is het te koud om te rijden??!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: is het te koud om te rijden??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:09

lautje76 schreef:
heerlijk juist! Lekker wolkjes blazen met de poown. Ik krijg alleen van die koude knieen. Clown

Moet je met uitrijdeken rijden en die over je eigen benen doen Lachen Werkt heel goed.

Ik snap trouwens niet dat het in de binnenbak koud is hoor. Bij ons is dat helemaal niet.

@passorapard: onderkoeld geraakt serieus? Wat had je dan aangetrokken Verward Trouwens, onderkoeld ben je pas als je lichaamstemperatuur onder de 35 graden komt, maar dan kun je niet meer huilen hoor.

Sjongejonge, we hebben al lang geen strenge winters gehad, en mensen veranderen ineens in mietjes... Scheve mond

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:27

Vind het juist wel lekker, gisteren een buitenritje gemaakt en had niet het idee dat mijn pony het koud had (niet geschoren, flinke wintervacht maar staat wel onder een deken). Zelf vroor ik wel bijna van m'n pony af, maar had dan ook een dunne rijbroek aan en heb rubber laarzen (ja vreselijk). Meestal als je je gewoon goed aankleedt en flink doorrijdt krijg je het vanzelf wel warm. Daarnaast wordt m'n pony ook wat actiever maar niet te druk en dat is fijn werken. Het enige wat me tegenhoudt is onze bevroren buitenbak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:28

ik heb vandaag ook weer buiten gereden kon bijna alleen maar stappen en had alleen last van koude handen en voeten.. maar de merrie heeft een dikke wintervacht dus daar kon ik mijn handen onderweg aan opwarmen Clown

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:31

Gister vond ik echt niet fijn, ik had wedstrijd en mijn handen verkrampte nogal en ik had een scheven teen van de kramp dus dat schoot niet op. Vond het echt helemaaaal niet fijn maar aangezien ik wedstrijd had moest ik wel door rijden. Als ik thuis had gereden was ik mooi na 20 minuutjes afgestapt Haha!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:38

Ik heb geen binnenbak tot mij beschikking, dus moet altijd in de buitenbak. Overdag gaat het nog wel, maar in de avond vond ik het al flink koud. Mijn paard is geschoren dus die word altijd met inrij/uitrij deken gereden de eerste 15 minuten ongeveer, en dan weer met uitstappen. Als het ook nog eens waait dan longeer ik hem eerst voordat ik erop stap, want dan is hij te fris. Ik heb het met opzadelen al zo koud Brrr......alles wat je beetpakt is metaal en het leer is ook zo koud. Ik wil van die thermozooltjes aanschafen voor in mijn laarzen, heeft iemand daar ervaring mee?

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:43

Het is wel echt heel koud, ik ben ook een verschrikkelijke koukleum, maar zo lang de bak niet bevroren is, kan je best rijden... Ik stap alleen dan maar een paar rondjes in ipv een minuut of 5 à 10. Met dit koude weer kan je beter een rustig drafje pakken, dan lang blijven stappen. Ik heb alleen een buitenbak om te rijden en mijn paard hoef ik gelukkig niet te schren.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:49

als je aandegang blijft en je paard goed laat werken is het niet koud.
ga anders na 5 min al draven gewoon lang teugeltje. of longeer je paard even lekker dat de spieren opgewarmd zijn.
als het nu al te koud zou zijn kan je de hele winter niet rijden:s
alleen kan ik nu niet echt in de bak rijden omdat die bevroren is:S
doe anders voor het rijden een beetje faseline op je gezicht en voeten dat is lekkerwarm.

Doenjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:05

Het is nu wel echt te koud ja, in een binnenbak is het nog wel te doen anders echt niet meer!

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:15

Ik vind het ook zooo koud nu.

Ik heb alleen een buitenbak...

Maar ik heb er wel wat op gevonden.
Ik heb lampen in de bak Haha!
Nee serieus, ik heb een mallot onder mijn rijbroek. Een cavallo blue label met een soort thermostof. Verder hier nog dikke sokken over. En ik rijd ook wel met sjaal om mn nek/voor mn mond langs. lekker warm allemaal.
Mijn schimmel is nu voor de tweede keer geschoren. Super koud voor hem buiten dus. Daarom rijd ik hem dan met een fleecekleedje onder het zadel die ook over zijn rug gaat. Dat blijft goed zitten. En zn rug blijft lekker warm. Met losstappen en uitstappen heb ik ook nog een wollen kleed op liggen. (Ten minste dit weekend, toen het echt koud was +/- 0graden of er onder...
Ik had hem zaterdag ook nog fleecebandages omgedaan. Leek me ook wel lekker warm ipv peesbeschermers.
Oja ik heb ook nog een bontje om de singel. Dat is ook wel zacht&warm voor het paardje Knipoog

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:19

Ik rij graag met koud weer. Mijn paard is een koudbloed en is heerlijk voorwaarts met de kou. Hij staat 24/7 in een weiland dus de kou is hij wel gewend. Wel even een goede warming up en cooling down doen met deze kou. En jezelf natuurlijk goed aankleden Lachen

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:27

kom op buitenrijders, het is toch gezond voor mens en paard om met dit weer lekker in de frisse buitenlucht bezig te zijn?

kortom niets mis mee!! handschoenen aan en gaan....

mijn paarden zijn warmbloed en zijn allang blij als ze een lekkere buitenrit mogen maken.

na de rit weer lekker op stal onder een deken.

niets mis mee, zolang het niet glad is op de wegen ed kunnen we lekker rijden. Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:29

Ik rij lekker ook gewoon buiten met dit weer Lachen. Helemaal niets mis mee, paard vind het ook prima Lachen

Doenjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:31

Apple schreef:
Ik rij lekker ook gewoon buiten met dit weer Lachen. Helemaal niets mis mee, paard vind het ook prima Lachen

Dat probeer ik ook elke keer, maar kan er niet van genieten. Ik heb het zo koud dat heel mijn lichaam verstijfd.. Dus wat is jouw geheim? Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:32

Heel veel lagen kleren aan, dubbele sokken (of dikke sokken) en verder gewoon lekker draven als stappen te koud wordt Lachen

Beetje kiezen met "beschutte rondjes" helpt ook.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:37

Afgelopen dagen was het in ieder geval te koud om in de bak te rijden (buitenbak) want de bodem was bevroren... Buitenrijden is met dit weer ook niet heul fijn (heb zaterdag met mijn lessers buitengereden door de polder en langs de watertjes. BRRRRRR!

maatlaje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:37

Voor het paard is het zeer zeker niet te koud Knipoog . Zelf dik aangekleed en dan komt het helemaal goed. Daarna thuis een heelijke warme douch Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:42

Te koud om te rijden? Het moet toch niet gekker worden.

Voor ik weg ga zet ik de slobber vast klaar om te weken en ik zorg dat ik rond thee tijd terug op stal ben om lekker op te warmen. Goed ingepakt heb ik nergens last van, zolang je zelf actief blijft raak je ook niet onderkoelt. (zou ik sowieso erg knap vinden met dit weer Knipoog )

Ik vind het heerlijk rijden op deze manier, dampende paarden en die ademwolkjes. Helemaal mijn ding Lachen

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:58

Gister had mijn pony de rijp aan haar oortjes hangen... Maar ik heb toch heerlijk gereden. Ik moet ook wel iets met haar doen, want door haar artrose word ze vreselijk stijf van het koude weer. Ik moet nu ook dik 20 minuten instappen voor ze een beetje los komt.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:11

Nou ik vind het ook nu leuk om te rijden! Waar ik wel een hekel aan heb is regen (tja, dat natte is alleen leuk in de zomer, lekker zwemmen!) en hele harde wind (maakt zo'n herrie).

Ik heb haar een aantal keer geschoren, maar vond het een heel gedoe om telkens met die dekens aan de sleep te gaan. Heb ook geprobeerd om alleen met een dikke deken te doen (werkt naar mijn mening niet: krijgt als nog een vacht, niet genoeg om zonder deken te staan en net genoeg om alsnog nat te worden tijdens werk).
Dus staat dit jaar lekker als een teddy erbij, heerlijk zacht en samen lekker door de koude lucht (krijg je van die leuke stoomwolkjes uit de neusgaten van je pony!). En als het even kan lekker vroeg, zodat je overal nog konijntjes en hertjes ziet!

Eerst even stappen om de spiertjes enigzins op te warmen, daarna net zo als anders rijden. Ik probeer altijd wel om haar zo te laten werken dat het grootste deel van haar lichaam enigzins droog blijft (hals en liezen voorkom je bijna niet tijdens normaal werk). Dan minimaal de laatste kilometer stappen en thuis op stal met wat hooi om op te warmen en droog te worden. Als het ergste opgedroogd is gaat ze weer naar buiten.

pris2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:19

Waarom zou het te koud zijn om te rijden?
Als je eenmaal bezig bent wordt je paardje wel warm, Alleen misschien is het wel slim om langer in te stappen of iig goed in te stappen omdat z'n spieren natuurlijk los moeten komen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 18:25

enne vinden jullie het nu inmiddels al wel te koud

ik vind het vercshrikkelijk en mijn paard ook
hij wil alleen maar lopen, lopen en het liefst hard en wil absoluut niet ontspanne en loslaten in zijn rug
terwijl ik nu toch gewoon met een deken rijd
het is gewoonweg verschrikkelijk en van de week had ik ruim 30 min gereden met handschoenen maar kreeg mijn vingers maar niet warm ; echt zowat bevroren

het was toen ook -7!!!!

Ik hoop dat de kou snel over is want ik baal er echt van en mijn paard ook; fijn rijden is er nu echt niet meer bij

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:55

Niets leuker om met dit weer lekker te mennen en de elemaneten te trotseren met een stel dampende pony's voor de wagen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:48

alleen zo vreselijk koud als je zelf op de wagen zit ik heb jarenlang gegroomd op huifkarren *brrrrr* vreselijk koud met dit weer....

Ik zat vanmorgen om 9 uur al heerlijk op m'n paard in het bos.... mijn paard leeft nu helemaal op: hoe kouder, hoe lekkerder, is zijn motto! Ik ga dan lekker zonder zadel en er is altijd wel een warm plekje om m'n handen te warmen.....

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:21

Mijn paard heeft er geen last van, ik ook niet echt alleen van mijn tenen Verdrietig

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:59

Het is zeker niet te koud, alleen wel jammer dat we door de bevroren grond voorlopig even in de binnenbak moeten rijden. Ik doe wel wat extra kleding aan, zoals een thermobroek onder mijn rijbroek omdat ik anders hele koude benen krijg, en een lekkere dikke trui. Ik krijg het alleen koud als ik lang stil moet staan maar als ik zelf op een paard zit en bezig ben heb ik het zo lekker warm. En ik vind het prettig rijden want ons anders wat flegmatieke paard is lekker voorwaarts met dit weer.