Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Zwerte schreef:klopt, het is een mechanisme om warm te blijven/krijgen. Maar dus niet gelijk een reden om een deken om te gooien "omdat hij het anders te koud heeft", dat probeerde ik duidelijk te maken. Als het dier de hele dag staat te rillen gaat het niet goed en moet je toch ingrijpen. Zo zijn er allerlei redenen te bedenken om een dekentje op te leggen (doe het zelf ook hoor, afh van de situatie) die hier volgens mij allemaal wel voorbij zijn gekomen!
Trouwens, een mens heeft niet echt meer een vacht dus ons haren opzetten is eigenlijk zinloos... moeilijk te vergelijken met een dier waarbij dat wel nog effectief werkt!
Jacimatho schreef:Pekineesjes overleven ook niet in het wild, ondanks dat ze van de wolf afstammen.
Echt niet?

Jacimatho schreef:Zwerte schreef:klopt, het is een mechanisme om warm te blijven/krijgen. Maar dus niet gelijk een reden om een deken om te gooien "omdat hij het anders te koud heeft", dat probeerde ik duidelijk te maken. Als het dier de hele dag staat te rillen gaat het niet goed en moet je toch ingrijpen. Zo zijn er allerlei redenen te bedenken om een dekentje op te leggen (doe het zelf ook hoor, afh van de situatie) die hier volgens mij allemaal wel voorbij zijn gekomen!
Trouwens, een mens heeft niet echt meer een vacht dus ons haren opzetten is eigenlijk zinloos... moeilijk te vergelijken met een dier waarbij dat wel nog effectief werkt!
Hier geef je een prachtig voorbeeld waar de natuur buiten spel is gezet. Een mens kan rillen wat ie wil, maar haren overeind zetten heeft geen nut meer. Zulke paardjes heb je ook. Die maken van zichzelf geen dikke vacht meer aan, ook niet als ze in puike gezondheid zijn. Dat is de prijs die wordt betaald omdat wij paarden als huisdieren houden.
Pekineesjes overleven ook niet in het wild, ondanks dat ze van de wolf afstammen.
als paard en moeder Natuur het zo goed regelen onderling.

WinSel schreef:Maar als ze dan slecht zijn, waarom worden ze dan nog verkocht?
Zou het dan zo slecht zijn? Citaat:Maar wij scheren de vacht van het paard af, en leggen er vervolgens de vacht van een schaap op. En waarom? Nou gewoon, omdat iedereen dat doet... Wie is er nou gek?
Als je dit overduidelijke stuk leest, moet je je wel dingen af gaan vragen
vind dit een geweldige zin
marleen_usar schreef:Tja trutten hoort erbij, deken voor dit andere deken voor dat.En de ruitersportzaken lachen zich krom.

Authentic schreef:Die van mij heeft al een tijdje een dekentje op, met 't idee de wintervacht enigsinds tegen te houden. Bijna gelukt, afgelopen jaren was 't net een IJslander die probeerde te overleven met een constante omgevingstemperatuur van -30, volgens mij dacht ze dit jaar dat 't slechts -25 zou worden. Gevolg is dat ze bijna dood neervalt van de hitte als ik ook maar iets inspannends van haar vraag, zeer practisch dus. IJscovacht eraf, dekentje erop, zo heeft ze het niet te warm tijdens de training, en in d'r eigen tijd heeft ze een IJscovacht in een dekentje.
omdat ze geschoren word.

Kinke schreef:schiet mij maar lek, ik snap er niks meer van. Ging vanmiddag naar de supermarkt en onderweg heb ik toch zo'n 10 paarden gezien met dekens op. Het is verdorie 20 graden!!!!
lautje76 schreef:Waar je zin in hebt ook. De hele tijd die dekens op en af moeten doen, opletten of ze hem niet scheuren en erin blijven haken. Moet er niet aan denken.
Maar goed, je hebt mensen die een paard meer lijken te hebben voor het trutten dan om te genieten van het wezen paard.