij met zijn slobberneus aankijkt met zijn dikke haardos en de ijspegels onder zijn kin, ben ik supergelukkig dat ze het zo fijn hebben in dit weer!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:11

Ik heb ook niet exstra maatregelen genomen,alleen bij me pony die staat bij me thuis die krijgt wat meer hooi,en de waterbak houdt ik goed in de gaten..en ze heeft een schuilstal om in te staan,en deken op,my way staat lekker warm op stal met hooi en warm bedje in vlas..

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:49

Paard staat ook op stal, maar ik maak me ook enkel zorgen om het water. Daarnet nog even haar bak bijgevuld. Op de elektrische drinkebak reken ik al niet meer. Clown
Papa van stalgenoot gaat morgenvroeg om 7 uur alweer checken.
Maak me verder geen zorgen. Lachen

Mijn konijn kwam daarnet aan de deur krabben. Die blijft vanacht liever binnen. Haha!

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:51

Mijn paard stond al met 550grams op (ongeschoren Haha! ), dus geen extra dekens nu.
Het water wordt wel afgesloten (automatische drinkbakken), dus de stalhouder is nu fijn aan het
sjouwen met emmers water.
Verder staan ze lekker binnen zoals altijd, dus geen extra maatregelen.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:54

Nee geen extra maatregelen, overdag lopen ze buiten en s avonds staan ze op stal en de bovenluiken (buitenstallen)blijven gewoon open.
Ze hebben allemaal een normale winterdeken om (geen extra dikke ofz0)

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:55

5 paarden hier, 24/7 buiten variërend van koudbloed tot warmbloed, allemaal dik in het haar en voor geen enkele worden extra maatregelen getroffen. Die van m'n zusje heeft dan een regendeken om omdat ze niet wilt "dat ie vies wordt" Vork , de rest staat zonder deken. Ze redden zich wel, het wordt hier volgens de verwachting overigen -8.
Mijn vader begon wel over dekens vanmiddag trouwens, of ze er niet eentje op moeten.. Spoog het zowat in z'n gezicht "Die van mij krijgen géén deken om" .. Merrie komt uit Rusland, die heeft vast wel eens erger meegemaakt en ook allemaal overleefd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:58

De paarden waar ik ga hebben ook geen dekens en die hadden het vandaag alvast verre van koud, terwijl het ook al koud was en er een flink gure wind opstond.

Ze krijgen meer hooi (het gaat ook gisten in de buik en das warm), er worden bidons water aangesleept en ze krijgen warme slobber, maar das toch echt al luxe Haha!

Heel het dekengedoe ontgaat mij, lijkt mij vooral iets voor mensen die teveel tijd en geld hebben of niet graag hun paard poetsen of deftig eten geven.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:06

Waterleidingen afgesloten, extra stro en ruwvoer in de stallen, warme slobber toen ze op stal kwamen, deuren dicht, extra deken over de motorkap van de tractoren, accu aan de lader, buitenkranen afgesloten, radiatoren overal een stukje open, gordijnen dicht, kacheltje in de bijkeuken, auto in de garage, warme kruiken en zelf een extra deken.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:11

Water is al lang afgesloten, ik sleep me een breuk elke dag met die cans Huilen van het lachen Mijn paarden staan 24/7 buiten met kleine schuilstal (waar ze regelmatig met zn drieen in staan Clown ) Paard heeft 200 grams op, sinds eerste graadje vorst, en houdt deze op. Shetjes staan zonder (ook mijn veulen van 6 maanden). Ik heb ze extra hooi gegeven en trap zo nog even het water in. Hoewel er genoeg sneeuw ligt, dus vocht hebben ze genoeg Knipoog
Komt goed hoor, heb morgen lekker frisse paardjes Haha! gezellig!

En nog heel praktisch voor hier thuis:
-de handremmen eraf gelaten
-deurenstrips ingesmeerd met vaseline

Anders kan ik morgen niet weg Clown
Laatst bijgewerkt door Puchje op 06-01-09 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:12

Hier niets extra's, rijpaard staat al weken onder 2 dekens van 300 gram. De stal is vrij goed geisolleerd waardoor het er niet echt heel koud wordt. En zo ja, dan morgen maar met de hand water geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:15

Om te voorkomen dat de waterleiding gaat bevriezen hebben we die nu ook net afgesloten in de schuur, nadat de paarden genoeg hadden kunnen drinken. Morgenvroeg rond een uur of half zeven zijn we wel weer op en dan krijgen ze wel weer water, verder voeren we niet anders dan normaal want ze krijgen altijd onbeperkt ruwvoer. Er staan twee met een deken op, omdat ze in training zijn en de andere twee hebben een dikke wintervacht die ze wel warm houdt.
Accu's van auto's zijn onlangs vervangen, verder de kachel een beetje hoger en een glaasje Beerenburg. Moet te doen zijn want zo koud is het per slot van rekening niet.

LaUrOssssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:21

vraagje, de mensen met bevriesende waterbakken die ze dan met gewel bijna moeten vrijmaken! helpt een stuk hout erin niet zodat het niet dicht kan vriezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:25

nee, dan vriest het gewoon om het hout heen en heb je nog niks!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:26

mijn paard staat overdag buiten, 's nachts binnen. Hij is deels geschoren (buik, hals streepmodel) maar hij staat gewoon zonder deken op. (ijslander, hij heeft zelf een deken om van zijn vacht.)

In zijn stal zal het niet zo koud worden, er staan achterin de stal koeien en dat is een flinke kachel daar! (ook al staat de deur open aan de voorkant.) Ik maak me niet snel druk, hij red het wel.

Ik denk dat een paard dat niet geschoren is en al onder een dikke deken (300g) staat geen extra deken nodig heeft vannacht.

Maar die waterbakken in de paddock vullen is wel redelijk irritant. Onze paarden hebben normaal een weidepomp en de tonnen gooien ze steeds om die ze tijdens vorstperiodes krijgen. Je kunt al bijna schaatsen in de paddock!