Hoe doen jullie dat, rijden met dikke wintervacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Hoe doen jullie dat, rijden met dikke wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:15

Citaat:
Dit is zo'n flut theorie, wat doet regen dan met de haren van een paard.
Juist ja de haren gaan platliggen dus volgens jouw theorie zou een paard het dan ook koud moeten hebben.
Een regendeken houd regen en wind van de huid af en doordat er geen wind bij kan houd je paard zijn lichaamswarmte beter vast.

Nope, daar heb je het toch echt mis, regen duwt de haren absoluut niet plat, sterker nog, door de haargroeirichting wordt het water ten eerste afgevoerd, om dit te bevorderen vormen de haren zich samen als een soort trechter, die juist van de huid afstaan en in een puntje aflopen. Iedere druppel wordt dan automatisch afgevoerd.
Dus de vacht is dan niet meer massief, maar bestaat uit een heleboel 'trechtertjes' die alle regen netjes afvoeren, in het patroon van de haargroeirichting. Ik zal eens proberen foto´s te maken, dan kun je heel goed zien wat er gebeurt, het water loopt bij de lies af, langs het achterbeen.

Het mooie van dit alles is dat de huid helemaal niet nat of koud wordt.

Een regendeken houdt wind en regen tot op zekere hoogte wel tegen, maar het tocht bijvoorbeeld wel onder de buik door, zoals ik al eerder zei een heel belangrijk deel om warm te houden. En een deken zorgt wel voor een zekere warmte, maar die is totaal niet reguleerbaar en dus 9 van de 10 keer te warm of te koud. Omdat ze de haren niet op kunnen zetten onder de deken, kunnen ze zich niet zelf warmhouden op het moment dat de deken te koud is. En als ie te warm is, kunnen ze die warmte niet goed afvoeren.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:49

Niet te lang piekeren, dan kan je blijven piekeren Haha!
Gewoon de knoop door hakken en deels scheren..
..zowel in het belang van je paard, én in het belang van jezelf! Haha!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 11:58

Haha! Haha! Haha! Clown

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:50

Toad schreef:
het verbaast me hoeveel mensen zeggen zet maar een paar uur onder de zweetdeken.

Een zweetdeken is na een halfuur volledig nat als het op een bezweet paard heeft gelegen, en dan moet je hem er ook afhalen, want dan heeft de deken geen nut meer.

Heeft hetzelfde effect als uit een zwembad komen, je afdrogen met die handoek en dan vervolgens die natte handoek om je heen houden, dan krijg je het juist koud.

Zweetdeken wisselen als hij nat is Lachen Vroegah gooide ik na een kar rit oko altijd een deken op, gingen ze wat nazweten, waren de dekens binnen no time zeikes nat, en werden ze gewoon gewisseld. Na 4 dekentjes waren ze dan droog.... Maar pff, wel een werk.

Mijn merrie heeft niet een heel dikek wintervacht gelukkig, maar staat ook zonder deken, overdag buiten en snachts binenne n zweet ook tijdens het rijden. Wat ik doe is, na uitstappen (laatste stuk naar huis lekker stappen) zadel eraf, en nog 15 minuten een stukje aan de hand gaan wandelen. Dan is ze netjes uitgestapt, op adem en niet meer warm. Vaak wel nog wat nattig, maar dan zet ik haar gewoon meestal nog even in de bak (ofh et moet regenen of flink waaien, dan liever niet).

Wat ik in jouwn geval zou doen is, na het extra uitstappen aan de hand, haar eventejs met een plukje hooi uit de wind zetten. Geen dekentje op, want afgekoeld is ze toch al, en met een deken heb je weer kans op nazweten (iig die van mij wordt dan juist weer warm en gaat nazweten, ook niet echt handig). En na ene uurtje weer naar buiten gooien. Niet gelijk hermetisch afsluiten in stal, maar gewoon een plekje uit de wind met een plukje hooi is in mijn ogen ook al voldoende.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 14:26

@Tancreda:
Ik zet haar idd na het rijden met wat hooi in dr buitenbox, alleen de onderdeur dicht omdat ze er anders meteen uit komt. Ze vind het niets om opgesloten te staan.

Punt is dat haar conditie nu zo minimaal is (of komt door dikke vacht) dat ze van uitstappen blijft zweten. Ook als ik ernaast loop.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:31

Mijn Tinker had ook een enorme vacht en was dus drijfnat na het rijden. Ik heb 'm laten scheren en nu staat hij onder een deken. Zweten tijdens het rijden doet hij niet meer en met zijn deken op heeft hij het heerlijk warm.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:06

Diablo schreef:
Mijn Tinker had ook een enorme vacht en was dus drijfnat na het rijden. Ik heb 'm laten scheren en nu staat hij onder een deken. Zweten tijdens het rijden doet hij niet meer en met zijn deken op heeft hij het heerlijk warm.

Dat bedoel ik........... Haha!

hyppolyte schreef:
Even een vraag aan BW over je scheermodel, ik vraag me namelijk af waarom je juist voor dat model hebt gekozen, het is nu namelijk zo dat de delen waarvan het niet erg is dat die kouder zijn (zoals de benen, die hebben vrijwel geen warmte nodig, daarom ontwikkelt de wintervacht zich daar ook amper), wel een vacht hebben en dat de buikvacht is weggeschoren, terwijl het juist essentieel is om de buik warm te kunnen houden (vanwege de organen). Heb je daar een speciale reden voor of vond je het model gewoon leuk? Ik zou dus eerder voor het omgekeerde model kiezen.

De reden dat ik voor dat model heb gekozen is gewoon omdat dat de delen waren waar hij het meeste zweet.... De rest wordt niet nat van zweet dus dat kon gewoon blijven zitten. Zo ben ik geen in/uitrijdeken nodig Knipoog Gewoon lekker uitstappen, deken weer op en klaar!

Aardbei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:51

Dit is de eerste winter dat ik mijn pony niet heb geschoren, nu rij ik dus ook gewoon met een pluizebol. Clown
Als hij erg bezweet is laat ik hem even in de stal met een fleece dekentje op staan en doe ondertussen mijn andere paardje. Wanneer hij een klein beetje bezweet is doe ik hem direct zijn winterdeken op.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:27

hyppolyte schreef:
Citaat:
Dit is zo'n flut theorie, wat doet regen dan met de haren van een paard.
Juist ja de haren gaan platliggen dus volgens jouw theorie zou een paard het dan ook koud moeten hebben.
Een regendeken houd regen en wind van de huid af en doordat er geen wind bij kan houd je paard zijn lichaamswarmte beter vast.

Nope, daar heb je het toch echt mis, regen duwt de haren absoluut niet plat, sterker nog, door de haargroeirichting wordt het water ten eerste afgevoerd, om dit te bevorderen vormen de haren zich samen als een soort trechter, die juist van de huid afstaan en in een puntje aflopen. Iedere druppel wordt dan automatisch afgevoerd.
Dus de vacht is dan niet meer massief, maar bestaat uit een heleboel 'trechtertjes' die alle regen netjes afvoeren, in het patroon van de haargroeirichting. Ik zal eens proberen foto´s te maken, dan kun je heel goed zien wat er gebeurt, het water loopt bij de lies af, langs het achterbeen.

Het mooie van dit alles is dat de huid helemaal niet nat of koud wordt.

Een regendeken houdt wind en regen tot op zekere hoogte wel tegen, maar het tocht bijvoorbeeld wel onder de buik door, zoals ik al eerder zei een heel belangrijk deel om warm te houden. En een deken zorgt wel voor een zekere warmte, maar die is totaal niet reguleerbaar en dus 9 van de 10 keer te warm of te koud. Omdat ze de haren niet op kunnen zetten onder de deken, kunnen ze zich niet zelf warmhouden op het moment dat de deken te koud is. En als ie te warm is, kunnen ze die warmte niet goed afvoeren.

Ik denk dat er soms te theoretisch word nagedacht en alles wordt over 1 kam geschoren.
Mijn pony staat op da advies met deken door artrose en bronchites, maar heeft aan een 0-grams regendeken echt voldoende.
Alleen als het snachts gaat vriezen (onder -3 graden) en overdag onder 3 graden gaat er een 200 grams op.
Maar dat is meer voor mijn eigen gevoel.
Maar zo snel het weer warmer wordt wissel ik weer naar de 0-grams, ook nu staat ze onder een 0-grams.
Volgens jullie theorie zou ze het dus nu met haar 0-grams koud moeten krijgen en toch is dat niet zo.