Paarden met oud & nieuw in de wei, ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Paarden met oud & nieuw in de wei, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:05

Ik doe ze vroeger naar buiten en haal ze vroeg weer naar binnen. Vorig jaar was het eerste jaar dat ik het paard bij huis was, en hij reageerde op knallen vrij heftig. Gelukkig begint het hier later op de middag pas, dus kunnen ze de hele ochtend en begin van de middag lekker naar buiten. als de knallen steeds erger worden zet ik de rdio in de stal harder ek ga regelmatig heen te kijken. De luiken zijn allemaal dicht en de deur ook. Luiken open wil niet, want de gekleurde lichtflitsen hepen niet erg mee. Maar de radio op standje discotheek werkt heel prima Clown

Maar ik neem verder geen risico en hij gaat dus gewoon naar binnen ( zoals elke avond )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:06

Stond altijd buiten in wei, dan even rennen om 12 uur, zeg 1 sprintje en dan dacht men.
Laat maar! En dan bleven de dames en heren gewoon rond kijken, of gingen eten.
Wel altijd iemand erbij, zodat als er 1 het draad in zou vliegen.
Je die niet pas een dag later vind.

Laatste jaren stond die van mij op stal buiten in woonwijk.
Geen probleem.

Nu andere stal op beton uitloop, stal kan niet dicht.
Zal dus ik of iemand anders wel op stal rondhangen om de boel
in de gaten te houden.

Hier zijn ze trouwens al tijden aan het jagen en er wordt al geknald.
Reageren ze momenteel eigenlijk niet op.
Verwacht ook niet veel dus. Maar ja, ik heb'n koudbloed.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:09

Wij hebben onze paarden altijd buiten staan, net als iedere dag van het jaar. Heb er nog nooit last van gehad, maar onze paarden worden regelmatig geconfronteerd met allerlei klappen, jagers, vroeger ook vogels die van het vliegveld weggejaagd worden met van die rotknallen..In het begin wat onrustig, maar daarna is alles okay.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:09

Het is hier altijd stil, op het werkverkeer na, maar ja verkeersmak is ie ook wel Clown

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:50

Yinari schreef:
Naaltje schreef:
(ik wandel met pony-lief ook gerust een rondje op 31 dec Knipoog zo droog is ie..)

Dát durf ik niet meer . Twee jaar geleden vond één of ander joch van een jaar of 14 het grappig om rotjes voor mijn pony haar voeten te gooien! Ik liep langs de weg met haar, en het is een wonder dat ik haar kon houden (met bit, in een reflex touw om neus gedaan.... ik snap het nog steeds niet).

Sindsdien ben ik als de dood dat er meer van die grappige types rondlopen. Ik moet er niet aan denken dat ik haar langs de weg los had moeten laten .

deden ze bij mij afgelopen jaar ook.. erachter dan toch..
paardenvolk ook nog eens..
de droogkl*t reageerde niet eens.. Scheve mond

moet eerlijk zeggen dat ik rijdend niet meer het dorp in ga ook Lachen

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:51

Bij ons lopen ze ook altijd buiten. Boven de stallen is zo'n open hooizolder met een verstelbaar dak, dus als daar een pijl in vliegt en de paarden staan dan op stal, dan krijg je ze er nooit meer uit! Wij zijn er ook nooit bij, maar als we de volgende ochtend daar komen zijn ze altijd wel relaxed!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:09

Mijn paarden blijven ook gewoon buiten, echt nog nooit een probleem geweest. Ze staan aan de rand van het dorp, dus staan niet direct in het geknal, maar wel er naast. Ze horen al een hele week vuurwerk dus zijn dan allang gewend.
De paarden hebben veel meer stress als ik ze met z'n 4en in de loopstal zet als dat ze buiten staan, omdat ik ze nooit opsluit.

Ze worden wel altijd 10 voor 00.00 uur gevoerd. Over het algemeen laten ze hun voer niet in de steek als het geweld losbarst Clown

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:44

Die van mij staan 24/7 buiten dus met oud en nieuw ook.
Ik kan ze wel op stal zetten maar daar doe ik ze echt geen plezier mee.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:32

mijn paard die op stal staat,is dan erg nerveus en bang en staat echt te rillen,is hier iets voor te krijgen?wie weet dat..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:44

Onze jonkies staan buiten, maar het land ligt behoorlijk afgelegen. Die horen dus alleen wat gerommel. Vorig jaar stonden ze dichter bij het dorp, maar ook daar werden ze niet echt anders van. Ze staan nooit op stal, dus om ze nu te vervoeren naar een plek (de stal) die niet vertrouwd voor ze is en waar veel meer lawaai is? Ik laat ze gewoon buiten.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:37

Als je ze dan alleen maar op stal zet en normaal gesproken nooit.
Ik denk dat ze dan dat ze zelfs slechte ervaringen vinden met een stal.
Ik had ook nog een vraagje.
Die van mij staat allen snachts op stal.
Zal ik der dan ook gewoon snachts op stal zetten?
Of juist dan buiten?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:38

wat ze gewend is lijkt me beter..
of waar jij je beter bij voelt..

bij mij op stal gaan de andere 2 naar binnen omdat de eigenaar zich daar beter bij voelt (en de 1ne zich kapot dreigt te rennen op het hek..)
de mijne mág niet naar binnen omdat hij zich daar eerder lam draait dan buiten Lachen

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:17

Ik zou het risico niet gaan nemen, als er toch wel wat gebeurt.
Maar als de joune het wel gewend zij, kan je ze best buiten laten.
Wij doen ze wel gewoon naar binnen, even geven ze vlak voro tijd wat extra hooi.
Maar wij wonen best wel afgelegen, dus dat valt hier nog wel mee Ja

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:14

Ik weet dat sommige mensen met een binnenbak een paar paarden daarin doen en dan alle deuren dicht doen (1 open zodat ze nog wat kunnen zien natuurlijk) Zodat ze nog lekker kunnen rennnen en er word geen vuurwerk naar ze gegooid Natuurlijk wel wat eten in de bak doen

En het licht aan

Maar je kan ze dan beter in de buitenbak doen vind ik
Laatst bijgewerkt door Judje op 28-12-08 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de Edit-knop.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:25

De paarden die bij ons op stal staan, hebben altijd de radio gezellig aan..... Clown

Maar de kudde buiten (5 paarden), waar de mijne ook in staat, blijft gewoon lekker buiten. Ze staan op een plek waar nauwelijks tot geen vuurwerk afgestoken wordt in de directe omgeving. Wel horen en zien ze het vuurwerkgebeuren boven het 'dorp' verderop. Daar zullen ze wel wat loperiger van zijn, wat me enigszins zorgen baart, omdat het land nu zo hard en hobbelig is. Maar de voorgaande jaren is het altijd prima gegaan. De stallingseigenaren zijn altijd thuis, geven ze ruwvoer en letten goed op. Ik zie het dan 1 januari wel weer....... Haha!

Denk ook niet dat mijn gezin het kan waarderen als ik om 12 uur bij mijn paard in het land ga staan. Clown

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:47

Vorige paardje stond gewoon buiten, begon in het begin wel als een gek te doen, maar op een gegeven moment spitste ze alleen d'r oortjes maar als er een knal was. Stond gewoon op 't land.

Deze paardjes worden gewoon op stal gezet, muziekje op en rustig houden Knipoog!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:52

Dat vind ik nu idd ook minder dat die grond zo hard en hobbelig is.... Als ze dan ff een sprintje willen trekken kan het niet of doen ze het toch en is het struikelen geblazen..
Nou ja.. zie het wel... ben er toch zelf bij, ze krijgen op de dag weinig eten, en dan even voor 12 een baal hooi met muesli, dat houdt ze dan wel even bezig en kriebelen wil ook altijd wel helpen Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:54

Roos, jij bent rond 12en bij je paarden? Wat goed van jou!!! Ik zou stiekem ook best eens willen kijken, maar vrees dat het thuisfront me niet laat gaan, hahahaa...... Haha!
Daarbij denk ik dat mijn dochter banger is voor knallend vuurwerk, dan mijn paard. Clown

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:58

Jup....Met Olaf stond ik altijd op een pensionstal waar de eigenaar thuis was en erg goed oplette, Olaf boeide het ook niet.
Sinds ik Toos heb is er geen pensioneigenaar meer die oplet, dus ben er nu voor het 3e jaar zelf bij. Vorig jaar mocht ik naar een feestje en is paps bij de paarden geweest en mams bij de honden, dit jaar ben ik er weer gewoon zelf, zit toch niet lekker relaxed op zo'n feestje en zeker nu ik Jazz heb, geen idee hoe hij reageerd

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:05

Staan ze op een plek met veel vuurwerk in de omgeving? Nou ja, wel leuk om je paarden om 12 uur een gelukkig Nieuwjaar te wensen met een dikke knuf. Neem je wel champagne mee? Of eerder warme chocolademelk dit jaar? Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:08

Nu vooral 10 truien, maar waar ik eerst heb gestaan heb ik met de stalgenoot die jij ook kent Knipoog oud en nieuw gevoerd met oliebollen, hete thee en de paarden haha
Nu gaat er een thermoskan koffie of choco mee idd...kkkkkoud!
Ze staan vrij ver van het dorp vandaan, maar de omliggende boerderijen hebben veel opgroeiend grut, de directe buren 7 zonen( in de leeftijd 10-22 jaar) en een dochter, dus dat wil ook wel Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:24

Fijne jaarwisseling dan, Roosje!!! Geef alledrie je mooie paarden maar een dikke knuffel!!! En lekker veel warme choco meenemen en tig truien, maillots onder je kleding, thermoboots enzovoort.... Hihi..... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:01

_rosita_ schreef:
Dat vind ik nu idd ook minder dat die grond zo hard en hobbelig is.... Als ze dan ff een sprintje willen trekken kan het niet of doen ze het toch en is het struikelen geblazen..
Nou ja.. zie het wel... ben er toch zelf bij, ze krijgen op de dag weinig eten, en dan even voor 12 een baal hooi met muesli, dat houdt ze dan wel even bezig en kriebelen wil ook altijd wel helpen Haha!

Gewoonlijk zou ik de paarden (mits niet naast een drukke weg) gewoon met oud en nieuw in het land laten. Ze moeten wel genoeg ruimte hebben om te rennen en de paarden moeten gewend zijn aan de afrastering dus al wat langer in dezelfde weide staan.
Maar nu met de vorst en de harde bodem...dan heb ik ze toch liever op stal. (zie het nieuwstopic, paard met drie gebroken benen).

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:03

Ik heb geen stal, dus in dat opzicht weinig keuze... Mijn paard wilt ook niet op stal, dus stal zou alleen maar een panieksituatie voor haar creeeren en haar volledig over haar toeren helpen...
Mocht van de boer een extra stuk afzetten, gewoon nette weide, dus daar gaan ze woensdag op... komt wel goed. vorig haar vroor het ook en was de grond ook hard

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:24

Ik weet nog niet wat ik ga doen... Onze 2 paarden staan normaal gezien 24/7 buiten met 2 schuilstallen. Ze worden alleen 'opgesloten' als ze ingevlochten zijn. Als we ze met oud&nieuw opsluiten, zou dat misschien tot stress situaties kunnen leiden,want ze zijn gewend om samen te staan en altijd alles te kunnen zien. Met name ons nieuw paardje zou wel eens door het lint kunnen gaan.. Maar van de andere kant: de wei is steenhard en hier en daar zijn er plassen bevroren. Als ze echt gaan rennen, kunnen ze zich daar ook lelijk bezeren. Ik heb geen schrik van eventuele rotjes in de wei, want je geraakt niet makkelijk bij ze Lachen