Citaat:Dit is zo'n flut theorie, wat doet regen dan met de haren van een paard.
Juist ja de haren gaan platliggen dus volgens jouw theorie zou een paard het dan ook koud moeten hebben.
Een regendeken houd regen en wind van de huid af en doordat er geen wind bij kan houd je paard zijn lichaamswarmte beter vast.
Nope, daar heb je het toch echt mis, regen duwt de haren absoluut niet plat, sterker nog, door de haargroeirichting wordt het water ten eerste afgevoerd, om dit te bevorderen vormen de haren zich samen als een soort trechter, die juist van de huid afstaan en in een puntje aflopen. Iedere druppel wordt dan automatisch afgevoerd.
Dus de vacht is dan niet meer massief, maar bestaat uit een heleboel 'trechtertjes' die alle regen netjes afvoeren, in het patroon van de haargroeirichting. Ik zal eens proberen foto´s te maken, dan kun je heel goed zien wat er gebeurt, het water loopt bij de lies af, langs het achterbeen.
Het mooie van dit alles is dat de huid helemaal niet nat of koud wordt.
Een regendeken houdt wind en regen tot op zekere hoogte wel tegen, maar het tocht bijvoorbeeld wel onder de buik door, zoals ik al eerder zei een heel belangrijk deel om warm te houden. En een deken zorgt wel voor een zekere warmte, maar die is totaal niet reguleerbaar en dus 9 van de 10 keer te warm of te koud. Omdat ze de haren niet op kunnen zetten onder de deken, kunnen ze zich niet zelf warmhouden op het moment dat de deken te koud is. En als ie te warm is, kunnen ze die warmte niet goed afvoeren.
Vroegah gooide ik na een kar rit oko altijd een deken op, gingen ze wat nazweten, waren de dekens binnen no time zeikes nat, en werden ze gewoon gewisseld. Na 4 dekentjes waren ze dan droog.... Maar pff, wel een werk.
Gewoon lekker uitstappen, deken weer op en klaar!