grond bevroren> paarden evengoed naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: grond bevroren> paarden evengoed naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:03

lausan schreef:
Jazeker, lekker naar buiten ermee!
Die van mij gaat ook gewoon buiten; ze is extra voorzichtig.

Het is veel gevaarlijker om de paarden met vorst binnen te houden en ze later buiten te doen. De bovenlaag van de grond lijkt ontdooid, maar de onderlaag is nog bevroren. Als de paarden dan buiten gaan na een paar dagen binnen, zijn ze jolig en speels en dan glijden ze uit door de gladde onderlaag.
Heb al meerdere paarden flink onderuit zien gaan in zo'n situatie; tot en met gebroken heup aan toe. Dat wil je niet zien.

Gelukkig stonden ze bij ons gisteren ook op het land. Gelukkig al in het vlakke land, waar ze door de vorst toch weinig kapot kunnen trappen. Iedere dag naar buiten, ook met bevroren grond, voorkomt de gekke buien die je kan krijgen wanneer ze met vorst een paar dagen binnen staan.

Paarden kunnen met bevroren grond dus gewoon naar buiten, maar liefst wel met een egale grond, ivm bijv. pezen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:11

Coby schreef:
Iedere dag naar buiten, ook met bevroren grond, voorkomt de gekke buien die je kan krijgen wanneer ze met vorst een paar dagen binnen staan.

Dit is vooral erg belangrijk!
Als je een paard met flink wat stalmoed naar buiten stuurt met dit weer kan je wachten op blessures... Die van mij passen zich aan en zijn zowiezo rustig als ze van stal komen. Wel spelen en rennen ze meer als de bodem het toelaat.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:14

Hier staan ze ook gewoon buiten hoor Ja Mijn eigen pony doe ik wel in een vlakke paddock aangezien zijn slechte pezen, maar met de rest word 'weinig rekening mee gehouden'. Lachen

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:31

die van mij hebben vandaag ook nog 4 uur buiten gestaan land is zo goed als vlak alleen langs de kanten niet en juist daar moeten die gekke paarden gaan lopen pipo s maar idd als je ze elke dag gewoon buiten zet gaan ze niet zo heel gek doen.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:35

Onze paarden staan ook bij weer en wind buiten, we hebben echt geen medelijden. Ze passen zich wel aan.
Vanmiddag was er alleen wel een paard kreupel en een ijzer kwijt toen ik haar binnenhaalde (op mn werk). Wel heel erg balen want ze was bijna genezen van een blessure aan haar been. En het zou kunnen dat het nu weer terug is. Maar als je ze binnen laat staan kroppen ze alleen de energie op en die komt er dan uit als ze weer naar buiten gaan.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:37

Verona gaat gewoon van 's ochtends (10 u) tot 's avonds (6u) op de bak. Ze loopt veel rustigere nu, en in een bak hoeft ze toch niet opzoek naar eten. Bloos
Ik vind het gewoon fijn voor haar als ze in het zonnetje kan staan, ookal is dat in een bevroren bak Tong uitsteken

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:43

mijn paard staat ook gewoon buiten van 8 uur `s morgens tot half 3 `s middags mijn paard trekt normaal wel es sprintjes maar ze is nu wel rustig in de wei dus ze passen zich wel aan

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:43

die van ons stonden op t land!

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:53

Mijn paard gaat meestal wel naar buiten, hij kijkt zelf goed uit wat hij doet. Het is sowieso een rustige dus dat is wel fijn.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:18

gewoon lekker naar buiten
juist de mensen die ze binnen houden komen zichzelf wel tegen op t moment dat ze na een week hun paard naar buiten gooien en het beest zo dol is dat hij wat oploopt
in de natuur vriest het ook en lopen ze ook door
paarden kunnen zich perfect aanpassen en frisse koude lucht is juist heel gezond voor ze en ze vinden het heerlijk in het zonnetje

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:25

Gewoon naar buiten met 't spul, ze letten echt wel op en als ze dat een keer niet doen dan weten ze dat ook voor de volgende keer. Ik ben best wel een beetje hard in dat opzicht, maar ik vind dat een paard niet op stal hoort. Het is bij ons op stal ook een trent om ze bij het minste of geringste binnen te laten staan, maar ik doe daar niet aan mee. Mijn paardje mag lekker iedere dag buiten spelen en ik merk gewoon aan d'r dat ze een stuk vrolijker is dan wanneer ze op stal moet blijven staan.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:27

Lekker daar buiten. Hier zitten er wel wat gaten bij het 'hek', maar hoe verder je de wei in gaat, hoe zachter (en natter) het wordt. Gaat nog prima. En ze kijken zelf wel uit Ja

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:29

Mijne gaat ook lekker naar buiten! In het begin kijken ze even raar op als ze door het modderige eerste stuk lopen dat helemaal bevroren is maar verder niks aan de hand!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:30

Lekker naar buiten laten. Die van ons zijn voorzichtig met de harde grond. Het wordt een ander verhaal als je paarden dag en nacht op stal hebt en ze nu wil laten uitrennen, dat is vragen om blessures.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:40

Paarden gaan hier elke dag naar buiten, weer of geen weer. Alleen bij orkaankracht en storm houd ik ze binnen aangezien er veel bomen om het land staan.
In de weide is er tevens een ruime inloopstal.....kan me niet heugen wanneer ze erin staan, ze lopen eigenlijk altijd in het land.
Met de bevroren grond ook....

Jarno.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:10

Bij ons hebben ze tot en met 2e kerstdag buiten gestaan, daarna niet meer.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:16

die van mij hebben vandaag ook gewoon weer buiten gestaan.ze doen echt niet gek hoor want ze gaan elke dag een paar uut.twee paarden blijven binnen die vinden het te koud.heb wel tegen ze gezegt dat ze ze nu niet meer na een week binnen laten naar buiten doen want dan zijn ze gek en dan gaan onze paarden ook mee doen.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:45

Onze paarden die staan gewoon vanaf 8 uur tot 5 uur op het land in de winter, bevroren of niet Ja.
In de zomer 24/7.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:47

Die van ons staan ook gewoon lekker buiten op het bevroren land. Ze passen zich prima aan, ze hebben het alleen wat sneller "koud". Dus ze staan niet zo heel lang buiten, gem. een uur of 5/6 daarna worden ze vervelend en halen we ze naar binnen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:50

Ik zou mijn paard alleen naar buiten doen, bij vries, als het vlak is niet met allerlei hobbels/bobbels en gaten erin.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:52

Onze paarden gaan gewoon naar buiten. We hebben een heel vlak weiland, dus dat gaat prima Lachen
Een van de drie paarden staat rond een uur of 3/4 wel bij het hek, die wil dan wel naar binnen, dat is een beetje een koukleum.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:04

Lisa91 schreef:
Een van de drie paarden staat rond een uur of 3/4 wel bij het hek, die wil dan wel naar binnen, dat is een beetje een koukleum.

ROFL Dat ken ik.

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:08

Wij gooien ze op het erf los, ze hebben dan nog stukken waar gras staat en we gooien kuil neer.
Ik zie het niet zitten om ze binnen te houden omdat het vriest.
Nou staan ze bij ons aan huis dus gaat dat makkelijk,
als wij in een pension of iets dergelijks zouden staan en ze mogen s'winters gewoon de wei op dan zou ik dat gewoon doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:08

Sleutelwoord is continuïteit... als je ze maar iedere dag buiten zet gedragen ze zich normaal.
Die paarden die maar zo nu en dan buiten komen zijn gekker in de knikker, en geef ze eens ongelijk!
Bij ons staan ze heerlijk buiten, de hele dag....
Blije gezonde paarden Ach gut

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:10

Mijn tinkertjes staan 24/7 buiten met een schuilstal, maar we hebben ze voor de zekerheid maar in de
bak gedaan waar het wat vlakker is. Mijn tinkerveulen (3 mnd) bleek heel erg te gaan racen in de hobbelige harde
wei, dus maar het zekere voor het onzekere een pad gemaakt richting de bak voordat ik een veulen
heb met gebroken benen.